Nytt sätt att tjäna pengar för idrotten

Möjligheterna för i synnerhet mindre föreningar att stärka klubbkassan är begränsade. De insåg också företaget P&K Utvecklingskonsult AB och som en konsekvens har nu Mölnbo IF tjänat 4 000 kr utan särskilt stora ansträngningar.
Annons

Företaget skulle marknadsföra sitt nya koncept för tidredovisning, TimeApp, och ville göra en annorlunda marknadsföring.

- Gärna på ett sätt som skulle kunna få en social betydelse och funktion. Då kom vi på idén att vända oss till föreningslivet, berättar Daniel Lindén som tillsammans med Martin Eriksson har skapat ett alldeles speciellt program för tidredovisning.

Själva engagerade inom idrotten

Men frågan var alltså hur man skulle nå små och medelstora entreprenörföretag inom tjänste-, hantverks-, industri och handelssektorn.

P&K Utvecklingskonsult AB valde att gå via idrottsföreningarna. Inte så att föreningarna ska sälja programmet, utan att de ska tipsa företag och organisationer i sin närhet om TimeApp och om något av dessa tips leder till ett avslut kommer 50 procent av första faktureringen att tillfalla föreningen.

- Vi är själva eller har varit starkt engagerade i lokala föreningar, förklarar Martin Eriksson som tycker det är kul att flera kan tjäna på en affär.

"Enbart förmedla en kontakt"

- De behöver bara förmedla vårt budskap, inte ta något försäljningsuppdrag och om deras tips på möjliga kunder leder till avslut, så ska de givetvis ersättas.

Programmet TimeApp är enkelt och kreativt när den anställde ska redovisa tider, resor, kostnader och utlägg.

- Vi utgick från våra egna behov, men ägnade mycket tid åt att prata med andra företagare om deras behov av och förväntningar på ett modernt program för tidredovisning, berättar Daniel Lindén.

Kan tacka Anders!

Under resans gång har den ena funktionen efter den andra adderats till TimeApp och idag är det marknadens kanske mest mångfunktionella system. Här finns – utöver en komplett tidredovisning med alla tänkbara statistik- och utskriftsmöjligheter – också en integrerad körjournal och artikel-/materialdatabas.

Anders Alderbrant från Mölnbo IF var den som först av alla tog erbjudandet på allvar och nu kan hans förening räkna hem 4 000 kr. Allt bara för att de tipsade om ett företag som blev förtjust och köpte

TimeApp Unlimited – därmed fick Mölnbo IF ett värdefullt stöd till föreningskassan enbart genom ett enkelt tips.

- Nu hoppas vi givetvis på att flera föreningar ska se den här chansen, säger Martin Eriksson som är glad över produkten som också har stämpelklocka och en faktureringsfunktion. Det finns en egen sida där man kan ladda upp egna bilder och välja egna teman/färger.

- Vi räknar med att provisionskostnaderna till föreningar kommer att motsvara vad det skulle kosta att marknadsföra konceptet mer traditionellt genom annonsering och TV-/radioreklam.

Lars Knapasjö (inte verifierad)

tors, 2011-06-16 09:49

1. Stort intresse

Nu har till och med skåne-föreningarna upptäckt möjligheterna att tjäna pengar på TimeApp ...

Ansvariga inom Malmö Redhawks är på hugget. I takt med att nyförvärv ökar - nu har sju nyförvärv presenteras, varav Carl Söderberg är det absoluta klippet - växer  skaran av av sponsorer. Senaste nytt -  Bravida hartagit beslutet  att öka engagemanget som huvudpartner igen. 

En av Sveriges mest kända och besökta evenemangsarenor, Ericsson Globe, byter namn till Avicii Arena. Genom ett unikt samarbete mellan Stockholm Live, stiftelsen Tim Bergling Foundation samt Trygg-Hansa och Bauhaus, blir en av landets mest ikoniska byggnader nu en symbol och mötesplats för arbetet med att förebygga psykisk ohälsa bland unga.

En svensk seger som öppnar perspektivet. Polen härnäst, men nu kan man se konturerna av ett avancemang. Då handlar det inte enbart om sportsliga värden utan i lika hög grad om pengar i belöning. Faktum är att Sverige redan har tjänat 100 miljoner kronor!

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

Första avtalet gjordes upp för 50 år sedan. Det består än i dag. Svenska Fotbollförbundet och Folksam har inte tröttnat på varandra utan fortsätter satsningen  och förlänger partneravtalet. 

 Folksam förstärker en position och roll som man vill betona – att vara ”idrottens försäkringsbolag”.

För ett år sedan avslöjades Unibets rekordsponsring när bolaget gick in som huvudpartner till svensk elitfotboll. Ett avtal som löper över sex år, med option på ytterligare sex år, med ett initialt värde på 900 miljoner kronor eller om optionen utlöses ett totalt värde på 1,8 miljarder.  Nu väljer Unibet att utöka satsningen genom att också bli presentationspartner.

Det är ingen måtta på stjärnglansen och antalet personer när Disovery presenterar medarbetarna vid OS i Tokyo. Men du känner igen de flesta som antingen f d aktiva och framträdande inom idrott eller tidigare synbara i olika TV-kanaler. Det de nu har gemensamt är att de ska guida oss i Discovery+, Kanal 5 och Kanal under några sommarveckor genom Olympiska  spelen iJapan. Lönebudgeten för närmare 50 medarbetare vore rätt intressant ...

60 välkomna miljoner. Glädjen i IFK Norrköping var stor när jätteaffären med ryska klubben Rubin Kazanprese presenterades på torsdagen.  Sead Haksabanovic flyttar dit och fotbolls-Sveriges tredje största affär är ett faktum. Bara Zlatan Ibrahimovic och Alexander Isak har varit dyrare.