Träning framför kameran sporrade

Nu kan några av specialförbundens ledare marknadsföra sina idrotter bättre framför TV-kameran, och därmed skapa förutsättningar för bättre publicitet och fler utövare. Detta tack vare kursen ”Kung och drottning framför kameran”.

Konkurrensen om utrymmet i TV hårdnar. Tuffast är det för de mindre idrotterna. Därför gäller det att vara förberedd när man väl får chansen.

Det är utgångspunkten för kursen ”Kung och drottning framför kameran”, som fokuserar på att agera framför filmkameran – vad som fungerar och vad man bör undvika - och att använda rösten som verktyg: Att tala långsamt, pausera och variera tonläget. Grunderna i hur media fungerar finns också med på programmet.

En av dem som genomgick kursen härom veckan, som lockade 24 ordföranden, generalsekreterare och informationschefer inom specialförbunden var Ingemar Arwidson, generalsekreterare i Svenska Skidskytteförbundet:

- Övning ger färdighet. Kursen var kort och tydlig, och budskapet fastnade bra. Jag fick med mig en bra ”verktygslåda”, som jag snart får användning av. Jag ska prata inför en större grupp sponsorer, 70-80 personer, i samband med världscuptävlingen i Östersund, den 1-5 december.

En annan som lämnade kursen med ny inspiration är Per Adler, generalsekreterare i Svenska Konståkningsförbundet:

- Det här är en angelägen kurs, då media blir allt viktigare för att vi ska nå ut med vårt budskap. Vi i specialförbunden behöver bli bättre på att föra fram våra idrottsliga satsningar och framgångar, och även våra kommersiella evenemang – i vårt fall konståkningsshowen Stockholm Ice, som vi arrangerar tillsammans med Stockholm Globe Arenas.

Kursen genomfördes i samarbete med Kraftfull Kommunikation AB, Karin Fagerlund Media och Voice and Message AB.

Sportchefen Daniel Andersson och klubbdirektören Niclas Carléntycker att livet är  ganska behagligt just nu.Malmö FF fortsätter att förstärka sin maktposition inom svensk fotboll. Om MFF besegrar Rangers i dubbelmötet finns 90 miljoner inom räckhåll. Det är bara början på utbetalningarna om framgångarna fortsätter.

En av Sveriges mest kända och besökta evenemangsarenor, Ericsson Globe, byter namn till Avicii Arena. Genom ett unikt samarbete mellan Stockholm Live, stiftelsen Tim Bergling Foundation samt Trygg-Hansa och Bauhaus, blir en av landets mest ikoniska byggnader nu en symbol och mötesplats för arbetet med att förebygga psykisk ohälsa bland unga.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

Landets största sponsorföretag, ISP Sport & Marketing, tar sats inför framtiden.

2020 blev omtumlande, men huvudägaren, Andreas Ottermark lyckades att styra rätt i en rad beslut och facit blev utomordentligt. Nu siktar Andreas och hans 30 medarbetare högt - en internationell lansering ska ske, planerna ligger klara och snart inleds offensiven.

För ett år sedan avslöjades Unibets rekordsponsring när bolaget gick in som huvudpartner till svensk elitfotboll. Ett avtal som löper över sex år, med option på ytterligare sex år, med ett initialt värde på 900 miljoner kronor eller om optionen utlöses ett totalt värde på 1,8 miljarder.  Nu väljer Unibet att utöka satsningen genom att också bli presentationspartner.

Kommande säsong direktsänder streamingtjänsten Viaplay samtliga matcher från världens mest populära fotbollsliga Premier League.Ett nytt avtal mellan Nordic Entertainment Group och Premier League gör det möjligt att välja och vraka bland samtliga matcher i spelschemat.

Under den gångna säsongen satte han personliga rekord med 19 mål och 30 poäng i Minnesota Wild. Och nu kom klubben och erbjöd ett kontrakt värt omkring 358 miljoner kronor. Det innebär en årslön  på cirka 45 miljoner kronor.