Göteborgs besökare spenderade 1,7 miljarder

65-åriga Ullevi levererar både hårda och mjuka värden. Resultaten från kundmätningarna efter varje evenemang är häpnadsväckande.

Näst bästa publiksiffran någonsin och rekord i turistekonomisk omsättning. Varje tillresande1 spenderade i genomsnitt 3 818 kronor per person i samband med sitt besök i Göteborg. 

Den här mannen och Ullevi har mycket gemensamt. Bruce Springsteen bidrar i allra högsta grad till miljardomsättningen vid konserterna i Göteborg.

Totalt innebär det drygt 1,7 miljarder kronor till bland annat hotell, restauranger och affärer. 

Lotta Nibell, vd på Got Event som driver bland annat Ullevi:

— Det är oerhört starka siffror. Utifrån våra tidigare undersökningar räknade vi med en omsättning på cirka 1,4 miljarder kronor i år. Nu blev det ytterligare 300 miljoner kronor. Inflationen påverkar naturligtvis med drygt 100 miljoner men siffrorna visar att människor värderar liveupplevelsen väldigt högt och spenderar mer pengar under sitt besök i Göteborg.

Got Event är Göteborgs Stads evenemangs- och arenabolag och driver några av Sveriges mest älskade arenor:

Hela Göteborg påverkas

— Nästan hela Göteborg påverkas av ett Ullevievenemang, inte bara de som har en biljett till konserten. Arenans centrala placering gör att alla göteborgare kan ta del av den speciella atmosfären. Stora delar av stan bubblar inför och efter en konsert på Ullevi. Det är väldigt speciellt som få andra städer i världen kan konkurrera med. I förlängningen bidrar också evenemangen till flera hundratals årsarbeten inom flera sektorer.

Näst bästa publiksiffran i Ullevis historia. En sällsynt och legendarisk arena även i jämförelse med kända platser ute i världen.

Det håller nog våra arrangörer, FKP Scorpio, Live Nation och Luger, med om. Här har Bruce Springsteen (1985) satt arenan i gungning och Dave Grohl (2015) brutit foten under pågående konsert. Den omtalade ”Ullevieffekten” finns på riktigt, det ser man när artister säljer ut både två, tre och fyra konserter i en stad med drygt en halv miljon invånare.

Årets publiksiffra för de elva konserterna landade på 638 159 besökare. Det är den näst högsta publiksiffran i Ullevis historia. Förra året var  exceptionell. Då kom 728 955 personer.

Ullevis totala publiksiffra inklusive invigningen av Gothia Cup och storbildsvisningarna av damernas VM-matcher i fotboll blev 700 626.

Högst andel turister, 81 procent, hade Bruce Springsteen och Coldplay tätt följt av Metallica med 80 procent.

Genomsnittet för samtliga konserter uppgick till 3 818 kronor per tillresande.

Mest spenderade besökarna till Metallica där varje tillresande la ut 6 029 kronor under sitt Göteborgsbesök. Därefter kom Coldplay och Bruce Springsteen med 4 677 kronor respektive 4 491 kronor per tillresande.

Noterbart ärt att flest kvinnor ville upplevapå Coldplay och flest män Metallica

Genomsnittet för samtliga konserter under 2023 landade på 53 procent kvinnor och 46 procent män.

Högst andel kvinnliga besökare hade Coldplay med 67 procent medan det på Metallica var tvärtom. Hårdrockarna lockade 67 procent män.

Jämnast könsfördelning hade Bruce Springsteen med 55 procent män och 45 procent kvinnor.

Springsteens fans mest nöjda

Generellt är Ullevipubliken oerhört nöjda evenemangsbesökare. Sedan Got Event började mäta kundnöjdheten 2016 är genomsnittet för nöjda eller mycket nöjda besökare 88 procent. Årets genomsnittssiffra blev 91 procent.

Bruce Springsteen toppar listan för i år med 94 procent nöjda besökare.

Thomas Ejderhov

Skriv kommentar

Idrottens Affärers artikelkommentarer modereras aldrig i förväg. Därför omfattas de inte av utgivningsbeviset utan varje person som skriver en kommentar står själv som ansvarig.
CAPTCHA
För att kunna stoppa spamrobotar på Idrottensaffarer.se ber vi dig fylla i texten i bilden i rutan nedan.
Image CAPTCHA
Enter the characters shown in the image.

Det egentliga  verklighetsfrämmande sker. En klubb i fotbollsallsvenskan  hotas i sin grund mitt under pågående seriespel. Den ekonomiska krisen är total och nu varslas alla anställda om uppsägning i IFK Norrköping.

Underskottet från i fjol om 43,8 miljoner tynger ekonomin och ledningen skriver nu: ”Det ekonomiska läget är extremt ansträngt”.

Utredningen för tryggare idrottsevenemang” har överlämnats till regeringen. Ett av förslagen som utredaren presenterar är en ny lag för kamerabevakning som ger arrangörer möjlighet att dela och hantera kameramaterial kopplade till misstänkta brott.

Med 55 000 anmälda deltagare till Göteborgsvarvet och i dagsläget över 70 000 anmälda till Varvetveckan, väntar en  närmast sanslös löparfest fylld av 100 000-tals åskådare och gemenskap , rörelseglädje och gemenskap i ett av väst-Sveriges största event som är årligen återkommande..

– Det här är inte bara ett lopp, det är en del av Göteborgs själ. I år firar vi 45 år av löparglädje och det kommer märkas – både på banan, i publiken och i hela upplevelsen runt omkring, säger Eva-Lena Frick, förbundschef på Göteborgs Friidrottsförbund.

Och inte minst - intäkterna ökar, vilket berikar Göteborgsidrotten.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

Carlsberg Group är tillbaka i den europeiska landslagsfotbollens finrum.  Här är man väl insatta i konsten att skapa avtal som gynnar varumärket. Via nya partnerskap med dels UEFA och dels Svenska Fotbollförbundet är bolaget nu fotbollsölet till och med år 2030. 

Avtalet har en betoning på en jämn fördelning mellan herr- och dammästerskapen.

Folkspel är föreningslivet eget lotteriaktör. Sedan och erbjuder bland annat föreningslivet ett digitalt lotteri som heter JOYNA. I det ingår premiumvinsten win-win. En prenumerant vinner 100 000 kronor. Dessutom går samma summa till den förening eller organisation som sålt lotten.

I senaste dragningen gick vinsten till breddföreningen med fotboll och innebandy i sin verksamhet, Luleå SK.

De delar på grannlåten. Viaplay sänder UEFA fotbolls-EM i sommar tillsammans med SVT(2-27 juli i Schweiz). De är lika glada på båda håll.

- Det känns grymt kul, menar  Viaplays sportchef Erik Westberg.

– Fotbollsmästerskap och svensk sommar hör ihop, och damlandslaget är ett av Sveriges mest populäraevenemang , säger SVT:s sportchef Max Bursell.

I raden av talanger som har fostrats i BP:s akademi i nordvästra Stockholm, är nu 16-årige Love Arrhov på väg ut i den stora fotbollsvärlden.

På sin hemsida berättar BP att överenskommelse har träffats med tyska Bundesligaklubben Eintracht Frankfurt om övergång efter här säsongen. 

Enligt uppgift ligger övergångssumman på 50 miljoner kronor, som kan växa ytterligare med 30 miljoner i form av olika bonusar.