Eventbarometern bevisar värdet av PR
Idag presenterar Sponsrings & Eventföreningen och Infopaq Eventbarometern, en årlig mätning av vilka svenska evenemang som fått störst uppmärksamhet i media.
Ökat medieintresse
Årets barometer visar att medieintresset för evenemang har ökat kraftigt och nu nått rekordhöga nivåer. Mätningen visar också att en tydlig PR-strategi för att synas under hela året, och inte bara under den period som evenemanget varar, har stor betydelse för medieutfallet.
Bruttoresultaten för samtliga kategorier pekar uppåt jämfört med 2009 vilket visar att det mediala intresset för svenska evenemang ökar kraftigt. Peace & Love ökar mest och går om Vasaloppet som Sveriges mest omskrivna evenemang, alla kategorier.
- Den viktigaste orsaken till den stora ökningen är att de arrangörerna blivit bättre och bättre på att sälja in eventen tidigare, säger Henrik Zettergren, senioranalytiker på Infopaq.
Bolts närvaro en succé
- Det blir allt fler utskick och pr-insatser allt längre och längre ifrån själva händelsen. Peace & Love får större publicitet under februari och mars än konkurrenterna får under själva festivalerna.
Mätningen visar också att stjärnor och artister spelar en allt större roll för genomslaget, framför allt när det gäller friidrott och tennis. Usain Bolts deltagande under DN Galan innebar medial och försäljningsmässig succé – ett exempel som visar att en lägre placering i barometern inte nödvändigtvis betyder mindre framgångsrikt PR-arbete.
- Eventbarometern är ett sätt att ta tempen på eventbranschen och ge en överblick över vilka evenemang som är störst medialt. För att verkligen kunna prata om framgångsrik PR måste man däremot sätta resultatet i relation till vad det har för effekt på evenemanget i övrigt i form av till exempel sålda biljetter eller attitydförändringar hos målgruppen, säger Maria Guggenberger, VD på Sponsrings & Eventföreningen.
Om undersökningen
Analysen är baserad på en sökning i Infopaqs Medieagent som är ett omfattande länkarkiv med information som publiceras på svenska nyhetssajter. Bloggar, nyhetsbrev (som inte publiceras på nyhetssajter) och digitaliserade tidningsartiklar räknas inte in. Den undersökta perioden är 16 september 2009 till och med 15 september 2010.
Resultat Eventbarometern 2010 (förra årets siffra inom parentes)
Sommaridrottsevenemang
1 Elitloppet 2422 st artiklar (1968)
2 Swedish Open 1414 st (1472)
3 Finnkampen 1367 st (1145)
4 Scandinavian Masters 1347 st (961)
5 O-Ringen 929 st (917)
6 DN-Galan 906 st (1002)
7 Gothia Cup 834 st (974)
8 Göteborgsvarvet 808 st (557)
Vinteridrottsevenemang
1 Vasaloppet 2567 st artiklar (2044)
2 Stockholm Open 1086 st (1508)
3 LG Hockey Games 493 st (639)
4 Stockholm Horse Show 406 st (631)
5 Lidingöloppet 405 st (386)
6 Göteborg Horse Show 310 st (360)
Musikevenemang
1 Peace & Love 2938 st artiklar (1663)
2 Hultsfredsfestivalen 2052 st (1932)
3 Way out West 1756 st (1574)
4 Arvikafestivalen 1518 st (1210)
5 Sweden Rock Festival 870 st (668)
6 Stockholm Jazzfestival 403 st (478)
Stadsfestivaler
1 Malmöfestivalen 874 st artiklar (720)
2 Storsjöyran 852 st (568)
3 Piteå dansar och ler 418 st (301)
4 Göteborgs kulturkalas 360 st (265)
5 Gatufesten i Sundsvall 359 st (277)
6 Stockholms kulturfestival 244 st (200)
Övriga evenemang
1 Göteborg Filmfestival 1361 st artiklar (1056)
2 Stockholm Filmfestival 1207 st (992)
3 Stockholm Pride 1195 st (882)
Mest lästa just nu
Enkel majoritet, det vill säga 38 av 75 röster är vad som krävs för att Svenska Golfförbundet ska gå segrande ur den infekterade striden om att begränsa antalet golf-ID, ett ”tak”, ute i golf-Sverige.
Landets 21 distrikt, av vilka Skåne och Stockholm är de röststarkaste med 8 respektive 7 röster har att avge sina röster vid SGF:s årsmöte 5-6 april.
SHL-ettan Brynäs nobbades helt av Tre Kronors förbundskapten Sam Hallam då han presenterade sin trupp till Beijer Hockeys Games, 6-9 februari, då Avicci Arena återinvigs efter en totalrenovering i miljard-klassen.
Ingen Brynäs-spelare föll Sam Hallam i smaken, det är förstås anmärkningsvärt. Som nykomling har Brynäs krossat allt motstånd, slagit knock på förhandstipsen i höstas och framstår nu som en seriös guldkandidat
Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.
Ängelholms kommun föregår med gott exempel och bildar skolar för många andra kommuner. Skåningarna går ut öppet med hur mycket de vill sponsra föreningarna i bygden. Och de uppger också hur mycket pengar respektive klubb får.
Viaplays utbud just nu är av rekordformat.Skidor i mängd är vi vana vid. Nnyligen förlängdes alla rättigheter för all skidsport, med undantag för skidskytte, till och med säsongen 2030.
Närmast kan vi se fram emot hockeyns Nations Cup i Montreal, Kanada och Boston, USA med Sverige, Finland, USA och Kanada. samt senaste tillskottet, Fotbollsmagasinet Tiki-Taka.
Mästartiteln är säkrad, men det betyder inte att arbetsro infinner sig i Malmö FF. Många spelarfrågor behöver slutföras.
På tisdagen tillkännagav MFF-ledningen att skyttekungen Isaac Kiese Thelin förlänger sitt kontrakt med MFF. Den 32-årige forwardens nya avtal gäller till och med 2026.
Analytikern (inte verifierad)
fre, 2010-10-22 11:42
1. För bra för att vara sant
Tyvärr är det också overkligt. Peace & Love förtjänar att skrivas upp men dessvärre har Infopaq läst av sin Medieagent fel. Den rätta siffran ska vara 1938. Det är också bra men inte slår det Vasaloppet - än i alla fall.