Rally älskas av många människor

Intresset för rally är ansenligt. Under vinterns SM-tävlingar i rally och rallysprint har stor publik följt tävlingarna på tv, radio och via internet. 325 000 tittare såg eftersändningen av Sprint-SM och under Östersund Winter Rally slog rallyradion lyssnarrekord med 17 225 unika lyssnare.
Åskådarna pulsar i snön och fryser, men vinterns rallytävlingar visar att åtskilliga tiotusentals människor älskar rally. Foto: Micke Fransson, Scanpix
Annons

 

Direktsändningen av Sprint-SM på SVT Play under SM-veckan var den sändning som hade mest unika besöka av alla sändningarna på SVT Play under SM-veckan. Dessutom tittade 326 000 personer på söndagens eftersändning.

När Östersund Winter Rally avgjordes hade rallyradion 17 225 unika webblyssnare under helgen, vilket är nytt rekord. Till den siffran kan man även lägga dem som lyssnade via de lokala radiofrekvenser som också användes under tävlingen.

Besökarna lyssnade på webbsändningen i 9005 timmar 59 minuter och 8 sekunder tillsammans, vilket ger en snittid på 1 timme och 55 minuter.

- Det är ju jätteroligt att så många följer Rally-SM och att vårt budskap når en allt större publik. Vi har ju fortfarande mycket att jobba med men vi är helt klart på rätt väg. Även vinterns tv-tittarsiffror är rolig läsning, säger Olof Kånge, SM-koordinator.        

Under tävlingarna är det inte bara rallyradion som är populär. Många följer även liveresultaten intensivt direkt på resultatleverantörernas sajter. Under SM-tävlingen i Sandviken hade Resultatservice 20 800 besök på lördagen. Under Östersund Winter Rally hade Raceconsulting 11 600 unika besökare under tiden 12.00 - 16.00 på lördagen.

SM-serien i rally går att följa i Tv4 Sport. Sex eftersändningar på en halvtimme vardera sänds under säsongen. Programmen från första tävlingen sågs av runt 100 000 personer.

Ansvariga inom Malmö Redhawks är på hugget. I takt med att nyförvärv ökar - nu har sju nyförvärv presenteras, varav Carl Söderberg är det absoluta klippet - växer  skaran av av sponsorer. Senaste nytt -  Bravida hartagit beslutet  att öka engagemanget som huvudpartner igen. 

En av Sveriges mest kända och besökta evenemangsarenor, Ericsson Globe, byter namn till Avicii Arena. Genom ett unikt samarbete mellan Stockholm Live, stiftelsen Tim Bergling Foundation samt Trygg-Hansa och Bauhaus, blir en av landets mest ikoniska byggnader nu en symbol och mötesplats för arbetet med att förebygga psykisk ohälsa bland unga.

En svensk seger som öppnar perspektivet. Polen härnäst, men nu kan man se konturerna av ett avancemang. Då handlar det inte enbart om sportsliga värden utan i lika hög grad om pengar i belöning. Faktum är att Sverige redan har tjänat 100 miljoner kronor!

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

Första avtalet gjordes upp för 50 år sedan. Det består än i dag. Svenska Fotbollförbundet och Folksam har inte tröttnat på varandra utan fortsätter satsningen  och förlänger partneravtalet. 

 Folksam förstärker en position och roll som man vill betona – att vara ”idrottens försäkringsbolag”.

För ett år sedan avslöjades Unibets rekordsponsring när bolaget gick in som huvudpartner till svensk elitfotboll. Ett avtal som löper över sex år, med option på ytterligare sex år, med ett initialt värde på 900 miljoner kronor eller om optionen utlöses ett totalt värde på 1,8 miljarder.  Nu väljer Unibet att utöka satsningen genom att också bli presentationspartner.

Det är ingen måtta på stjärnglansen och antalet personer när Disovery presenterar medarbetarna vid OS i Tokyo. Men du känner igen de flesta som antingen f d aktiva och framträdande inom idrott eller tidigare synbara i olika TV-kanaler. Det de nu har gemensamt är att de ska guida oss i Discovery+, Kanal 5 och Kanal under några sommarveckor genom Olympiska  spelen iJapan. Lönebudgeten för närmare 50 medarbetare vore rätt intressant ...

60 välkomna miljoner. Glädjen i IFK Norrköping var stor när jätteaffären med ryska klubben Rubin Kazanprese presenterades på torsdagen.  Sead Haksabanovic flyttar dit och fotbolls-Sveriges tredje största affär är ett faktum. Bara Zlatan Ibrahimovic och Alexander Isak har varit dyrare.