SM-veckan i Skåne blev succé
Ett nytt inslag i avdelningen Idrottsturism. SM-veckan i Helsingborg och Landskrona besöktes av över 110 000 personer, och över 30 000 provade på en idrott. Det är några siffror från de utvärderingar av evenemanget som nu är klara.
Under sommaren och hösten har SM-veckan i Helsingborg och Landskrona utvärderats på flera sätt. Bland annat har besökare och lokala föreningar fått säga sitt, och på uppdrag av Riksidrottsförbundet och värdstäderna har Upplevelseinstitutet gjort beräkningar på besökarantal och turistekonomi.
Drygt 9 av 10 specialidrottsförbund gav Helsingborg och Landskrona betygen ”mycket bra” eller ”bra” som värdstäder. Besökarna var också mycket nöjda med evenemanget. 90 procent av besökarna i Helsingborg och 83 procent i Landskrona var positiva till städernas värdskap av SM-veckan. Bland lokalbefolkningen var siffran 94 respektive 93 procent.
Stort engagemang från lokala föreningar
Många lyfter evenemangsområdena vid Gröningen i Helsingborg och Lagunen i Landskrona som stora succéer, där det förutom SM-tävlingar också fanns kringarrangemang och de populära prova på-områdena som tillsammans hade cirka 30 000 deltagare, i huvudsak barn och unga.
–Ett av våra mål med SM-veckan var att inspirera och uppmuntra till rörelse och aktivitet. Därför är det otroligt roligt att se att så många tog chansen att aktivera sig. För en del föreningar har det bidragit till nya medlemmar och att de kunnat visa upp sin verksamhet för människor de tidigare inte nått fram till, säger projektledare Camilla Plate.
Ett axplock från Upplevelseinstitutets utvärdering* av SM-veckan
• Totalt 110 349 besökare (Inklusive invånare, deltagare och funktionärer)
• 2,7 publiktillfällen per åskådare
• 100 147 923 kr i beräknad turistekonomi för värdstäderna (direkt kopplat till SM-veckan)
• 93 procent (Helsingborg) respektive 88 procent (Landskrona) är positiva till att besöka städerna igen som turist
* Upplevelseinstitutets utvärdering bygger på telefonundersökningar, på plats-intervjuer och en webbenkät. Totalt genomfördes 3865 intervjuer.
Kommentera
Vad anser du? Låt oss diskutera, antingen med Facebook – eller med kommentarer direkt på sidan.
- Kommentera med Facebook
- Kommentera utan Facebook
Skriv kommentar
Mest lästa just nu
Det är en världsmästare i innebandy, fyra gånger, som bollar med SOK:s miljoner. Under 2024 kunde ekonomichef Mikael Gunnarzon, 54 år, bokföra 125 miljoner i sponsorintäkter, det bästa utfallet någonsin. Under året bestod SOK:s sponsorgrupp av 19 företag, utöver de som är IOK:s internationella partners.
SOK, Sveriges Olympiska Kommitté, är ett företag i olympiska medaljer.
I Paris-OS sommaren 2024, levererades 11 medaljer, fyra guld, fyra silver och tre brons. De medaljmässigt främsta sommarspelen sedan Sydney 2000. Plats 16 i medaljligan var den främsta sedan bojkottspelen i Los Angeles 1984 och Moskva 1980.
Utredningen för tryggare idrottsevenemang” har överlämnats till regeringen. Ett av förslagen som utredaren presenterar är en ny lag för kamerabevakning som ger arrangörer möjlighet att dela och hantera kameramaterial kopplade till misstänkta brott.
Det är dags att skärpa lagstiftningen och höja straffen för att motverka våldsamheter och ordningsstörningar vid idrottsarrangemang. Det skriver regeringens särskilde utredare för tryggare idrottsarrangemang, Anders Hübinette, på DN Debatt.
Regeringens specielle utredare, Anders Hübinette och utredningssekreteraren Anders Lundmark på måndagen skulle presentera åtgärder för att att åtgärda den negativa supporterkulturen valde de de nämligen ovanliga att gå ut vid DN Debatt och då betonades att det gäller att identifiera, lagföra och stänga ute de individer som stör och begår brott vid arrangemangen.
Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.
Carlsberg Group är tillbaka i den europeiska landslagsfotbollens finrum. Här är man väl insatta i konsten att skapa avtal som gynnar varumärket. Via nya partnerskap med dels UEFA och dels Svenska Fotbollförbundet är bolaget nu fotbollsölet till och med år 2030.
Avtalet har en betoning på en jämn fördelning mellan herr- och dammästerskapen.
Folkspel är föreningslivet eget lotteriaktör. Sedan och erbjuder bland annat föreningslivet ett digitalt lotteri som heter JOYNA. I det ingår premiumvinsten win-win. En prenumerant vinner 100 000 kronor. Dessutom går samma summa till den förening eller organisation som sålt lotten.
I senaste dragningen gick vinsten till breddföreningen med fotboll och innebandy i sin verksamhet, Luleå SK.
De delar på grannlåten. Viaplay sänder UEFA fotbolls-EM i sommar tillsammans med SVT(2-27 juli i Schweiz). De är lika glada på båda håll.
- Det känns grymt kul, menar Viaplays sportchef Erik Westberg.
– Fotbollsmästerskap och svensk sommar hör ihop, och damlandslaget är ett av Sveriges mest populäraevenemang , säger SVT:s sportchef Max Bursell.
Hans karriär är en dröm för åtskilliga ungdomar med förhoppningar om ett likadant genombrott. 19-åriga Lucas Bergvall fick chansen och tog den också via 45 framträdanden under första säsongen i Tottenham och ett nytt kontrakt. Avtalet innebär att han blir kvar i London till och med 2031 med förbättrade villkor.
Han har gjort succé , men saknades i Tottenhams Europa League-trupp mot Bodö/Glimt på grund av en skada. Nu bekräftar Tottenhams tränare Ange Postecoglou att Bergvall troligtvis blir borta resten av säsongen.
– Han har sträckt ledbanden i fotleden. Skadan är allvarlig.