En uppstickare på biljettmarknaden
Biljettköpen har flyttats från arenan till nätet och mobilen och det innebär att klubbar och förbund måste anpassa sig.
Transticket har sedan tidigare avtal med bland annat SHL, Svenska Skidskytteförbundet, Svenska Handbollslandslaget, Kalmar FF och IF Elfsborg inom elitidrotten.
Hockeyn har samma aktör
Nu är kontraktet med Hockeyallsvenskan också undertecknat. Avtalet är ett tydligt tecken på att tiden med en stor monopolaktör är över.
Två av hockeyns största aktörer, SHL och Hockeyallsvenskan, gör alltså samma sak
- Vi får se mer och mer av gemensam ligautveckling av två skäl. Dels för att det är lönsamt att arbeta tillsammans och dels för att ligorna måste utveckla sin attraktivitet, säger Stefan Bengtsson, VD för HockeyAllsvenskan.
Klubben äger kunden
Marknaden för biljetter till stora sportevenemang förändras snabbt och kräver i dag ett helt annat arbets- och tankesätt från klubbarna.
- Vår affärsmodell sedan starten 2005 bygger på att våra kunder skall öka sina intäkter och marginaler, säger Jonas Ekegren, VD på Transticket och grundare av företaget.
HockeyAllsvenskan är efter SHL och Allsvenskan i fotboll den tredje största aktören inom svensk elitidrott med ca en halv miljard kronor i gemensam omsättning och ca 1,5 miljoner sålda biljetter årligen.
- Vi letade efter en leverantör som klarade våra strategiska krav. Klubben ska äga sin kund, det var grundkravet. De har alla de funktioner och integreringar som gör att vi kan ha mål om större intäkter, säger Stefan Bengtsson, VD för HockeyAllsvenskan.
Mest lästa just nu
Mjällby AIF toppar allsvenskan, men säljer samtidigt spelare och stärker egna kapitalet rejält på ett egentligen sensationellt sätt.
I söndags sluttfördes förhandlngarna runt t succémittfältaren Nicklas Röjkjaer som lämnar Mjällby. AIF 26-åringen har skrivit på för danska FC Nordsjälland. Samtidigt står det klart att klubben har sålt spelare för runt 60 miljoner på bara några år, vilket faktiskt är en del av strategin att bygga en starkare förening och då ingår att säkra en ekonomisk framtid - och av bara farten förstärka - så pass att laget övertar och behåller ledningen i allsvenskan.
Ett ståtligt och fashionabelt bygge för 14,6 miljarder, den jättesatsningen kan ersätta Scandinavium i Göteborg
Ett ståtligt och fashionabelt bygge för 14,6 miljarder, den jättesatsningen kan ersätta Scandinavium i Göteborg
Om planerna skulle förverkligas överträffas alla andra satsningar i Sverige.
En arkitekttävling om hur de nya arenorna slutligen ska se ut är redan inledd. Och göteborgarna själva ska få rösta för att bli delaktiga i valet.
Carl Bergkvist, chefekonom på Stockholms Handelskammare, har tagit del av effekterna från ishockey-VM i Stockholm. Då får han något drömmande i blicken.Enligt beräkningarna innebar VM en turistekonomisk omsättning, inklusive biljettintäkter, på 729,9 miljoner under VM-perioden i maj . Nu menar han att ett fotbolls-EM 2029 skulle kunna ge över 900 miljoner kronor till Stockholmsekonomin
Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.
Finansmannen Christer Gardell lättar på oplånboken igen. Vill han stötta r OS-guldmedaljörerna i beachvolleyboll, David Åhman och Jonatan Hellvig.
– De är fantastiskt duktiga idrottare och de är jättefina förebilder, säger Gardell till SVT Sport.
Fredag 13 juni – en turdag för en vinnare från Dalarna.
Personen, som var på plats hos ideella Folkspel i Göteborg för högvinstskrap, fick se tre rutor innehålla 25 miljoner kronor, den största direktvinst som en skraplott genererat.
Svensk Hockey-TV har haft sitt mest framgångsrika år hittills under säsongen 2024/2025. Plattformen, som sänder hockey från hela Sverige – från cuper och ungdomsserier till elitnivå – har vuxit kraftigt i både räckvidd och användning. Med över 300 ishallar utrustade med automatiserade och AI-styrda kamerasystem, 2,5 miljoner unika tittare och mer än 7 miljoner strömstarter, har Svensk Hockey-TV blivit en del av den svenska hockeypublikens vardag.
I Djurgårdens nysatsning i SHL var 18-årige Anton Frondell ett bärande namn. Efter 11 mål i Hockeyallsvenskan och stort genombrott i den tuffa kvalserien mot AIK hade kraftfulle Frondell, 94 kg. en säker plats i l sportchefen Niklas Wikegårds ledande formationer.
I den årliga NHL-draften, nu i Los Angeles, förändrades allt, sedan Anton Frondell, 18 år ,uppväxt i Trångsund söder om Stockholm, valts som nummer tre av Chicago.