Investerarna vill lyfta Solid Sport ut i Europa
Från en position som marknadsledande plattform för livesänd idrott i Norden tar nu Solidsport klivet ut i Europa och öppnar kontor i Hamburg, med sikte på den tyska, schweiziska samt österrikiska marknaden.
-Efterfrågan av sportstreaming fortsätter att växa snabbt, med flera nya investerare i ryggen kan vi fortsätta vår tillväxtresa utanför Nordens gränser, säger vd. Tobias Thalbäck, vd. för Solidsport.
Idrottens Affärer har i flera artiklar belyst Solidsports affärsidé, alla intäkter delas 50-50 med sändande lag eller förening. Ett koncept som visat sig mycket populärt, till en början främst inom ungdomsidrotten, men nu även på seniornivå. Våren 2021 streamades exempelvis matcher från Turkiets högsta basketliga.
Med hjälp av appen Solidsport Broadcast kan vem som helst göra en professionell sändning med avancerad grafik – och endast med hjälp av en smartphone, ett kamerastativ samt en internetuppkoppling.
Trots pågående pandemi livesändes över 43 000 evenemang under 2020, som förstärkte intäktssidan med 10 miljoner fördelat på cirka 5000 sändande lag och föreningar.
Företaget grundades 2008, efter initiativ av Johan Lundqvist, entreprenör som med den nya teknikens intåg såg potentialen, och med idé att erbjuda idrotten ett helt nytt kassainflöde.
I dag har företagit vuxit, som nämnts, till Nordens ledande i sin bransch, en plattform för livesänd idrott. Det stora lyftet kom när Telia gick in som delägare, andra investerare hakade på och i dag huserar Soldidsport på Hammarbybacken 7 med ett 20-tal anställda i skuggan av Skanstullsbron i Stockholm.
Satsningen i Europa är noga planerad och den ekonomiska grundplåten är ett investerar tillskott på 24 miljoner som meddelades tidigare i år.
Resan uppåt har inte varit konfliktfri, mest uppmärksam är en rättighetsstrid med Svenska Fotbollförbundet som utövat, och utövar, grova påtryckningar mot föreningar och lag som använder Solidsport-appen.
Till bilden hör att förbundet självt, för miljonbelopp, har lanserat en egen app ”Min Fotboll”. Ersättningsnivån till sändande föreningar, vid användande av ”Min Fotboll”, är omtvistad och mer reglerad än Solid-appens enkla 50-50-modell.
-Fotbollförbundet fortsätter att bedriva en hetsjakt och utöva skrämseltaktik mot föreningar som väljer att använda Solidsport före ”Min Fotboll”, berättar Johan Lundqvist..
-Många föreningar vägrar att rätta in sig i ledet, det visar att vår modell är ekonomiskt mer fördelaktig, betonar Johan Lundqvist.
Under den senaste 10 års perioden har Solidsport levererat men än 50 miljoner kronor till i huvudsak svensk ungdomsidrott. Ett inofficiellt världsrekord i streamingtjänster noterades för Helsingfors Cup i fotboll 12-17 juli i år. Från 90 planer sändes under perioden hela 4 000 matcher.
-En stor framgång och tekniken fungerade till 100 procent. Med stor tillförsikt går vi vidare ut i Europa. Marknaden för ”streaming” är i det närmaste orörd, i det avseendet är vi i Norden mycket mer bekväma med att live-sända idrott, säger Johan Lundqvist.
-Vi vill också öka vår andel av live sänd senioridrott, avslutar Johan Lundqvist.
På den svenska marknaden har Solidsport i dag avtal med bl.a. Basketbollförbundet, Badmintonförbundet och Svenska Bilsportförbundet, liksom Svenska handbollsförbundet..
Till ny landschef med placering i Hamburg har anställts Tysklands-födde Henry Blunck, med en bakgrund bland annat som chef för affärsutveckling vid Europeiska Handbollsförbundet.
Kjell Nilsson
Mest lästa just nu
På lördag, 30 mars, inleds 100 års jubilerande allsvenskan i fotboll, i en tid när våld och allvarliga incidenter på läktaren har ökat kraftigt. Ansvariga inom polisen talar till och med om att supporters till lag från Stockholm, Göteborg och Malmö har ”radikaliserats” och inte är främmande för omstörtande verksamhet.Enligt en kartläggning av SVT har 224 personer tillträdesförbud till den allsvenska premiären.
Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.
Sedan starten 1991 har den ideella organisationen Folkspel, via främst BingoLotto och Sverigelotten, betalat ut uppemot 18 miljarder till svenskt föreningsliv. Men det är inte nog.nu startar Folkspel Joyna, ett nytt digital tlotteri.
Lagom som många sportentusiaster hade fått ordning på valet av kanal och visste hur man tekniskt går tillväga – då lanseras en ny streamingtjänst och vänder upp och ned på allt som människor har lärt sig och vant sig vid.
Skriv kommentar