Ny ledning sa nej till Cloetta Center

Det var beskedet som Linköpings HC hade kunnat vara utan. Cloetta meddelar att företaget inte ska sponsra Linköpings Hockey Club efter 2014 och Cloetta Center upphör som ett känt varumärke. LHC har börjat jakten på en ny arenasponsor.
Ett tifo från Linköpings supporters under en av matcherna i Cloetta Center.Foto: Stefan Jerrevång, Scanpix


Bara några dagar efter att advokat Karl Ole Möller skrev om arenasponsring och framhöll Cloettas och LHC:s lyckade samarbete kommer nyheten om att godisjätten backar ur ett fortsatt avtal.

Nya ägare

- Vi har haft en dialog under lång tid med den nya organisationen runt företaget Cloetta och fått kontinuerlig information om den nya ägarkonstellationen och den nyordning som råder. Vi har under alla år haft ett mycket bra samarbete med alla olika kontakter inom företaget säger Mike Helber, klubbdirektör i LHC, i ett pressmeddelande.

Med ny ledning kom nya tankar och i sin förlängning ifrågasattes sponsringen och det ledde slutligen till att negativt besked för klubben.

Det heter att ”Cloetta efter noggrann utvärdering väljer att inte förlänga innevarande sponsoravtal för Cloetta Center och Linköpings Hockey Club. Avtalet kommer att upphöra att gälla den 30 juni 2014, vilket innebär att arenan behåller sitt namn över ytterligare en säsong, 2013/2014.

- Efter ett långt och positivt samarbete har vi valt en annan strategisk inriktning för våra framtida marknadsföringsinvesteringar, säger Lars Påhlson VD för Cloetta Sverige.

Etablerad

Som eventarena och hockeyns boning i Linköping har Cloetta Center varit ett lyckat projekt med både klubben och sponsorerna som vinnare. 

- Namnet på Cloetta Center har hela tiden känts som det närmast perfekta arenanamnet, ett namn som är extremt välkänt i hela landet så det är klart att det är litet vemodigt att byta ut det, medger också Mike Helber.

- Samtidigt öppnar det upp nya möjligheter för oss och andra kommersiella partners både gällande exponeringen av namnet och utbudet i arenan till hockeybesökarna. Vi känner att vi har ett mycket bra erbjudande för den part som vill ta vid och vara med på nästa etapp av klubbens och arenans resa mot ett SM-guld.

LHC har haft förfrågningar från andra företag om möjligheterna om att bli arenasponsor och nu öppnar sig den möjligheten. Hur många miljoner Cloetta har betalat under åren har inte framkommit.

AIK Fotboll har presenterat sitt bokslut för 2023 och det är nedslående. AIK går back med inte mindre än 21 miljoner efter skatt.
Jämfört med 2023 år är det ett minus på 44,5 miljoner och största skälet är ökade driftkostnader.  77,3 miljoner i fjol mot 53 miljoner 2022.
AIK:s rörelseresultat blev minus 27,8 miljoner kronor, att jämföra med plus 16,7 miljoner kronor 2022.

Slumpen eller ett tecken i skyn…. För 14 dagar sedan sa Ola Serneke ja till att stanna som huvudsponsor till IFK Göteborgs fotboll. I ett tillägg i pressreleasen antyddes att den kreative byggherren skulle titta på en framtida arena för Blåvitt. Och nu talar Petter Stordalen och låter förstå att han kan stå till tjänst när Göteborg, enligt honom får en ny arena. Han tycker att det är mycket angeläget och vill bidra. 

Vi kallar den årets viktigaste gala. 11 april är det åter dags att hylla alla de vardagshjältar och ideella krafter som gör vårt föreningsliv möjligt.
– Jag kan inte tänka mig ett finare uppdrag, säger Carina Olofsson, projektledare på Folkspel för Årets Eldsjäl.
Och nu är finalisterna utsedda. Här är alla namnen.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

- Egentligen har vi inget genuint idrottsintresse, trots att vi åkt både Vasaloppet och sprungit Lidingöloppet, säger Jan Blad,69, företagsledare och gudfader för Amo Handboll, nykomlingar i handbollsligan.

I Alstermo i Kronobergs län finns elit-handbollens mest anonyma lag, men med störst optimism via stor framtidstro. Och med stort stöd av Amokabel, en skandinavisk branschledande koncern med tre kabelbolag som tillverkar olika typer av ledningar och kablar. 

Striden mellan ATG och Svenska Spel fortsätter., Men i en första instans, – Patent- och marknadsdomstolen (PMD), vann ATG. Och nu har även Patent- och marknadsöverdomstolen (PMÖD) dömt till ATG:s förde.

ATG har sedan 1973 registrerat företagsnamnet Aktiebolaget Trav och Galopp hos Bolagsverket. När Svenska Spel 2020 lanserade spel på hästar använde man trots det ordkombinationen ”Trav & Galopp” i sin kommunikation. ATG valde därför att stämma Svenska Spel för intrång i ATG:s företagsnamn.

Alla TV-tittare med sporteintresse kan se fram emot ett inbjudande 2024 med många sändningar där licens-tv gör det möjligt att se ett jättelikt utbud.

Eurovision Sport, dit SVT hör, planerar för ett spännande utbud, med några av sportens främsta evenemang och här är det inte nödvändigt med några betal-kort..Tijuvtitta redan nu och inse att SVT kommer att bjuda på åtskilliga sändningar.

Efter 62 minuters spel i allsvenskan för AIK förra säsongen såldes 16-årige Jonah Kusi-Asare på torsdagen till tyska mästarlaget Bayern München för 73 miljoner kronor, inklusive bonusar.

Det är den femte dyraste övergången genom tiderna från allsvenskan och är ännu ett exempel på hur allsvenska klubbar blir allt rikare på försäljning av unga spelare.