Eventbarometern bevisar värdet av PR

Eventbarometern 2010 visar att de väletablerade evenemangen befäster sina ställningar; förra årets största evenemang som Vasaloppet, Elitloppet och Peace & Love ökar sin mediala närvaro kraftigt.

Idag presenterar Sponsrings & Eventföreningen och Infopaq Eventbarometern, en årlig mätning av vilka svenska evenemang som fått störst uppmärksamhet i media.

Ökat medieintresse

Årets barometer visar att medieintresset för evenemang har ökat kraftigt och nu nått rekordhöga nivåer. Mätningen visar också att en tydlig PR-strategi för att synas under hela året, och inte bara under den period som evenemanget varar, har stor betydelse för medieutfallet.

Bruttoresultaten för samtliga kategorier pekar uppåt jämfört med 2009 vilket visar att det mediala intresset för svenska evenemang ökar kraftigt. Peace & Love ökar mest och går om Vasaloppet som Sveriges mest omskrivna evenemang, alla kategorier.

- Den viktigaste orsaken till den stora ökningen är att de arrangörerna blivit bättre och bättre på att sälja in eventen tidigare, säger Henrik Zettergren, senioranalytiker på Infopaq.

Bolts närvaro en succé

- Det blir allt fler utskick och pr-insatser allt längre och längre ifrån själva händelsen. Peace & Love får större publicitet under februari och mars än konkurrenterna får under själva festivalerna.

Mätningen visar också att stjärnor och artister spelar en allt större roll för genomslaget, framför allt när det gäller friidrott och tennis. Usain Bolts deltagande under DN Galan innebar medial och försäljningsmässig succé – ett exempel som visar att en lägre placering i barometern inte nödvändigtvis betyder mindre framgångsrikt PR-arbete.

- Eventbarometern är ett sätt att ta tempen på eventbranschen och ge en överblick över vilka evenemang som är störst medialt. För att verkligen kunna prata om framgångsrik PR måste man däremot sätta resultatet i relation till vad det har för effekt på evenemanget i övrigt i form av till exempel sålda biljetter eller attitydförändringar hos målgruppen, säger Maria Guggenberger, VD på Sponsrings & Eventföreningen.

Om undersökningen

Analysen är baserad på en sökning i Infopaqs Medieagent som är ett omfattande länkarkiv med information som publiceras på svenska nyhetssajter. Bloggar, nyhetsbrev (som inte publiceras på nyhetssajter) och digitaliserade tidningsartiklar räknas inte in. Den undersökta perioden är 16 september 2009 till och med 15 september 2010.

Resultat Eventbarometern 2010 (förra årets siffra inom parentes)
 
Sommaridrottsevenemang
1 Elitloppet 2422 st artiklar (1968)
2 Swedish Open 1414 st (1472)
3 Finnkampen 1367 st (1145)
4 Scandinavian Masters 1347 st (961)
5 O-Ringen 929 st (917)
6 DN-Galan 906 st (1002)
7 Gothia Cup 834 st (974)
8 Göteborgsvarvet 808 st (557)
 
Vinteridrottsevenemang
1 Vasaloppet 2567 st artiklar (2044)
2 Stockholm Open 1086 st (1508)
3 LG Hockey Games 493 st (639)
4 Stockholm Horse Show 406 st (631)
5 Lidingöloppet 405 st (386)
6 Göteborg Horse Show 310 st (360)
 
Musikevenemang
1 Peace & Love 2938 st artiklar (1663)
2 Hultsfredsfestivalen 2052 st (1932)
3 Way out West 1756 st (1574)
4 Arvikafestivalen 1518 st (1210)
5 Sweden Rock Festival 870 st (668)
6 Stockholm Jazzfestival 403 st (478)
 
Stadsfestivaler
1 Malmöfestivalen 874 st artiklar (720)
2 Storsjöyran 852 st (568)
3 Piteå dansar och ler 418 st (301)
4 Göteborgs kulturkalas 360 st (265)
5 Gatufesten i Sundsvall 359 st (277)
6 Stockholms kulturfestival 244 st (200)
 
Övriga evenemang
1 Göteborg Filmfestival 1361 st artiklar (1056)
2 Stockholm Filmfestival 1207 st (992)
3 Stockholm Pride 1195 st (882)

 

Analytikern (inte verifierad)

fre, 2010-10-22 11:42

1. För bra för att vara sant

Tyvärr är det också overkligt. Peace & Love förtjänar att skrivas upp men dessvärre har Infopaq läst av sin Medieagent fel. Den rätta siffran ska vara 1938. Det är också bra men inte slår det Vasaloppet - än i alla fall.
I NHL talas om en ”sweep”, en svepning, fyra raka segrar i en serie om sju matcher och allvarligt förödmjukade motståndare. Att bli ”swept” är varje hockeyspelares mardröm –  spelarna i Färjestad och Luleå sveptets på onsdagskvällen av Rögle och Växjö efter 4-0 i respektive matchserie. 
Förudmjukade värmlänningar

På lördag, 30 mars, inleds 100 års jubilerande allsvenskan i fotboll, i en tid när våld och allvarliga incidenter på läktaren har ökat kraftigt. Ansvariga inom polisen talar till och med om att supporters till  lag från Stockholm, Göteborg och Malmö har ”radikaliserats” och inte är främmande för omstörtande verksamhet.Enligt en kartläggning av SVT har 224 personer tillträdesförbud till den allsvenska premiären.

Om ett år kommer Lidköping, bandyorten nummer ett, både publikt och sportsligt, att stå som värd för världsmästerskapen i bandy. 

I  Vänerland har det vid flera tillfällen varit Vänersborg som välkomnat bandyvärlden. När det spelades enstaka VM-matcher i ”Lidköping” under -60- och ,70-tal har det aldrig varit någon publikrusning. Då uppstod talesättet   ”folket älskar Villa, inte bandy”.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

- Egentligen har vi inget genuint idrottsintresse, trots att vi åkt både Vasaloppet och sprungit Lidingöloppet, säger Jan Blad,69, företagsledare och gudfader för Amo Handboll, nykomlingar i handbollsligan.

I Alstermo i Kronobergs län finns elit-handbollens mest anonyma lag, men med störst optimism via stor framtidstro. Och med stort stöd av Amokabel, en skandinavisk branschledande koncern med tre kabelbolag som tillverkar olika typer av ledningar och kablar. 

Striden mellan ATG och Svenska Spel fortsätter., Men i en första instans, – Patent- och marknadsdomstolen (PMD), vann ATG. Och nu har även Patent- och marknadsöverdomstolen (PMÖD) dömt till ATG:s förde.

ATG har sedan 1973 registrerat företagsnamnet Aktiebolaget Trav och Galopp hos Bolagsverket. När Svenska Spel 2020 lanserade spel på hästar använde man trots det ordkombinationen ”Trav & Galopp” i sin kommunikation. ATG valde därför att stämma Svenska Spel för intrång i ATG:s företagsnamn.

Den 14 mars släpps podden Radiosporten Hockey och leds av journalisten Magnus Wahlman tillsammans med experten Per Svartvadet. Här ska mixen av intervjuer med stora hockeyprofiler, historierna bortom isen och aktuella händelser ge något den hockeyintresserade publiken inte får någon annanstans.
Radiosporten Hockey med Wahlman och Svartvadet är en podd där lyssnaren i varje avsnitt får höra några av de mest aktuella och tongivande rösterna inom svensk och internationell hockey. Här blandas intervjuer med aktuella och profiler med analyser från programledarna.
Det är nya tider i svensk fotboll, transferintäkter eller intäkter från försäljning av spelare, sätter allt större avtryck i de allsvenska lagens bokslut efter 2023 års säsong.
Nykomlingen BP, som räddade det allsvenska kontraktet via kvalseger mot Utsikten,  redovisar inför årsmötet ett eget kapital på 48,5 miljoner kronor, ett historiskt högt belopp.