Lagardére skriver med ny elitklubb

Affärsmodellen möts med ett allt större intresse i idrotts-Sverige. Lagardère Sports tar över marknadsarbetet i den ena svenska elitklubben efter den andra. Allsvenska Örebro SK är den senast.
Simon Åström, Örebro SK:s vd, vill tro att Lagardére kan öka klubbens marknadsintäkter.

 

Avtalet är så långt som tio år och Lagardére ska sköta all sponsor- och rättighetsförsäljning åt klubben. Örebro SK blir därmed den fjärde allsvenska klubben som bolaget samarbetar med efter AIK, Helsingborgs IF samt Halmstad BK (spelar i Superettan nästa år).

Ska öka intäkterna

- Lagardère Sports ger oss helt andra möjligheter att hitta nya marknader och partners samtidigt som våra egna resurser kan fokusera på att utveckla fotbollsorganisationen och relationerna med våra partners och supportrar, kommenterar Simon Åström, vd för ÖSK.

En konsekvens är att dagens marknadsansvariga hos ÖSK får andra uppgifter.

I klubben, liksom övriga föreningar, bygger överenskommelsen på förhoppningen att nå större intäkter.

Klubbarna garanteras intäkter med en lägstanivå. Uppnås inte ett förutbestämt belopp går Lagardére in och täcker skillnaden. Lagardères å sin sida tar provision på alla försäljning.

Anställer tre säljare

Avtalet träder i kraft omgående oc h företaget kommer att rekrytera tre nya säljare till Örebro under ledning av Magnus ”Munken” Karlsson som numera är försäljningschef i Sverige. 

- I Örebro ska vi vara en katalysator för att öka värdet av deras rättighetsförsäljning, säger Martin Håkansson, vd för Lagardère Sports Scandinavia. 

Bolaget har blivit ledande i Sverige inom sports marketing som omfattar försäljning av sponsorskap och medierättigheter, medieproduktion, event management samt drift av arenor. 

Fotbollens lobbyingarbete, för att fasa ut Riksidrottsförbundets, RF:s kritiserade bidragstak , har misslyckats. I stället föreslår Riksidrottsstyrelsen, RS, att ”taket” behålls men höjs från 10 till 12 procent. 

Publiksuccén fortsätter.  Fler människor följer elitfotbollen än någonsin.Klubbarna räknar glatt publikintäkterna. Över en kvarts miljon åskådare på premiärmatcherna i Allsvenskan och Superettan.

Över 260 000 åskådare såg klubbarnas hemmapremiärer på plats i Allsvenskan och Superettan. Totalt sågs de två första omgångarna av 261 385 åskådare, en stor ökning jämfört med förra årets 240 021 åskådare vid samma tidpunkt.

- Vi har haft två fantastiskt premiärhelger, säger Ola Rydén, ligaansvarig på Svensk Elitfotboll.

Göteborg blir åter scen för världstennis – för första gången på 18 år spelas Davis Cup i staden. 

Sverige ställs mot Tunisien i en betydelsefull landskamp den 12-13 september. Segrarenn går till nästa års Davis Cup Qualifiers.

I det svenska laget förväntas båda bröderna Ymer ingå.

I dt senska laget förväntas båda bröderna Ymer ingå.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

Carlsberg Group är tillbaka i den europeiska landslagsfotbollens finrum.  Här är man väl insatta i konsten att skapa avtal som gynnar varumärket. Via nya partnerskap med dels UEFA och dels Svenska Fotbollförbundet är bolaget nu fotbollsölet till och med år 2030. 

Avtalet har en betoning på en jämn fördelning mellan herr- och dammästerskapen.

Folkspel är föreningslivet eget lotteriaktör. Sedan och erbjuder bland annat föreningslivet ett digitalt lotteri som heter JOYNA. I det ingår premiumvinsten win-win. En prenumerant vinner 100 000 kronor. Dessutom går samma summa till den förening eller organisation som sålt lotten.

I senaste dragningen gick vinsten till breddföreningen med fotboll och innebandy i sin verksamhet, Luleå SK.

 

I rena glädjeyran storspelade  Beachvolleyduon David Åhman och Jonatan Hellvig och är klara för kvartsfinal på världstourtävlingen Elite 16 i Saquarema, Brasilien. Svenskarna besegrade fransmännen Rémi Bassereau och Calvin Ayé med 2–0 i set och det var som att fira att de stadigt återkommer i SVT i år.

SVT har nämligen säkrat sändningsrättigheterna till den högsta divisionen på proffstouren, Elite 16, under 2025 och 2026. Det blir beachvolleyboll med lag Åhman/Hellvig i mängd de kommande två säsongerna.

MFF  satsar på en stjärnvärvning. Islänningen Arnór Sigurdsson är klar för klubben.

26-åringen håller dokumenterat hög klass och när MFF fick chansen  accepterades att han kostar några miljoner. an får tröja nummer åtta och ansluter till laget nästa vecka.Tränaren Henrik Rydström är lyrisk :– Tittar man på vad han gjorde i allsvenskan, så var det en offensiv av högsta klass. Han kan spela i olika offesiva positioner. Han kan vara åtta, tia eller ytter.