Gör affärer med och för idrotten

Solidsport klassas i dag som Europas ledande plattform för streamingtjänster. Visionen är tydlig, att göra det möjligt för föreningar och lag att sända sin sport live – från gräsrotsnivå till de högsta ligorna.

-Vår framtidstro är stark och vi ser en ökad efterfrågan av våra tjänster betonar Johan Lundqvist,  grundare och idégivare till Solidsport.

Liknande tongångar hörs från Christer Haglund, it-entreprenör och vd på Never Offside, som tagit fram och marknadsför appen Score, ett digitalt kommunikationsverktyg. 

En mobilkamera och stativ som enda hjälpmedel har under 2021 gynnat ett 40-tal elitklubbar och gett runt 50 miljoner.

Det gäller ett kommunikationsverktyg där föreningar, genom den digitala utvecklingen kan skapa möten och affärer och i förlängningen öka sina intäkter.

Under 2021 har ett 40 elitklubbar, inom våra största idrotter, börjat använda Score som sätter klubben i förarsätet och erbjuder partners digital exponering 365 dagar om året.

-Jag upplever att många föreningar idag har en tydligare värdegrund än tidigare, begrepp som hållbarhet har en annan klang än för några år sedan, säger Christer Haglund.

Tänka utanför boxen

Bland de föreningar som under 2021 tagit språnget ut i cyberrymden och tagit till sig Scores förtjänster är allsvenska  Häcken och Eskilstuna United i fotbollens högsta serie.

-Jag tycker båda är goda exempel på föreningar som tänker utanför ”boxen” och   förstår att utnyttja vad den nya tekniken innebär för den egna föreningen. 

-För företag som helst vill ha siffror på  vad en investering kan innebära i kronor. För supporters som via Score tar del av erbjudanden som gynnar tre parter, den egna ekonomin, föreningen och dess partner, betonar Christer Haglund. 

Med appen Score nedladdad i mobilen är du som supporter alltid uppkopplad mot ditt lags samarbetspartners och kan ta del av nyheter och erbjudanden. Den traditionella hemsidan är redan passé och tjänar mer som en anslagstavla, det är via mobilen du har kontakt med supporters och partners.

Solidsports affärsmodell bygger på 50/50 principen – sändande lag erhåller alltid 50 procent av alla intäkter. Totalt beräknas streamingtjänsten, pay per view, ha gett cirka 50 miljoner kronor tillbaka till idrotten sedan 2016.

Flera stora turneringar har förvisso ställts in, eller skjutits på framtiden, men över hela året har intresset för våra erbjudanden vuxit, berättar 

Miljontals timmar har producerats av hängivna föräldrar och andra – med en mobilkamera och stativ som enda hjälpmedel.

Stort avtal i Helsingfors

I mitten av december tecknades ett nytt 3-årigt avtal med Helsingfors Cup, en av Europas största ungdomsturneringar i fotboll.  Ambitionen för 2022 är att sända 4000 matcher från 100 planer i Helsingfors-distriktet.

- Grundidén med Solidsport är att skapa intäkter för sändande lag. Det kolliderar med rättighetsintressen hos såväl specialförbund och ligaorganisationer. Jag vill betona att Solidsport står på enskilda lags sida i den kampen, säger Johan  Lundqvist.

Tidigare har Idrottens Affärer berättat om Solidsports strid med Svenska Fotbollförbundet, SvFF, där förbundet hävdat total ensamrätt för streaming av ungdomsmatcher. Solidsports intäktsmodell har visat sig betydligt mer attraktiv än vad SvFF kan erbjuda, många föreningar och distrikt har därför nobbat SvFF:s app ”Min Fotboll”.

En vinnande app

Christer Haglund och Never Offside arbetar också för att stärka föreningslivets intäkter. Appen Score är verktyget som krävs för att stärka sambandet förening, partner och supporter.

-Jag har sagt det tidigare och gör det gärna igen.  Den tiden är förbi när en sponsor nöjer sig med en reklamskylt. Marknadsansvariga måste tänka i nya banor, och jag märker i antal kundmöten och telefonsamtal hur inställningen håller på att förändras, säger Christer Haglund.

-Frågor om värdegrund, etik och hållbarhet blir allt viktigare. En partner vill ha tydliga svar i dessa frågor. Med appen Score kan föreningen kommunicera, via mobil, sitt budskap till medlemmar och supporter samt samarbetspartners – som i sin tur kan adressera sin produkt direkt till mottagare, avslutar Christer Haglund.

Pandemiåret 2021 har inneburit nya utmaningar för idrotts-Sverige. Nya kommersiella villkor, och möjligheter står för dörren. Solidsport och Score är tydliga exempel på nya aktörer för idrotten att förhålla sig till.

Kjell Nilsson

Skriv kommentar

Idrottens Affärers artikelkommentarer modereras aldrig i förväg. Därför omfattas de inte av utgivningsbeviset utan varje person som skriver en kommentar står själv som ansvarig.
CAPTCHA
För att kunna stoppa spamrobotar på Idrottensaffarer.se ber vi dig fylla i texten i bilden i rutan nedan.
Image CAPTCHA
Enter the characters shown in the image.

Nu finns förhoppningar om att skandalen med visselblåsarnas aktion och förstörelse bland friidrottsentusiasterna i Eskilstuna-föreningen Ärla IF har blåst över.

- Ja, det vill jag tro, Vi pratar med alla parter och har nått en överenskommelse, säger Stefan Axberg vid Eskilstuna Fritid.

Täby GK planerar en rejäl renovering. Ambitionen är att bygga om bana, träningsområde  och klubbhus Det är en investering på cirka 35 miljoner kronor där aktieägarna, tillika medlemmar, tillsammans behöver bidra med tio miljoner.  I november ska de få säga sitt om satsningen ska bli verklighet, eller inte. 

Speedwaymästarna Smederna firade sitt sjätte SM-guld med 2 000 jublande fans på Fristadstorget i Eskilstuna på onsdagen. 1973,1977,2017, 2018, 2019, 2022, utgör klubbens praktfulla mästarrad.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

Då blev det reaktion i  Qatar. Arrangören av fotbolls-VM i Qatar menar att det danska fotbollsförbundet måste agera sedan dess tröjsponsor Hummel skapat VM-tröjor med ett Qatar-kritiskt budskap.

Krönika: Sportjournalisten Thomas Malmquists avslöjande artiklar om matchfixning i svensk idrott var banbrytande. TV-serien, ”Spelskandalen”, första delen den 12 september, tar avstamp i det tidiga 1990-talets Sverige då idrottsrörelsen stod utan svar och åtgärder inför Malmquists artiklar.

 I dag, 32 år senare, är matchfixning ett allvarligt samhällsproblem. I sin årssammanfattning för 2021redovisar NOA, Nationella Operativa Avdelningen inom polisen, följande:

Aldrig tidigare har det visats så mycket ishockey i mobiler, surfplattor, datorer, streamingtjänster  och smart TV-apparater som den här säsongen. En kommersiell satsning som totalt uppgår till flera miljarder kronor visar  Idrottens Affärers unika granskning..

Nuvarande TV-avtal,  som tecknats mellan SHL-organisationen och C More, moderbolag är Teila, garanterar de 14 ligalagen årligen cirka 45 miljoner kronor per lag. Parterna har redan enats om nytt sexårigt avtal, 2024-2030. SHL-lagens intäktsdel kommer över tid att öka från 45 miljoner till 65 miljoner.

2013 noterade satte Crystal Palace ett rekord som många trodde skulle gälla i många år. 17 spelare värvades. Men nu ärt det överträffat. Nottingham Forest har köpt in 21 spelare för 1,7 miljarder kronor! Samtidigt lämnade 17 spelare klubben.

Nykomlingen i Premier Legue har för avsikt att prestera i Premier League, det är helt uppenbart.