DN-galan mest omskrivet

DN-galan toppar listan över årets mest omskrivna idrottsevenemang. Inget annat evenemang drar till sig sådan uppmärksamhet.
Det är Cision tillsammans med Sponsrings- och Eventföreningen som för tredje året i rad upprättar Eventbarometern. Det är en topplista över vilka av sommarens evenemang som fått mest utrymme på mediernas nyhetssajter. Det är därför som exempelvis inte Vasaloppet finns med på listan.

 

Idrottsevenemangen har under de senaste åren haft ett genomslag i media som varit i en klass för sig själv, men i år har dominansen börjat avta. Flera evenemang har tappat eller haft oförändrad publicitet, medan andra festivaler kraftigt ökat sin synlighet. DN-galan utgör ett undantag och är med sina 1246 artiklar det klart mest omskrivna idrottsevenemanget.
- Finnkampen och Scandinavian Masters hör till de evenemang som uppmärksammats i betydligt mindre utsträckning, säger Mia Liblik, affärsutvecklingschef på Cision Sverige AB.

- Finnkampens medieskugga hänger ihop med att tävlingen kom efter det mycket uppmärksammade friidrotts VM:et och att flera stjärnor uteblev.
O-ringen och Gothia Cup är andra sporttävlingar som fått högre publicitet i år. Falsterbo Horse Show har också blivit mer uppmärksammat och stigit rejält på listan.
- Att få stor genomslagskraft i form av publicitet på sina evenemang bör vara en av de viktigaste målsättningarna som en arrangör har. PR är en viktig kanal som stöder totalkommunikationen kring de satsningar som görs av arrangörerna och deras sponsorer, säger Caroline Sallmander, VD på Sponsrings- och Eventföreningen.
Övriga evenemang som mäts i årets Eventbarometer är stadsfestivaler där Storsjöyran hamnar i topp och musikfestivaler där Hultsfredsfestivalen är det mest omskrivna. I år har vi även valt att ta fram en lista med årets bubblare där stadsfestivalen Piteå dansar och ler kniper förstaplatsen.
Här är idrottsevenemangens topplista i årets Eventbarometer: (antal artiklar och inom parentes anges fjolårets placering)
1. DN-galan (3) 1246

2. Finnkampen (2) 916

3. O-ringen (5) 875

4. Gothia Cup (6) 731

5. Scandinavian Masters (4) 625

6. Swedish Open (7) 570

7. Falsterbo Horse Show (12) 350

8. Stockholm Marathon (10) 312

9. Vätternrundan (-) 291

10. Vår Ruset (-) 241

11. Stochampionatet (15) 204

12. Dreamhack (-) 147

”I februari reste jag med familjen på semester. Då hade jag jobbat mer än 14 månader utan en enda ledig dag. Jag är målinriktad och gillar att anta utmaningar men i långa loppet är det inte hållbart att arbeta så”,
Med de orden vill Peja Lindholm lämna  uppdraget som vd i Östersunds fotbollsklubb.

Reglerna för moms på uthyrning av fastigheter är ett hinder och gör det svårt för idrottsföreningar att hyra lokaler. Idag har regeringen beslutat att reglerna ska ses över. Johan Karlsson, skattejurist å Riksidrottsförbundet, har ansvar för ärendet och gläds över snabb hantering

Klädmärket Uniqlo kunde på tisdagen tillsammans  med SOK visa upp de nya kläderna för de svenska atleterna i OS och Paralympics i Paris. 
De svenska OS-satsningen beräknas totalt kosta dryga 100 miljoner.  Den 24 juli, en onsdag, inleds tävlandet men invigningen sker den 26 juli med avslutning söndagen den 11 augusti 2024.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

”Gör golfen vildare”. Med den slogan lanserar Världsnaturfonden WWF och Svenska Golfförbundet (SGF) ett nytt  samarbete  En rad insatser ska gynna naturen – allt från blomsterängar för pollinerande insekter till att bygga bihotell.
Kampanjen Gör golfen vildare  riktas brett till både allmänheten, företag och organisationer.

Sedan starten 1991 har den ideella organisationen Folkspel, via främst BingoLotto och Sverigelotten, betalat ut uppemot 18 miljarder till svenskt föreningsliv.  Men det är inte nog.nu startar Folkspel Joyna, ett nytt digital tlotteri.

Lagom som många sportentusiaster hade fått ordning på valet av kanal och visste hur man tekniskt går tillväga – då lanseras en ny streamingtjänst och vänder upp och ned på allt som människor har lärt sig och vant sig vid. 

Köp – och säljfesten rasar med oförminskad intensitet i hockeyns högsta divisioner. Vad som tidigare dementerats med eftertryck blir den här årstiden till sanningar. Kontrakt rivs, och nya skrivs. 
Att SHL-lag har spelare i karantän, och vägrar  tillträde till omklädningsrum, har mindre betydelse – bara kontraktssumma och längd är tilltalande.