”Vi kan inte ta emot flera sponsorer…”

Bra många sponsoransvariga inom idrotten skulle vilja säga som Båstadstennisens tävlingsgeneral Thomas Wallén: ” Vi hade inte plats för fler partners. Sponsorplatserna är slutsålda sedan länge.”
Annons

Tennisveckorna rullar på i Båstad. Damturneringen är avklarad och nu spelar herrarna för fullt. Och fullt, det är just vad det är i alla avseenden i stan.

Sponsorer, direktörer, marknadsfolk, spelare och ledare inom tennisen, besökare inte minst - alla trängs runt tennisbanorna i första hand. På stan försöker turisterna hitta utrymme och på kvällen kommer horder av festsugna. Pengarna rullar i Båstad.

55 miljoner i omsättning

Thomas Wallén har uppskattat omsättningen till 55 miljoner, där 5 miljoner ska bli kvar på sista raden. Rekordåret är från 2010, då omsättningen blev 46 miljoner.

Sedan beräknas alla besökare spendera så mycket mer för service, boende, kroglivet och då räcker inte ens 100 miljoner i turistekonomi för den lokala näringen.

Skistar Swedish Open tog steget från skidbacken till det röda tennisgruset. Ja, just nu har faktiskt företaget låtit bygga en backe av snö för att koppla samman kärnverksamheten med miljonsponsringen.  Skistar har ett avtal som sträcker sig över 2+3 år.

Tre toppspelare

Tre topprankade grusstjärnor, Thomas Beydrych, David Ferrer och Robin Söderling har ansvaret för att tennisen också blir av hög klass.
Stadion och hotell Skansen är topprustat efter flera år av stadig upprustning och till en total kostnad av 450 miljoner.

Totalt sett har tennisveckorna ett fast grepp om många människor och är en stark lockelse. Sammanlagt kommer en kvarts miljon besökare till Båstad under de här veckorna, enligt bedömare.

Näringslivet och pengarna för sponsring och annonser utgör grunden till alla möjligheter. Till det kommer publikintäkterna.

Starka huvudsponsorer

En rad seminarier anordnas och blir till skäl för många företagare att uppsöka Båstad. Trion Tieto, Intrum Justitia och Sony Ericsson är starka huvudsponsorer som också tar initiativ till kundevent.

Firma PR Event med Thomas Wallén och Christer Hult med säte i Göteborg visste vad de gjorde när de erbjöd sig att ta över driften av Swedish Open för tolv år sedan. Det var ett risktagande då turneringen och arrangemanget hade gått på halvfart i några år.

Numera gäller en helt annan medvind, så pass kraftig att det internationella mediaföretaget Lagardére köpte både PR Event och därmed tennisveckorna 2008. Därmed växte också resurserna högst avsevärt.

ATP vill höja prispengarna

- Vi kommer att öka intäkterna kraftigt på damsidan och marginellt på herrsidan, har Thomas Wallén sagt före arrangemangsveckorna.

En ökning krävs eftersom ansvariga från tourorganisationen ATG varslar om en höjning av prispengarna. Totala potten beräknas nå över 90 miljoner dollar, motsvarande 570 miljoner kronor.

I Båstad finns redan ett beslut om att höja prispengarna med 5 procent från och med 2012.

...och så Pepes Bodega

Prispengarna i år uppgår till 398 250 euro, motsvarande 3,6 miljoner, och där vinnaren får 663 000 kronor och tvåan får trösta sig med 349 000 kronor.

Många betraktare sig själv som vinnare på kvällar och nätter. Myter och verklighet framkommer inte minst på ett av de mest kända vattenhålen, Pepes Bodega.

Ett gammalt varmbadhus som blev nattklubb 1991, då bara tänkt som ett sommaräventyr. I dag har krogen 1 200 kvadratmeter gästyta. Här ska allt vara exklusivt, det ska kosta och kontokorten ska fladdra i luften. Game, set och match på ett annat vis.

Ansvariga inom Malmö Redhawks är på hugget. I takt med att nyförvärv ökar - nu har sju nyförvärv presenteras, varav Carl Söderberg är det absoluta klippet - växer  skaran av av sponsorer. Senaste nytt -  Bravida hartagit beslutet  att öka engagemanget som huvudpartner igen. 

En av Sveriges mest kända och besökta evenemangsarenor, Ericsson Globe, byter namn till Avicii Arena. Genom ett unikt samarbete mellan Stockholm Live, stiftelsen Tim Bergling Foundation samt Trygg-Hansa och Bauhaus, blir en av landets mest ikoniska byggnader nu en symbol och mötesplats för arbetet med att förebygga psykisk ohälsa bland unga.

En svensk seger som öppnar perspektivet. Polen härnäst, men nu kan man se konturerna av ett avancemang. Då handlar det inte enbart om sportsliga värden utan i lika hög grad om pengar i belöning. Faktum är att Sverige redan har tjänat 100 miljoner kronor!

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

Första avtalet gjordes upp för 50 år sedan. Det består än i dag. Svenska Fotbollförbundet och Folksam har inte tröttnat på varandra utan fortsätter satsningen  och förlänger partneravtalet. 

 Folksam förstärker en position och roll som man vill betona – att vara ”idrottens försäkringsbolag”.

För ett år sedan avslöjades Unibets rekordsponsring när bolaget gick in som huvudpartner till svensk elitfotboll. Ett avtal som löper över sex år, med option på ytterligare sex år, med ett initialt värde på 900 miljoner kronor eller om optionen utlöses ett totalt värde på 1,8 miljarder.  Nu väljer Unibet att utöka satsningen genom att också bli presentationspartner.

Det är ingen måtta på stjärnglansen och antalet personer när Disovery presenterar medarbetarna vid OS i Tokyo. Men du känner igen de flesta som antingen f d aktiva och framträdande inom idrott eller tidigare synbara i olika TV-kanaler. Det de nu har gemensamt är att de ska guida oss i Discovery+, Kanal 5 och Kanal under några sommarveckor genom Olympiska  spelen iJapan. Lönebudgeten för närmare 50 medarbetare vore rätt intressant ...

60 välkomna miljoner. Glädjen i IFK Norrköping var stor när jätteaffären med ryska klubben Rubin Kazanprese presenterades på torsdagen.  Sead Haksabanovic flyttar dit och fotbolls-Sveriges tredje största affär är ett faktum. Bara Zlatan Ibrahimovic och Alexander Isak har varit dyrare.