Hammarby lockar mer än någonsin
Hammarby noterar svårslagna rekord. Hemma på Tele2 Arena kommer över 300 000 åskådare ha sett laget under säsongen. Det är rekord och innebär ett hemmasnitt på drygt 20 000 åskådare.
Över 300 000 åskådare
Inte sedan 2007 har ett svenskt lag kunnat samla ett snitt på hemmaplan på över 20 000 åskådare.
Satsningen kostade. Nanne Bergstrand som tränaren och Mats Jingblad som sportchef var stora investeringar. Plus tio nya spelare.
Det var investeringar för åtskilliga miljoner.
Men enigheten i Hammarbys ledning var stor och med hjälp av finansiärer blev satsningen möjlig.
När två omgångar återstår leder Hammarby Superettan, men där är det trångt och varje poäng och varje mål kan vara avgörande.
Hammarby 28 17 6 5 63-27 57
-------------------------------------------
Gif Sundsvall 28 18 3 7 54-34 57
Ljungskile 28 15 11 2 56-24 56
Rysare mot Gais
Hammarbys vd, Henrik Kindlund, är lika nervös som alla andra. Men han är lugn på en punkt, miljoninvesteringarna höll. Klubben har tjänat igen de stora beloppen tack var en mycket trogen publik hemma på Tele2 Arena.
Nu står Hammarby inför höstens stora rysare, mötet med Gais i Göteborg. Ett Gais som med seger kan säkra kontrakt.
Det kan bli en riktig nagelbitare, två klassiska svenska fotbollsklubbar som möts i en match som betyder väldigt mycket. Intresset är mycket stort. När onsdagens försäljning avslutades hade över 7 000 biljetter sålts och GAIS siktar mot femsiffrigt.
Har lockat alla
- Vi tror och hoppas på 10 000 på söndag, matchen är ju mycket viktig för båda lagen, låt vara i var sin del av tabellen. Men vi är ruggigt stärkta av vår bortaseger mot Öster i söndags. Vi ska ge seriefavoriterna en riktig fajt, säger GAIS sport- och klubbchef Jonas Lundén.
Sedan ska Hammarby möta Jönköpings Södra den 2 november i årets sista match. Publikutrymmena är redan slutsålda och 29 500 åskådare kommer att fylla arenan.
Och det innebär att Hammarby kommer att locka totalt 307 000 åskådar – lika med nytt publikrekord.
15 hemmamatcher x cirka 20 500 åskådare – det är galna siffror, sådana som alla klubbar bara kan drömma om.
- Det känns helt fantastiskt, och lite märkligt, att inte någon svensk klubb i historien som haft så många besökare under en säsong, säger Henrik Kindlund till DN.
”Bajenstämningen” och den nya arenan ser han som förklaringar till intresset. Och han framhåller hur barnfamiljer och kvinnor har bidragit starkt till rekordsiffrorna.
Mest lästa just nu
Golf-Sverige delades i två läger vid helgens förbundsmöte.
Som enda distrikt röstade Stockholms GDF, med totalt 169 000 spelare, mot förbundsstyrelsens förslag om att införa ett maxtak för antalet golf-ID som en golfklubb får utfärda.
Golf-ID är att betrakta som legitimationshandling att få spela på en golfbana. Röstsiffrorna blev 62-8.
Publiksuccén fortsätter. Fler människor följer elitfotbollen än någonsin.Klubbarna räknar glatt publikintäkterna. Över en kvarts miljon åskådare på premiärmatcherna i Allsvenskan och Superettan.
Över 260 000 åskådare såg klubbarnas hemmapremiärer på plats i Allsvenskan och Superettan. Totalt sågs de två första omgångarna av 261 385 åskådare, en stor ökning jämfört med förra årets 240 021 åskådare vid samma tidpunkt.
- Vi har haft två fantastiskt premiärhelger, säger Ola Rydén, ligaansvarig på Svensk Elitfotboll.
Oskar Svärd utsedd blir ny chef för Ski Classics. Han efterträder grundaren David Nilsson, som har lett utvecklingen av Touren sedan starten och som nu tar rollen sin roll som VD för Wsportsmedia och blir styrelseledamot i Ski Classics.
- 2008 började jag med en liten idé som blev ett stortprojekt som växte till Ski Classics. Efter 17 år av mycket nöje, utmaningar och hårt arbete har jag bestämt mig för att nu är det rätt tid att lämna över facklan som director till en ny men erfaren person med fräscha ögon,och samma passion för Ski Classics", säger David Nilsson.
Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.
Carlsberg Group är tillbaka i den europeiska landslagsfotbollens finrum. Här är man väl insatta i konsten att skapa avtal som gynnar varumärket. Via nya partnerskap med dels UEFA och dels Svenska Fotbollförbundet är bolaget nu fotbollsölet till och med år 2030.
Avtalet har en betoning på en jämn fördelning mellan herr- och dammästerskapen.
Folkspel är föreningslivet eget lotteriaktör. Sedan och erbjuder bland annat föreningslivet ett digitalt lotteri som heter JOYNA. I det ingår premiumvinsten win-win. En prenumerant vinner 100 000 kronor. Dessutom går samma summa till den förening eller organisation som sålt lotten.
I senaste dragningen gick vinsten till breddföreningen med fotboll och innebandy i sin verksamhet, Luleå SK.
I rena glädjeyran storspelade Beachvolleyduon David Åhman och Jonatan Hellvig och är klara för kvartsfinal på världstourtävlingen Elite 16 i Saquarema, Brasilien. Svenskarna besegrade fransmännen Rémi Bassereau och Calvin Ayé med 2–0 i set och det var som att fira att de stadigt återkommer i SVT i år.
SVT har nämligen säkrat sändningsrättigheterna till den högsta divisionen på proffstouren, Elite 16, under 2025 och 2026. Det blir beachvolleyboll med lag Åhman/Hellvig i mängd de kommande två säsongerna.
MFF satsar på en stjärnvärvning. Islänningen Arnór Sigurdsson är klar för klubben.
26-åringen håller dokumenterat hög klass och när MFF fick chansen accepterades att han kostar några miljoner. an får tröja nummer åtta och ansluter till laget nästa vecka.Tränaren Henrik Rydström är lyrisk :– Tittar man på vad han gjorde i allsvenskan, så var det en offensiv av högsta klass. Han kan spela i olika offesiva positioner. Han kan vara åtta, tia eller ytter.