Ironin runt några julkalendrar…

Nähä, och varför skulle A-lagsspelarna inte sälja julkalendrar, är det under deras värdighet?, frågade sig läsarna. Men det var en ickenyhet. David Elm tyckte i själva verket att han och kompisarnas i Elfsborgs allsvenska spelartrupp mycket väl kunde göra en insats.

”Ett inlägg om våra julkalendrar, som visserligen var lite allvarligt menat, men som mest var ironiskt får stor uppmärksamhet. Vilket fjanteri. Jag har inga problem med att sälja julkalendrar. Inte alls. Och hade jag fått hela historien berättad för mig från början så kanske det inte ens hade blivit något inlägg om det”, skriver Viktor Elm i dag på sin blogg, se http://www.elmbrothers.se/blogg/david/

I media beskrevs historien på ett helt annat sätt.

De allsvenska stjärnorna skulle tvingas att sälja julkalendrar och om de misslyckades skulle pengar dras från deras lönekonto.

”Ibland blir man bara jävligt trött”, skrev David Elm på sin blogg tidigare i veckan, ett inlägg som väckte uppmärksamhet.

Sportbladet drog till med ”Det låter som ett skämt men är allvar i Elfsborg”.

I själva verket ville David Elm vara ironisk när han skrev på sin blogg om hur spelarna överraskades med två stora bruna lådor.

Julbonus och sedelbuntar

”Förväntningarna i omklädningsrummet eskalerade till oanade höjder. Vad kunde det vara? IFE–jackorna vi väntat på så länge? Julklappar? Eller kanske en julbonus i form av sedelbuntar? Svaret. Julkalendrar. Kul. Jippi”, skrev Elm.

Upplägget presenterades som en kravsituation från föreningen – ”sälj eller vi drar av pengarna frpn din lön”.

Elm kontrade: ”Smart. Men jävligt konstigt. Jag tror att det är mycket få andra arbetsplatser som skulle acceptera något liknande. Föreställ er följande scenario; chefen kommer in och meddelar att han har köpt in ett parti kalendrar som de anställda ska sälja, men för enkelhetens skull har han redan dragit kostnaden på de anställdas löner, så för att få ihop hela lönen den månaden måste de sälja alla kalendrarna. Det låter inte ens bra när man skriver det. Ibland blir man bara jävligt trött”, skriver Elm.

- Som vi alltid har gjort

På torsdagen gick Elm ut på bloggen och ville ta udden ur det negativa

Och Elfsborgs informationsansvarig, Göran Lohne, konstaterade: 

- Det har vi alltid gjort i Elfsborg och de, som alla andra anställda, får sälja julkalendrar. Jag får betala mina tio också. Vi är en idrottsförening, inget aktiebolag, säger Lohne.

"Kommer sälja som aldrig förr"

Assisterande sportchefen, Mathias Svensson,skakade på huvudet åt turbulensen

- Hela grejen har ju blivit alldeles för stor. Det här har aldrig varit ett problem tidigare och det inser Elm också. Jag kan förstå att han hade andra tankar kring det här med att kalendrarna dras från lönen, men det är ett sätt att hantera det smidigt.

- Allt slutar väl med att vi säljer julkalendrar som aldrig förr.

Efter exakt 13 månader var Brynäs tillbaka i SHL.
Den 23 mars 2023 badade Gävle i tårar sedan Malmö  skickat gästrikarna till Hockeyallsvenskan efter seger i den femte kvalmatchen.
Den 23 april 2024 förvandlades Johanneshov till ett lyckohav. Brynäs hade ”svept” Djurgården med 4-0 i matchserien och stor matchhjälte på ”Hovet” var 21-årige Oliver Tärnström,  ironiskt nog uppväxt i Stockholm och fostrad i AIK:s ungdomsled.

Politikerna i Motala torde vara nöjda. I fortsättningen slipper de tjatat om att bygga bandyhall.  De styrande har nämligen lyckats krossa elitklubben. IFK Motala ger upp platsen i Elitserien och entusiasmen i klubben försvinner. Likvideringen pågår, spelare och lämnar klubben och entusiasmen allmänt i IFK är på lägsta nivå 

SOK:s ordförande, Hans von Uthman har bestämda åsikter om framtidens eliidrott i Sverige.
Idrottsrörelsen söker ökat stöd  från både politiker och näringsliv, samt ökad förståelse för elitidrottens fördelar och utmaningar.
Bakgrunden är en rapport från  Centrum för Idrottsforskning (CIF), presenterad i Idrottens Affärer. CIF:s utredare Johan R Norberg slår fast att internationell toppidrott präglas av global kapprustning.  

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

”Gör golfen vildare”. Med den slogan lanserar Världsnaturfonden WWF och Svenska Golfförbundet (SGF) ett nytt  samarbete  En rad insatser ska gynna naturen – allt från blomsterängar för pollinerande insekter till att bygga bihotell.
Kampanjen Gör golfen vildare  riktas brett till både allmänheten, företag och organisationer.

Sedan starten 1991 har den ideella organisationen Folkspel, via främst BingoLotto och Sverigelotten, betalat ut uppemot 18 miljarder till svenskt föreningsliv.  Men det är inte nog.nu startar Folkspel Joyna, ett nytt digital tlotteri.

Lagom som många sportentusiaster hade fått ordning på valet av kanal och visste hur man tekniskt går tillväga – då lanseras en ny streamingtjänst och vänder upp och ned på allt som människor har lärt sig och vant sig vid. 

Köp – och säljfesten rasar med oförminskad intensitet i hockeyns högsta divisioner. Vad som tidigare dementerats med eftertryck blir den här årstiden till sanningar. Kontrakt rivs, och nya skrivs. 
Att SHL-lag har spelare i karantän, och vägrar  tillträde till omklädningsrum, har mindre betydelse – bara kontraktssumma och längd är tilltalande.