Han blir ny försäljningsansvarig i AIK

Niklas Nestlander ska utveckla AIK:s förmåga att tjäna mer pengar nu när klubben flyttar in på Friends Arena, Sveriges nya nationalarena. I helgen var allmänheten välkommen att titta in och se härligheten. Niklas är lika nyfiken han och lika spänd som alla andra vad det ska bli av arenan.
Efter fyra år på Stockholms Globes Arena gtar Niklas Nestlander steget till AIK Fotboll och försäljningsansvarig på Friends Arena.


Grattis, Niklas Nestlander, Sales & Business Developer VIP Sales på Stockholm Globe Arenas, som fått nytt jobb som Kommersiell chef på AIK Fotboll från och med 1 oktober!

- Tack så mycket! Det känns bra.

Vad ska du göra på ditt nya jobb?

- Jag ska hjälpa AIK Fotboll att maximera intäkterna på den nya arenan, Friends Arena. Det innebär bland annat att arbeta med sponsorer, partners och biljettstrategier. Framför allt de två första områdena genom att utveckla VIP-delen. Även marknadsföringen av AIK kommer vara en del av mitt arbete.

Vad kan du tillföra AIK Fotboll?

- Jag har haft fyra väldigt lärorika år på Stockholm Globe Arenas och självklart tar jag med mig mycket från det. Jag hoppas komma med ett nytänk till AIK kring vad som är möjligt på en arena, eftersom jag jobbat på arenasidan i fyra år. Jag kan hjälpa till att maximera AIK:s närvaro på Friends Arena, men även hur klubbens sponsorer och partners kan synas bättre på själva arenan. Det kommer att stärka AIK Fotbolls relation med sina partners och sponsorer – och förhoppningsvis generera mer intäkter för alla. Sedan älskar jag försäljning och att göra affärer vilket det givetvis blir stort fokus på.

Du skickade ut ett mejl om ditt nya jobb dagen efter AIK:s seger över CSKA Moskva på bortaplan och därmed kvalificerat sig till Europa League. Medveten tajmning?
- Nej, det var faktiskt en slump, ha-ha. Den fredagen som jag gick ut med nyheten var min sista dag på Stockholm Globe Arenas.

Slutligen, vad är du mest nöjd med under dina fyra år på Stockholm Globe Arenas?
- Det är två saker. För det första är jag stolt över mitt arbete med ishockey-VM:s hospitalitydel, då vi för första gången själva hanterade paketering, försäljning, innehåll och leverans. Resultatet blev bra ekonomiskt och med väldigt många nöjda VIP-besökare.
– För det andra att jag varit med och byggt upp just hospitality inom Stockholm Globe Arenas. Den fanns inte när jag började. Vi hyrde i stort sätt enbart ut loger. När jag lämnar har vi 35 företag i Business Club och ett 25-tal hospitality-evenemang per år. Dessutom hann jag vara med och ta fram premiumytorna på nya Tele2 Arena, alltså de utrymmen där våra företagskunder ska representera med sina kunder.

Fotbollens lobbyingarbete, för att fasa ut Riksidrottsförbundets, RF:s kritiserade bidragstak , har misslyckats. I stället föreslår Riksidrottsstyrelsen, RS, att ”taket” behålls men höjs från 10 till 12 procent. 

Publiksuccén fortsätter.  Fler människor följer elitfotbollen än någonsin.Klubbarna räknar glatt publikintäkterna. Över en kvarts miljon åskådare på premiärmatcherna i Allsvenskan och Superettan.

Över 260 000 åskådare såg klubbarnas hemmapremiärer på plats i Allsvenskan och Superettan. Totalt sågs de två första omgångarna av 261 385 åskådare, en stor ökning jämfört med förra årets 240 021 åskådare vid samma tidpunkt.

- Vi har haft två fantastiskt premiärhelger, säger Ola Rydén, ligaansvarig på Svensk Elitfotboll.

Göteborg blir åter scen för världstennis – för första gången på 18 år spelas Davis Cup i staden. 

Sverige ställs mot Tunisien i en betydelsefull landskamp den 12-13 september. Segrarenn går till nästa års Davis Cup Qualifiers.

I det svenska laget förväntas båda bröderna Ymer ingå.

I dt senska laget förväntas båda bröderna Ymer ingå.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

Carlsberg Group är tillbaka i den europeiska landslagsfotbollens finrum.  Här är man väl insatta i konsten att skapa avtal som gynnar varumärket. Via nya partnerskap med dels UEFA och dels Svenska Fotbollförbundet är bolaget nu fotbollsölet till och med år 2030. 

Avtalet har en betoning på en jämn fördelning mellan herr- och dammästerskapen.

Folkspel är föreningslivet eget lotteriaktör. Sedan och erbjuder bland annat föreningslivet ett digitalt lotteri som heter JOYNA. I det ingår premiumvinsten win-win. En prenumerant vinner 100 000 kronor. Dessutom går samma summa till den förening eller organisation som sålt lotten.

I senaste dragningen gick vinsten till breddföreningen med fotboll och innebandy i sin verksamhet, Luleå SK.

 

I rena glädjeyran storspelade  Beachvolleyduon David Åhman och Jonatan Hellvig och är klara för kvartsfinal på världstourtävlingen Elite 16 i Saquarema, Brasilien. Svenskarna besegrade fransmännen Rémi Bassereau och Calvin Ayé med 2–0 i set och det var som att fira att de stadigt återkommer i SVT i år.

SVT har nämligen säkrat sändningsrättigheterna till den högsta divisionen på proffstouren, Elite 16, under 2025 och 2026. Det blir beachvolleyboll med lag Åhman/Hellvig i mängd de kommande två säsongerna.

MFF  satsar på en stjärnvärvning. Islänningen Arnór Sigurdsson är klar för klubben.

26-åringen håller dokumenterat hög klass och när MFF fick chansen  accepterades att han kostar några miljoner. an får tröja nummer åtta och ansluter till laget nästa vecka.Tränaren Henrik Rydström är lyrisk :– Tittar man på vad han gjorde i allsvenskan, så var det en offensiv av högsta klass. Han kan spela i olika offesiva positioner. Han kan vara åtta, tia eller ytter.