Spelet bakom Zlatans kommande bok

På tisdagen var det dags att släppa ytterligare lite uppgifter kring en kommande bok. Den som blir en av Albert Bonnier förlags stora satsningar under året. Zlatan Ibrahimovics självbiografi.

Strategin är varken ny eller utnött. Det går egentligen till på samma sätt vid varje tillfälle enligt tanken ”Släpp lite lagom nytt”. Att det ska bli en bok, ja, en självbiografi, vem som ska skriva, vad vederbörande tycker om uppgiften och i bästa fall vad huvudpersonen anser, och sedan slutspurten, när boken ska komma och delar av innehållet.

Så att köparna blir desto flera.

En van skribent

Zlatans självbiografi tillkommer med David Lagercrantzs hjälp.

Han är van vid den här typen av uppgifter. Han har gjort självbiografier om bergsklättraren Göran Kropps liv och uppfinnaren Håkan Lans.

I februari tillkännagavs att David Lagercrantz hade sagt ja och då fick media veta det.

- Boken kommer att ge en helt ny bild av Zlatan, säger David Lagercrantz.

Har varsin agent

Stunden är alltså kommen för att berätta lite mer om vad som väntar. Det gäller att bygga upp en förväntan en tid innan boken finns i handeln.

”Jag är Zlatan Ibrahimovic”, är titeln.

Nyheten om en kommande bok släpptes i mars och det var ungefär ett år efter att Mika Lepistös nystartade byrå, The Perfect Brands, i ett pressmeddelande meddelade att han var nybliven global varumärkesexpert för Zlatan Ibrahimovic. Därefter fick Zlatan sambo Helena Seger en egen assistent i byråns Victoria Egler.

Han är det största varumärket

- Zlatan Ibrahimovic är det största varumärket inom svensk idrott och bland de tio största inom internationell fotboll. Det känns otroligt roligt och inspirerande att jobba med ett så intressant varumärke, sa Lepistö när nyheten blev känd.

- Min roll blir att rådge honom om att göra rätt saker utanför fotbollsplanen,

En bok fanns tidigt med i planeringen. Något som Zlatan själv också föreslog.

Albert Bonniers förlag fick förtroendet och i sin tur valdes David Lagercrantz som skribent. Han var intresserad och under våren inleddes jobbet.

Pratat i timmar

De två har träffats ett antal gånger för samtal och intervjuer i timtals.

- Det visade sig att vi fungerade väldigt bra ihop, säger David Lagercrantz.

- För första gången berättar han själv om sitt liv.

Första gången han berättar själv

Lagercrantz betonar:

- Det är första gången han berättar själv, och det har han gjort med en otrolig ambition, med samma hundraprocentiga inställning som han har på fotbollsplanen.

- Det är en väldigt bra berättelse, inte bara om Zlatan och fotbollen utan även om Sverige. En resa från ghettot till fotbollens absoluta toppskikt och allt vad det medför.

Just den, den 8 november kommer boken.

Fakta

Andra böcker med Zlatan i en huvudroll:

"I huvudet på Zlatan Ibrahimovic" av Simon Bank (2005)
"Zlatans röda skor" av Åke Stolt (2007)
"Zlatan är Zlatan" av Jennifer Wegerup och Petter Karlsson (2008)
"Lill-Zlatan och morbror raring" av Pija Lindenbaum (2010) (Barnbok)

Från en position som marknadsledande plattform för livesänd idrott i Norden tar nu Solidsport klivet ut i Europa och öppnar kontor i Hamburg, med sikte på den tyska, schweiziska samt österrikiska marknaden.

-Efterfrågan av sportstreaming fortsätter att växa snabbt, med flera nya investerare i ryggen kan vi fortsätta vår tillväxtresa utanför Nordens gränser, säger vd. Tobias Thalbäck, vd. för Solidsport.

En av Sveriges mest kända och besökta evenemangsarenor, Ericsson Globe, byter namn till Avicii Arena. Genom ett unikt samarbete mellan Stockholm Live, stiftelsen Tim Bergling Foundation samt Trygg-Hansa och Bauhaus, blir en av landets mest ikoniska byggnader nu en symbol och mötesplats för arbetet med att förebygga psykisk ohälsa bland unga.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

Landets största sponsorföretag, ISP Sport & Marketing, tar sats inför framtiden.

2020 blev omtumlande, men huvudägaren, Andreas Ottermark lyckades att styra rätt i en rad beslut och facit blev utomordentligt. Nu siktar Andreas och hans 30 medarbetare högt - en internationell lansering ska ske, planerna ligger klara och snart inleds offensiven.

För ett år sedan avslöjades Unibets rekordsponsring när bolaget gick in som huvudpartner till svensk elitfotboll. Ett avtal som löper över sex år, med option på ytterligare sex år, med ett initialt värde på 900 miljoner kronor eller om optionen utlöses ett totalt värde på 1,8 miljarder.  Nu väljer Unibet att utöka satsningen genom att också bli presentationspartner.

Kommande säsong direktsänder streamingtjänsten Viaplay samtliga matcher från världens mest populära fotbollsliga Premier League.Ett nytt avtal mellan Nordic Entertainment Group och Premier League gör det möjligt att välja och vraka bland samtliga matcher i spelschemat.

Under den gångna säsongen satte han personliga rekord med 19 mål och 30 poäng i Minnesota Wild. Och nu kom klubben och erbjöd ett kontrakt värt omkring 358 miljoner kronor. Det innebär en årslön  på cirka 45 miljoner kronor.