"Klubbarna måste fördubbla omsättningen"
Svensk Elitfotboll har tagit hjälp av JKL Group, som är rådgivare inom strategisk kommunikation. Byrån har gjort en utredning åt SEF och det har i sin tur resulterat i ett omfattande åtgärdsprogram.
Sju år hos Uefa i Genéve
Det är här som Lars-Christer Olsson har kommit in i bilden. Hans erfarenhet är omfattande. 1990 blev han generalsekreterare på SEF och var där i drygt ett år innan han 1991 erbjöds samma befattning på Svenska Fotbollförbundet. Lars-Christer Olsson var generalsekreterare på förbundet i nio år.
Sedan blev han värvad av Uefas dåvarande vd, Gerhard Aigner, och skåningen fick jobbet som direktör "för professionell fotboll och dess marknadsföring". Efter fyra år på den posten avancerade han till vd.
2007 bröt han upp från Genéve och har därefter haft olika konsultuppdrag, bl a som rådgivare inom marknads- och organisationsfrågor i Malmö FF.
Blev konsult för SEF
För ett år sedan blev han konsult i SEF. Nu utpekas han också som ny ordförande i Svenska Fotbollsförbundet när Lars-Åke Lagrell avgår om drygt ett år.
Men först ska han i alla fall fullfölja uppdraget att urskilja nya möjligheter för allsvenskan.
Ytterst handlar det om att komma bort från platsen som 24:e liga på Europarankingen.
"Mycket som måste utvecklas"
När Lars-Christer Olsson framträdde på ett tränarsymposium i Örebro var hans budskap rakt:
- Klubbarna måste få en bättre talangutveckling, bli starkare ekonomiskt men framför allt stärkas organisationsmässigt.
- I dag är det för lite samordning för att kunna bygga upp marknadsvärdet. Det krävs mycket mer insatser på central nivå för att lyckas. Tittar man på internationella ligor, som Premier League och Eredivisie i Holland har de kommit mycket längre på organisationsplanet, sa Lars-Christer Olsson till Nerikes Allehanda i samband med tränarsymposiet.
TV-avtalet ska ge mera
Han anser också att SEF måste bli bättre på de centrala avtalen. Framför allt ska avtalet som gäller TV-rättigheterna ge klubbarna mera.
Mycket av en rekonstruktion handlar om ekonomi. Han menar att elitföreningarna måste allra minst fördubbla dagens omsättning för att bli attraktiv för tilltänkta partners.
Det handlar om något av ett dubbelt omvänt scenario – för att bli attraktiv krävs nya pengar och för att nå dessa nya pengar krävs attraktion.
"Inte gjort på en eftermiddag"
Lars-Christer Olsson påpekar också:
- Klubbarna måste kunna utnyttja sina anläggningar på ett mycket bättre sätt än vad de gör i dag. Man kan göra mycket med en trevlig arena. Och publikintäkterna är bland det viktigaste för en klubb.
I hans uppdrag i SEF:s s k ”Framtidsprojektet” är målet att allsvenskan bli Nordens bästa liga senast 2020.
- Det är inget jobb som man fixar på en eftermiddag. Men det går att göra ganska mycket redan nu. Så förhoppningsvis kommer vi att bära frukt redan i år.
Mest lästa just nu
Efter två mål och sex assist på 32 matcher var SHL-laget Rögles tålamod slut med tidigare NHL-spelaren Jakob Peterson, 25 år.
Han värvades in som förste center, och som ersättare för Rodrigo Abols som sent in i säsongen försvann till Philadelphia Flyers.
Slakthusområdet i Stockholm förvandlas. Söderstadion försvann, Diskussion pågår angående Johanneshovs framtid. Och nu Nu blir Tele2Arena i stället 3Arena. Ett tioårigt avtal träder i kraft i och med årsskiftet. Telekomkonkurrenten Tre blir ny namnsponsor i ett tioårigt avtal.
Den 9 maj är det premiär för hockey-VM i Sverige och Danmark. Tre Kronor inleder turneringen just den dagen mot Slovakien samma dag. Räkna med mycket folk på läktarna. Intresset är stort och redan nu är 150 000 biljetter sålda till matcherna i Stockholm.
Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.
En prenumerant i handbollsklubben vann 100 000 på senaste dragningen i JOYNA, ett digitalt lotteri från ideella Folkspel. Samtidigt fick Rimbo HK, som sålde lotten, samma summa.
– Ett oerhört viktigt tillskott till vår verksamhet, säger styrelsemedlem Therese Hurtig.
Behållningen från Bingolottos Uppesittare-kvällen, dan-före-dan och en enskild kväll landade 2024 på 142 miljoner att fördela på klubbar och organisationer. Sedan gav Nyårsbingon ytterligare 14 miljoner i överskott. Totalt innebar det 156 miljoner kronor!
Åtskilliga svenskar älskar att med morgon följa skidåkning på tv. Inte undra på att Viaplay förlänger nu förlänger sitt avtal med Internationella skidförbundet, Fis, till 2030.
– Skidsporten engagerar många i Sverige. Därför känns det väldigt kul att fortsätta ge tittarna det bästa från skidvärlden, bekräftar Viaplays sportchef Erik Westberg.
Mästartiteln är säkrad, men det betyder inte att arbetsro infinner sig i Malmö FF. Många spelarfrågor behöver slutföras.
På tisdagen tillkännagav MFF-ledningen att skyttekungen Isaac Kiese Thelin förlänger sitt kontrakt med MFF. Den 32-årige forwardens nya avtal gäller till och med 2026.