Ny ledning sa nej till Cloetta Center

Det var beskedet som Linköpings HC hade kunnat vara utan. Cloetta meddelar att företaget inte ska sponsra Linköpings Hockey Club efter 2014 och Cloetta Center upphör som ett känt varumärke. LHC har börjat jakten på en ny arenasponsor.
Ett tifo från Linköpings supporters under en av matcherna i Cloetta Center.Foto: Stefan Jerrevång, Scanpix


Bara några dagar efter att advokat Karl Ole Möller skrev om arenasponsring och framhöll Cloettas och LHC:s lyckade samarbete kommer nyheten om att godisjätten backar ur ett fortsatt avtal.

Nya ägare

- Vi har haft en dialog under lång tid med den nya organisationen runt företaget Cloetta och fått kontinuerlig information om den nya ägarkonstellationen och den nyordning som råder. Vi har under alla år haft ett mycket bra samarbete med alla olika kontakter inom företaget säger Mike Helber, klubbdirektör i LHC, i ett pressmeddelande.

Med ny ledning kom nya tankar och i sin förlängning ifrågasattes sponsringen och det ledde slutligen till att negativt besked för klubben.

Det heter att ”Cloetta efter noggrann utvärdering väljer att inte förlänga innevarande sponsoravtal för Cloetta Center och Linköpings Hockey Club. Avtalet kommer att upphöra att gälla den 30 juni 2014, vilket innebär att arenan behåller sitt namn över ytterligare en säsong, 2013/2014.

- Efter ett långt och positivt samarbete har vi valt en annan strategisk inriktning för våra framtida marknadsföringsinvesteringar, säger Lars Påhlson VD för Cloetta Sverige.

Etablerad

Som eventarena och hockeyns boning i Linköping har Cloetta Center varit ett lyckat projekt med både klubben och sponsorerna som vinnare. 

- Namnet på Cloetta Center har hela tiden känts som det närmast perfekta arenanamnet, ett namn som är extremt välkänt i hela landet så det är klart att det är litet vemodigt att byta ut det, medger också Mike Helber.

- Samtidigt öppnar det upp nya möjligheter för oss och andra kommersiella partners både gällande exponeringen av namnet och utbudet i arenan till hockeybesökarna. Vi känner att vi har ett mycket bra erbjudande för den part som vill ta vid och vara med på nästa etapp av klubbens och arenans resa mot ett SM-guld.

LHC har haft förfrågningar från andra företag om möjligheterna om att bli arenasponsor och nu öppnar sig den möjligheten. Hur många miljoner Cloetta har betalat under åren har inte framkommit.

SHL-laget Örebros tidigare vice ordförande och sportchef, Mikael Lindqvist, tidigare Fahlander, 49 år, dömdes på tisdagen av Örebro tingsrätt till tre år och sex månades i fängelse, i tre fall av grova skattebrott, samt fem års näringsförbud. Han var under flera säsonger, 2010-2014, ishockeylagets största sponsor.

På lördag, 30 mars, inleds 100 års jubilerande allsvenskan i fotboll, i en tid när våld och allvarliga incidenter på läktaren har ökat kraftigt. Ansvariga inom polisen talar till och med om att supporters till  lag från Stockholm, Göteborg och Malmö har ”radikaliserats” och inte är främmande för omstörtande verksamhet.Enligt en kartläggning av SVT har 224 personer tillträdesförbud till den allsvenska premiären.

I SM-final för andra året i rad, och i final för nionde gången på 13 år. Skellefteå AIK är den nya stormakten i svensk ishockey. Det är också mitt tips i kommande duell med den ”gröna väggen” , den forna bandyklubben Rögle BK och i final för andra gången – den första, pandemisäsongen 2021,  slutade med tårar mot Växjö Lakers. 

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

- Egentligen har vi inget genuint idrottsintresse, trots att vi åkt både Vasaloppet och sprungit Lidingöloppet, säger Jan Blad,69, företagsledare och gudfader för Amo Handboll, nykomlingar i handbollsligan.

I Alstermo i Kronobergs län finns elit-handbollens mest anonyma lag, men med störst optimism via stor framtidstro. Och med stort stöd av Amokabel, en skandinavisk branschledande koncern med tre kabelbolag som tillverkar olika typer av ledningar och kablar. 

Sedan starten 1991 har den ideella organisationen Folkspel, via främst BingoLotto och Sverigelotten, betalat ut uppemot 18 miljarder till svenskt föreningsliv.  Men det är inte nog.nu startar Folkspel Joyna, ett nytt digital tlotteri.

Den 14 mars släpps podden Radiosporten Hockey och leds av journalisten Magnus Wahlman tillsammans med experten Per Svartvadet. Här ska mixen av intervjuer med stora hockeyprofiler, historierna bortom isen och aktuella händelser ge något den hockeyintresserade publiken inte får någon annanstans.
Radiosporten Hockey med Wahlman och Svartvadet är en podd där lyssnaren i varje avsnitt får höra några av de mest aktuella och tongivande rösterna inom svensk och internationell hockey. Här blandas intervjuer med aktuella och profiler med analyser från programledarna.
Köp – och säljfesten rasar med oförminskad intensitet i hockeyns högsta divisioner. Vad som tidigare dementerats med eftertryck blir den här årstiden till sanningar. Kontrakt rivs, och nya skrivs. 
Att SHL-lag har spelare i karantän, och vägrar  tillträde till omklädningsrum, har mindre betydelse – bara kontraktssumma och längd är tilltalande.