Klarlagt – fotbollssupporter skapar rädsla

Inte undra på att människor tvivlar inför ett besök på en fotbollsmatch. Bilden av fans som skriker och söker bråk blir allt mera vanlig. Nu är det också klarlagt i en undersökning. 29 procent av de tillfrågade uppger att man förknippar fotbollssupporter med problem.

Dock så tycker enbart sex procent av de som ofta går på fotbollsmatcher att supporter står för något negativt. Där ser man istället fotbollssupporter som någon som är hängiven och som höjer stämningen på matcherna.

Det visar en undersökning bland 993 svenskar som Svenska Spel i samråd med Svenska Supporterlaget tagit fram.

Avskräcks av rapporteringen

- Man ser även mindre skillnader mellan män och kvinnor men inget skiljer mellan åldrarna. Detta verkar vara en bild som kraftigt skiljer sig åt om man faktiskt går på fotbollsmatcher eller om man har bildat sig en uppfattning på annat sätt, säger Svenska Spels analytiker Martin Johansson.

Undersökningen ville också ta reda på om en negativ bild av supportrar är en orsak till varför man inte går på fotboll. Resultaten visar att otrygghet på fotbollsmatcher inte är något problem upp till 30 års ålder. Däremot visar det sig att var sjunde person som passerat 50 år tycker att den upplevda otryggheten är främsta orsaken till varför man inte går på fotboll fast man är intresserad av att göra det.

Av de som uppger att de går på fotbollsmatcher tycker var tionde att allt är bra med matchupplevelsen. Det som oftast nämns som mindre bra är att man tycker att det är för dyrt, 52 procent, samt att det kan vara dålig stämning, hårda ord eller bråk på matcherna, 34 procent.

Stoppa bråket enda vägen

- De öppna svaren på vad som skulle få fler att gå på fotboll bekräftar också det här. Förutom det kanske förväntade svaret att sänka priset på biljetterna är det vanligaste förslaget att stävja bråket på och utanför läktarna, säger Martin Johansson

Andra vanliga förslag för att få fler att gå på fotbollsmatcher är att man vill ha fler familjevänliga arrangemang samt bättre spelschema med t ex fasta speldagar och tider.

- Svensk fotboll har en utmaning med att dra mer publik till arenorna, och om det skulle försvåras av rädsla så känns det väldigt onödigt, säger Jonny Lundin, en av Djurgårdens nominerade till 2010 års supporterlag.

Kommentera

Vad anser du? Låt oss diskutera, antingen med Facebook – eller med kommentarer direkt på sidan.

Anonymous (inte verifierad)

sön, 2010-10-17 17:00

1. Vilket enbart är medias fel.

Vilket enbart är medias fel. Enbart. Det är inte ett dugg farligt att gå på fotboll. Tvärtom.

Golf-Sverige delades i två läger vid helgens förbundsmöte.

Som enda distrikt röstade Stockholms GDF, med totalt 169 000 spelare, mot förbundsstyrelsens förslag om att införa ett maxtak för antalet golf-ID som en golfklubb får utfärda. 

Golf-ID är att betrakta som legitimationshandling att få spela på en golfbana. Röstsiffrorna blev 62-8.

Publiksuccén fortsätter.  Fler människor följer elitfotbollen än någonsin.Klubbarna räknar glatt publikintäkterna. Över en kvarts miljon åskådare på premiärmatcherna i Allsvenskan och Superettan.

Över 260 000 åskådare såg klubbarnas hemmapremiärer på plats i Allsvenskan och Superettan. Totalt sågs de två första omgångarna av 261 385 åskådare, en stor ökning jämfört med förra årets 240 021 åskådare vid samma tidpunkt.

- Vi har haft två fantastiskt premiärhelger, säger Ola Rydén, ligaansvarig på Svensk Elitfotboll.

Oskar Svärd utsedd blir ny chef för Ski Classics. Han efterträder grundaren David Nilsson, som har lett utvecklingen av Touren sedan starten och som nu tar rollen sin roll som VD för Wsportsmedia och blir styrelseledamot i Ski Classics.

- 2008 började jag med en liten idé som blev ett stortprojekt som växte till Ski Classics. Efter 17 år av mycket nöje, utmaningar och hårt arbete har jag bestämt mig för att nu är det rätt tid att lämna över facklan som director till en ny men erfaren person med fräscha ögon,och samma passion för Ski Classics", säger David Nilsson.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

Carlsberg Group är tillbaka i den europeiska landslagsfotbollens finrum.  Här är man väl insatta i konsten att skapa avtal som gynnar varumärket. Via nya partnerskap med dels UEFA och dels Svenska Fotbollförbundet är bolaget nu fotbollsölet till och med år 2030. 

Avtalet har en betoning på en jämn fördelning mellan herr- och dammästerskapen.

Folkspel är föreningslivet eget lotteriaktör. Sedan och erbjuder bland annat föreningslivet ett digitalt lotteri som heter JOYNA. I det ingår premiumvinsten win-win. En prenumerant vinner 100 000 kronor. Dessutom går samma summa till den förening eller organisation som sålt lotten.

I senaste dragningen gick vinsten till breddföreningen med fotboll och innebandy i sin verksamhet, Luleå SK.

 

I rena glädjeyran storspelade  Beachvolleyduon David Åhman och Jonatan Hellvig och är klara för kvartsfinal på världstourtävlingen Elite 16 i Saquarema, Brasilien. Svenskarna besegrade fransmännen Rémi Bassereau och Calvin Ayé med 2–0 i set och det var som att fira att de stadigt återkommer i SVT i år.

SVT har nämligen säkrat sändningsrättigheterna till den högsta divisionen på proffstouren, Elite 16, under 2025 och 2026. Det blir beachvolleyboll med lag Åhman/Hellvig i mängd de kommande två säsongerna.

MFF  satsar på en stjärnvärvning. Islänningen Arnór Sigurdsson är klar för klubben.

26-åringen håller dokumenterat hög klass och när MFF fick chansen  accepterades att han kostar några miljoner. an får tröja nummer åtta och ansluter till laget nästa vecka.Tränaren Henrik Rydström är lyrisk :– Tittar man på vad han gjorde i allsvenskan, så var det en offensiv av högsta klass. Han kan spela i olika offesiva positioner. Han kan vara åtta, tia eller ytter.