Eventbarometern bevisar värdet av PR

Eventbarometern 2010 visar att de väletablerade evenemangen befäster sina ställningar; förra årets största evenemang som Vasaloppet, Elitloppet och Peace & Love ökar sin mediala närvaro kraftigt.

Idag presenterar Sponsrings & Eventföreningen och Infopaq Eventbarometern, en årlig mätning av vilka svenska evenemang som fått störst uppmärksamhet i media.

Ökat medieintresse

Årets barometer visar att medieintresset för evenemang har ökat kraftigt och nu nått rekordhöga nivåer. Mätningen visar också att en tydlig PR-strategi för att synas under hela året, och inte bara under den period som evenemanget varar, har stor betydelse för medieutfallet.

Bruttoresultaten för samtliga kategorier pekar uppåt jämfört med 2009 vilket visar att det mediala intresset för svenska evenemang ökar kraftigt. Peace & Love ökar mest och går om Vasaloppet som Sveriges mest omskrivna evenemang, alla kategorier.

- Den viktigaste orsaken till den stora ökningen är att de arrangörerna blivit bättre och bättre på att sälja in eventen tidigare, säger Henrik Zettergren, senioranalytiker på Infopaq.

Bolts närvaro en succé

- Det blir allt fler utskick och pr-insatser allt längre och längre ifrån själva händelsen. Peace & Love får större publicitet under februari och mars än konkurrenterna får under själva festivalerna.

Mätningen visar också att stjärnor och artister spelar en allt större roll för genomslaget, framför allt när det gäller friidrott och tennis. Usain Bolts deltagande under DN Galan innebar medial och försäljningsmässig succé – ett exempel som visar att en lägre placering i barometern inte nödvändigtvis betyder mindre framgångsrikt PR-arbete.

- Eventbarometern är ett sätt att ta tempen på eventbranschen och ge en överblick över vilka evenemang som är störst medialt. För att verkligen kunna prata om framgångsrik PR måste man däremot sätta resultatet i relation till vad det har för effekt på evenemanget i övrigt i form av till exempel sålda biljetter eller attitydförändringar hos målgruppen, säger Maria Guggenberger, VD på Sponsrings & Eventföreningen.

Om undersökningen

Analysen är baserad på en sökning i Infopaqs Medieagent som är ett omfattande länkarkiv med information som publiceras på svenska nyhetssajter. Bloggar, nyhetsbrev (som inte publiceras på nyhetssajter) och digitaliserade tidningsartiklar räknas inte in. Den undersökta perioden är 16 september 2009 till och med 15 september 2010.

Resultat Eventbarometern 2010 (förra årets siffra inom parentes)
 
Sommaridrottsevenemang
1 Elitloppet 2422 st artiklar (1968)
2 Swedish Open 1414 st (1472)
3 Finnkampen 1367 st (1145)
4 Scandinavian Masters 1347 st (961)
5 O-Ringen 929 st (917)
6 DN-Galan 906 st (1002)
7 Gothia Cup 834 st (974)
8 Göteborgsvarvet 808 st (557)
 
Vinteridrottsevenemang
1 Vasaloppet 2567 st artiklar (2044)
2 Stockholm Open 1086 st (1508)
3 LG Hockey Games 493 st (639)
4 Stockholm Horse Show 406 st (631)
5 Lidingöloppet 405 st (386)
6 Göteborg Horse Show 310 st (360)
 
Musikevenemang
1 Peace & Love 2938 st artiklar (1663)
2 Hultsfredsfestivalen 2052 st (1932)
3 Way out West 1756 st (1574)
4 Arvikafestivalen 1518 st (1210)
5 Sweden Rock Festival 870 st (668)
6 Stockholm Jazzfestival 403 st (478)
 
Stadsfestivaler
1 Malmöfestivalen 874 st artiklar (720)
2 Storsjöyran 852 st (568)
3 Piteå dansar och ler 418 st (301)
4 Göteborgs kulturkalas 360 st (265)
5 Gatufesten i Sundsvall 359 st (277)
6 Stockholms kulturfestival 244 st (200)
 
Övriga evenemang
1 Göteborg Filmfestival 1361 st artiklar (1056)
2 Stockholm Filmfestival 1207 st (992)
3 Stockholm Pride 1195 st (882)

 

Kommentera

Vad anser du? Låt oss diskutera, antingen med Facebook – eller med kommentarer direkt på sidan.

Analytikern (inte verifierad)

fre, 2010-10-22 12:42

1. För bra för att vara sant

Tyvärr är det också overkligt. Peace & Love förtjänar att skrivas upp men dessvärre har Infopaq läst av sin Medieagent fel. Den rätta siffran ska vara 1938. Det är också bra men inte slår det Vasaloppet - än i alla fall.

Mjällby AIF toppar allsvenskan, men säljer samtidigt spelare och stärker egna kapitalet rejält på ett egentligen sensationellt sätt. 

I söndags sluttfördes förhandlngarna runt t succémittfältaren Nicklas Röjkjaer som lämnar Mjällby. AIF 26-åringen har skrivit på för danska FC Nordsjälland. Samtidigt står det klart att klubben har sålt spelare för runt 60 miljoner på bara några år, vilket faktiskt är en del av strategin att bygga en starkare förening och då ingår att säkra en ekonomisk framtid - och av bara farten förstärka - så pass att laget övertar och behåller ledningen i allsvenskan.

Ett ståtligt och fashionabelt bygge för 14,6 miljarder, den jättesatsningen kan ersätta Scandinavium i Göteborg

Ett ståtligt och fashionabelt bygge för 14,6 miljarder, den jättesatsningen kan ersätta Scandinavium i Göteborg

Om planerna skulle förverkligas överträffas alla andra satsningar i Sverige.

En arkitekttävling om hur de nya arenorna slutligen ska se ut är redan inledd. Och göteborgarna själva ska få rösta för att bli delaktiga i valet.

Gothia Cup bara bara fortsätter att växa. Snart räcker inte ens Ulevi till för invigningen.  Där är det fullsatt intill sista decimetern vid öppningsshowen.

Arangörerna vill att så många som möjligt av gästerna från jordens alla hörn ska få vara med på inmarschen och uppleva den flera timmar långa musikshkavalkaden och det gigantiska fyrverkeriet på nära håll.

Sveriges största event, oavsett bransch eller sammanhang tar andan ur alla närvarande

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

Finansmannen Christer Gardell lättar på oplånboken igen. Vill han stötta r OS-guldmedaljörerna i beachvolleyboll, David Åhman och Jonatan Hellvig.

– De är fantastiskt duktiga idrottare och de är jättefina förebilder, säger Gardell till SVT Sport.

Fredag 13 juni – en turdag för en vinnare från Dalarna. 

Personen, som var på plats hos ideella Folkspel i Göteborg för högvinstskrap, fick se tre rutor innehålla 25 miljoner kronor, den största direktvinst som en skraplott genererat.

Viaplay Group värvar Jonas Karlsson som med erfarenhet  oh rutin som få andra ansluter till Viaplays sportredaktion där han främst kommer att jobba med golf och vintersport.

– Jag är supertaggad, säger Jonas .

I Djurgårdens nysatsning i SHL var 18-årige Anton Frondell ett bärande namn. Efter 11 mål i Hockeyallsvenskan och stort genombrott i den tuffa kvalserien mot AIK hade kraftfulle Frondell, 94 kg. en säker plats i l sportchefen Niklas Wikegårds ledande formationer.

I den årliga NHL-draften, nu i Los Angeles, förändrades allt, sedan  Anton Frondell, 18 år ,uppväxt i Trångsund söder om Stockholm,  valts som nummer tre av Chicago.