12 300 kom till Hemmamatchen

Konceptet Hemmamatch slog väl ut för Norrköpings elitlag, både samarbetet klubbarna emellan. 12 300 åskådare kom till matcherna och resultatmässigt blev det tre segrar av fyra möjliga.
12 300 östgötar nappade på kampanjen Hemmamatchen och såg fyra matcher med elitlag i Norrköping. Foto: TT

 

Helgen 2-5 oktober slumpade det sig så att Norrköpings alla elitlag hade hemmamatch.

Alla gjorde tummen upp

Det väckte en idé hos Lars Löfgren, marknadschef på det kommunala bostadsbolaget Hyresbostäder i Norrköping, som sponsrar alla elitlagen: ”Tänk om vi kunde skapa ett koncept för att visa upp idrottsstaden Norrköping med hemmamatcherna i centrum!”

Alla inblandade klubbar – IFK Norrköping, Norrköping Dolphins och Vita Hästen samt lokaltidningen Norrköpings Tidningar - gjorde tummen upp och hakade på. Bland annat erbjöds ett begränsat antal biljetter till alla fyra hemmamatcherna, till priset av en: 200 kronor.

Ett supportersamarbete fanns också med, där ett antal supportrar gick in fritt på varandras matcher och fick plats i klacken. 

Bra samarbete  

- Det var ju första gången, så vi har inget att jämföra med, men känslan under hela resan är mycket positiv. Samarbetet mellan klubbarna har varit bra och lovar gott inför framtiden. Publikt var det helt okej, även om både basketen och fotbollen kunde haft fler åskådare. Den stora vinsten tror vi ligger i att konceptet Hemmamatch aktivt bidrog till att fler såg åtminstone en match live denna helg, förklarar Lars Löfgren vars Hyresbostäder dels anordnade tävlingar i sociala medier för att skapa engagemang, dels erbjöd sina hyresgäster att gå två, och betala för en.

Lars Löfgren hoppas på en uppföljning nästa år:

- Vi ska göra en utvärdering och se om vi ska upprepa detta nästa år, och i så fall hur. Det går alltid att göra lite bättre och utveckla. Men årets satsning gav absolut mersmak. 

Närmare varandra

Mats Willner, sportchef på Norrköpings Tidningar, säger:

- Det var fascinerade hur de tre stora elitklubbarna tog sig tid och ville ge det här nya projektet en chans. Bara av att se de tre sitta vid samma bord och diskutera samarbetsmöjligheter, snarare än att söka fel och konkurrera med varandra, var intressant. Jag vill tro att klubbarna kom lite närmare varandra tack vare Hemmamatch, och också hittade möjliga områden att samarbeta inom. 

- Dessutom har vi på Norrköpings Tidningar fått också chansen att profilera NT, den kommande Idrottsgalan i Norrköping och elitidrotten i stort under några intensiva veckor. Det växte fram ett bredare intresse för idrotterna de här dagarna. Vi ska komma ihåg att allt sjösattes under väldigt kort tid.

Stefan Nilsson, marknadschef i Norrköpings Dolphins, håller med Mats Willner:

– Det här är ett bra initiativ som vi gärna jobbar vidare med. Det sätter fokus på elitidrotten i Norrköping, vilket är bra för oss som klubb, både när det gäller att visa upp befintliga sponsorer och hitta nya, samt öka intresset för att komma och upptäcka hur roligt det är att se basket live. 

Tre vinster av fyra  

Resultatmässigt gav satsningen också mersmak för idrottsstaden Norrköping, tre vinster av fyra möjliga. Totalt 12 320 åskådare fanns på plats, med antalet åskådare per match inom parantes:

• Vita Hästen-Rögle (Hockeyallsvenskan, 4 479): 2-3

• Norrköping Dolphins-eco Örebro (Basketligan herrar, 1 071): 87-74

• Norrköping Dolphins-Solna Vikings (Basketligan damer, 360): 82-64

• IFK Norrköping-IFK Göteborg (Allsvenskan herrar, 6 410): 3-0

Ishockey-VM i Avicci Arena slutade i svensk besvikelse, förnedrat av USA i semifinal, men ett bärgat brons efter seger mot Danmark.

 Desto mer jubel i besöks – och restaurang näringen som redovisar en  turistekonomisk omsättning, inklusive biljettintäkter, på 729,9 miljoner under VM-perioden i maj. Exklusive biljettintäkter låg omsättningen på 644,1 miljoner där utländska besökare stod för 482 miljoner kronor under maj månad.

Ett ståtligt och fashionabelt bygge för 14,6 miljarder, den jättesatsningen kan ersätta Scandinavium i Göteborg

Ett ståtligt och fashionabelt bygge för 14,6 miljarder, den jättesatsningen kan ersätta Scandinavium i Göteborg

Om planerna skulle förverkligas överträffas alla andra satsningar i Sverige.

En arkitekttävling om hur de nya arenorna slutligen ska se ut är redan inledd. Och göteborgarna själva ska få rösta för att bli delaktiga i valet.

På söndag inleds årets Gotland Runt, för 78:e gången, Nära 200 båtar från tio länder samlas i Sandhamn för världens största årliga havskappsegling. Tävlingen har arrangerats sedan 1937 och lockar både elitbesättningar och entusiastiska amatörseglare i en unik mix av båtklasser och nationaliteter.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

Finansmannen Christer Gardell lättar på oplånboken igen. Vill han stötta r OS-guldmedaljörerna i beachvolleyboll, David Åhman och Jonatan Hellvig.

– De är fantastiskt duktiga idrottare och de är jättefina förebilder, säger Gardell till SVT Sport.

Fredag 13 juni – en turdag för en vinnare från Dalarna. 

Personen, som var på plats hos ideella Folkspel i Göteborg för högvinstskrap, fick se tre rutor innehålla 25 miljoner kronor, den största direktvinst som en skraplott genererat.

Du som gillar bordtennis kommer att jubla. Nu står det klart att SVT ska sända världstouren WTT Series och VM till och med 2028 ( först ut är VM i Doha nästa vecka) Satsningen innebär både livesändningar och massor av höjdpunktsklipp. Samtidigt är Jan-Ove Waldner klar som expertkommentator.

I Djurgårdens nysatsning i SHL var 18-årige Anton Frondell ett bärande namn. Efter 11 mål i Hockeyallsvenskan och stort genombrott i den tuffa kvalserien mot AIK hade kraftfulle Frondell, 94 kg. en säker plats i l sportchefen Niklas Wikegårds ledande formationer.

I den årliga NHL-draften, nu i Los Angeles, förändrades allt, sedan  Anton Frondell, 18 år ,uppväxt i Trångsund söder om Stockholm,  valts som nummer tre av Chicago.