”Vi kan inte ta emot flera sponsorer…”

Bra många sponsoransvariga inom idrotten skulle vilja säga som Båstadstennisens tävlingsgeneral Thomas Wallén: ” Vi hade inte plats för fler partners. Sponsorplatserna är slutsålda sedan länge.”

Tennisveckorna rullar på i Båstad. Damturneringen är avklarad och nu spelar herrarna för fullt. Och fullt, det är just vad det är i alla avseenden i stan.

Sponsorer, direktörer, marknadsfolk, spelare och ledare inom tennisen, besökare inte minst - alla trängs runt tennisbanorna i första hand. På stan försöker turisterna hitta utrymme och på kvällen kommer horder av festsugna. Pengarna rullar i Båstad.

55 miljoner i omsättning

Thomas Wallén har uppskattat omsättningen till 55 miljoner, där 5 miljoner ska bli kvar på sista raden. Rekordåret är från 2010, då omsättningen blev 46 miljoner.

Sedan beräknas alla besökare spendera så mycket mer för service, boende, kroglivet och då räcker inte ens 100 miljoner i turistekonomi för den lokala näringen.

Skistar Swedish Open tog steget från skidbacken till det röda tennisgruset. Ja, just nu har faktiskt företaget låtit bygga en backe av snö för att koppla samman kärnverksamheten med miljonsponsringen.  Skistar har ett avtal som sträcker sig över 2+3 år.

Tre toppspelare

Tre topprankade grusstjärnor, Thomas Beydrych, David Ferrer och Robin Söderling har ansvaret för att tennisen också blir av hög klass.
Stadion och hotell Skansen är topprustat efter flera år av stadig upprustning och till en total kostnad av 450 miljoner.

Totalt sett har tennisveckorna ett fast grepp om många människor och är en stark lockelse. Sammanlagt kommer en kvarts miljon besökare till Båstad under de här veckorna, enligt bedömare.

Näringslivet och pengarna för sponsring och annonser utgör grunden till alla möjligheter. Till det kommer publikintäkterna.

Starka huvudsponsorer

En rad seminarier anordnas och blir till skäl för många företagare att uppsöka Båstad. Trion Tieto, Intrum Justitia och Sony Ericsson är starka huvudsponsorer som också tar initiativ till kundevent.

Firma PR Event med Thomas Wallén och Christer Hult med säte i Göteborg visste vad de gjorde när de erbjöd sig att ta över driften av Swedish Open för tolv år sedan. Det var ett risktagande då turneringen och arrangemanget hade gått på halvfart i några år.

Numera gäller en helt annan medvind, så pass kraftig att det internationella mediaföretaget Lagardére köpte både PR Event och därmed tennisveckorna 2008. Därmed växte också resurserna högst avsevärt.

ATP vill höja prispengarna

- Vi kommer att öka intäkterna kraftigt på damsidan och marginellt på herrsidan, har Thomas Wallén sagt före arrangemangsveckorna.

En ökning krävs eftersom ansvariga från tourorganisationen ATG varslar om en höjning av prispengarna. Totala potten beräknas nå över 90 miljoner dollar, motsvarande 570 miljoner kronor.

I Båstad finns redan ett beslut om att höja prispengarna med 5 procent från och med 2012.

...och så Pepes Bodega

Prispengarna i år uppgår till 398 250 euro, motsvarande 3,6 miljoner, och där vinnaren får 663 000 kronor och tvåan får trösta sig med 349 000 kronor.

Många betraktare sig själv som vinnare på kvällar och nätter. Myter och verklighet framkommer inte minst på ett av de mest kända vattenhålen, Pepes Bodega.

Ett gammalt varmbadhus som blev nattklubb 1991, då bara tänkt som ett sommaräventyr. I dag har krogen 1 200 kvadratmeter gästyta. Här ska allt vara exklusivt, det ska kosta och kontokorten ska fladdra i luften. Game, set och match på ett annat vis.

Med Djurgården tillbaka i SHL, efter 4-1  i matcher mot AIK i den hockeyallsvenska finalen är frågan förstås om det mesta mästarlaget, med 16-guld, kan göra en ”Brynäs”.  Att som nykomling vinna grundserien säsongen 2025-2026 och gå fram ändå till SM-final. 

Triumfen är fin fjäder i troféhatten för säsongnye sportchefen Niklas Wikegård, 60 år, som hoppade av glamour-jobbet i TV 4-studion för att leda DIF tillbaka till SHL.

Publiksuccén fortsätter.  Fler människor följer elitfotbollen än någonsin.Klubbarna räknar glatt publikintäkterna. Över en kvarts miljon åskådare på premiärmatcherna i Allsvenskan och Superettan.

Över 260 000 åskådare såg klubbarnas hemmapremiärer på plats i Allsvenskan och Superettan. Totalt sågs de två första omgångarna av 261 385 åskådare, en stor ökning jämfört med förra årets 240 021 åskådare vid samma tidpunkt.

- Vi har haft två fantastiskt premiärhelger, säger Ola Rydén, ligaansvarig på Svensk Elitfotboll.

Det är dags att skärpa lagstiftningen och höja straffen för att motverka våldsamheter och ordningsstörningar vid idrottsarrangemang. Det skriver regeringens särskilde utredare för tryggare idrottsarrangemang, Anders Hübinette, på DN Debatt.

Regeringens  specielle utredare, Anders  Hübinette och utredningssekreteraren Anders Lundmark på måndagen skulle presentera åtgärder för att att åtgärda den negativa supporterkulturen valde de de nämligen ovanliga att gå ut vid DN Debatt och då betonades  att det gäller att identifiera, lagföra och stänga ute de individer som stör och begår brott vid arrangemangen.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

Carlsberg Group är tillbaka i den europeiska landslagsfotbollens finrum.  Här är man väl insatta i konsten att skapa avtal som gynnar varumärket. Via nya partnerskap med dels UEFA och dels Svenska Fotbollförbundet är bolaget nu fotbollsölet till och med år 2030. 

Avtalet har en betoning på en jämn fördelning mellan herr- och dammästerskapen.

Folkspel är föreningslivet eget lotteriaktör. Sedan och erbjuder bland annat föreningslivet ett digitalt lotteri som heter JOYNA. I det ingår premiumvinsten win-win. En prenumerant vinner 100 000 kronor. Dessutom går samma summa till den förening eller organisation som sålt lotten.

I senaste dragningen gick vinsten till breddföreningen med fotboll och innebandy i sin verksamhet, Luleå SK.

De delar på grannlåten. Viaplay sänder UEFA fotbolls-EM i sommar tillsammans med SVT(2-27 juli i Schweiz). De är lika glada på båda håll.

- Det känns grymt kul, menar  Viaplays sportchef Erik Westberg.

– Fotbollsmästerskap och svensk sommar hör ihop, och damlandslaget är ett av Sveriges mest populäraevenemang , säger SVT:s sportchef Max Bursell.

MFF  satsar på en stjärnvärvning. Islänningen Arnór Sigurdsson är klar för klubben.

26-åringen håller dokumenterat hög klass och när MFF fick chansen  accepterades att han kostar några miljoner. an får tröja nummer åtta och ansluter till laget nästa vecka.Tränaren Henrik Rydström är lyrisk :– Tittar man på vad han gjorde i allsvenskan, så var det en offensiv av högsta klass. Han kan spela i olika offesiva positioner. Han kan vara åtta, tia eller ytter.