Så ska hockeypubliken återvända

Elitserien sjunkande publiksiffror i vintras utlöste reaktion. Nu kommer nyheterna. Ett playoff till SM-slutspelet ska få tillbaka åskådarna och klubbarna ska öka intäkterna igen.

Glest med publik i Cloetta Center i Linköping under en elitseriematch. Så här såg det ut på olika håll i vintras. Men nu kommer förändringarna i avsikt att locka tillbaka åskådarna. Foto: Stefan Jerrevång, Scanpix

 

Det var i samband med bolagsstämman som Svenska Hockeyligan AB beslutade om en ny utformning av SM-slutspelet till säsongen 2013/2014.

Här är förändringarna

Det nya upplägget av slutspelet innebär att:
• Lag 1-6 är klara för kvartsfinal
• Högst placerat lag möter lägst placerat lag (val av lag tas alltså bort)
• Lag 7 möter lag 10, lag 8 möter lag 9, för spel bäst av tre matcher.
• Vinnarna av dessa två serier är kvalificerade till kvartsfinal.
• Allt sker i uppehållet mellan omgång 55 och första kvartsfinalomgångarna.

Den senaste säongen gav ett snitt om 5 707 åskådare och innebar en nedgång på elva procent, lika med elva procent. Frölunda, Linköping och AIK tappade flest åskådare.

Notera dessutom att allsvenskan ökade sina publiksiffror med 24 procent och noterade 3 227 personer i snitt.

Öka dramatiken

- Vi vill öka spänningen för publiken, säger Jörgen Lindgren VD Svenska Hockeyligan.

- Det vi gör i ett första steg är att skapa fler matcher och få in mer tävling i slutspelet genom att flytta strecket.

Jörgen Lindgren utvecklar motivet:

- Vi vill få mera dramatik hela vägen in mot slutspel och slippa att två lag parkerar på plats nio och tio.

Jubel i klubbarna

Det är hela tiden en pågående process för att möta behovet hos publik och sponsorer. 

- Det är klart att vi vill utveckla produkten för att tillmötesgå kraven.

Klubbarna har varit delaktiga i processen och nu hälsas förändringarna välkomna.
 

Fakta

Publiksiffror, elitserien 2012/2013

Frölunda 8 588 (10 482)
HV71 6 770 (7 232)
Linköping 6 287 (6 903)
Brynäs 6 229 (6 265)
Färjestad 6 209 (6 589)
Modo 5 884 (6 119)
Skellefteå 5 197 (5 078)
Luleå 5 184 (5 154)
Växjö 5 042 (5 099)
AIK 4 998 (5 450)
Timrå 4 326 (4 523)
Rögle 3 886 (2 973)

Källa: Svenska ishockeyförbundet

Kommentera

Vad anser du? Låt oss diskutera, antingen med Facebook – eller med kommentarer direkt på sidan.

Dan Persson

tors, 2013-06-13 21:56

1. Nja, Elitserien har inte

Nja, Elitserien har inte problem. Går man igenom statistiken noga ser man dels väsentligt färre slutspelsmatcher, dels diff som är relaterat till DIF ut och Rögle in. Det enda bekymret är att storstadslagen tappar. Lägg på lite NHL lockout och resten är OK. På samma sätt bör ökningen som kommer 2013 rensas för Leksand Örebro istället för Timrå Rögle.

Johan (inte verifierad)

tis, 2013-06-18 06:58

2. För många omgångar

Elitserien har ett problem och det är att man spelar för många omgångar där inget händer. Det finns ingen spänning. Det är en förbannat lång lunk och jag funderar seriöst på att inte förlänga mitt årskort. Elitserien blir intressant efter jul någon gång och då kan jag tänka mig att börja gå igen...

Ishockeyns 14 SHL-klubbar står ekonomiskt väl rustade inför framtiden. För tredje säsongen i rad noteras nytt publikrekord med totalt 2 417 984 unika åskådare, vilket ger ett publiksnitt med 6 643 åskådaare per match. Det är det högsta snittet någonsin i ligans historia, det tidigare rekordet var från säsongen 2011-2012 med 6 393 personer per match.

- Det råder kaos på många av Stockholms Friidrottsanläggningar!, Det hävdar

Willy  Berggren, mångårig ledare inom sporten i huvustan. Han om någon har

erfarenhet och kunskap för att kunna betrakta sportens uveckling. Nu har han

skrivit  ett öppet brev och påtalat situation med alla brister och han

vänder sig till  ett stort antal ledare,’

Klippet med ny storsponsor och därmed bytet till ny titel, Al Shira'aa Falsterbo Horse Show, väckte reaktion vid avslöjandet.Nu kommer  protester i form av avhopp.  Sponsorer vill inte vara med längre. Som mångåriga partnern, foderföretaget St. Hippolyt där företagets vd Line R. Kofod  säger i Sydsvenska Dagbladet:

– Vi har våra principer.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

I  en intensiv nyhetsflora  försvann förra veckan det här högst anmärkningsvärda  budskapet: ”Via Gräsroten delar Svenska Spel varje år ut 35 miljoner kronor till ungdomsidrotten och föreningslivet i Sverige”. 

I november, då föreningen fyllde 15 år,  kunde ordförande Jerry Sjögren meddela att klubben vunnit 100 000 på JOYNA. Några månader senare var det dags igen. Samma lotteri. Samma summa. Samma glädje.

 – Galet, helt otroligt, säger en glad kassör vid namn Nina Sjögren.

Delstatliga Telia säljer sin tv och media-verksamhet till Schibsted Media. Tidigare förlusttyngda TV4 är den stora delen.

Affären påverkar åtskilliga sportintresserade  människor.

MFF  satsar på en stjärnvärvning. Islänningen Arnór Sigurdsson är klar för klubben.

26-åringen håller dokumenterat hög klass och när MFF fick chansen  accepterades att han kostar några miljoner. an får tröja nummer åtta och ansluter till laget nästa vecka.Tränaren Henrik Rydström är lyrisk :– Tittar man på vad han gjorde i allsvenskan, så var det en offensiv av högsta klass. Han kan spela i olika offesiva positioner. Han kan vara åtta, tia eller ytter.