"Klubbarna måste fördubbla omsättningen"

Lars-Christer Olsson om någon vet vad det betyder att försöka konkurrera inom europeisk toppfotboll. Hans budskap är rakt: ”De svenska klubbarna måste fördubbla sin omsättning om ligan ska klättra”.

Svensk Elitfotboll har tagit hjälp av JKL Group, som är rådgivare inom strategisk kommunikation. Byrån har gjort en utredning åt SEF och det har i sin tur resulterat i ett omfattande åtgärdsprogram.

Sju år hos Uefa i Genéve

Det är här som Lars-Christer Olsson har kommit in i bilden. Hans erfarenhet är omfattande. 1990 blev han generalsekreterare på SEF och var där i drygt ett år innan han 1991 erbjöds samma befattning på Svenska Fotbollförbundet. Lars-Christer Olsson var generalsekreterare på förbundet i nio år.

Sedan blev han värvad av Uefas dåvarande vd, Gerhard Aigner, och skåningen fick jobbet som direktör "för professionell fotboll och dess marknadsföring". Efter fyra år på den posten avancerade han till vd.

2007 bröt han upp från Genéve och har därefter haft olika konsultuppdrag, bl a som rådgivare inom marknads- och organisationsfrågor i Malmö FF. 

Blev konsult för SEF

För ett år sedan blev han konsult i SEF. Nu utpekas han också som ny ordförande i Svenska Fotbollsförbundet när Lars-Åke Lagrell avgår om drygt ett år.

Men först ska han i alla fall fullfölja uppdraget att urskilja nya möjligheter för allsvenskan.

Ytterst handlar det om att komma bort från platsen som 24:e liga på Europarankingen.

"Mycket som måste utvecklas"

När Lars-Christer Olsson framträdde på ett tränarsymposium i Örebro var hans budskap rakt:

- Klubbarna måste få en bättre talangutveckling, bli starkare ekonomiskt men framför allt stärkas organisationsmässigt.

- I dag är det för lite samordning för att kunna bygga upp marknadsvärdet. Det krävs mycket mer insatser på central nivå för att lyckas. Tittar man på internationella ligor, som Premier League och Eredivisie i Holland har de kommit mycket längre på organisationsplanet, sa Lars-Christer Olsson till Nerikes Allehanda i samband med tränarsymposiet.

TV-avtalet ska ge mera

Han anser också att SEF måste bli bättre på de centrala avtalen. Framför allt ska avtalet som gäller TV-rättigheterna ge klubbarna mera.

Mycket av en rekonstruktion handlar om ekonomi. Han menar att elitföreningarna måste allra minst fördubbla dagens omsättning för att bli attraktiv för tilltänkta partners.

Det handlar om något av ett dubbelt omvänt scenario – för att bli attraktiv krävs nya pengar och för att nå dessa nya pengar krävs attraktion.

"Inte gjort på en eftermiddag"

Lars-Christer Olsson påpekar också:

- Klubbarna måste kunna utnyttja sina anläggningar på ett mycket bättre sätt än vad de gör i dag. Man kan göra mycket med en trevlig arena. Och publikintäkterna är bland det viktigaste för en klubb.

I hans uppdrag i SEF:s s k ”Framtidsprojektet” är målet att allsvenskan bli Nordens bästa liga senast 2020.

- Det är inget jobb som man fixar på en eftermiddag. Men det går att göra ganska mycket redan nu. Så förhoppningsvis kommer vi att bära frukt redan i år.

Damlandslagen i fotboll ligger långt efter herrarna, men ska nu  i alla fall fådubbelt så mycket som vid senaste EM-slutspelet 2017. Men nu framkommer att Uefa dubblar prispengarna till nästa års EM-slutspel på damsidan.

Nej, regeringen nobbar en plan för ett nationellt stöd till kommuner och idrottsrörelsen i syfte att utveckla framtidens idrottsanläggningar. Nu riskerar Sverige att halka ännu längre efter i arbetet att hålla arenor uppdaterade.

-Det här var tänkt att förbättra villkoren  för en meningsfull fritid och inte minst en bättre folkhälsa, kommenterar Björn Eriksson.

35 000 löpare anmälde sig till Göteboegsvarvet och betalade anmälningsavgift Men Corona-epidemin  stoppade loppet - utan att pengarna återbetalades. Det förfarandet ska nu synas av synas konsumentverket via ett så kallattillsynsärende.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

Elon, ledande inom fackhandeln för elprodukter, tar ett stort steg in på sponsormarknaden via ett omfattande avtal som huvudpartner till HockeyAllsvenskan. Via 320 butiker i Sverige ska nu varumärket och samarbetet förstärkas. 

För ett år sedan avslöjades Unibets rekordsponsring när bolaget gick in som huvudpartner till svensk elitfotboll. Ett avtal som löper över sex år, med option på ytterligare sex år, med ett initialt värde på 900 miljoner kronor eller om optionen utlöses ett totalt värde på 1,8 miljarder.  Nu väljer Unibet att utöka satsningen genom att också bli presentationspartner.

Fredrik Ljungberg är en av Sveriges mest dekorerade fotbollsspelare. Nu tar han plats i Viaplays Premier League-studio. I det nya uppdraget ingår förutom Premier League även att jobba vid  landslagets matcher, som  Nations League samt kvalen till EM 2024 och VM 2026.

I veckan exporterade fotbolls-Sverige ytterligare tvåt jejer till utlandet Hanna Bennison (Everton)och Filippa Angeldahl (Manchester City) valde England och därmed har inte mindre än 48 tjejer  lämnat Sverige för tjänstgöring på annat håll.