Han blir ny försäljningsansvarig i AIK

Niklas Nestlander ska utveckla AIK:s förmåga att tjäna mer pengar nu när klubben flyttar in på Friends Arena, Sveriges nya nationalarena. I helgen var allmänheten välkommen att titta in och se härligheten. Niklas är lika nyfiken han och lika spänd som alla andra vad det ska bli av arenan.
Efter fyra år på Stockholms Globes Arena gtar Niklas Nestlander steget till AIK Fotboll och försäljningsansvarig på Friends Arena.


Grattis, Niklas Nestlander, Sales & Business Developer VIP Sales på Stockholm Globe Arenas, som fått nytt jobb som Kommersiell chef på AIK Fotboll från och med 1 oktober!

- Tack så mycket! Det känns bra.

Vad ska du göra på ditt nya jobb?

- Jag ska hjälpa AIK Fotboll att maximera intäkterna på den nya arenan, Friends Arena. Det innebär bland annat att arbeta med sponsorer, partners och biljettstrategier. Framför allt de två första områdena genom att utveckla VIP-delen. Även marknadsföringen av AIK kommer vara en del av mitt arbete.

Vad kan du tillföra AIK Fotboll?

- Jag har haft fyra väldigt lärorika år på Stockholm Globe Arenas och självklart tar jag med mig mycket från det. Jag hoppas komma med ett nytänk till AIK kring vad som är möjligt på en arena, eftersom jag jobbat på arenasidan i fyra år. Jag kan hjälpa till att maximera AIK:s närvaro på Friends Arena, men även hur klubbens sponsorer och partners kan synas bättre på själva arenan. Det kommer att stärka AIK Fotbolls relation med sina partners och sponsorer – och förhoppningsvis generera mer intäkter för alla. Sedan älskar jag försäljning och att göra affärer vilket det givetvis blir stort fokus på.

Du skickade ut ett mejl om ditt nya jobb dagen efter AIK:s seger över CSKA Moskva på bortaplan och därmed kvalificerat sig till Europa League. Medveten tajmning?
- Nej, det var faktiskt en slump, ha-ha. Den fredagen som jag gick ut med nyheten var min sista dag på Stockholm Globe Arenas.

Slutligen, vad är du mest nöjd med under dina fyra år på Stockholm Globe Arenas?
- Det är två saker. För det första är jag stolt över mitt arbete med ishockey-VM:s hospitalitydel, då vi för första gången själva hanterade paketering, försäljning, innehåll och leverans. Resultatet blev bra ekonomiskt och med väldigt många nöjda VIP-besökare.
– För det andra att jag varit med och byggt upp just hospitality inom Stockholm Globe Arenas. Den fanns inte när jag började. Vi hyrde i stort sätt enbart ut loger. När jag lämnar har vi 35 företag i Business Club och ett 25-tal hospitality-evenemang per år. Dessutom hann jag vara med och ta fram premiumytorna på nya Tele2 Arena, alltså de utrymmen där våra företagskunder ska representera med sina kunder.

Efter bara 10 månader på posten som ordförande för SHL-laget Leksand väljer Mats Ekelund, 69 år, att hoppa av.  Han kommer även att lämna ordförande klubban i bolagsstyrelsen.
 Årsmötet äger rum 28 juni och Ekelunds avhopp blev officiellt via valberedningens meddelande på föreningens hemsida. omval. Även Keith Karlsson, välkänd entreprenör väljer att lämna

Reglerna för moms på uthyrning av fastigheter är ett hinder och gör det svårt för idrottsföreningar att hyra lokaler. Idag har regeringen beslutat att reglerna ska ses över. Johan Karlsson, skattejurist å Riksidrottsförbundet, har ansvar för ärendet och gläds över snabb hantering

Inom såväl idrotten som kulturen finns en frustration över att evenemang inte värderas utifrån det värde som skapas av den mångfald av evenemang som arrangeras årligen. Även om det är lätt att tänka på Eurovisionsschlagerfinalen, Göteborgsvarvet eller Taylor Swift konserter, så är evenemang inte bara de stora arrangemangen utan det stora utbudet av allehanda event över hela Sverige – en jättelik industri. Det har blivit en industri med många entreprenörer och initiativtagare, som behöver rätt förutsättningar, via nya, efterlängtade dokumentet "Event Sverige".

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

”Gör golfen vildare”. Med den slogan lanserar Världsnaturfonden WWF och Svenska Golfförbundet (SGF) ett nytt  samarbete  En rad insatser ska gynna naturen – allt från blomsterängar för pollinerande insekter till att bygga bihotell.
Kampanjen Gör golfen vildare  riktas brett till både allmänheten, företag och organisationer.

Sedan starten 1991 har den ideella organisationen Folkspel, via främst BingoLotto och Sverigelotten, betalat ut uppemot 18 miljarder till svenskt föreningsliv.  Men det är inte nog.nu startar Folkspel Joyna, ett nytt digital tlotteri.

Lagom som många sportentusiaster hade fått ordning på valet av kanal och visste hur man tekniskt går tillväga – då lanseras en ny streamingtjänst och vänder upp och ned på allt som människor har lärt sig och vant sig vid. 

Köp – och säljfesten rasar med oförminskad intensitet i hockeyns högsta divisioner. Vad som tidigare dementerats med eftertryck blir den här årstiden till sanningar. Kontrakt rivs, och nya skrivs. 
Att SHL-lag har spelare i karantän, och vägrar  tillträde till omklädningsrum, har mindre betydelse – bara kontraktssumma och längd är tilltalande.