SM-veckan i Skåne blev succé

Ett nytt inslag i avdelningen Idrottsturism. SM-veckan i Helsingborg och Landskrona besöktes av över 110 000 personer, och över 30 000 provade på en idrott. Det är några siffror från de utvärderingar av evenemanget som nu är klara.

Sarah Sjöström deltog vid sim-SM i Landskrona. Här vinner hon 100 meter fjäril på Citadellbadet Foto: Andreas Hillergren / TT / Kod 10600

Under sommaren och hösten har SM-veckan i Helsingborg och Landskrona utvärderats på flera sätt. Bland annat har besökare och lokala föreningar fått säga sitt, och på uppdrag av Riksidrottsförbundet och värdstäderna har Upplevelseinstitutet gjort beräkningar på besökarantal och turistekonomi.

Drygt 9 av 10 specialidrottsförbund gav Helsingborg och Landskrona betygen ”mycket bra” eller ”bra” som värdstäder. Besökarna var också mycket nöjda med evenemanget. 90 procent av besökarna i Helsingborg och 83 procent i Landskrona var positiva till städernas värdskap av SM-veckan. Bland lokalbefolkningen var siffran 94 respektive 93 procent.

Stort engagemang från lokala föreningar

Många lyfter evenemangsområdena vid Gröningen i Helsingborg och Lagunen i Landskrona som stora succéer, där det förutom SM-tävlingar också fanns kringarrangemang och de populära prova på-områdena som tillsammans hade cirka 30 000 deltagare, i huvudsak barn och unga.

–Ett av våra mål med SM-veckan var att inspirera och uppmuntra till rörelse och aktivitet. Därför är det otroligt roligt att se att så många tog chansen att aktivera sig. För en del föreningar har det bidragit till nya medlemmar och att de kunnat visa upp sin verksamhet för människor de tidigare inte nått fram till, säger projektledare Camilla Plate.

Ett axplock från Upplevelseinstitutets utvärdering* av SM-veckan

Totalt 110 349 besökare (Inklusive invånare, deltagare och funktionärer)

2,7 publiktillfällen per åskådare

100 147 923 kr i beräknad turistekonomi för värdstäderna (direkt kopplat till SM-veckan)

93 procent (Helsingborg) respektive 88 procent (Landskrona) är positiva till att besöka städerna igen som turist

* Upplevelseinstitutets utvärdering bygger på telefonundersökningar, på plats-intervjuer och en webbenkät. Totalt genomfördes 3865 intervjuer.

Skriv kommentar

Idrottens Affärers artikelkommentarer modereras aldrig i förväg. Därför omfattas de inte av utgivningsbeviset utan varje person som skriver en kommentar står själv som ansvarig.
CAPTCHA
För att kunna stoppa spamrobotar på Idrottensaffarer.se ber vi dig fylla i texten i bilden i rutan nedan.
Image CAPTCHA
Enter the characters shown in the image.
”I februari reste jag med familjen på semester. Då hade jag jobbat mer än 14 månader utan en enda ledig dag. Jag är målinriktad och gillar att anta utmaningar men i långa loppet är det inte hållbart att arbeta så”,
Med de orden vill Peja Lindholm lämna  uppdraget som vd i Östersunds fotbollsklubb.
Problemet är löst, Finnvedsvallen  en fotbollsarena igen
När IFK Värnamo har i sin ”femte hemmamatch” mot Kalmar FF den 19 maj blir det faktiskt spel på just hemmaplan, på egna Finnvedsvallen!

Eländet som bekymrat hela Fotbolls-Sverige är löst och åtgärdat.

Problemet är löst, Finnvedsvallen  en fotbollsarena igen
När IFK Värnamo har i sin ”femte hemmamatch” mot Kalmar FF den 19 maj blir det faktiskt spel på just hemmaplan, på egna Finnvedsvallen!

 

 

 

 

Eländet som bekymrat hela Fotbolls-Sverige är löst och åtgärdat 

Göteborgvarvets succé är total. Detär smått ofattbara pengar som sätts i rörelse när löparna springer i Göteborg och gynnar hela regionen. Den turistekonomiska omsättningen ökade med 215 miljoner kronor, totala skatteeffekten är över 100 miljoner kronor och folkhälsoeffekterna värderas till 460 miljoner kronor. Det visar Upplevelseinstitutets utvärdering av Varvetveckan 2023.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

”Gör golfen vildare”. Med den slogan lanserar Världsnaturfonden WWF och Svenska Golfförbundet (SGF) ett nytt  samarbete  En rad insatser ska gynna naturen – allt från blomsterängar för pollinerande insekter till att bygga bihotell.
Kampanjen Gör golfen vildare  riktas brett till både allmänheten, företag och organisationer.

Sedan starten 1991 har den ideella organisationen Folkspel, via främst BingoLotto och Sverigelotten, betalat ut uppemot 18 miljarder till svenskt föreningsliv.  Men det är inte nog.nu startar Folkspel Joyna, ett nytt digital tlotteri.

Lagom som många sportentusiaster hade fått ordning på valet av kanal och visste hur man tekniskt går tillväga – då lanseras en ny streamingtjänst och vänder upp och ned på allt som människor har lärt sig och vant sig vid. 

Köp – och säljfesten rasar med oförminskad intensitet i hockeyns högsta divisioner. Vad som tidigare dementerats med eftertryck blir den här årstiden till sanningar. Kontrakt rivs, och nya skrivs. 
Att SHL-lag har spelare i karantän, och vägrar  tillträde till omklädningsrum, har mindre betydelse – bara kontraktssumma och längd är tilltalande.