Sikte på 40 000 åskådare på Friends

Svenska Fotbollförbundet och UEFA ökade publikkapaciteten vid Dam-EM-finalen på Friends Arena den 28 juli. 10 000 biljetter släpptes, 5 000 såldes direkt. Nu är siktet inställt mot 40 000 åskådare.
Pia Sundhage på landslagets pressträff på Strandbaden i Falkenberg. Efter tre EM-matcher på en vecka fick spelarna i landslaget en träningsfri onsdag och chans att ladda batterierna inför fortsättningen. Foto: Adam Ihse, Scanpix


Halva det övre etaget ska öppnas och anledningen är det stora intresset för hela turneringen.

Tryck från intresserade

Under tisdagen kom det drygt 8 000 åskådare till Danmark-Finland i Göteborg, kvällens match i Kalmar mellan Tyskland och Norge är slutsåld, och publikrekordet för ett dam-EM är redan slaget med råge.

När Sverige ansökte om att få mästerskapet gjorde man det med Friends Arena som finalarena men med en kapacitet begränsad till 30 000 åskådare. I klartext, det övre etaget som rymmer 20 000 åskådare ansågs inte nödvändigt.

Men, redan innan gruppspelet är färdigt, är alla säljbara biljetter slut till finalen samtidigt som trycket från allmänheten är stort.

En plan B

Det nya beslutet innebär att inledningsvis öppna halva övre etage på Friends Arena och det innebär att blir plats för ytterligare 10 000 biljetter åskådare.

- Vi följer utvecklingen och har haft en plan B, säger Göran Havik, organisationschef för EM.

Just nu har närmare 140 000 biljetter sålts. Av de 10 som släpptes på onsdagen såldes 5 000 omgående.

Det mest anmärkningsvärda så här långt skedde när 8 861 betalade för att se Tyskland och Holland. Det är tidernas högsta siffra för en EM-match som inte är final, eller där inte hemmanationen deltar. 

Fullsatta läktare vid alla EM-matcher innebär 280 000 besökare. De siffrorna når man inte, men bara genom att sälja halva antalet biljetter innebär inte bara en bonus från Uefa utan framför allt det historiska att som första EM-arrangör någonsin nå den nivån.

Oskar (inte verifierad)

tors, 2013-07-18 13:24

1. Grattis EM-kansliet!

Det är bara att lyfta på hatten och Gratulera Göran Havik och hans medhjälpare i de sex städerna som EM-spelas. Allt från planeringen, information till genomförande har skötts mästerligt. Efter alla negativa skriverier om SvFF i olika sammanhang så är det skönt att det finns personer som är kunniga och driver sin linje, vilket tydligen SvFF:s saknar. Oskar

SHL-laget Örebros tidigare vice ordförande och sportchef, Mikael Lindqvist, tidigare Fahlander, 49 år, dömdes på tisdagen av Örebro tingsrätt till tre år och sex månades i fängelse, i tre fall av grova skattebrott, samt fem års näringsförbud. Han var under flera säsonger, 2010-2014, ishockeylagets största sponsor.

På lördag, 30 mars, inleds 100 års jubilerande allsvenskan i fotboll, i en tid när våld och allvarliga incidenter på läktaren har ökat kraftigt. Ansvariga inom polisen talar till och med om att supporters till  lag från Stockholm, Göteborg och Malmö har ”radikaliserats” och inte är främmande för omstörtande verksamhet.Enligt en kartläggning av SVT har 224 personer tillträdesförbud till den allsvenska premiären.

Vimmerby, cirka 15 000 invånare, är inte längre bara Astrid Lindgrens värld,  kändisar som Pippi Långstrump och Madicken har nu konkurrens av tätortens hockeylag som sensationellt klivit in i Hockeyallsvenskan, HA, efter seger i Hockeyettans kvalserie.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

”Gör golfen vildare”. Med den slogan lanserar Världsnaturfonden WWF och Svenska Golfförbundet (SGF) ett nytt  samarbete  En rad insatser ska gynna naturen – allt från blomsterängar för pollinerande insekter till att bygga bihotell.
Kampanjen Gör golfen vildare  riktas brett till både allmänheten, företag och organisationer.

Sedan starten 1991 har den ideella organisationen Folkspel, via främst BingoLotto och Sverigelotten, betalat ut uppemot 18 miljarder till svenskt föreningsliv.  Men det är inte nog.nu startar Folkspel Joyna, ett nytt digital tlotteri.

Lagom som många sportentusiaster hade fått ordning på valet av kanal och visste hur man tekniskt går tillväga – då lanseras en ny streamingtjänst och vänder upp och ned på allt som människor har lärt sig och vant sig vid. 

Köp – och säljfesten rasar med oförminskad intensitet i hockeyns högsta divisioner. Vad som tidigare dementerats med eftertryck blir den här årstiden till sanningar. Kontrakt rivs, och nya skrivs. 
Att SHL-lag har spelare i karantän, och vägrar  tillträde till omklädningsrum, har mindre betydelse – bara kontraktssumma och längd är tilltalande.