Han blir ny försäljningsansvarig i AIK

Niklas Nestlander ska utveckla AIK:s förmåga att tjäna mer pengar nu när klubben flyttar in på Friends Arena, Sveriges nya nationalarena. I helgen var allmänheten välkommen att titta in och se härligheten. Niklas är lika nyfiken han och lika spänd som alla andra vad det ska bli av arenan.
Efter fyra år på Stockholms Globes Arena gtar Niklas Nestlander steget till AIK Fotboll och försäljningsansvarig på Friends Arena.


Grattis, Niklas Nestlander, Sales & Business Developer VIP Sales på Stockholm Globe Arenas, som fått nytt jobb som Kommersiell chef på AIK Fotboll från och med 1 oktober!

- Tack så mycket! Det känns bra.

Vad ska du göra på ditt nya jobb?

- Jag ska hjälpa AIK Fotboll att maximera intäkterna på den nya arenan, Friends Arena. Det innebär bland annat att arbeta med sponsorer, partners och biljettstrategier. Framför allt de två första områdena genom att utveckla VIP-delen. Även marknadsföringen av AIK kommer vara en del av mitt arbete.

Vad kan du tillföra AIK Fotboll?

- Jag har haft fyra väldigt lärorika år på Stockholm Globe Arenas och självklart tar jag med mig mycket från det. Jag hoppas komma med ett nytänk till AIK kring vad som är möjligt på en arena, eftersom jag jobbat på arenasidan i fyra år. Jag kan hjälpa till att maximera AIK:s närvaro på Friends Arena, men även hur klubbens sponsorer och partners kan synas bättre på själva arenan. Det kommer att stärka AIK Fotbolls relation med sina partners och sponsorer – och förhoppningsvis generera mer intäkter för alla. Sedan älskar jag försäljning och att göra affärer vilket det givetvis blir stort fokus på.

Du skickade ut ett mejl om ditt nya jobb dagen efter AIK:s seger över CSKA Moskva på bortaplan och därmed kvalificerat sig till Europa League. Medveten tajmning?
- Nej, det var faktiskt en slump, ha-ha. Den fredagen som jag gick ut med nyheten var min sista dag på Stockholm Globe Arenas.

Slutligen, vad är du mest nöjd med under dina fyra år på Stockholm Globe Arenas?
- Det är två saker. För det första är jag stolt över mitt arbete med ishockey-VM:s hospitalitydel, då vi för första gången själva hanterade paketering, försäljning, innehåll och leverans. Resultatet blev bra ekonomiskt och med väldigt många nöjda VIP-besökare.
– För det andra att jag varit med och byggt upp just hospitality inom Stockholm Globe Arenas. Den fanns inte när jag började. Vi hyrde i stort sätt enbart ut loger. När jag lämnar har vi 35 företag i Business Club och ett 25-tal hospitality-evenemang per år. Dessutom hann jag vara med och ta fram premiumytorna på nya Tele2 Arena, alltså de utrymmen där våra företagskunder ska representera med sina kunder.

Även 2025 är Cristiano Ronaldo världens bäst betalda idrottare. Numera samlar han på pengar och varken meriter eller titlar. Han har tagit beslutet att verka i Saudiarabien - där pengarna finns. Så han bygger förmögenhet och ett affärsimperium.. Precis som förra året toppar den portugisiske fotbollsstjärnan Forbes årliga lista som nu är presenterad.

Utredningen för tryggare idrottsevenemang” har överlämnats till regeringen. Ett av förslagen som utredaren presenterar är en ny lag för kamerabevakning som ger arrangörer möjlighet att dela och hantera kameramaterial kopplade till misstänkta brott.

Med 55 000 anmälda deltagare till Göteborgsvarvet och i dagsläget över 70 000 anmälda till Varvetveckan, väntar en  närmast sanslös löparfest fylld av 100 000-tals åskådare och gemenskap , rörelseglädje och gemenskap i ett av väst-Sveriges största event som är årligen återkommande..

– Det här är inte bara ett lopp, det är en del av Göteborgs själ. I år firar vi 45 år av löparglädje och det kommer märkas – både på banan, i publiken och i hela upplevelsen runt omkring, säger Eva-Lena Frick, förbundschef på Göteborgs Friidrottsförbund.

Och inte minst - intäkterna ökar, vilket berikar Göteborgsidrotten.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

Carlsberg Group är tillbaka i den europeiska landslagsfotbollens finrum.  Här är man väl insatta i konsten att skapa avtal som gynnar varumärket. Via nya partnerskap med dels UEFA och dels Svenska Fotbollförbundet är bolaget nu fotbollsölet till och med år 2030. 

Avtalet har en betoning på en jämn fördelning mellan herr- och dammästerskapen.

Folkspel är föreningslivet eget lotteriaktör. Sedan och erbjuder bland annat föreningslivet ett digitalt lotteri som heter JOYNA. I det ingår premiumvinsten win-win. En prenumerant vinner 100 000 kronor. Dessutom går samma summa till den förening eller organisation som sålt lotten.

I senaste dragningen gick vinsten till breddföreningen med fotboll och innebandy i sin verksamhet, Luleå SK.

De delar på grannlåten. Viaplay sänder UEFA fotbolls-EM i sommar tillsammans med SVT(2-27 juli i Schweiz). De är lika glada på båda håll.

- Det känns grymt kul, menar  Viaplays sportchef Erik Westberg.

– Fotbollsmästerskap och svensk sommar hör ihop, och damlandslaget är ett av Sveriges mest populäraevenemang , säger SVT:s sportchef Max Bursell.

I raden av talanger som har fostrats i BP:s akademi i nordvästra Stockholm, är nu 16-årige Love Arrhov på väg ut i den stora fotbollsvärlden.

På sin hemsida berättar BP att överenskommelse har träffats med tyska Bundesligaklubben Eintracht Frankfurt om övergång efter här säsongen. 

Enligt uppgift ligger övergångssumman på 50 miljoner kronor, som kan växa ytterligare med 30 miljoner i form av olika bonusar.