12 300 kom till Hemmamatchen

Konceptet Hemmamatch slog väl ut för Norrköpings elitlag, både samarbetet klubbarna emellan. 12 300 åskådare kom till matcherna och resultatmässigt blev det tre segrar av fyra möjliga.
12 300 östgötar nappade på kampanjen Hemmamatchen och såg fyra matcher med elitlag i Norrköping. Foto: TT
Annons

 

Helgen 2-5 oktober slumpade det sig så att Norrköpings alla elitlag hade hemmamatch.

Alla gjorde tummen upp

Det väckte en idé hos Lars Löfgren, marknadschef på det kommunala bostadsbolaget Hyresbostäder i Norrköping, som sponsrar alla elitlagen: ”Tänk om vi kunde skapa ett koncept för att visa upp idrottsstaden Norrköping med hemmamatcherna i centrum!”

Alla inblandade klubbar – IFK Norrköping, Norrköping Dolphins och Vita Hästen samt lokaltidningen Norrköpings Tidningar - gjorde tummen upp och hakade på. Bland annat erbjöds ett begränsat antal biljetter till alla fyra hemmamatcherna, till priset av en: 200 kronor.

Ett supportersamarbete fanns också med, där ett antal supportrar gick in fritt på varandras matcher och fick plats i klacken. 

Bra samarbete  

- Det var ju första gången, så vi har inget att jämföra med, men känslan under hela resan är mycket positiv. Samarbetet mellan klubbarna har varit bra och lovar gott inför framtiden. Publikt var det helt okej, även om både basketen och fotbollen kunde haft fler åskådare. Den stora vinsten tror vi ligger i att konceptet Hemmamatch aktivt bidrog till att fler såg åtminstone en match live denna helg, förklarar Lars Löfgren vars Hyresbostäder dels anordnade tävlingar i sociala medier för att skapa engagemang, dels erbjöd sina hyresgäster att gå två, och betala för en.

Lars Löfgren hoppas på en uppföljning nästa år:

- Vi ska göra en utvärdering och se om vi ska upprepa detta nästa år, och i så fall hur. Det går alltid att göra lite bättre och utveckla. Men årets satsning gav absolut mersmak. 

Närmare varandra

Mats Willner, sportchef på Norrköpings Tidningar, säger:

- Det var fascinerade hur de tre stora elitklubbarna tog sig tid och ville ge det här nya projektet en chans. Bara av att se de tre sitta vid samma bord och diskutera samarbetsmöjligheter, snarare än att söka fel och konkurrera med varandra, var intressant. Jag vill tro att klubbarna kom lite närmare varandra tack vare Hemmamatch, och också hittade möjliga områden att samarbeta inom. 

- Dessutom har vi på Norrköpings Tidningar fått också chansen att profilera NT, den kommande Idrottsgalan i Norrköping och elitidrotten i stort under några intensiva veckor. Det växte fram ett bredare intresse för idrotterna de här dagarna. Vi ska komma ihåg att allt sjösattes under väldigt kort tid.

Stefan Nilsson, marknadschef i Norrköpings Dolphins, håller med Mats Willner:

– Det här är ett bra initiativ som vi gärna jobbar vidare med. Det sätter fokus på elitidrotten i Norrköping, vilket är bra för oss som klubb, både när det gäller att visa upp befintliga sponsorer och hitta nya, samt öka intresset för att komma och upptäcka hur roligt det är att se basket live. 

Tre vinster av fyra  

Resultatmässigt gav satsningen också mersmak för idrottsstaden Norrköping, tre vinster av fyra möjliga. Totalt 12 320 åskådare fanns på plats, med antalet åskådare per match inom parantes:

• Vita Hästen-Rögle (Hockeyallsvenskan, 4 479): 2-3

• Norrköping Dolphins-eco Örebro (Basketligan herrar, 1 071): 87-74

• Norrköping Dolphins-Solna Vikings (Basketligan damer, 360): 82-64

• IFK Norrköping-IFK Göteborg (Allsvenskan herrar, 6 410): 3-0

Mitt i bedrövelsen kommer glädjebeskedet – RF och Fotbollförbundet  har lyckats skrapa ihop 35 miljoner kronor som delas ut som stöd  i stöd till de allsvenska lagen, Klubbarna i herrallsvenskan får dela på nästan 27 miljoner och de i damallsvenskan får  knappt 3 miljoner.

Är det en ny affärsidé, eller..?För att nyttja entréhallen vid Tegera arena som vaccinationscentral tar Leksands IF 3 000 kr per dag. Några mil bort väljer Smedjebackens kommun  att inte ta en krona i betalning för att att regionen ska kunna använda Barken Arena i samma syfte.

I Jens Linds hyllade TV- dokumentär om Sven Tumba berättas om  en insamlingsstiftelse till förmån för barn och ungdomar i Sydafrika. Målbilden är att utföra en samhällsnyttig insats, bland annat genom att utbilda lärare och bygga skolor i Durban-regionen.

Det officiella namnet var Sven Tumba Sport for Education Insamlingsstiftelse.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

Rådgivnings- och revisionsföretaget EY blir ny huvudpartner till Svensk Innebandy. Det signerade avtalet sträcker sig över 2023 och innebär att EY blir huvudpartner för de svenska landslagen, de allsvenska serierna, SM-finalen samt officiell partner för Svenska Cupen. 

För ett år sedan avslöjades Unibets rekordsponsring när bolaget gick in som huvudpartner till svensk elitfotboll. Ett avtal som löper över sex år, med option på ytterligare sex år, med ett initialt värde på 900 miljoner kronor eller om optionen utlöses ett totalt värde på 1,8 miljarder.  Nu väljer Unibet att utöka satsningen genom att också bli presentationspartner.

IFK Göteborg förstärker truppen med Marek Hamsik – en sensationell övergång och av många betraktad som allsvenskans fräckaste värvning genom tiderna.

 Denoch slovakiske storstjärnan kom till Göteborg på söndagen, undersöktes av läkare på måndagen då han också besökte Kamratgården och skrev sedan på ett sex månader långt kontrakt med IFK.