Kommunerna vill också bli EM-vinnare

Dam-EM i fotboll närmar sig med stormsteg. Samtliga spelorter satsar miljonbelopp i en förhoppning om att många fotbollssupporters ska komma. Målsättningen för EM-staben är att det ska bli det bästa mästerskapet hittills.
Fotbollsfest på Nya Parken - då handlar det mestadels om allsvenska IFK Norrköping. Men i juli tar damerna över huvudrollerna. Foto: Martin Lidman

 

Sportsligt och publikt ser alla fram emot en folkfest och en fullträff arrangörsmässigt.

Svenska Fotbollsförbundet och arrangörsorterna har en efter en sammankallat till pressträffar för att presentera en lägesrapport med knappa fem månader till premiärmatchen i EM. I veckan var turen kommen till Norrköping.

UEFA kräver succé

Östgötagruppen Linköping-Norrköping härbergerar spelgrupp C med deltagande nationer som Frankrike-England-Spanien-Ryssland. Därtill får man en slutspelsmatch vardera.

Hos Norrköpings kommun finns en stolthet över att ha blivit utvald till spelort. Nu känner östgötarna sitt ansvar för PR och marknadsföringen och är medvetna om att UEFA näst intill kräver en succé för mästerskapet.

Kommunens projektansvarige Johan Bergerfalk är medveten att det kostar en del av skattebetalarnas pengar, men tror att man får igen det i en turistekonomisk omsättning och att besökarna kommer att gynna det lokala näringslivet.

Uppemot 15 miljoner i turistomsättning

- Vi ser möjligheten att skapa ett uppsving i besöksnäringen och att kommunen får värdefull PR.

Budgeten ligger på cirka 1 miljon kronor per år under de tre år man förberett och jobbat med EM-arrangemanget i Norrköping.

Ställ det mot en beräknad turistekonomisk omsättning om 10-15 miljoner.

Budgetanslag om 3 miljoner

På kostnadssidan är det främst löner för de som jobbar med arrangemanget samt marknadsföringen som ryms inom budgetanslaget om totalt 3 miljoner.

- Vi måste hålla projektbudgeten. Det är viktigt för vårt förtroende hos allmänheten, betonar Bergerfalk, vis om att andra idrottsarrangemang i Sverige överskrider sina gränser med stor marginal.

Förhoppningen är att 5-7 000 åskådare ska komma till varje gruppspelsmatch på Nya Parken som rymmer 10 500. Då räknar man med att merparten är svenskar och övriga är fans från de andra deltagande nationerna.

25 matcher på sju orter

Biljettförsäljningen för hela EM fortlöper bra enligt projektledaren Göran Havik som med sin stab jobbar energiskt med att bygga upp intresset.

Havik menar att man behöver få människor runt om i Sverige och främst på spelorterna att uppleva en stolthet för och med evenemanget. Totalt sett innehåller EM

25 matcher som skall spelas i Norrköping, Linköping, Växjö, Kalmar, Göteborg, Halmstad och finalen på Friends Arena i Solna.

Bengt Skagerström

Fakta

Matcher i Norrköping:
Fr 12 juli: Frankrike-Ryssland
Må 15 juli: Spanien-Frankrike
To 18 juli: Ryssland-Spanien
To 25 juli: Semi 2

Linköping
12 juli: England-Spanien
15 juli: England-Ryssland
18 juli: Frankrike-England
22 juli: Kvartsfinal

Johan Bergerfalk är Norrköpings projektansvarige för EM.

Kommentera

Vad anser du? Låt oss diskutera, antingen med Facebook – eller med kommentarer direkt på sidan.

Oskar (inte verifierad)

lör, 2013-02-23 11:09

1. Föreningslivet

Föreningslivet måste vara den avgörande faktorn tillsammans med kundaktiviteter som kan stimulera distriktens och SvFF:s sponsorer. Annars kan man vara rädd för att det inte blir den folkfest som vi alla hoppas på. Låt distrikten arbeta med centrala sponsorer och att de gör aktiviteter/erbjudande så kommer det att bli bra.

När pingislivet  kändes som allra bäst för Bordtennisförbundet, då blossar en infekterad strid upp med stjärnan Truls Möregårdh.

Det gav det andra. Framgångar i OS i Paris, stor uppmärksamhet, Flera framträdande spelare, en ungdomsidol  växte fram och en megastor sponsor.Crafts miljardär, Torsten   Jansson visade sin kärlek till sporten och inte nog med det. Han lät bygga   en ny  intenationell pingisarena i Småland.

Gothenburg Tennis Center är en nytennishall mitt i Delsjöns natur- och idrottsområde där en mängd föreningar inom helt olika idrotter bedriver sin verksamhet. Gothenburg Tennis Center arbetar med att utbilda och utveckla unga tennistalanger och vara ett komplement till de befintliga tennisklubbarna i regionen. Via fler banor i regionen skapas också fler möjligheter för barn och unga att börja att spela tennis, samtidigt som det skapar förutsättningar för de unga spelare som vill göra en elitsatsning .

Helena Sundqvist blir Svenska Bowlingförbundets första kvinnliga ordföranden någonsin. 

– Det känns jätteroligt och jag är tacksam över förtroendet, säger Helena Sundqvist.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

I  en intensiv nyhetsflora  försvann förra veckan det här högst anmärkningsvärda  budskapet: ”Via Gräsroten delar Svenska Spel varje år ut 35 miljoner kronor till ungdomsidrotten och föreningslivet i Sverige”. 

Delstatliga Telia säljer sin tv och media-verksamhet till Schibsted Media. Tidigare förlusttyngda TV4 är den stora delen.

Affären påverkar åtskilliga sportintresserade  människor.

MFF  satsar på en stjärnvärvning. Islänningen Arnór Sigurdsson är klar för klubben.

26-åringen håller dokumenterat hög klass och när MFF fick chansen  accepterades att han kostar några miljoner. an får tröja nummer åtta och ansluter till laget nästa vecka.Tränaren Henrik Rydström är lyrisk :– Tittar man på vad han gjorde i allsvenskan, så var det en offensiv av högsta klass. Han kan spela i olika offesiva positioner. Han kan vara åtta, tia eller ytter.