12 300 kom till Hemmamatchen

Konceptet Hemmamatch slog väl ut för Norrköpings elitlag, både samarbetet klubbarna emellan. 12 300 åskådare kom till matcherna och resultatmässigt blev det tre segrar av fyra möjliga.
12 300 östgötar nappade på kampanjen Hemmamatchen och såg fyra matcher med elitlag i Norrköping. Foto: TT

 

Helgen 2-5 oktober slumpade det sig så att Norrköpings alla elitlag hade hemmamatch.

Alla gjorde tummen upp

Det väckte en idé hos Lars Löfgren, marknadschef på det kommunala bostadsbolaget Hyresbostäder i Norrköping, som sponsrar alla elitlagen: ”Tänk om vi kunde skapa ett koncept för att visa upp idrottsstaden Norrköping med hemmamatcherna i centrum!”

Alla inblandade klubbar – IFK Norrköping, Norrköping Dolphins och Vita Hästen samt lokaltidningen Norrköpings Tidningar - gjorde tummen upp och hakade på. Bland annat erbjöds ett begränsat antal biljetter till alla fyra hemmamatcherna, till priset av en: 200 kronor.

Ett supportersamarbete fanns också med, där ett antal supportrar gick in fritt på varandras matcher och fick plats i klacken. 

Bra samarbete  

- Det var ju första gången, så vi har inget att jämföra med, men känslan under hela resan är mycket positiv. Samarbetet mellan klubbarna har varit bra och lovar gott inför framtiden. Publikt var det helt okej, även om både basketen och fotbollen kunde haft fler åskådare. Den stora vinsten tror vi ligger i att konceptet Hemmamatch aktivt bidrog till att fler såg åtminstone en match live denna helg, förklarar Lars Löfgren vars Hyresbostäder dels anordnade tävlingar i sociala medier för att skapa engagemang, dels erbjöd sina hyresgäster att gå två, och betala för en.

Lars Löfgren hoppas på en uppföljning nästa år:

- Vi ska göra en utvärdering och se om vi ska upprepa detta nästa år, och i så fall hur. Det går alltid att göra lite bättre och utveckla. Men årets satsning gav absolut mersmak. 

Närmare varandra

Mats Willner, sportchef på Norrköpings Tidningar, säger:

- Det var fascinerade hur de tre stora elitklubbarna tog sig tid och ville ge det här nya projektet en chans. Bara av att se de tre sitta vid samma bord och diskutera samarbetsmöjligheter, snarare än att söka fel och konkurrera med varandra, var intressant. Jag vill tro att klubbarna kom lite närmare varandra tack vare Hemmamatch, och också hittade möjliga områden att samarbeta inom. 

- Dessutom har vi på Norrköpings Tidningar fått också chansen att profilera NT, den kommande Idrottsgalan i Norrköping och elitidrotten i stort under några intensiva veckor. Det växte fram ett bredare intresse för idrotterna de här dagarna. Vi ska komma ihåg att allt sjösattes under väldigt kort tid.

Stefan Nilsson, marknadschef i Norrköpings Dolphins, håller med Mats Willner:

– Det här är ett bra initiativ som vi gärna jobbar vidare med. Det sätter fokus på elitidrotten i Norrköping, vilket är bra för oss som klubb, både när det gäller att visa upp befintliga sponsorer och hitta nya, samt öka intresset för att komma och upptäcka hur roligt det är att se basket live. 

Tre vinster av fyra  

Resultatmässigt gav satsningen också mersmak för idrottsstaden Norrköping, tre vinster av fyra möjliga. Totalt 12 320 åskådare fanns på plats, med antalet åskådare per match inom parantes:

• Vita Hästen-Rögle (Hockeyallsvenskan, 4 479): 2-3

• Norrköping Dolphins-eco Örebro (Basketligan herrar, 1 071): 87-74

• Norrköping Dolphins-Solna Vikings (Basketligan damer, 360): 82-64

• IFK Norrköping-IFK Göteborg (Allsvenskan herrar, 6 410): 3-0

Efter exakt 13 månader var Brynäs tillbaka i SHL.
Den 23 mars 2023 badade Gävle i tårar sedan Malmö  skickat gästrikarna till Hockeyallsvenskan efter seger i den femte kvalmatchen.
Den 23 april 2024 förvandlades Johanneshov till ett lyckohav. Brynäs hade ”svept” Djurgården med 4-0 i matchserien och stor matchhjälte på ”Hovet” var 21-årige Oliver Tärnström,  ironiskt nog uppväxt i Stockholm och fostrad i AIK:s ungdomsled.

På lördag, 30 mars, inleds 100 års jubilerande allsvenskan i fotboll, i en tid när våld och allvarliga incidenter på läktaren har ökat kraftigt. Ansvariga inom polisen talar till och med om att supporters till  lag från Stockholm, Göteborg och Malmö har ”radikaliserats” och inte är främmande för omstörtande verksamhet.Enligt en kartläggning av SVT har 224 personer tillträdesförbud till den allsvenska premiären.

Samtliga tolv fordon i en flotta av racerbilar är nu levererade till STCC inför säsongen 2024. De t handlar om specialbyggda bilar för flera miljoner som ska sätta nytt signum på racing i Sverige i år.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

”Gör golfen vildare”. Med den slogan lanserar Världsnaturfonden WWF och Svenska Golfförbundet (SGF) ett nytt  samarbete  En rad insatser ska gynna naturen – allt från blomsterängar för pollinerande insekter till att bygga bihotell.
Kampanjen Gör golfen vildare  riktas brett till både allmänheten, företag och organisationer.

Sedan starten 1991 har den ideella organisationen Folkspel, via främst BingoLotto och Sverigelotten, betalat ut uppemot 18 miljarder till svenskt föreningsliv.  Men det är inte nog.nu startar Folkspel Joyna, ett nytt digital tlotteri.

Lagom som många sportentusiaster hade fått ordning på valet av kanal och visste hur man tekniskt går tillväga – då lanseras en ny streamingtjänst och vänder upp och ned på allt som människor har lärt sig och vant sig vid. 

Köp – och säljfesten rasar med oförminskad intensitet i hockeyns högsta divisioner. Vad som tidigare dementerats med eftertryck blir den här årstiden till sanningar. Kontrakt rivs, och nya skrivs. 
Att SHL-lag har spelare i karantän, och vägrar  tillträde till omklädningsrum, har mindre betydelse – bara kontraktssumma och längd är tilltalande.