Här är miljonintäkterna vid evenemang

Här är dokumentet som idrottsledare över hela Sverige kan sätta i händerna på främst politiker. Det är fakta som visar hur mycket ett evenemang kan ge i intäkter från besökare. Det är så mycket som 800 kr i snitt per person och dag, sedan är det bara multiplicera.
Vid de många motionsevenemangen över hela Sverige ökar intäkterna avsevärt vid den s k besökskategorin. Foto: Fredrik Persson, Scanpix


Det är siffror och information som HUI Research har tagit fram och bearbetats av Idrottens Affärer.

Här betonas evenemang som pågår i flera dagar. Här väger ungdomsarrangemang över flera dagar tungt.

Startar miljonrullning

Gothia Cups betydelse för Göteborg under en dryg sommarvecka kan inte nog värderas, men det finns även ett flertal mindre arrangemang med hög omsättning.  

Men med de här siffror så framgår det tydligt hur mycket pengar de stora motionsevenemangen typ Vasaloppet, Vätternrundan och Femdagars genererar.

För Vasaloppet gälle exceptionella villkor. Totalt under 2012 kan Vasaloppet räkna in 80 642 anmälda deltagare till vinterns och sommarens lopp. Mora med omnej kan plussa på intäkterna med åtskilliga miljoner under de här veckorna.

Skilda besökskategorier

Idrotten lockar till skillnad från andra evenemang ofta både fler och skilda besökskategorier, som:

• Deltagare/tävlande: 1 000 kronor

• Medföljande: 500-1 200 kronor

• Deltagare: 500-1 200 kronor (gäller främst evenemang över flera dagar)

• Övriga grupper (sponsorer, journalister etc): 1 000-1 500 kronor

Lek med tanken att ett evenemang pågår under en vecka och lockar 500 deltagare som var och en har med sig i snitt 1,5 person. Det genererar uppskattningsvis 6 000 gästnätter och leder till en konsumtion på destinationen på cirka 4 miljoner kronor.

Ytterligare fördelar

Andra effekter och faktorer som HUI Research pekar på och som gynnas av evenemang:

• Möjlighet att attrahera besökare till destinationen

• Möjlighet att attrahera strategiska målgrupper till destinationen

• Förlänga turistsäsongen

• Möjlighet att ”styra” besöksströmmar till perioder med ledig kapacitet (ex. boendeanläggningar, restauranger etc.)

• Ett sätt att skapa bättre image för destinationen

• En positiv erfarenhet från ett evenemangsbesök kan stimulera till återbesök på destinationen

• Evenemanget kan fungera som marknadsföring av destinationen både mot lokalbefolkning och turister

• Större evenemang kan bidra till utveckling och förbättring av infrastrukturen

• Evenemang kan bidra till ett ökat intresse för etablering hos externa företag

Det här är fakta som tilltalar politiker och ger stöd vid diskussioner inför satsningar på arenor och infrastruktur. Vare sig det gäller argumentation för eller emot finns det konkreta siffror på evenemangens betydelse.

Kommentera

Vad anser du? Låt oss diskutera, antingen med Facebook – eller med kommentarer direkt på sidan.

Jens Alm (inte verifierad)

tors, 2012-10-04 08:38

1. Även om siffrorna från HUI är

Även om siffrorna från HUI är intressanta bör man vara medveten om att HUI har ett intresse av att framställa evenemang som ekonomiskt positiva och värda att satsa på. Ser fram emot en svensk vetenskaplig rapport som belyser stora (ej återkommande) idrottsevenemangs betydelse. Gemensam nämnare för Vasaloppet, Vätternrundan och Femdagars är att alla äger rum i naturen och behöver således inga arenor eller stora satsningar på infrastruktur. Evenemang som Gothia cup och Partille cup är heller inte behov av nya arenor och har lyckats ganska bra ändå. Årligen återkommande evenemang är något som Sverige har varit och är bra på och andra länder, bland annat Danmark, studerar hur och varför Sverige har lyckats. Enligt min mening ska Sverige fortsätta på den inslagna banan och arrangera stora årligen återkommande motionslopp och en satsning på stora internationella idrottsevenemang bör inte prioriteras ur ett ekonomisk hänseende då det ekonomiska utfallet av sådana evenemang ofta är väldigt osäkert. Däremot kan evenemang generera andra betydelsefulla effekter som ett majoritet av befolkningen värdesätter. http://www.idan.dk/vidensbank/forskningoganalyser/stamkort.aspx?publikat...

Jesper (inte verifierad)

tors, 2012-10-04 09:57

2. Rapporten

Går rapporten att få tag i för att kunna fördjupa sig?

Jens Alm (inte verifierad)

tors, 2012-10-04 09:59

3. Till Jesper

Frågade HUI och fick följande svar: "Uppgifterna är inte hämtade från någon specifik rapport utan från våra databaser. Jag har noterat att media vid ett par tillfällen refererat till en rapport men det stämmer alltså inte".

thomasejd

tors, 2012-10-04 15:13

4. Fakta bakom

Det är på sin plats att framhålla att vi har haft kontakt med HUI Research och fått information och siffror som är hämtade från besöksnäringen och som har översatts till evenemang. Det är alltså relevanta fakta. Red

Mjällby AIF toppar allsvenskan, men säljer samtidigt spelare och stärker egna kapitalet rejält på ett egentligen sensationellt sätt. 

I söndags sluttfördes förhandlngarna runt t succémittfältaren Nicklas Röjkjaer som lämnar Mjällby. AIF 26-åringen har skrivit på för danska FC Nordsjälland. Samtidigt står det klart att klubben har sålt spelare för runt 60 miljoner på bara några år, vilket faktiskt är en del av strategin att bygga en starkare förening och då ingår att säkra en ekonomisk framtid - och av bara farten förstärka - så pass att laget övertar och behåller ledningen i allsvenskan.

Ett ståtligt och fashionabelt bygge för 14,6 miljarder, den jättesatsningen kan ersätta Scandinavium i Göteborg

Ett ståtligt och fashionabelt bygge för 14,6 miljarder, den jättesatsningen kan ersätta Scandinavium i Göteborg

Om planerna skulle förverkligas överträffas alla andra satsningar i Sverige.

En arkitekttävling om hur de nya arenorna slutligen ska se ut är redan inledd. Och göteborgarna själva ska få rösta för att bli delaktiga i valet.

Gothia Cup bara bara fortsätter att växa. Snart räcker inte ens Ulevi till för invigningen.  Där är det fullsatt intill sista decimetern vid öppningsshowen.

Arangörerna vill att så många som möjligt av gästerna från jordens alla hörn ska få vara med på inmarschen och uppleva den flera timmar långa musikshkavalkaden och det gigantiska fyrverkeriet på nära håll.

Sveriges största event, oavsett bransch eller sammanhang tar andan ur alla närvarande

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

Finansmannen Christer Gardell lättar på oplånboken igen. Vill han stötta r OS-guldmedaljörerna i beachvolleyboll, David Åhman och Jonatan Hellvig.

– De är fantastiskt duktiga idrottare och de är jättefina förebilder, säger Gardell till SVT Sport.

Fredag 13 juni – en turdag för en vinnare från Dalarna. 

Personen, som var på plats hos ideella Folkspel i Göteborg för högvinstskrap, fick se tre rutor innehålla 25 miljoner kronor, den största direktvinst som en skraplott genererat.

Viaplay Group värvar Jonas Karlsson som med erfarenhet  oh rutin som få andra ansluter till Viaplays sportredaktion där han främst kommer att jobba med golf och vintersport.

– Jag är supertaggad, säger Jonas .

I Djurgårdens nysatsning i SHL var 18-årige Anton Frondell ett bärande namn. Efter 11 mål i Hockeyallsvenskan och stort genombrott i den tuffa kvalserien mot AIK hade kraftfulle Frondell, 94 kg. en säker plats i l sportchefen Niklas Wikegårds ledande formationer.

I den årliga NHL-draften, nu i Los Angeles, förändrades allt, sedan  Anton Frondell, 18 år ,uppväxt i Trångsund söder om Stockholm,  valts som nummer tre av Chicago.