Storklubbar lockas av Copa del Sol

2 miljoner i prispotten, bra motstånd och förhoppningsvis bra väder. Det ska locka storklubbar till Copa del Sol, klubblagsturneringen som arrangeras av IEC, Stockholmsföretaget som handlar med tv-rättigheter och här skapar sin egen tv-produkt.

I februari när många vill fotbollsklubbar vill söka värmen står IEC Copa del Sol för fotbollsturneringen i södra Spanien. Cupen är öppen för åtta lag, totalt spelas 16 matcher, och prispengarna uppgår till 2 miljoner svenska kronor. 

Inför 2011 märks ett starkt intresse från ett flera europeiska storklubbar. Här märks ryska topplag som CSKA Moscow, Zenit och Lokomotiv Moscow samt fjolårets favoriter Shakhtar Donetsk och deras nationella rival, Dynamo Kiev. Ytterligare klubbar med internationellt rykte från Polen och Tjeckiska Republiken har också kontaktat arrangörerna som också hoppas på flera skandinaviska lag.

- Det stora intresset är ett uppskattat kvitto på Copa del Sols premiär 2010. Samtidigt har vi en delikat utmaning för 2011 med ett flertal intresserade stora klubbar, säger Jonas Persson VD på IEC och grundare av Copa del Sol.

- I kombinationen mellan lag som CSKA och Shakhtar samt skandinaviska storlag med europeiska ambitioner har vi funnit ett spännande format för fotbollspubliken och tv-marknaden, fortsätter Jonas.     

IEC in Sports, som ingår i Lagardère Sports, arrangerar Copa del Sol i samarbete med det norska evenemangsbolaget Phoenix och spanska företaget Football Impact som hanterar lagen och logistik i regionen.  

Ishockeyns 14 SHL-klubbar står ekonomiskt väl rustade inför framtiden. För tredje säsongen i rad noteras nytt publikrekord med totalt 2 417 984 unika åskådare, vilket ger ett publiksnitt med 6 643 åskådaare per match. Det är det högsta snittet någonsin i ligans historia, det tidigare rekordet var från säsongen 2011-2012 med 6 393 personer per match.

Gothenburg Tennis Center är en nytennishall mitt i Delsjöns natur- och idrottsområde där en mängd föreningar inom helt olika idrotter bedriver sin verksamhet. Gothenburg Tennis Center arbetar med att utbilda och utveckla unga tennistalanger och vara ett komplement till de befintliga tennisklubbarna i regionen. Via fler banor i regionen skapas också fler möjligheter för barn och unga att börja att spela tennis, samtidigt som det skapar förutsättningar för de unga spelare som vill göra en elitsatsning .

Klippet med ny storsponsor och därmed bytet till ny titel, Al Shira'aa Falsterbo Horse Show, väckte reaktion vid avslöjandet.Nu kommer  protester i form av avhopp.  Sponsorer vill inte vara med längre. Som mångåriga partnern, foderföretaget St. Hippolyt där företagets vd Line R. Kofod  säger i Sydsvenska Dagbladet:

– Vi har våra principer.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

I  en intensiv nyhetsflora  försvann förra veckan det här högst anmärkningsvärda  budskapet: ”Via Gräsroten delar Svenska Spel varje år ut 35 miljoner kronor till ungdomsidrotten och föreningslivet i Sverige”. 

I november, då föreningen fyllde 15 år,  kunde ordförande Jerry Sjögren meddela att klubben vunnit 100 000 på JOYNA. Några månader senare var det dags igen. Samma lotteri. Samma summa. Samma glädje.

 – Galet, helt otroligt, säger en glad kassör vid namn Nina Sjögren.

Delstatliga Telia säljer sin tv och media-verksamhet till Schibsted Media. Tidigare förlusttyngda TV4 är den stora delen.

Affären påverkar åtskilliga sportintresserade  människor.

MFF  satsar på en stjärnvärvning. Islänningen Arnór Sigurdsson är klar för klubben.

26-åringen håller dokumenterat hög klass och när MFF fick chansen  accepterades att han kostar några miljoner. an får tröja nummer åtta och ansluter till laget nästa vecka.Tränaren Henrik Rydström är lyrisk :– Tittar man på vad han gjorde i allsvenskan, så var det en offensiv av högsta klass. Han kan spela i olika offesiva positioner. Han kan vara åtta, tia eller ytter.