Hammarby lockar mer än någonsin

Två matcher kvar i Superettan, dramatiken är maximal. Hammarby med Nanne Bergstrand som lots ska ta steget upp till allsvenskan med stöd av en större publik än något annat lag någonsin.
Nanne Bergstrand trodde inte först på att det var anbud, men fick sedan klart för sig att Hammarby ville värva honom. Foto: TT

 

Hammarby noterar svårslagna rekord. Hemma på Tele2 Arena kommer över 300 000 åskådare ha sett laget under säsongen.  Det är rekord och innebär ett hemmasnitt på drygt 20 000 åskådare.

Över 300 000 åskådare

Inte sedan 2007 har ett svenskt lag kunnat samla ett snitt på hemmaplan på över 20 000 åskådare.

Satsningen kostade. Nanne Bergstrand som tränaren och Mats Jingblad som sportchef var stora investeringar. Plus tio nya spelare.

Det var investeringar för åtskilliga miljoner.

Men enigheten i Hammarbys ledning var stor och med hjälp av finansiärer blev satsningen möjlig.

När två omgångar återstår leder Hammarby Superettan, men där är det trångt och varje poäng och varje mål kan vara avgörande. 

Hammarby      28 17  6  5  63-27  57

-------------------------------------------

Gif Sundsvall 28 18  3  7  54-34  57

Ljungskile    28 15 11  2  56-24  56

Rysare mot Gais

Hammarbys vd, Henrik Kindlund, är lika nervös som alla andra. Men han är lugn på en punkt, miljoninvesteringarna höll. Klubben har tjänat igen de stora beloppen tack var en mycket trogen publik hemma på Tele2 Arena.

Nu står Hammarby inför höstens stora rysare, mötet med Gais i Göteborg. Ett Gais som med seger kan säkra kontrakt.

Det kan bli en riktig nagelbitare, två klassiska svenska fotbollsklubbar som möts i en match som betyder väldigt mycket. Intresset är mycket stort. När onsdagens försäljning avslutades hade över 7 000 biljetter sålts och GAIS siktar mot femsiffrigt.

Har lockat alla

- Vi tror och hoppas på 10 000 på söndag, matchen är ju mycket viktig för båda lagen, låt vara i var sin del av tabellen. Men vi är ruggigt stärkta av vår bortaseger mot Öster i söndags. Vi ska ge seriefavoriterna en riktig fajt, säger GAIS sport- och klubbchef Jonas Lundén.

Sedan ska Hammarby möta Jönköpings Södra den 2 november i årets sista match. Publikutrymmena är redan slutsålda och 29 500 åskådare kommer att fylla arenan. 

Och det innebär att Hammarby kommer att locka totalt 307 000 åskådar – lika med nytt publikrekord.

15 hemmamatcher x cirka 20 500 åskådare – det är galna siffror, sådana som alla klubbar bara kan drömma om.

- Det känns helt fantastiskt, och lite märkligt, att inte någon svensk klubb i historien som haft så många besökare under en säsong, säger Henrik Kindlund till DN.

”Bajenstämningen” och den nya arenan ser han som förklaringar till intresset. Och han framhåller hur  barnfamiljer och kvinnor har bidragit starkt till rekordsiffrorna.

Damlandslagen i fotboll ligger långt efter herrarna, men ska nu  i alla fall fådubbelt så mycket som vid senaste EM-slutspelet 2017. Men nu framkommer att Uefa dubblar prispengarna till nästa års EM-slutspel på damsidan.

Nej, regeringen nobbar en plan för ett nationellt stöd till kommuner och idrottsrörelsen i syfte att utveckla framtidens idrottsanläggningar. Nu riskerar Sverige att halka ännu längre efter i arbetet att hålla arenor uppdaterade.

-Det här var tänkt att förbättra villkoren  för en meningsfull fritid och inte minst en bättre folkhälsa, kommenterar Björn Eriksson.

35 000 löpare anmälde sig till Göteboegsvarvet och betalade anmälningsavgift Men Corona-epidemin  stoppade loppet - utan att pengarna återbetalades. Det förfarandet ska nu synas av synas konsumentverket via ett så kallattillsynsärende.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

Elon, ledande inom fackhandeln för elprodukter, tar ett stort steg in på sponsormarknaden via ett omfattande avtal som huvudpartner till HockeyAllsvenskan. Via 320 butiker i Sverige ska nu varumärket och samarbetet förstärkas. 

För ett år sedan avslöjades Unibets rekordsponsring när bolaget gick in som huvudpartner till svensk elitfotboll. Ett avtal som löper över sex år, med option på ytterligare sex år, med ett initialt värde på 900 miljoner kronor eller om optionen utlöses ett totalt värde på 1,8 miljarder.  Nu väljer Unibet att utöka satsningen genom att också bli presentationspartner.

Fredrik Ljungberg är en av Sveriges mest dekorerade fotbollsspelare. Nu tar han plats i Viaplays Premier League-studio. I det nya uppdraget ingår förutom Premier League även att jobba vid  landslagets matcher, som  Nations League samt kvalen till EM 2024 och VM 2026.

I veckan exporterade fotbolls-Sverige ytterligare tvåt jejer till utlandet Hanna Bennison (Everton)och Filippa Angeldahl (Manchester City) valde England och därmed har inte mindre än 48 tjejer  lämnat Sverige för tjänstgöring på annat håll.