Elitserien tvingas till biljettrabatter
Publikligan leder Frölunda före Djurgården, HV och Färjestad.
Sämsta sedan hallen byggdes
I Linköping tvingas LHC medge att snittet är nere på 6 500 per match och med fortsatt nedåtgående kurva tvingas klubben acceptera de sämsta publiksiffrorna sedan Cloetta Center byggdes 2004.
6 500 nu ska jämföras med 7 703 i snitt under den första säsongen. Men då hade laget också stjärnor som Knuble, Morrison och Huselius.
- Som det ser ut just nu missar vi budgetmålet när det gäller publik, säger klubbdirektör Mike Helber till Corren.
Och nära 4 miljoner kronor. För uteblivna åskådare betyder uteblivna entrér och utebliven försäljning.
TV-ersättningen ändå högre
- Vi måste bli bättre på att erbjuda saker som du inte får i tv-soffan, säger Helber och upprepar vad alla klubbar i Elitserien just nu funderar på.
Apropå TV söker Helber en viss tröst där eftersom TV-avtalet (som gäller till 2012) är bättre och i dag motsvarar 20 av de 22 miljoner som Hockeyligan årligen delar ut till föreningarna.
I Scandinavium, eller "Kålleseum", brukar åskådarna vara trogna.
Topp i Europa
Minns i fjol när Frölunda var tillbaka bland de tre mest publikdragande ishockeyklubbarna i Europa. Under den ordinarie elitseriesäsongen hade Göteborgsklubben, som i fjol var fyra på listan, i genomsnitt 11 399 åskådare.
Men i vinter har klubben vid tre tillfällen inte ens nått upp till 8 000 personer.
Nu är frågan om 30 procent billigare biljetter lockar fansen tillbaka.
Saknar egna försäljningsrättigheter
- Vi har fem matcher kvar i januari, köper man biljett till tre av dessa får man cirka 30 procent rabatt, berättar Peter Gyllander i Frölunda till Sportsday.se.
Det finns ingen möjlighet att kopiera NHL där erbjudanden kryddas med gratis läsk, hamburgare och popcorn.
- Det kan ju inte vi eftersom vi inte har rättigheterna till försäljningen i Scandinavium, så vi får jobba med det vi har, säger Gyllander.
Mest lästa just nu
Med Djurgården tillbaka i SHL, efter 4-1 i matcher mot AIK i den hockeyallsvenska finalen är frågan förstås om det mesta mästarlaget, med 16-guld, kan göra en ”Brynäs”. Att som nykomling vinna grundserien säsongen 2025-2026 och gå fram ändå till SM-final.
Triumfen är fin fjäder i troféhatten för säsongnye sportchefen Niklas Wikegård, 60 år, som hoppade av glamour-jobbet i TV 4-studion för att leda DIF tillbaka till SHL.
Publiksuccén fortsätter. Fler människor följer elitfotbollen än någonsin.Klubbarna räknar glatt publikintäkterna. Över en kvarts miljon åskådare på premiärmatcherna i Allsvenskan och Superettan.
Över 260 000 åskådare såg klubbarnas hemmapremiärer på plats i Allsvenskan och Superettan. Totalt sågs de två första omgångarna av 261 385 åskådare, en stor ökning jämfört med förra årets 240 021 åskådare vid samma tidpunkt.
- Vi har haft två fantastiskt premiärhelger, säger Ola Rydén, ligaansvarig på Svensk Elitfotboll.
Det är dags att skärpa lagstiftningen och höja straffen för att motverka våldsamheter och ordningsstörningar vid idrottsarrangemang. Det skriver regeringens särskilde utredare för tryggare idrottsarrangemang, Anders Hübinette, på DN Debatt.
Regeringens specielle utredare, Anders Hübinette och utredningssekreteraren Anders Lundmark på måndagen skulle presentera åtgärder för att att åtgärda den negativa supporterkulturen valde de de nämligen ovanliga att gå ut vid DN Debatt och då betonades att det gäller att identifiera, lagföra och stänga ute de individer som stör och begår brott vid arrangemangen.
Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.
Carlsberg Group är tillbaka i den europeiska landslagsfotbollens finrum. Här är man väl insatta i konsten att skapa avtal som gynnar varumärket. Via nya partnerskap med dels UEFA och dels Svenska Fotbollförbundet är bolaget nu fotbollsölet till och med år 2030.
Avtalet har en betoning på en jämn fördelning mellan herr- och dammästerskapen.
Folkspel är föreningslivet eget lotteriaktör. Sedan och erbjuder bland annat föreningslivet ett digitalt lotteri som heter JOYNA. I det ingår premiumvinsten win-win. En prenumerant vinner 100 000 kronor. Dessutom går samma summa till den förening eller organisation som sålt lotten.
I senaste dragningen gick vinsten till breddföreningen med fotboll och innebandy i sin verksamhet, Luleå SK.
De delar på grannlåten. Viaplay sänder UEFA fotbolls-EM i sommar tillsammans med SVT(2-27 juli i Schweiz). De är lika glada på båda håll.
- Det känns grymt kul, menar Viaplays sportchef Erik Westberg.
– Fotbollsmästerskap och svensk sommar hör ihop, och damlandslaget är ett av Sveriges mest populäraevenemang , säger SVT:s sportchef Max Bursell.
MFF satsar på en stjärnvärvning. Islänningen Arnór Sigurdsson är klar för klubben.
26-åringen håller dokumenterat hög klass och när MFF fick chansen accepterades att han kostar några miljoner. an får tröja nummer åtta och ansluter till laget nästa vecka.Tränaren Henrik Rydström är lyrisk :– Tittar man på vad han gjorde i allsvenskan, så var det en offensiv av högsta klass. Han kan spela i olika offesiva positioner. Han kan vara åtta, tia eller ytter.