Jätteevenemanget som Sverige tappar
Svenska Amerikansk Fotbollförbundet gjorde en storsatsning och skissade på ett VM med en omsättning om 225 miljoner kr, med 300 000 åskådare och 50 miljoner TV-tittare.
Det var för stort
Ett gigantiskt arrangemang!
Men planering och praktiskt arbete har inte fungerat. Ett VM var helt enkelt för stort.
Dessutom misslyckades sponsorförsäljningen och i det läget tvingades internationella förbundet, IFAF, ta beslutet att flytta mästerskapet som antingen ska arrangeras av något annat land eller flyttas fram i tiden.
Gigantiskt
VM i amerikansk fotboll, 4-18 juli omgavs av stora planer och stora förhoppningar, nu skulle amerikansk fotboll etableras.
Entusiasterna tänkte på VM i Österrike och all uppmärksamhet sporten fick. Där blev det en publiksuccé med totalt nästan 100 000 åskådare och 300 ackrediterade journalister från 30 länder. USA vann över Kanada i finalen inför 20 000 åskådare i Wien.
- Det är med stor sorg vi måste konstatera att den lokala organisationskommittén, trots hårt arbete de senaste tre åren, inte lyckats få till den sponsorstruktur ett event av den här storleken kräver, säger Roope Noronen, vice ordförande i IFAF.
"Vi hade inget val"
- Tyvärr är den internationella ekonomiska situationen inte den bästa och för att rädda VM har IFAF tagit beslutet att flytta arrangemanget till ett annat värdland.
- Vi har under de senaste månaderna uppmärksammat att företaget, Amfium AB, som ansvarat för VM 2015, inte varit övertygande i sin redovisning av förberedelserna, säger Minette Rogner, säger tf ordförande i Svenska Amerikansk Fotbollförbundet.
Då fanns det inte någon chans att rädda mästerskapet.
- Efter att vi noterat detta för IFAF så har det internationella förbundet nu tagit beslutet att flytta VM.
Mest lästa just nu
Mjällby AIF toppar allsvenskan, men säljer samtidigt spelare och stärker egna kapitalet rejält på ett egentligen sensationellt sätt.
I söndags sluttfördes förhandlngarna runt t succémittfältaren Nicklas Röjkjaer som lämnar Mjällby. AIF 26-åringen har skrivit på för danska FC Nordsjälland. Samtidigt står det klart att klubben har sålt spelare för runt 60 miljoner på bara några år, vilket faktiskt är en del av strategin att bygga en starkare förening och då ingår att säkra en ekonomisk framtid - och av bara farten förstärka - så pass att laget övertar och behåller ledningen i allsvenskan.
Ett ståtligt och fashionabelt bygge för 14,6 miljarder, den jättesatsningen kan ersätta Scandinavium i Göteborg
Ett ståtligt och fashionabelt bygge för 14,6 miljarder, den jättesatsningen kan ersätta Scandinavium i Göteborg
Om planerna skulle förverkligas överträffas alla andra satsningar i Sverige.
En arkitekttävling om hur de nya arenorna slutligen ska se ut är redan inledd. Och göteborgarna själva ska få rösta för att bli delaktiga i valet.
Den ekonomiska bilden av Dam-EM 2025 klarnar allt mera.
Via flera fans och besökare vid arenorna har omsättningen ökat avsevärt. Nu avslöjas att 600 000 biljetter är sålda och att de förväntade intäkterna väntas uppgå till inte mindre än 128 miljoner euro och därmed budgeteras prispengarna till 41 miljoner euro. Det står också klart att Dam 2025 redan överträffar alla tidigare arrangemang.
Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.
Finansmannen Christer Gardell lättar på oplånboken igen. Vill han stötta r OS-guldmedaljörerna i beachvolleyboll, David Åhman och Jonatan Hellvig.
– De är fantastiskt duktiga idrottare och de är jättefina förebilder, säger Gardell till SVT Sport.
Fredag 13 juni – en turdag för en vinnare från Dalarna.
Personen, som var på plats hos ideella Folkspel i Göteborg för högvinstskrap, fick se tre rutor innehålla 25 miljoner kronor, den största direktvinst som en skraplott genererat.
Svensk Hockey-TV har haft sitt mest framgångsrika år hittills under säsongen 2024/2025. Plattformen, som sänder hockey från hela Sverige – från cuper och ungdomsserier till elitnivå – har vuxit kraftigt i både räckvidd och användning. Med över 300 ishallar utrustade med automatiserade och AI-styrda kamerasystem, 2,5 miljoner unika tittare och mer än 7 miljoner strömstarter, har Svensk Hockey-TV blivit en del av den svenska hockeypublikens vardag.
I Djurgårdens nysatsning i SHL var 18-årige Anton Frondell ett bärande namn. Efter 11 mål i Hockeyallsvenskan och stort genombrott i den tuffa kvalserien mot AIK hade kraftfulle Frondell, 94 kg. en säker plats i l sportchefen Niklas Wikegårds ledande formationer.
I den årliga NHL-draften, nu i Los Angeles, förändrades allt, sedan Anton Frondell, 18 år ,uppväxt i Trångsund söder om Stockholm, valts som nummer tre av Chicago.