Göteborgs besökare spenderade 1,7 miljarder
65-åriga Ullevi levererar både hårda och mjuka värden. Resultaten från kundmätningarna efter varje evenemang är häpnadsväckande.
Näst bästa publiksiffran någonsin och rekord i turistekonomisk omsättning. Varje tillresande1 spenderade i genomsnitt 3 818 kronor per person i samband med sitt besök i Göteborg.
Totalt innebär det drygt 1,7 miljarder kronor till bland annat hotell, restauranger och affärer.
Lotta Nibell, vd på Got Event som driver bland annat Ullevi:
— Det är oerhört starka siffror. Utifrån våra tidigare undersökningar räknade vi med en omsättning på cirka 1,4 miljarder kronor i år. Nu blev det ytterligare 300 miljoner kronor. Inflationen påverkar naturligtvis med drygt 100 miljoner men siffrorna visar att människor värderar liveupplevelsen väldigt högt och spenderar mer pengar under sitt besök i Göteborg.
Got Event är Göteborgs Stads evenemangs- och arenabolag och driver några av Sveriges mest älskade arenor:
Hela Göteborg påverkas
— Nästan hela Göteborg påverkas av ett Ullevievenemang, inte bara de som har en biljett till konserten. Arenans centrala placering gör att alla göteborgare kan ta del av den speciella atmosfären. Stora delar av stan bubblar inför och efter en konsert på Ullevi. Det är väldigt speciellt som få andra städer i världen kan konkurrera med. I förlängningen bidrar också evenemangen till flera hundratals årsarbeten inom flera sektorer.
Näst bästa publiksiffran i Ullevis historia. En sällsynt och legendarisk arena även i jämförelse med kända platser ute i världen.
— Det håller nog våra arrangörer, FKP Scorpio, Live Nation och Luger, med om. Här har Bruce Springsteen (1985) satt arenan i gungning och Dave Grohl (2015) brutit foten under pågående konsert. Den omtalade ”Ullevieffekten” finns på riktigt, det ser man när artister säljer ut både två, tre och fyra konserter i en stad med drygt en halv miljon invånare.
Årets publiksiffra för de elva konserterna landade på 638 159 besökare. Det är den näst högsta publiksiffran i Ullevis historia. Förra året var exceptionell. Då kom 728 955 personer.
Ullevis totala publiksiffra inklusive invigningen av Gothia Cup och storbildsvisningarna av damernas VM-matcher i fotboll blev 700 626.
Högst andel turister, 81 procent, hade Bruce Springsteen och Coldplay tätt följt av Metallica med 80 procent.
Genomsnittet för samtliga konserter uppgick till 3 818 kronor per tillresande.
Mest spenderade besökarna till Metallica där varje tillresande la ut 6 029 kronor under sitt Göteborgsbesök. Därefter kom Coldplay och Bruce Springsteen med 4 677 kronor respektive 4 491 kronor per tillresande.
Noterbart ärt att flest kvinnor ville upplevapå Coldplay och flest män Metallica
Genomsnittet för samtliga konserter under 2023 landade på 53 procent kvinnor och 46 procent män.
Högst andel kvinnliga besökare hade Coldplay med 67 procent medan det på Metallica var tvärtom. Hårdrockarna lockade 67 procent män.
Jämnast könsfördelning hade Bruce Springsteen med 55 procent män och 45 procent kvinnor.
Springsteens fans mest nöjda
Generellt är Ullevipubliken oerhört nöjda evenemangsbesökare. Sedan Got Event började mäta kundnöjdheten 2016 är genomsnittet för nöjda eller mycket nöjda besökare 88 procent. Årets genomsnittssiffra blev 91 procent.
Bruce Springsteen toppar listan för i år med 94 procent nöjda besökare.
Thomas Ejderhov
Mest lästa just nu
Magnus Jopevi är den verkliga entreprenören inom Innebandy i Sverige. Han skapade med stor passion varumärket Innebandy24 och satsade på E-handel från lokaler i Bromma.
I höstas tog Innebandy24 ett stort steg framåt när han öppnade sin första fysiska butik. I samband med detta samlade man logistik och lager för e-handeln på samma plats där butiken är belägen i Bromma.
Stockholmarna och Göteborg-arna samarbetade. Allt var så bra och samarbetet hyllades flera gånger om och än mera – för samtidigt utnämndes Gamla Ullevi till damlandslagets nationalarena.
Nu är det ingen som skakar hand längre och överenskommelsen rivs
Svenska Fotbollförbundet deklarerar en ny strategi med en visionen ”Fotboll för alla överallt”.
Högtflygande planer har vi hört talas, men aldrig en fotbollsplan 350 meter upp i det blå. I en stad som ännu inte finns kommer 2034 års VM-arrangörer, Saudiarabien, att bygga en arena på våning fyra och fem och där stadens byggnader bildar läktartak, med en kapacitet om 45 000 åskådare.
På onsdagen, den 11 december, tilldelas saudierna värdskapet av FIFA:s 211 medlemsländer. Det svenska förbundet, SvFF, har lagt sin röst för kronprins Mohammed Bin Salman rike. Nyligen har Amnesty rapporterat att antalet utförda dödstraff i år är 198, den högsta siffran sedan 1990.
I samband med damlandslagets kvalseger till EM mot Serbien, uttalades av spelarna, stor besvikelse mot SvFF:s röst för Saudiarabien.
Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.
En prenumerant i handbollsklubben vann 100 000 på senaste dragningen i JOYNA, ett digitalt lotteri från ideella Folkspel. Samtidigt fick Rimbo HK, som sålde lotten, samma summa.
– Ett oerhört viktigt tillskott till vår verksamhet, säger styrelsemedlem Therese Hurtig.
Ingela Mathsson, kassör i IF Hansa, Hoburg sålde en prenumeration på digitala lotten Joyna till maken Thomas. Det blev en dubbelvinst.
Tiden är inne… Svenska vinterhjältar på skidor gör entré igen i TV. Den alpina säsongen drar igång på Viaplay Vinter. Premiären sker i Sölden med storslalom för både damer och herrar. Men helgen bjudet ocks på ett antal fotbollsmatcher, eroende på vilken tv-kanal du har.
Du som gillar att se idrottsdramatik på TV får fullt upp i helgen.
Mästartiteln är säkrad, men det betyder inte att arbetsro infinner sig i Malmö FF. Många spelarfrågor behöver slutföras.
På tisdagen tillkännagav MFF-ledningen att skyttekungen Isaac Kiese Thelin förlänger sitt kontrakt med MFF. Den 32-årige forwardens nya avtal gäller till och med 2026.
Skriv kommentar