Jätteevenemanget som Sverige tappar

Så kom beskedet. Det som skulle bli det största idrottsevenemanget 2015 blir inte av. VM i amerikansk fotboll 2015 flyttas från Sverige.
Något liknande såg de svenska entusiasterna av amerikansk fotboll framför sig. VM vid Stockholmsarenan skulle etablera sporten. Foto: TT

 

Svenska Amerikansk Fotbollförbundet gjorde en storsatsning och skissade på ett VM med en omsättning om 225 miljoner kr, med 300 000 åskådare och 50 miljoner TV-tittare.

Det var för stort

Ett gigantiskt arrangemang!

Men planering och praktiskt arbete har inte fungerat. Ett VM var helt enkelt för stort.

Dessutom misslyckades sponsorförsäljningen  och i det läget tvingades internationella förbundet, IFAF, ta beslutet att flytta mästerskapet som antingen ska arrangeras av något annat land eller flyttas fram i tiden.

Gigantiskt

VM i amerikansk fotboll, 4-18 juli omgavs av stora planer och stora förhoppningar, nu skulle amerikansk fotboll etableras.

Entusiasterna tänkte på VM i Österrike och all uppmärksamhet sporten fick. Där blev det en publiksuccé med totalt nästan 100 000 åskådare och 300 ackrediterade journalister från 30 länder. USA vann över Kanada i finalen inför 20 000 åskådare i Wien.

- Det är med stor sorg vi måste konstatera att den lokala organisationskommittén, trots hårt arbete de senaste tre åren, inte lyckats få till den sponsorstruktur ett event av den här storleken kräver, säger Roope Noronen, vice ordförande i IFAF.

"Vi hade inget val"

- Tyvärr är den internationella ekonomiska situationen inte den bästa och för att rädda VM har IFAF tagit beslutet att flytta arrangemanget till ett annat värdland.

- Vi har under de senaste månaderna uppmärksammat att företaget, Amfium AB, som ansvarat för VM 2015, inte varit övertygande i sin redovisning av förberedelserna, säger Minette Rogner,  säger tf ordförande i Svenska Amerikansk Fotbollförbundet.

Då fanns det inte någon chans att rädda mästerskapet.

- Efter att vi noterat detta för IFAF så har det internationella förbundet nu tagit beslutet att flytta VM. 

Från en position som marknadsledande plattform för livesänd idrott i Norden tar nu Solidsport klivet ut i Europa och öppnar kontor i Hamburg, med sikte på den tyska, schweiziska samt österrikiska marknaden.

-Efterfrågan av sportstreaming fortsätter att växa snabbt, med flera nya investerare i ryggen kan vi fortsätta vår tillväxtresa utanför Nordens gränser, säger vd. Tobias Thalbäck, vd. för Solidsport.

En av Sveriges mest kända och besökta evenemangsarenor, Ericsson Globe, byter namn till Avicii Arena. Genom ett unikt samarbete mellan Stockholm Live, stiftelsen Tim Bergling Foundation samt Trygg-Hansa och Bauhaus, blir en av landets mest ikoniska byggnader nu en symbol och mötesplats för arbetet med att förebygga psykisk ohälsa bland unga.

-Må den leva för evigt!

Det utbrister Niklas Niva Sjökvist, ordförande i Leksand Superstar, angående idrottens omdiskuterade 51 procentsregel, som garanterar att föreningens medlemmar har det avgörande ägandet och inflytande över föreningens verksamhet. 

Ett av förra säsongens sensationslag i SHL, Leksands IF, hade vid sitt årsmöte i veckan  att ta ställning till fem motioner vars inriktning var att stärka föreningsdemokratin och öka medlemmarnas inflytande.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

Landets största sponsorföretag, ISP Sport & Marketing, tar sats inför framtiden.

2020 blev omtumlande, men huvudägaren, Andreas Ottermark lyckades att styra rätt i en rad beslut och facit blev utomordentligt. Nu siktar Andreas och hans 30 medarbetare högt - en internationell lansering ska ske, planerna ligger klara och snart inleds offensiven.

För ett år sedan avslöjades Unibets rekordsponsring när bolaget gick in som huvudpartner till svensk elitfotboll. Ett avtal som löper över sex år, med option på ytterligare sex år, med ett initialt värde på 900 miljoner kronor eller om optionen utlöses ett totalt värde på 1,8 miljarder.  Nu väljer Unibet att utöka satsningen genom att också bli presentationspartner.

Kommande säsong direktsänder streamingtjänsten Viaplay samtliga matcher från världens mest populära fotbollsliga Premier League.Ett nytt avtal mellan Nordic Entertainment Group och Premier League gör det möjligt att välja och vraka bland samtliga matcher i spelschemat.

Under den gångna säsongen satte han personliga rekord med 19 mål och 30 poäng i Minnesota Wild. Och nu kom klubben och erbjöd ett kontrakt värt omkring 358 miljoner kronor. Det innebär en årslön  på cirka 45 miljoner kronor.