Hemligheten fortsatt dold

Det har länge varit en välbevarad hemlighet om vem som backar upp formel 1-satsningen med Marcus Ericsson. Hemliga svenska finansiärer, har det hetat. Nu kan svaret ha kommit.
Marcus Ericsson har inlett testkörningarna med en något modifierad bil och är optimist efter att stallet fått nya ägare och nytt kapital. Foto: TT

 

Den 16 mars 2014 greppade Marcus Ericsson ratten för första gången i ett formel 1-race.

Sverige fick en formel 1-förare igen och redan då hette det att en hemlig grupp av svenska affärsmän stod bakom mångmiljonsatsningen.

Utan att några namn nämndes, men spekulationerna var många.

Elgh och Bräck bakom

Managern Eje Elgh jobbade tillsammans med Kenny Bräck fram möjligheterna och hade diskussioner med finansiärer.

Dåvarande Caterham-stallet  valde bland fyra kandidater men beslutet var också beroende av hur mycket pengar som förarna kunde stoppa i stallet inför en introduktion. Och här fanns det anonyma svenskar med tillgång till stora belopp som trodde på Kumla-sonen.

En person som tidigare hade haft en avgörande betydelse var entreprenören Göran Henriksson som startade Olsbergs Racing, men som avled innan Marcus Eriksson kunde premiärköra i F1.

Då startade spekulationerna

Återkommande uppgifter gjorde gällande att svenska affärsmän betalade runt 70 miljoner för att Marcus Eriksson skulle få en plats hos Caterham som sedan övertogs av Saber.

Men ägaren Peter Sauber har inte kunnat finansiera en fortsatt satsning i år och det slutade med att ett investmentbolag köpte stallet. Ekonomin är räddad, löner ska utbetalas till de anställda och det blir fortsatta körningar  i F1.

Longbow Finance S.A heter investmentbolaget som är ny ägare och det sensationella är att familjen Rausing  finns i bakgrunden, enligt schweiziska tidningen Blick. 

Longbow har en koppling till Tetra Laval, som grundades i Sverige 1951 av Ruben Rausing och Holger Craaford. Investmentbolaget ska förvalta familjen Rausings förmögenhet. 

Tillbakavisas

Samtidigt har det hetat att Tetra Laval tidigare sponsrade Marcus Eriksson och nu visar det sig också att hos den nya storägaren finns det och har funnits flera svenskar i företagsledningen. 

Samtidigt hävdar andra insiders motsatsen och är måna om att tillbakavisa de uppgifterna. Tera Laval har inte sponsrat Marcus Ericsson och familjen Rausing har inte det minsta med formel 1 att göra.

En sak är helt klar, hemligstämpeln på finansieringen av Marcus Ericssons formel 1 är total och frågan är det om någonsin framkommer några namn på personerna som står bakom.

Så länge förbereder sig Marcus själv och stallet med en ny optimism tack vare de nya ägarna.

Efter bara 10 månader på posten som ordförande för SHL-laget Leksand väljer Mats Ekelund, 69 år, att hoppa av.  Han kommer även att lämna ordförande klubban i bolagsstyrelsen.
 Årsmötet äger rum 28 juni och Ekelunds avhopp blev officiellt via valberedningens meddelande på föreningens hemsida. omval. Även Keith Karlsson, välkänd entreprenör väljer att lämna

Reglerna för moms på uthyrning av fastigheter är ett hinder och gör det svårt för idrottsföreningar att hyra lokaler. Idag har regeringen beslutat att reglerna ska ses över. Johan Karlsson, skattejurist å Riksidrottsförbundet, har ansvar för ärendet och gläds över snabb hantering

Inom såväl idrotten som kulturen finns en frustration över att evenemang inte värderas utifrån det värde som skapas av den mångfald av evenemang som arrangeras årligen. Även om det är lätt att tänka på Eurovisionsschlagerfinalen, Göteborgsvarvet eller Taylor Swift konserter, så är evenemang inte bara de stora arrangemangen utan det stora utbudet av allehanda event över hela Sverige – en jättelik industri. Det har blivit en industri med många entreprenörer och initiativtagare, som behöver rätt förutsättningar, via nya, efterlängtade dokumentet "Event Sverige".

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

”Gör golfen vildare”. Med den slogan lanserar Världsnaturfonden WWF och Svenska Golfförbundet (SGF) ett nytt  samarbete  En rad insatser ska gynna naturen – allt från blomsterängar för pollinerande insekter till att bygga bihotell.
Kampanjen Gör golfen vildare  riktas brett till både allmänheten, företag och organisationer.

Sedan starten 1991 har den ideella organisationen Folkspel, via främst BingoLotto och Sverigelotten, betalat ut uppemot 18 miljarder till svenskt föreningsliv.  Men det är inte nog.nu startar Folkspel Joyna, ett nytt digital tlotteri.

Lagom som många sportentusiaster hade fått ordning på valet av kanal och visste hur man tekniskt går tillväga – då lanseras en ny streamingtjänst och vänder upp och ned på allt som människor har lärt sig och vant sig vid. 

Köp – och säljfesten rasar med oförminskad intensitet i hockeyns högsta divisioner. Vad som tidigare dementerats med eftertryck blir den här årstiden till sanningar. Kontrakt rivs, och nya skrivs. 
Att SHL-lag har spelare i karantän, och vägrar  tillträde till omklädningsrum, har mindre betydelse – bara kontraktssumma och längd är tilltalande.