Hyundai laddar för fotboll

Hyundai fortsätter sin satsning på världens största publiksport fotboll. Samarbetet med FIFA inleddes redan 1999 och i dag har Hyundai – som är världens sjätte största biltillverkare - ett avtal som officiell sponsor för fotbolls-EM och VM fram till 2014.

Det som nu ligger närmast är förstås fotbolls-EM i Schweiz och Österrike och under våren börjar Hyundai sin uppladdning. En turné arrangeras runt om i Sverige, med start den 18 april. Där kommer att bjudas på musikunderhållning, bilutställning och en mängd olika tävlingar och aktiviteter med många möjligheter att vinna biljetter till EM-fotbollen
Hyundai utlyser också en slogantävling, där segraren i varje land förutom äran vinner fotbollsbiljetter, resa och hotell till öppningsmatchen i Basel den 7 juni. Dessutom kommer vinnande bidrag att appliceras på landslagsbussarna.
En gigantisk fotboll, som mäter fyra meter i diameter, ska finnas med på turnén på samtliga platser. Tanken är att fotbollssupportrarna ska använda bollen till att skriva lyckönskningar och hälsningar till sina idoler på bollen, och på så sätt hjälpa sitt land fram till seger. Efter avslutad turné skickas jättefotbollen iväg för att kunna rullas in på planen inför respektive lands match.


På lördag, 30 mars, inleds 100 års jubilerande allsvenskan i fotboll, i en tid när våld och allvarliga incidenter på läktaren har ökat kraftigt. Ansvariga inom polisen talar till och med om att supporters till  lag från Stockholm, Göteborg och Malmö har ”radikaliserats” och inte är främmande för omstörtande verksamhet.Enligt en kartläggning av SVT har 224 personer tillträdesförbud till den allsvenska premiären.

Vimmerby, cirka 15 000 invånare, är inte längre bara Astrid Lindgrens värld,  kändisar som Pippi Långstrump och Madicken har nu konkurrens av tätortens hockeylag som sensationellt klivit in i Hockeyallsvenskan, HA, efter seger i Hockeyettans kvalserie.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

”Gör golfen vildare”. Med den slogan lanserar Världsnaturfonden WWF och Svenska Golfförbundet (SGF) ett nytt  samarbete  En rad insatser ska gynna naturen – allt från blomsterängar för pollinerande insekter till att bygga bihotell.
Kampanjen Gör golfen vildare  riktas brett till både allmänheten, företag och organisationer.

Sedan starten 1991 har den ideella organisationen Folkspel, via främst BingoLotto och Sverigelotten, betalat ut uppemot 18 miljarder till svenskt föreningsliv.  Men det är inte nog.nu startar Folkspel Joyna, ett nytt digital tlotteri.

Lagom som många sportentusiaster hade fått ordning på valet av kanal och visste hur man tekniskt går tillväga – då lanseras en ny streamingtjänst och vänder upp och ned på allt som människor har lärt sig och vant sig vid. 

Köp – och säljfesten rasar med oförminskad intensitet i hockeyns högsta divisioner. Vad som tidigare dementerats med eftertryck blir den här årstiden till sanningar. Kontrakt rivs, och nya skrivs. 
Att SHL-lag har spelare i karantän, och vägrar  tillträde till omklädningsrum, har mindre betydelse – bara kontraktssumma och längd är tilltalande.