Göteborgs besökare spenderade 1,7 miljarder
65-åriga Ullevi levererar både hårda och mjuka värden. Resultaten från kundmätningarna efter varje evenemang är häpnadsväckande.
Näst bästa publiksiffran någonsin och rekord i turistekonomisk omsättning. Varje tillresande1 spenderade i genomsnitt 3 818 kronor per person i samband med sitt besök i Göteborg.
Totalt innebär det drygt 1,7 miljarder kronor till bland annat hotell, restauranger och affärer.
Lotta Nibell, vd på Got Event som driver bland annat Ullevi:
— Det är oerhört starka siffror. Utifrån våra tidigare undersökningar räknade vi med en omsättning på cirka 1,4 miljarder kronor i år. Nu blev det ytterligare 300 miljoner kronor. Inflationen påverkar naturligtvis med drygt 100 miljoner men siffrorna visar att människor värderar liveupplevelsen väldigt högt och spenderar mer pengar under sitt besök i Göteborg.
Got Event är Göteborgs Stads evenemangs- och arenabolag och driver några av Sveriges mest älskade arenor:
Hela Göteborg påverkas
— Nästan hela Göteborg påverkas av ett Ullevievenemang, inte bara de som har en biljett till konserten. Arenans centrala placering gör att alla göteborgare kan ta del av den speciella atmosfären. Stora delar av stan bubblar inför och efter en konsert på Ullevi. Det är väldigt speciellt som få andra städer i världen kan konkurrera med. I förlängningen bidrar också evenemangen till flera hundratals årsarbeten inom flera sektorer.
Näst bästa publiksiffran i Ullevis historia. En sällsynt och legendarisk arena även i jämförelse med kända platser ute i världen.
— Det håller nog våra arrangörer, FKP Scorpio, Live Nation och Luger, med om. Här har Bruce Springsteen (1985) satt arenan i gungning och Dave Grohl (2015) brutit foten under pågående konsert. Den omtalade ”Ullevieffekten” finns på riktigt, det ser man när artister säljer ut både två, tre och fyra konserter i en stad med drygt en halv miljon invånare.
Årets publiksiffra för de elva konserterna landade på 638 159 besökare. Det är den näst högsta publiksiffran i Ullevis historia. Förra året var exceptionell. Då kom 728 955 personer.
Ullevis totala publiksiffra inklusive invigningen av Gothia Cup och storbildsvisningarna av damernas VM-matcher i fotboll blev 700 626.
Högst andel turister, 81 procent, hade Bruce Springsteen och Coldplay tätt följt av Metallica med 80 procent.
Genomsnittet för samtliga konserter uppgick till 3 818 kronor per tillresande.
Mest spenderade besökarna till Metallica där varje tillresande la ut 6 029 kronor under sitt Göteborgsbesök. Därefter kom Coldplay och Bruce Springsteen med 4 677 kronor respektive 4 491 kronor per tillresande.
Noterbart ärt att flest kvinnor ville upplevapå Coldplay och flest män Metallica
Genomsnittet för samtliga konserter under 2023 landade på 53 procent kvinnor och 46 procent män.
Högst andel kvinnliga besökare hade Coldplay med 67 procent medan det på Metallica var tvärtom. Hårdrockarna lockade 67 procent män.
Jämnast könsfördelning hade Bruce Springsteen med 55 procent män och 45 procent kvinnor.
Springsteens fans mest nöjda
Generellt är Ullevipubliken oerhört nöjda evenemangsbesökare. Sedan Got Event började mäta kundnöjdheten 2016 är genomsnittet för nöjda eller mycket nöjda besökare 88 procent. Årets genomsnittssiffra blev 91 procent.
Bruce Springsteen toppar listan för i år med 94 procent nöjda besökare.
Thomas Ejderhov
Kommentera
Vad anser du? Låt oss diskutera, antingen med Facebook – eller med kommentarer direkt på sidan.
- Kommentera med Facebook
- Kommentera utan Facebook
Skriv kommentar
Mest lästa just nu
Med Djurgården tillbaka i SHL, efter 4-1 i matcher mot AIK i den hockeyallsvenska finalen är frågan förstås om det mesta mästarlaget, med 16-guld, kan göra en ”Brynäs”. Att som nykomling vinna grundserien säsongen 2025-2026 och gå fram ändå till SM-final.
Triumfen är fin fjäder i troféhatten för säsongnye sportchefen Niklas Wikegård, 60 år, som hoppade av glamour-jobbet i TV 4-studion för att leda DIF tillbaka till SHL.
Publiksuccén fortsätter. Fler människor följer elitfotbollen än någonsin.Klubbarna räknar glatt publikintäkterna. Över en kvarts miljon åskådare på premiärmatcherna i Allsvenskan och Superettan.
Över 260 000 åskådare såg klubbarnas hemmapremiärer på plats i Allsvenskan och Superettan. Totalt sågs de två första omgångarna av 261 385 åskådare, en stor ökning jämfört med förra årets 240 021 åskådare vid samma tidpunkt.
- Vi har haft två fantastiskt premiärhelger, säger Ola Rydén, ligaansvarig på Svensk Elitfotboll.
Göteborg blir åter scen för världstennis – för första gången på 18 år spelas Davis Cup i staden.
Sverige ställs mot Tunisien i en betydelsefull landskamp den 12-13 september. Segrarenn går till nästa års Davis Cup Qualifiers.
I det svenska laget förväntas båda bröderna Ymer ingå.
I dt senska laget förväntas båda bröderna Ymer ingå.
Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.
Carlsberg Group är tillbaka i den europeiska landslagsfotbollens finrum. Här är man väl insatta i konsten att skapa avtal som gynnar varumärket. Via nya partnerskap med dels UEFA och dels Svenska Fotbollförbundet är bolaget nu fotbollsölet till och med år 2030.
Avtalet har en betoning på en jämn fördelning mellan herr- och dammästerskapen.
Folkspel är föreningslivet eget lotteriaktör. Sedan och erbjuder bland annat föreningslivet ett digitalt lotteri som heter JOYNA. I det ingår premiumvinsten win-win. En prenumerant vinner 100 000 kronor. Dessutom går samma summa till den förening eller organisation som sålt lotten.
I senaste dragningen gick vinsten till breddföreningen med fotboll och innebandy i sin verksamhet, Luleå SK.
I rena glädjeyran storspelade Beachvolleyduon David Åhman och Jonatan Hellvig och är klara för kvartsfinal på världstourtävlingen Elite 16 i Saquarema, Brasilien. Svenskarna besegrade fransmännen Rémi Bassereau och Calvin Ayé med 2–0 i set och det var som att fira att de stadigt återkommer i SVT i år.
SVT har nämligen säkrat sändningsrättigheterna till den högsta divisionen på proffstouren, Elite 16, under 2025 och 2026. Det blir beachvolleyboll med lag Åhman/Hellvig i mängd de kommande två säsongerna.
MFF satsar på en stjärnvärvning. Islänningen Arnór Sigurdsson är klar för klubben.
26-åringen håller dokumenterat hög klass och när MFF fick chansen accepterades att han kostar några miljoner. an får tröja nummer åtta och ansluter till laget nästa vecka.Tränaren Henrik Rydström är lyrisk :– Tittar man på vad han gjorde i allsvenskan, så var det en offensiv av högsta klass. Han kan spela i olika offesiva positioner. Han kan vara åtta, tia eller ytter.