Siffrorvisar - 30 000 svenskar reste till VM
Fotboll-VM i Ryssland 2018 är tidernas arrangemang. Bilden av en nära nog hausse klarnar allt mera.Nu kommer siffror från allt fler bedömare och alla pekar mot rekord.
Alla svenskar berördes, nästan alla tog sig tid att titta på TV nån gång och runt 30 000 svenskar reste till landet under mästerskapet.
"Alla" såg matchen
Ta del av dessa siffror betänk vad det innebär:
Av alla som tittade på tv när Sverige spelade kvartsfinal mot England valde 92 procent att se matchen i SVT. Utbudet i alla andra kanaler var ointressant. I åldersgruppen 20-44 år rörde det sig om en andel om 97 procent. Detta enligt SvT.
Enligt MMS och enskilda arrangörer (arenor-kommuner-föreningar-städer), barer och O Learys och andra, så är bedömningen att 4,4 miljoner svenskar såg matchen.
En reflektion är på plats – i det perspektivet är det enbart logiskt att tv-bolagen slåss om och betalar mångmiljonbelopp för TV-rättigheterna till stora arrangemang.
Stolta ryssar
Ryssland och Putin, det var och är omdiskuterat, men det kan inte hjälpas, VM blev en formidabel succé! Det tycker åtskilliga ryssar och siffror på behållningen som nu blir allt tydligare, gör åtminstone en stor del av dem rätt nöjda.
Financial Times har synat fakta tillsammans med ryska storbanken Sberbank. Deras gemensamma rapport slår allt vad som har tidigare har uppmätts vid stora idrottsliga arrangemang.
Slapp brottslighet
899 000 utländska bankkort användes av innehavare från totalt 194 olika länder Deras konsumtion uppgick till 1,5 miljarder dollar. Mest kom från fotbollsfans från Kina och USA, och ändå deltog inte de länderna i VM! Annars anses faktiskt att Peru hade flest supporter på plats.
Den svenska insatsen var galant på planen och vid sidan. Enligt samma rapport reste runt 30 000 svenskar till Ryssland under VM. Och när de åkte hem var demycket nöjda. De hade också varit förskonade från övergrepp och rån. Brottsligheten var låg under VM, det visar rapporter från de olika arrangemangsstäderna.
Kommentera
Vad anser du? Låt oss diskutera, antingen med Facebook – eller med kommentarer direkt på sidan.
- Kommentera med Facebook
- Kommentera utan Facebook
Skriv kommentar
Mest lästa just nu
Det är en världsmästare i innebandy, fyra gånger, som bollar med SOK:s miljoner. Under 2024 kunde ekonomichef Mikael Gunnarzon, 54 år, bokföra 125 miljoner i sponsorintäkter, det bästa utfallet någonsin. Under året bestod SOK:s sponsorgrupp av 19 företag, utöver de som är IOK:s internationella partners.
SOK, Sveriges Olympiska Kommitté, är ett företag i olympiska medaljer.
I Paris-OS sommaren 2024, levererades 11 medaljer, fyra guld, fyra silver och tre brons. De medaljmässigt främsta sommarspelen sedan Sydney 2000. Plats 16 i medaljligan var den främsta sedan bojkottspelen i Los Angeles 1984 och Moskva 1980.
Publiksuccén fortsätter. Fler människor följer elitfotbollen än någonsin.Klubbarna räknar glatt publikintäkterna. Över en kvarts miljon åskådare på premiärmatcherna i Allsvenskan och Superettan.
Över 260 000 åskådare såg klubbarnas hemmapremiärer på plats i Allsvenskan och Superettan. Totalt sågs de två första omgångarna av 261 385 åskådare, en stor ökning jämfört med förra årets 240 021 åskådare vid samma tidpunkt.
- Vi har haft två fantastiskt premiärhelger, säger Ola Rydén, ligaansvarig på Svensk Elitfotboll.
Det är dags att skärpa lagstiftningen och höja straffen för att motverka våldsamheter och ordningsstörningar vid idrottsarrangemang. Det skriver regeringens särskilde utredare för tryggare idrottsarrangemang, Anders Hübinette, på DN Debatt.
Regeringens specielle utredare, Anders Hübinette och utredningssekreteraren Anders Lundmark på måndagen skulle presentera åtgärder för att att åtgärda den negativa supporterkulturen valde de de nämligen ovanliga att gå ut vid DN Debatt och då betonades att det gäller att identifiera, lagföra och stänga ute de individer som stör och begår brott vid arrangemangen.
Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.
Carlsberg Group är tillbaka i den europeiska landslagsfotbollens finrum. Här är man väl insatta i konsten att skapa avtal som gynnar varumärket. Via nya partnerskap med dels UEFA och dels Svenska Fotbollförbundet är bolaget nu fotbollsölet till och med år 2030.
Avtalet har en betoning på en jämn fördelning mellan herr- och dammästerskapen.
Folkspel är föreningslivet eget lotteriaktör. Sedan och erbjuder bland annat föreningslivet ett digitalt lotteri som heter JOYNA. I det ingår premiumvinsten win-win. En prenumerant vinner 100 000 kronor. Dessutom går samma summa till den förening eller organisation som sålt lotten.
I senaste dragningen gick vinsten till breddföreningen med fotboll och innebandy i sin verksamhet, Luleå SK.
De delar på grannlåten. Viaplay sänder UEFA fotbolls-EM i sommar tillsammans med SVT(2-27 juli i Schweiz). De är lika glada på båda håll.
- Det känns grymt kul, menar Viaplays sportchef Erik Westberg.
– Fotbollsmästerskap och svensk sommar hör ihop, och damlandslaget är ett av Sveriges mest populäraevenemang , säger SVT:s sportchef Max Bursell.
19-åriga Lucas Bergvall fick chansen och tog den också via 45 framträdanden under första säsongen i Tottenham erbjuds han ett nytt kontrakt. Det nya avtalet innebär att han blir kvar i London till och med 2031 med förbättrade villkor.
Hans karriär utgör en dröm för åtskilliga ungdomar med förhoppningar om ett likadant genombrott.