Gör affärer med och för idrotten

Solidsport klassas i dag som Europas ledande plattform för streamingtjänster. Visionen är tydlig, att göra det möjligt för föreningar och lag att sända sin sport live – från gräsrotsnivå till de högsta ligorna.

-Vår framtidstro är stark och vi ser en ökad efterfrågan av våra tjänster betonar Johan Lundqvist,  grundare och idégivare till Solidsport.

Liknande tongångar hörs från Christer Haglund, it-entreprenör och vd på Never Offside, som tagit fram och marknadsför appen Score, ett digitalt kommunikationsverktyg. 

En mobilkamera och stativ som enda hjälpmedel har under 2021 gynnat ett 40-tal elitklubbar och gett runt 50 miljoner.

Det gäller ett kommunikationsverktyg där föreningar, genom den digitala utvecklingen kan skapa möten och affärer och i förlängningen öka sina intäkter.

Under 2021 har ett 40 elitklubbar, inom våra största idrotter, börjat använda Score som sätter klubben i förarsätet och erbjuder partners digital exponering 365 dagar om året.

-Jag upplever att många föreningar idag har en tydligare värdegrund än tidigare, begrepp som hållbarhet har en annan klang än för några år sedan, säger Christer Haglund.

Tänka utanför boxen

Bland de föreningar som under 2021 tagit språnget ut i cyberrymden och tagit till sig Scores förtjänster är allsvenska  Häcken och Eskilstuna United i fotbollens högsta serie.

-Jag tycker båda är goda exempel på föreningar som tänker utanför ”boxen” och   förstår att utnyttja vad den nya tekniken innebär för den egna föreningen. 

-För företag som helst vill ha siffror på  vad en investering kan innebära i kronor. För supporters som via Score tar del av erbjudanden som gynnar tre parter, den egna ekonomin, föreningen och dess partner, betonar Christer Haglund. 

Med appen Score nedladdad i mobilen är du som supporter alltid uppkopplad mot ditt lags samarbetspartners och kan ta del av nyheter och erbjudanden. Den traditionella hemsidan är redan passé och tjänar mer som en anslagstavla, det är via mobilen du har kontakt med supporters och partners.

Solidsports affärsmodell bygger på 50/50 principen – sändande lag erhåller alltid 50 procent av alla intäkter. Totalt beräknas streamingtjänsten, pay per view, ha gett cirka 50 miljoner kronor tillbaka till idrotten sedan 2016.

Flera stora turneringar har förvisso ställts in, eller skjutits på framtiden, men över hela året har intresset för våra erbjudanden vuxit, berättar 

Miljontals timmar har producerats av hängivna föräldrar och andra – med en mobilkamera och stativ som enda hjälpmedel.

Stort avtal i Helsingfors

I mitten av december tecknades ett nytt 3-årigt avtal med Helsingfors Cup, en av Europas största ungdomsturneringar i fotboll.  Ambitionen för 2022 är att sända 4000 matcher från 100 planer i Helsingfors-distriktet.

- Grundidén med Solidsport är att skapa intäkter för sändande lag. Det kolliderar med rättighetsintressen hos såväl specialförbund och ligaorganisationer. Jag vill betona att Solidsport står på enskilda lags sida i den kampen, säger Johan  Lundqvist.

Tidigare har Idrottens Affärer berättat om Solidsports strid med Svenska Fotbollförbundet, SvFF, där förbundet hävdat total ensamrätt för streaming av ungdomsmatcher. Solidsports intäktsmodell har visat sig betydligt mer attraktiv än vad SvFF kan erbjuda, många föreningar och distrikt har därför nobbat SvFF:s app ”Min Fotboll”.

En vinnande app

Christer Haglund och Never Offside arbetar också för att stärka föreningslivets intäkter. Appen Score är verktyget som krävs för att stärka sambandet förening, partner och supporter.

-Jag har sagt det tidigare och gör det gärna igen.  Den tiden är förbi när en sponsor nöjer sig med en reklamskylt. Marknadsansvariga måste tänka i nya banor, och jag märker i antal kundmöten och telefonsamtal hur inställningen håller på att förändras, säger Christer Haglund.

-Frågor om värdegrund, etik och hållbarhet blir allt viktigare. En partner vill ha tydliga svar i dessa frågor. Med appen Score kan föreningen kommunicera, via mobil, sitt budskap till medlemmar och supporter samt samarbetspartners – som i sin tur kan adressera sin produkt direkt till mottagare, avslutar Christer Haglund.

Pandemiåret 2021 har inneburit nya utmaningar för idrotts-Sverige. Nya kommersiella villkor, och möjligheter står för dörren. Solidsport och Score är tydliga exempel på nya aktörer för idrotten att förhålla sig till.

Kjell Nilsson

Skriv kommentar

Idrottens Affärers artikelkommentarer modereras aldrig i förväg. Därför omfattas de inte av utgivningsbeviset utan varje person som skriver en kommentar står själv som ansvarig.
CAPTCHA
För att kunna stoppa spamrobotar på Idrottensaffarer.se ber vi dig fylla i texten i bilden i rutan nedan.
Image CAPTCHA
Enter the characters shown in the image.

Handbollslandslaget har snittlön på 678 000 kr 

Det är skillnad på folk och folk, inte minst ekonomiskt i idrottens värld.

 Svensk handboll, med sikte VM-final i Tele 2 söndagen den 29 januari, spelar i helt annan division än Janne Anderssons fotbollslandslag eller Sam Hallams Tre Kronor.

Länsstyrelsen i Kalmar län har nu godkänt kommunens, och SHL-laget IK Oskarshamns förslag, om att bygga en ny centrumnära hockeyarena, belägen vid den norra infarten.

-Ännu ett steg mot en ny arena, det är förstås mycket glädjande, kommenterar Johan Göransson, ny klubbdirektör för säsongen efter  Martin Åkerberg som valde att stiga av våren  2022. 

Sommaren 2019  föll Sverige/Stockholm med röstsiffrorna 47-34 mot Milano /Cortina om värdskapet för 2026 års olympiska vinterspel. Folkopinionen och Stockholms stad, som vägrade att lämna ekonomiska garantier, var avgörande för IOK:s val.

Fyra år senare är SOK, Sveriges Olympiska Kommitté och RF, Riksidrottsförbundet samt Sveriges Paraolympiska Kommitté beredda att ännu en gång pröva lyckas hos IOK.  Sverige har sökt OS värdskap inte mindre än nio gånger tidigare – utan att ha lyckats. Tionde gången gillt?

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

Här får gärna flera banker runt om i Sverige ta intryck och göra likadant - så kan många föreningar tänkas resonera efter nyheten från norr. De styrande på Sparbanken Nord var på sitt bästa humör och tog beslutet att dela ut 200 000 kronor vardera till de elitsatsande föreningarna i länet och där partnerskap finns sedan tidigare.

Riksdagen har fattat beslut i fråga om propositionen om en förstärkt spelreglering. 

– Sammantaget väldigt positivt för våra allmännyttiga lotterier, säger Hans Sahlin, vd på Folkspel och ordförande i SVALO (Sveriges Allmännyttiga Lotterier).

Vid årsskiftet 2018-2019 förändrades finansieringen av Sveriges Television (SvT), Sverige radio (SR) och Utbildningsradion (UR).  Sedan 1/1 2019 bokförs TV-licensen  eller public service- avgiften på varje svensk medborgares skattsedel. Beloppet är 1 300 kr/person årligen och är reducerat för personer med låga förvärvsinkomster.

Lagändringen är bakgrund till en skarp mediadebatt om OS, och Jan Scherman, tidigare vd på TV 4 har levererat besk kritik av SvT:s inköp av rättigheter för de olympiska spelen 2026-2032.

1 372 298 263 kronor, 121 miljoner euro i klartext,  - för köp av en fotbollsspelare, Det väcker reaktioner inte bara i fotbollvärlden. Och den berörde, argentinaren Enzo Fernández fyllde 22 år  så sent som för en dryg vecka sedan och får nu pressen att leverera i sin nya klubb, Chelsea.