- Företag bör satsa mer på evenemang

Stora evenemang som segling och motorsport är inte privata chefsnöjen utan viktiga och växande strategiska investeringar. Det var Volvos koncernchef Leif Johansson och Investors ordförande Jacob Wallenberg överens om på näringslivsseminariet Corporate Event Marketing Forum i Marstrand på fredagen.
- För mig är det glasklart, stora evenemangssatsningar är värda vartenda öre, sa Jacob Wallenberg, som var en av de många tunga föredragshållarna på seminariet CEMF som arrangerades av Brandspot i samband med det internationella seglingsevenemanget Match Cup Sweden i Marstrand.

Jacob Wallenberg och Leif Johansson var två av talarna och båda var entydiga på punkten att svenska företag borde satsa mer på relationsmarknadsföring och evenemang.
- Satsningarna måste baseras på en tydlig strategi och långsiktighet och de är alltid förknippade med stora investeringar, men den som inte syns, är inte, menade Jacob Wallenberg.
- På lång sikt är det betydande för företagens utveckling. I globaliseringen handlar det om att våga utmärka sig.
Volvos Leif Johansson tog Ostindiefararen som ett bra exempel på entreprenörer som vågat satsa, segla jorden runt och marknadsfört företag.
- Vem kunde tro att Kinas president skulle komma hit och besöka Sverige och svenska företag.
Bolagets stora satsning på Volvo Ocean Race är en relativt sett billig investering och kommer att genomsyra Volvos kommunikation och marknadsföring för alla bolag, berättade koncernchefen Leif Johansson:
- Hamnstoppen ger möjlighet att på plats bjuda kunder och medarbetare på något meningsfullt.
- Alla företag borde satsa mer pengar på relationsskapande aktiviteter och evenemang. När det gäller att marknadsföra Sverige borde flera företag gå samman i en gemensam stark satsning, menade Leif Johansson.
- Den största risken med investeringar i evenemang och relationsmarknadsföring är att man prutar på dem. Prutar man 10 procent får man inte ens de första 90 att verka, man måste våga satsa.
Corporate Event Marketing Forum är det första av ett årligen återkommande näringslivsseminarium i Marstrand första veckan i juli. Det ingår i det internationella seglingsevenemanget Match Cup Sweden som arrangeras av Brandspot i samarbete med GKSS. Seminariet sänds i TV8 på söndag, 8 juli kl. 19.00.

Golf-Sverige delades i två läger vid helgens förbundsmöte.

Som enda distrikt röstade Stockholms GDF, med totalt 169 000 spelare, mot förbundsstyrelsens förslag om att införa ett maxtak för antalet golf-ID som en golfklubb får utfärda. 

Golf-ID är att betrakta som legitimationshandling att få spela på en golfbana. Röstsiffrorna blev 62-8.

Fotbollens allsvenska klubbar gör för lite för att motverka våld och ordningsstörningar. 

-Många vågar inte ta tag i problemet. Vi har försökt motverka det här, och vi hoppas att arrangören tar ett större ansvar. 

Per Engström, sektionschef för polisens nationella operativa avdelning var mycket tydlig i en intervju med Sportspegeln på söndagskvällen.

Vem blir Årets Svenska Kvinna 2025? Kommer SWEA Internationals utmärkelse att gå till en av Sveriges mest internationellt framgångsrika affärskvinnor, en läkare och humanitär hjälparbetare, en hyllad skådespelare och regissör, en generalmajor inom Försvarsmakten, en världsrekord-hållande simmare eller en motorsports-legend? 

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

Carlsberg Group är tillbaka i den europeiska landslagsfotbollens finrum.  Här är man väl insatta i konsten att skapa avtal som gynnar varumärket. Via nya partnerskap med dels UEFA och dels Svenska Fotbollförbundet är bolaget nu fotbollsölet till och med år 2030. 

Avtalet har en betoning på en jämn fördelning mellan herr- och dammästerskapen.

Folkspel är föreningslivet eget lotteriaktör. Sedan och erbjuder bland annat föreningslivet ett digitalt lotteri som heter JOYNA. I det ingår premiumvinsten win-win. En prenumerant vinner 100 000 kronor. Dessutom går samma summa till den förening eller organisation som sålt lotten.

I senaste dragningen gick vinsten till breddföreningen med fotboll och innebandy i sin verksamhet, Luleå SK.

Alla friidrottsvänner är att gratulera. Sporten får rekordmycket utrymme i TV, i synnerhet i år, men även framåt. Både Discovery och SVT är angelägna om att bjuda på  direktsändningar från galor världen över. SVT har säkrat rättigheter till 2030 - och i ett flerårigt avtal med nyaGrand Slam Track har Warner Bros och därmed Discovery kommit över rättigheter i Europa och Asien och nya Superligan.

MFF  satsar på en stjärnvärvning. Islänningen Arnór Sigurdsson är klar för klubben.

26-åringen håller dokumenterat hög klass och när MFF fick chansen  accepterades att han kostar några miljoner. an får tröja nummer åtta och ansluter till laget nästa vecka.Tränaren Henrik Rydström är lyrisk :– Tittar man på vad han gjorde i allsvenskan, så var det en offensiv av högsta klass. Han kan spela i olika offesiva positioner. Han kan vara åtta, tia eller ytter.