Tidernas åskådarrekord!

Alla tiders publikrekord för en dammatch kommer att slås den 9 november när England möte Tyskland i en träningslandskamp på Wembley. De 90 000 biljetterna är slutsålda!

Det gamla publikrekordet för damfotboll i England sattes under OS 2012 då 70 584 åskådare såg Storbritanniens match mot Brasilien.

Det engelska publikrekordet sattes mot Tyskland 2014, 45 619 betalade sig in.

Siffrorna från dam-VM i Frankrike i somras finns nu. På TV eller digitala plattformar ökade siffrorna med 30 procent jämfört med VM i Kanada 2014. 1,2 miljarder människor såg matcherna på TV eller på en digital plattform, hemma eller på någon annan plats. Det är första gången ett mästerskap för damer lockat över en miljard tittare.

Finalen mellan USA och Nederländerna sågs av över 260 miljoner människor, världsrekord. Sverige-Nederländerna i semifinalen sågs av 2,5 miljoner svenskar.

Det intresse som matchen leder till rapporten frånsommarens fotbolls-VM i Frankrike. Matcherna sågs av 1,2 miljarder människor runt om i världen på tv eller digitala plattformar.

 Det är första gången som ett dammästerskap har sprängt miljardgränsen.

”Att vi nådde 1 miljard-målet visar damfotbollens dragningskraft. Och samtidigt visar det att när vi marknadsför och tv-sänder världsklassfotboll, oavsett om det är män eller kvinnor som spelar, så vill folk titta”, passade Internationella fotbollsförbundets ordförande Gianni Infantino på att tycka i ett pressmeddelande.

Jämfört med VM i Kanada 2015, var de en 30 procentig ökning. Medeltalet på hur många minuter människor tittade på VM-matcherna fördubblades från 2015.

Flest tittare hade, fullt logiskt, finalen mellan USA och Nederländerna, där  sifforna slutligen visade över 260 miljoner.

Kommentera

Vad anser du? Låt oss diskutera, antingen med Facebook – eller med kommentarer direkt på sidan.

Skriv kommentar

Idrottens Affärers artikelkommentarer modereras aldrig i förväg. Därför omfattas de inte av utgivningsbeviset utan varje person som skriver en kommentar står själv som ansvarig.
Path:
CAPTCHA
För att kunna stoppa spamrobotar på Idrottensaffarer.se ber vi dig fylla i texten i bilden i rutan nedan.
Image CAPTCHA
Enter the characters shown in the image.

Det är en världsmästare i innebandy, fyra gånger, som bollar med SOK:s miljoner.   Under 2024 kunde ekonomichef Mikael Gunnarzon, 54 år, bokföra 125 miljoner i sponsorintäkter, det bästa utfallet någonsin. Under året bestod SOK:s sponsorgrupp  av 19 företag, utöver de som är IOK:s internationella partners.

SOK, Sveriges Olympiska Kommitté, är ett företag i olympiska medaljer.

 I Paris-OS sommaren 2024, levererades 11 medaljer, fyra guld, fyra silver och tre brons. De medaljmässigt främsta sommarspelen sedan Sydney 2000. Plats 16 i medaljligan var den främsta sedan bojkottspelen i Los Angeles 1984 och Moskva 1980.

Publiksuccén fortsätter.  Fler människor följer elitfotbollen än någonsin.Klubbarna räknar glatt publikintäkterna. Över en kvarts miljon åskådare på premiärmatcherna i Allsvenskan och Superettan.

Över 260 000 åskådare såg klubbarnas hemmapremiärer på plats i Allsvenskan och Superettan. Totalt sågs de två första omgångarna av 261 385 åskådare, en stor ökning jämfört med förra årets 240 021 åskådare vid samma tidpunkt.

- Vi har haft två fantastiskt premiärhelger, säger Ola Rydén, ligaansvarig på Svensk Elitfotboll.

Det är dags att skärpa lagstiftningen och höja straffen för att motverka våldsamheter och ordningsstörningar vid idrottsarrangemang. Det skriver regeringens särskilde utredare för tryggare idrottsarrangemang, Anders Hübinette, på DN Debatt.

Regeringens  specielle utredare, Anders  Hübinette och utredningssekreteraren Anders Lundmark på måndagen skulle presentera åtgärder för att att åtgärda den negativa supporterkulturen valde de de nämligen ovanliga att gå ut vid DN Debatt och då betonades  att det gäller att identifiera, lagföra och stänga ute de individer som stör och begår brott vid arrangemangen.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

Carlsberg Group är tillbaka i den europeiska landslagsfotbollens finrum.  Här är man väl insatta i konsten att skapa avtal som gynnar varumärket. Via nya partnerskap med dels UEFA och dels Svenska Fotbollförbundet är bolaget nu fotbollsölet till och med år 2030. 

Avtalet har en betoning på en jämn fördelning mellan herr- och dammästerskapen.

Folkspel är föreningslivet eget lotteriaktör. Sedan och erbjuder bland annat föreningslivet ett digitalt lotteri som heter JOYNA. I det ingår premiumvinsten win-win. En prenumerant vinner 100 000 kronor. Dessutom går samma summa till den förening eller organisation som sålt lotten.

I senaste dragningen gick vinsten till breddföreningen med fotboll och innebandy i sin verksamhet, Luleå SK.

De delar på grannlåten. Viaplay sänder UEFA fotbolls-EM i sommar tillsammans med SVT(2-27 juli i Schweiz). De är lika glada på båda håll.

- Det känns grymt kul, menar  Viaplays sportchef Erik Westberg.

– Fotbollsmästerskap och svensk sommar hör ihop, och damlandslaget är ett av Sveriges mest populäraevenemang , säger SVT:s sportchef Max Bursell.

19-åriga  Lucas Bergvall fick chansen och tog den också via 45 framträdanden under första säsongen i Tottenham erbjuds han ett nytt kontrakt. Det nya avtalet innebär att han blir kvar i London till och med 2031 med  förbättrade villkor.

Hans karriär utgör en dröm för åtskilliga ungdomar med förhoppningar om ett likadant genombrott.