Gör affärer med och för idrotten
Solidsport klassas i dag som Europas ledande plattform för streamingtjänster. Visionen är tydlig, att göra det möjligt för föreningar och lag att sända sin sport live – från gräsrotsnivå till de högsta ligorna.
-Vår framtidstro är stark och vi ser en ökad efterfrågan av våra tjänster betonar Johan Lundqvist, grundare och idégivare till Solidsport.
Liknande tongångar hörs från Christer Haglund, it-entreprenör och vd på Never Offside, som tagit fram och marknadsför appen Score, ett digitalt kommunikationsverktyg.
Det gäller ett kommunikationsverktyg där föreningar, genom den digitala utvecklingen kan skapa möten och affärer och i förlängningen öka sina intäkter.
Under 2021 har ett 40 elitklubbar, inom våra största idrotter, börjat använda Score som sätter klubben i förarsätet och erbjuder partners digital exponering 365 dagar om året.
-Jag upplever att många föreningar idag har en tydligare värdegrund än tidigare, begrepp som hållbarhet har en annan klang än för några år sedan, säger Christer Haglund.
Tänka utanför boxen
Bland de föreningar som under 2021 tagit språnget ut i cyberrymden och tagit till sig Scores förtjänster är allsvenska Häcken och Eskilstuna United i fotbollens högsta serie.
-Jag tycker båda är goda exempel på föreningar som tänker utanför ”boxen” och förstår att utnyttja vad den nya tekniken innebär för den egna föreningen.
-För företag som helst vill ha siffror på vad en investering kan innebära i kronor. För supporters som via Score tar del av erbjudanden som gynnar tre parter, den egna ekonomin, föreningen och dess partner, betonar Christer Haglund.
Med appen Score nedladdad i mobilen är du som supporter alltid uppkopplad mot ditt lags samarbetspartners och kan ta del av nyheter och erbjudanden. Den traditionella hemsidan är redan passé och tjänar mer som en anslagstavla, det är via mobilen du har kontakt med supporters och partners.
Solidsports affärsmodell bygger på 50/50 principen – sändande lag erhåller alltid 50 procent av alla intäkter. Totalt beräknas streamingtjänsten, pay per view, ha gett cirka 50 miljoner kronor tillbaka till idrotten sedan 2016.
Flera stora turneringar har förvisso ställts in, eller skjutits på framtiden, men över hela året har intresset för våra erbjudanden vuxit, berättar
Miljontals timmar har producerats av hängivna föräldrar och andra – med en mobilkamera och stativ som enda hjälpmedel.
Stort avtal i Helsingfors
I mitten av december tecknades ett nytt 3-årigt avtal med Helsingfors Cup, en av Europas största ungdomsturneringar i fotboll. Ambitionen för 2022 är att sända 4000 matcher från 100 planer i Helsingfors-distriktet.
- Grundidén med Solidsport är att skapa intäkter för sändande lag. Det kolliderar med rättighetsintressen hos såväl specialförbund och ligaorganisationer. Jag vill betona att Solidsport står på enskilda lags sida i den kampen, säger Johan Lundqvist.
Tidigare har Idrottens Affärer berättat om Solidsports strid med Svenska Fotbollförbundet, SvFF, där förbundet hävdat total ensamrätt för streaming av ungdomsmatcher. Solidsports intäktsmodell har visat sig betydligt mer attraktiv än vad SvFF kan erbjuda, många föreningar och distrikt har därför nobbat SvFF:s app ”Min Fotboll”.
En vinnande app
Christer Haglund och Never Offside arbetar också för att stärka föreningslivets intäkter. Appen Score är verktyget som krävs för att stärka sambandet förening, partner och supporter.
-Jag har sagt det tidigare och gör det gärna igen. Den tiden är förbi när en sponsor nöjer sig med en reklamskylt. Marknadsansvariga måste tänka i nya banor, och jag märker i antal kundmöten och telefonsamtal hur inställningen håller på att förändras, säger Christer Haglund.
-Frågor om värdegrund, etik och hållbarhet blir allt viktigare. En partner vill ha tydliga svar i dessa frågor. Med appen Score kan föreningen kommunicera, via mobil, sitt budskap till medlemmar och supporter samt samarbetspartners – som i sin tur kan adressera sin produkt direkt till mottagare, avslutar Christer Haglund.
Pandemiåret 2021 har inneburit nya utmaningar för idrotts-Sverige. Nya kommersiella villkor, och möjligheter står för dörren. Solidsport och Score är tydliga exempel på nya aktörer för idrotten att förhålla sig till.
Kjell Nilsson
Mest lästa just nu
Allmänna arvsfonden är mycket viktig, för att inte säga avgörande partl för fler och bättre idrottsanläggningar.i Sverige. Bara under 2023 kom 235 miljoner den vägen till idrotten..
Därför blir reaktionen kraftig inom idrotts-Sverige när Riksrevisionen något obetänksamt publicerar en granskningsrapport av Allmänna arvsfonden och föreslår att fonden bör avvecklas.
Den svenska OS-truppen till Paris växer – och ambitioner och förhoppningar gör det samma. Utgifterna också för den delen.
I förra veckan gav SOK klartecken till ett handbollslag, ett bordtennislag, två lagkapper i simning och åtta individuella idrottare.
Det är en idrottslig mobilisering för 100 miljoner.
Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.
- Egentligen har vi inget genuint idrottsintresse, trots att vi åkt både Vasaloppet och sprungit Lidingöloppet, säger Jan Blad,69, företagsledare och gudfader för Amo Handboll, nykomlingar i handbollsligan.
I Alstermo i Kronobergs län finns elit-handbollens mest anonyma lag, men med störst optimism via stor framtidstro. Och med stort stöd av Amokabel, en skandinavisk branschledande koncern med tre kabelbolag som tillverkar olika typer av ledningar och kablar.
Striden mellan ATG och Svenska Spel fortsätter., Men i en första instans, – Patent- och marknadsdomstolen (PMD), vann ATG. Och nu har även Patent- och marknadsöverdomstolen (PMÖD) dömt till ATG:s förde.
ATG har sedan 1973 registrerat företagsnamnet Aktiebolaget Trav och Galopp hos Bolagsverket. När Svenska Spel 2020 lanserade spel på hästar använde man trots det ordkombinationen ”Trav & Galopp” i sin kommunikation. ATG valde därför att stämma Svenska Spel för intrång i ATG:s företagsnamn.
Skriv kommentar