Barcelonas president öppenhjärtlig

”Vi måste vara beredda på nederlag, förr eller senare”, deklarerar FC Barcelonas president, Sandro Rosell, mycket öppenhjärtligt. Han tycker också att den spanska ligans TV-pengar måste fördelas bättre och han undrade om Real Madrid leds av någon från Walt Disney…

Rivalitet mellan FC Barcelona och Real Madrid tar sig olika uttryck. Spanska tidningen Sport berättar om hur Sandro Rosell är lite frågande till hur arbetet bedrivs i Real Madrid och gjorde liknelser med Walt Disney, underförstått Kalle Anka…

Han ville däremot inte förklara tydligare vad han menade med sina åsikter.

"Måste bli ett gemensam TV-avtal"

Rosell deltog i konferensen ”Fotboll, varumärken och företag " som anordnades av företaget Havas Sport & Entertainment i Casa America Madrid. Rosell kom direkt efter några dagars besök i USA och Brasilien.

Rosell varnade inför framtiden och i sitt tal menade han att försäljningen av internationella TV-rättigheter i den spanska ligan måste ske via samtliga klubbar i en gemensam affär:

- Vi måste bygga ut kakan så att andra klubbar kan generera inkomster. Ingen vill att detta slutar som i den skotska ligan, sa Rosell och syftade på en polarisering med enbart två konkurrerande klubbar.

"Vi har ett mycket speciellt ansvar"

Rosell beskrev också FC Barcelonas unika positionering:

- Den allians som FC Barcelona har med Unicef innebär att vi måste agera i linje med de värderingarna. Nu ger det oss långsiktiga fördelar och Barca är en favorit för barn runt om i världen.

Han betonade betydelsen och ansvaret av en klubb med stort inflytande och som innebär en mycket speciellt känsla bland alla medlemmar:

- Bara det att vi har 190 000 medlemmar, men 100 000 av dem inte kan komma in på vår stadion för att titta på matcherna.

Sportchefen Daniel Andersson och klubbdirektören Niclas Carléntycker att livet är  ganska behagligt just nu.Malmö FF fortsätter att förstärka sin maktposition inom svensk fotboll. Om MFF besegrar Rangers i dubbelmötet finns 90 miljoner inom räckhåll. Det är bara början på utbetalningarna om framgångarna fortsätter.

En av Sveriges mest kända och besökta evenemangsarenor, Ericsson Globe, byter namn till Avicii Arena. Genom ett unikt samarbete mellan Stockholm Live, stiftelsen Tim Bergling Foundation samt Trygg-Hansa och Bauhaus, blir en av landets mest ikoniska byggnader nu en symbol och mötesplats för arbetet med att förebygga psykisk ohälsa bland unga.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

Landets största sponsorföretag, ISP Sport & Marketing, tar sats inför framtiden.

2020 blev omtumlande, men huvudägaren, Andreas Ottermark lyckades att styra rätt i en rad beslut och facit blev utomordentligt. Nu siktar Andreas och hans 30 medarbetare högt - en internationell lansering ska ske, planerna ligger klara och snart inleds offensiven.

För ett år sedan avslöjades Unibets rekordsponsring när bolaget gick in som huvudpartner till svensk elitfotboll. Ett avtal som löper över sex år, med option på ytterligare sex år, med ett initialt värde på 900 miljoner kronor eller om optionen utlöses ett totalt värde på 1,8 miljarder.  Nu väljer Unibet att utöka satsningen genom att också bli presentationspartner.

Kommande säsong direktsänder streamingtjänsten Viaplay samtliga matcher från världens mest populära fotbollsliga Premier League.Ett nytt avtal mellan Nordic Entertainment Group och Premier League gör det möjligt att välja och vraka bland samtliga matcher i spelschemat.

Under den gångna säsongen satte han personliga rekord med 19 mål och 30 poäng i Minnesota Wild. Och nu kom klubben och erbjöd ett kontrakt värt omkring 358 miljoner kronor. Det innebär en årslön  på cirka 45 miljoner kronor.