Så här mycket tjänade MFF
Malmö FF:s sportsliga år 2015 hade två olika skepnader.
- Vi nådde åter gruppspelet i Champions Leagues, vilket gav värdefulla erfarenheter för hela organisationen och stärkte varumärket för både Malmö FF och svensk fotboll, säger Håkan Jeppsson styrelseordförande i Malmö FF.
Ökning med 100 miljoner
- I UEFA Youth League tog vårt U19-lag poäng mot några av Europas främsta ungdomsakademier. Femteplatsen i Allsvenskan var däremot en missräkning och betydde att Europaspel inte säkrades av tabellplaceringen.
Betydelsen av spel i Europa syns tydligt i årsredovisningen för 2015. För första gången någonsin hade Malmö FF år intäkter på över en halv miljard kronor. Det är en ökning med över 100 miljoner kronor jämfört med 2014 och förklaras bland annat av ökade spelarförsäljningar, större ersättning för spelet i Champions League och det ökade publikintresset i Allsvenskan.
Föreningens egna kapital var vid årsskiftet nästan 450 miljoner kronor. Det är det högsta egna kapital Malmö FF någonsin haft.
Trots ett stort plusresultat på 230 miljoner kronor med spelarförsäljningar och ersättning för Champions League inräknat, gick den underliggande verksamheten minus. Skälet till detta är till största del investeringar i bland annat stadion och ungdomsverksamheten, samt en ökad satsning på spelartruppen.
Slår publikrekord?
- Det finansiella resultatet 2015 blev fantastiskt för Malmö FF och vi har just nu en ekonomisk särställning i svensk fotboll. Detta ger oss stora möjligheter att minska våra fastighetsskulder och investera i framtiden för att fortsätta utvecklas sportsligt på alla nivåer. Men det är viktigt att poängtera att den underliggande verksamheten exklusive Europaintäkterna går med viss förlust och att vi fortsatt måste öka våra marknadsintäkter och vara mycket kostnadsmedvetna, säger Håkan Jeppsson.
Inför 2016 väntar fortsatta investeringar för att stärka Malmö FF:s styrka både på och utanför fotbollsplanen. Fjolårets publikrekord på Swedbank Stadion har alla möjligheter att kunna överträffas och med hjälp av det fantastiska stödet från supportrarna siktar MFF mot SM-guld och cuptiteln.
- Intresset för årskort är oerhört stort och vi har ett stort stöd bakom oss. Vår sportsliga ambition om att vinna SM-guld står fast inför den kommande säsongen. Dessutom ska vi fortsätta att bidra till en bra samhällsutveckling på alla de sätt vi kan, säger Håkan Jeppsson.
Mest lästa just nu
På lördag, 30 mars, inleds 100 års jubilerande allsvenskan i fotboll, i en tid när våld och allvarliga incidenter på läktaren har ökat kraftigt. Ansvariga inom polisen talar till och med om att supporters till lag från Stockholm, Göteborg och Malmö har ”radikaliserats” och inte är främmande för omstörtande verksamhet.Enligt en kartläggning av SVT har 224 personer tillträdesförbud till den allsvenska premiären.
Om ett år kommer Lidköping, bandyorten nummer ett, både publikt och sportsligt, att stå som värd för världsmästerskapen i bandy.
I Vänerland har det vid flera tillfällen varit Vänersborg som välkomnat bandyvärlden. När det spelades enstaka VM-matcher i ”Lidköping” under -60- och ,70-tal har det aldrig varit någon publikrusning. Då uppstod talesättet ”folket älskar Villa, inte bandy”.
Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.
- Egentligen har vi inget genuint idrottsintresse, trots att vi åkt både Vasaloppet och sprungit Lidingöloppet, säger Jan Blad,69, företagsledare och gudfader för Amo Handboll, nykomlingar i handbollsligan.
I Alstermo i Kronobergs län finns elit-handbollens mest anonyma lag, men med störst optimism via stor framtidstro. Och med stort stöd av Amokabel, en skandinavisk branschledande koncern med tre kabelbolag som tillverkar olika typer av ledningar och kablar.
Striden mellan ATG och Svenska Spel fortsätter., Men i en första instans, – Patent- och marknadsdomstolen (PMD), vann ATG. Och nu har även Patent- och marknadsöverdomstolen (PMÖD) dömt till ATG:s förde.
ATG har sedan 1973 registrerat företagsnamnet Aktiebolaget Trav och Galopp hos Bolagsverket. När Svenska Spel 2020 lanserade spel på hästar använde man trots det ordkombinationen ”Trav & Galopp” i sin kommunikation. ATG valde därför att stämma Svenska Spel för intrång i ATG:s företagsnamn.