Stora effekter för köpmännen

Titta på bilden, den visar målgången från sommarens O-Ringen. Borås Arena förvandlades till en spektakulär gryta med tiotusentals orienterare. Veckan blev en succé med inte mindre än 112 miljoner i omsättning för idrottsturismen.
Elfsborgs egenägda stadion blev målområde för årets O-ringen. Ett påhitt som blev mycket uppskattat. Foto: Peter Holgersson/O-Ringen

 

Rapporterna från idrottsevenemang som kan påvisa en betydligt ökade omsättning för idrottsturismen i området duggar numera tätt. O-Ringen Borås 2015 är det senaste exemplet. 

- Givetvis mycket glädjande siffror för oss och för de regioner och kommuner som bidrar till den upplevelse vi ger deltagarna, säger O-Ringens vd Henrik Boström.

Besökarna stannar längre

Deltagarnas konsumtion av boende, mat och nöjen uppgår till inte mindre än 112 miljoner kronor, varav cirka 34 miljoner kronor kommer från de utländska deltagarna.

- En trend är att deltagarna stannar längre i regionen, att man passar på att kombinera tävlandet med att turista och uppleva saker både före och efter tävlingen, säger Henrik Boström.

Utöver siffrorna för uppehållet tillkommer anmälningsavgifter till tävlingen och resor till och från Borås.

- O-Ringen har dragit in stora summor till regionen och vi hoppas att Borås Stad och övriga kommuner i regionen känner sig nöjda med vad vi genomfört, säger Maria Krafft Helgesson, generalsekreterare. 

De vill återkomma

Enligt undersökningen vill 74 procent av besökarna komma tillbaka till regionen i framtiden. Det blir liksom en ränta för årets arrangemang. Undersökningen har inte bara berört ekonomin, utan frågan var också om hur deltagarna uppfattade årets tävling. 

Det visade sig vara mycket uppskattat. Borås får mycket höga betyg på evenemangsupplevelsen och rankas som det bästa arrangemanget sedan 2011 då tävlingarna genomfördes i Hälsingland. Helhetsbetyget blir betyget 4,4 på en femgradig skala. Särskilt sticker parametern ”den sportsliga kvaliteten” ut, med betyget 4,5. Där överträffar man klart index i jämförelse med andra stora deltagarevenemang i Sverige.

- Det är en viktig signal i vårt arbete att bygga varumärket O-Ringen, säger O-Ringens marknadschef Patrik Söderqvist.

Den 51:a upplagan av O-Ringen lockade hela 18 058 deltagare som tillsammans gjorde 72 034 starter. Undersökningen utfördes av Rubin Research direkt efter arrangemanget.

Själva tävlingen hade en omsättning om cirka 35 miljoner kronor, men resultatet är inte helt färdigt. Där finns sponsorintäkter om 6 miljoner, men också stora utgifter för framför allt uppbyggnaden av olika tävlinsplatser under veckan samt den stora campingen som rymde 2 500 platser.

- Det är faktiskt Sveriges största camping, påpekar Patrik Söderqvist. 

Vid samtliga O-Ringen byggs ett eget litet samhälle upp med affärer och försäljning utöver post och bankfunktioner. Foto: Mikael Fritzon

Först Göteborg, sedan Malmö. Där har fotbollen haft sina flaggskepp. 08-omtådet har hamnat i bakgrundenkant. Tills nu, eller…

Djurgården är klart för semifinal i UEFA Europa Conference League. Samtidigt klättrar Sverige till plats 20 på UEFA:s ligaranking. I semifinalen väntar engelska Chelsea.

Publiksuccén fortsätter.  Fler människor följer elitfotbollen än någonsin.Klubbarna räknar glatt publikintäkterna. Över en kvarts miljon åskådare på premiärmatcherna i Allsvenskan och Superettan.

Över 260 000 åskådare såg klubbarnas hemmapremiärer på plats i Allsvenskan och Superettan. Totalt sågs de två första omgångarna av 261 385 åskådare, en stor ökning jämfört med förra årets 240 021 åskådare vid samma tidpunkt.

- Vi har haft två fantastiskt premiärhelger, säger Ola Rydén, ligaansvarig på Svensk Elitfotboll.

Ishockeyns SM-final, Brynäs-Luleå ger inte bara miljonintäkter till finallagen, boksluten i maj/juni blir oftast  rolig läsning, 

Undantaget är Skellefteå AIK som efter förra våren SM-guld bokförde ett ekonomiskt minusresultat på 4,8 miljoner .Ökade personalkostnader, det vill

säga löner, angavs som främsta anledning.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

Carlsberg Group är tillbaka i den europeiska landslagsfotbollens finrum.  Här är man väl insatta i konsten att skapa avtal som gynnar varumärket. Via nya partnerskap med dels UEFA och dels Svenska Fotbollförbundet är bolaget nu fotbollsölet till och med år 2030. 

Avtalet har en betoning på en jämn fördelning mellan herr- och dammästerskapen.

Folkspel är föreningslivet eget lotteriaktör. Sedan och erbjuder bland annat föreningslivet ett digitalt lotteri som heter JOYNA. I det ingår premiumvinsten win-win. En prenumerant vinner 100 000 kronor. Dessutom går samma summa till den förening eller organisation som sålt lotten.

I senaste dragningen gick vinsten till breddföreningen med fotboll och innebandy i sin verksamhet, Luleå SK.

 

I rena glädjeyran storspelade  Beachvolleyduon David Åhman och Jonatan Hellvig och är klara för kvartsfinal på världstourtävlingen Elite 16 i Saquarema, Brasilien. Svenskarna besegrade fransmännen Rémi Bassereau och Calvin Ayé med 2–0 i set och det var som att fira att de stadigt återkommer i SVT i år.

SVT har nämligen säkrat sändningsrättigheterna till den högsta divisionen på proffstouren, Elite 16, under 2025 och 2026. Det blir beachvolleyboll med lag Åhman/Hellvig i mängd de kommande två säsongerna.

MFF  satsar på en stjärnvärvning. Islänningen Arnór Sigurdsson är klar för klubben.

26-åringen håller dokumenterat hög klass och när MFF fick chansen  accepterades att han kostar några miljoner. an får tröja nummer åtta och ansluter till laget nästa vecka.Tränaren Henrik Rydström är lyrisk :– Tittar man på vad han gjorde i allsvenskan, så var det en offensiv av högsta klass. Han kan spela i olika offesiva positioner. Han kan vara åtta, tia eller ytter.