Mässan satsar för fulla segel

Den 21-28 juni går Volvo Ocean Race i mål i Göteborg – med Svenska Mässan och Gothia Tower som huvudpartner och en mässyta stor som en fotbollsplan.
Göteborg och Älvsborgsbron, här ska Volvo Ocean Race ha målgång i juni. 2006 var Göteborg ett etappmål och hundratusentals människor fanns på stränderna. Foto: Adam Ihse, TT

 

Båtarna har precis gått i mål i Sanya, Kina, det tredje stoppet av tio på jorden-runt-seglingen Volvo Ocean Race. Ett varmt välkomnande väntade.

350 000 åskådare

Det är dock ingenting  mot vad som väntar i Göteborg 21-28 juni, då båtarna går i mål efter 38 739 sjömil (71 745 km) till havs under nästan tio månader.

Arrangörerna väntar 350 000 åskådare till Frihamnen-området vid Göta Älv-bron under veckan när båtarna når sluthamn.

Det känner Svenska Mässan och Gothia Tower är en alldeles ypperlig tid och plats att visa upp sig.

Exponera helhetserbjudande

- Det är en stor ära för oss att arbeta med det här mycket publika och professionella evenemanget, Det här är ett världsarrangemang som ger oss en fantastisk möjlighet att exponera vårt helhetserbjudande och också kunna möta en rad intressanta målgrupper, säger Carin Kindbom, vd och koncernchef Svenska Mässan, där Gothia Tower ingår.

Utställarområdet kommer att bestå av flera olika paviljonger, restauranger och eventområden. Arrangemang av olika slag kommer att anordnas för såväl sponsorer som publik.

Under veckan med målgång kommer Svenska Mässan att arrangera Welcome Home Expo, en mässa på 7 000 kvadratmeter i Frihamnen – alltså ungefär lika stor som en fotbollsplan (elvamanna). 

Tydlig koppling

Fokus kommer att ligga kring boende och boendeformer, såsom mobilt boende, Attefallshus, allt inom trädgård, inredning och design kopplat till boende. Även en seminariedel kommer att kopplas till eventet.

Niklas Birgetz, vd i Sponsrings & Eventföreningen tillika gästkrönikör i Idrottens Affärer, säger angående satsningen:

- Det är helt rätt! Det finns en tydlig koppling mellan mässans verksamhet som nu utvecklas mot mobila mässor och målgången – liksom  Gothia Tower som på kort tid blivit ett av Göteborgs nya landmärken. Målgången av Volvo Ocean kommer att väcka positiva känslor. 

Brommapojkarna har sålt spelare i  rekordomfattning de senaste två åren. Det har varit så lukrativt att styrelsen nu har mod att säga nej till anbud på forwarden Alladoh  Det är vad Sportbladet uppger på tisdagseftermiddagen

Utredningen för tryggare idrottsevenemang” har överlämnats till regeringen. Ett av förslagen som utredaren presenterar är en ny lag för kamerabevakning som ger arrangörer möjlighet att dela och hantera kameramaterial kopplade till misstänkta brott.

Svensk ishockeys reformivrare möts av ringa förståelse inför lördagens årsmöte med förbundet.

  Stockholm, landets största distrikt, har tillsammans med Uppland och Gotlands-distriktet samt elitklubbarna Djurgården, AIK, Almtuna och SDE Hockey (damer), lämnat in fyra motioner med krav om nytänkande inom svensk ishockey.

Av handlingar till årsmötet framgår att förbundets styrelse yrkar på avslag av samtliga motioner.  Styrelsen sade bland annat nej till att två lag ska flyttas upp och ned mellan  SHL/HA och HA/HE och en gemensam ligaorganisation för SHL och HA.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

Finansmannen Christer Gardell lättar på oplånboken igen. Vill han stötta r OS-guldmedaljörerna i beachvolleyboll, David Åhman och Jonatan Hellvig.

– De är fantastiskt duktiga idrottare och de är jättefina förebilder, säger Gardell till SVT Sport.

Folkspel är föreningslivet eget lotteriaktör. Sedan och erbjuder bland annat föreningslivet ett digitalt lotteri som heter JOYNA. I det ingår premiumvinsten win-win. En prenumerant vinner 100 000 kronor. Dessutom går samma summa till den förening eller organisation som sålt lotten.

I senaste dragningen gick vinsten till breddföreningen med fotboll och innebandy i sin verksamhet, Luleå SK.

Svenskarna är vana vid att det finns TV-bilder från allsköns idrott, oavset var och när något utspelas . Nu kommer något alldeles unikt.Streamingtjänsten Pluto TV intyroducerar ett samarbete  via All Women’s Sports och Sportkanalen AWSN Network för att dygnet runt kunna sända damsport tillgängligt för svenska TV-tittare – helt gratis dygnet runt. Utbudet ska omfatta  över 2 500 timmar direktsänd damsport årligen

En drömaffär. Öster från  Växjö fick möjlighet att värva Allsvenska 19-årige Youssoupha Sanyang i fjol. Nu får Växjö-klubben möjlighet att tjäna närmare 40 miljoner när tjeckiska mästarlaget Slavia Prag i en rekordaffär vill köpa den tekniske fotbollsspelaren frpn Gambia.

Han  har imponerat stort i inledningen av allsvenskan med sin fart och teknik. På det viset har han blivit uppmärksammad och även blivit en publikfavorit.