Rally älskas av många människor

Intresset för rally är ansenligt. Under vinterns SM-tävlingar i rally och rallysprint har stor publik följt tävlingarna på tv, radio och via internet. 325 000 tittare såg eftersändningen av Sprint-SM och under Östersund Winter Rally slog rallyradion lyssnarrekord med 17 225 unika lyssnare.
Åskådarna pulsar i snön och fryser, men vinterns rallytävlingar visar att åtskilliga tiotusentals människor älskar rally. Foto: Micke Fransson, Scanpix

 

Direktsändningen av Sprint-SM på SVT Play under SM-veckan var den sändning som hade mest unika besöka av alla sändningarna på SVT Play under SM-veckan. Dessutom tittade 326 000 personer på söndagens eftersändning.

När Östersund Winter Rally avgjordes hade rallyradion 17 225 unika webblyssnare under helgen, vilket är nytt rekord. Till den siffran kan man även lägga dem som lyssnade via de lokala radiofrekvenser som också användes under tävlingen.

Besökarna lyssnade på webbsändningen i 9005 timmar 59 minuter och 8 sekunder tillsammans, vilket ger en snittid på 1 timme och 55 minuter.

- Det är ju jätteroligt att så många följer Rally-SM och att vårt budskap når en allt större publik. Vi har ju fortfarande mycket att jobba med men vi är helt klart på rätt väg. Även vinterns tv-tittarsiffror är rolig läsning, säger Olof Kånge, SM-koordinator.        

Under tävlingarna är det inte bara rallyradion som är populär. Många följer även liveresultaten intensivt direkt på resultatleverantörernas sajter. Under SM-tävlingen i Sandviken hade Resultatservice 20 800 besök på lördagen. Under Östersund Winter Rally hade Raceconsulting 11 600 unika besökare under tiden 12.00 - 16.00 på lördagen.

SM-serien i rally går att följa i Tv4 Sport. Sex eftersändningar på en halvtimme vardera sänds under säsongen. Programmen från första tävlingen sågs av runt 100 000 personer.

SHL-laget Örebros tidigare vice ordförande och sportchef, Mikael Lindqvist, tidigare Fahlander, 49 år, dömdes på tisdagen av Örebro tingsrätt till tre år och sex månades i fängelse, i tre fall av grova skattebrott, samt fem års näringsförbud. Han var under flera säsonger, 2010-2014, ishockeylagets största sponsor.

På lördag, 30 mars, inleds 100 års jubilerande allsvenskan i fotboll, i en tid när våld och allvarliga incidenter på läktaren har ökat kraftigt. Ansvariga inom polisen talar till och med om att supporters till  lag från Stockholm, Göteborg och Malmö har ”radikaliserats” och inte är främmande för omstörtande verksamhet.Enligt en kartläggning av SVT har 224 personer tillträdesförbud till den allsvenska premiären.

Nu börjar det bli trångt på läktarna runt centercourten vid Båstad tennisstadion. Räkna med nytt publikrekortd i sommar. Den ene världsstjärnan efter den andre har gett klartecken till att komma i sommar. Senast  sa världstvåan Jannik Sinner ja till Nordea Open.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

- Egentligen har vi inget genuint idrottsintresse, trots att vi åkt både Vasaloppet och sprungit Lidingöloppet, säger Jan Blad,69, företagsledare och gudfader för Amo Handboll, nykomlingar i handbollsligan.

I Alstermo i Kronobergs län finns elit-handbollens mest anonyma lag, men med störst optimism via stor framtidstro. Och med stort stöd av Amokabel, en skandinavisk branschledande koncern med tre kabelbolag som tillverkar olika typer av ledningar och kablar. 

Sedan starten 1991 har den ideella organisationen Folkspel, via främst BingoLotto och Sverigelotten, betalat ut uppemot 18 miljarder till svenskt föreningsliv.  Men det är inte nog.nu startar Folkspel Joyna, ett nytt digital tlotteri.

Den 14 mars släpps podden Radiosporten Hockey och leds av journalisten Magnus Wahlman tillsammans med experten Per Svartvadet. Här ska mixen av intervjuer med stora hockeyprofiler, historierna bortom isen och aktuella händelser ge något den hockeyintresserade publiken inte får någon annanstans.
Radiosporten Hockey med Wahlman och Svartvadet är en podd där lyssnaren i varje avsnitt får höra några av de mest aktuella och tongivande rösterna inom svensk och internationell hockey. Här blandas intervjuer med aktuella och profiler med analyser från programledarna.
Köp – och säljfesten rasar med oförminskad intensitet i hockeyns högsta divisioner. Vad som tidigare dementerats med eftertryck blir den här årstiden till sanningar. Kontrakt rivs, och nya skrivs. 
Att SHL-lag har spelare i karantän, och vägrar  tillträde till omklädningsrum, har mindre betydelse – bara kontraktssumma och längd är tilltalande.