Han ska föra ”fel” fotboll i mål

Han har ett förflutet som marknadschef på Hammarby Fotboll och ett hjärta som glöder för Söder och Bajen. Men det är VM i amerikansk fotboll han ska göra till en succé. Söderkisen Markus Magnell har tillträtt som vd för VM-organisationen i amerikansk fotboll 2015.
Nu har förberedelserna inför VM 2015 i amerikansk fotboll i Stockholm inletts. Tanken är att det ska bli sportens genombrott i Sverige och uppgiften att tillvarata turneringen har Markus Magnell, vd i VM-organisationen. Foto: Alik Keplicz, AP Photo/Scanpix

 

Rubriken ljuger. Det är inte fel fotboll för Markus Magnell. Han har ett förlutet som spelare i Tyresö Royal Crowns, linebacker – försvarare med speciell uppgift att stoppa motståndarnas snabba spelare men även attackera quarterbacken - i den första upplagan 1990.

Collegefotboll i Michigan

Han har också spelat collegefotboll på Northwood University i Michigan, USA, i fyra år.

Och som pricken över i:et blev han bara för en vecka sedan utsedd till ordförande i Tyresö Royal Crowns, SM-silvermedaljörer tre år i rad efter ”omöjliga” Carlstad Crusaders.

Men ändå.

Drömjobb – i medvind…

Det är för Hammarby Fotboll hjärtat klappar lite extra. Därför måste väl jobbet som marknadschef för Söders Stolthet 2008-2010 varit en dröm?

- Ja, det var det, speciellt när det gick bra. Både fans och sponsorer visar en härlig passion. Det var inte lika roligt när vi ramlade ur Allsvenskan 2009…

Men nu är det full fart framåt som gäller. Målet är att skapa en 16 dagars fest i Stockholm i allmänhet och runt Stockholmsarenan, Tele2 Arena, i synnerhet - under lika många dagar i juli 2015. Då arrangerar Svenska Amerikansk Fotbollförbundet VM för första gången.

Mediapartner högt på listan

- Det gäller att inventera alla idéer, prioritera bland dem och hitta strategiska samarbeten med sponsorer och arenaägaren AEG – samt intressera alla de turister som besöker Stockholm under den här tiden. En stark mediapartner står också högt på listan. TV är en viktig kanal för att nå ut och det är glädjande att Viasat satsar så ambitiöst, men även Eurosport, säger Markus Magnell och fortsätter:

- Dessutom har förstås klubbarna i Superserien ett stort ansvar, och en stor möjlighet, att vässa sin organisation och sina evenemang inför VM för att öka intresset på lokal nivå.

41-åringen från Tyresö, som tillträdde som vd den 1 oktober, är väl medveten om de höga VM-målen: Att fylla Tele2 Arena – inte bara under Sveriges matcher - och skapa ett överskott för Svenska Amerikansk Fotbollförbundet att bygga vidare på och bredda sporten i Sverige, inte minst bland ungdomar. VM drivs som ett eget bolag, skilt från förbundet, som därmed inte tar någon risk, men får ta del av eventuell vinst.

Bra med tydliga mål

- Det är bra att ha tydliga mål. Vad vi än åstadkommer är jag säker på att vi kommer att överträffa förväntningarna bland alla fans av amerikansk fotboll i Sverige. Vi bygger det här tillsammans.

Vägen dit kommer att vara full av aktiviteter. Bland annat väntar två SM-finaler på Tele2 Arena, varav den första andra helgen i september nästa år.

- Det känns inspirerande att få jobba långsiktigt, även om det faktiskt bara är drygt två och ett halvt år kvar till första matchen den 4 juli 2015. Jag har massor av idéer, men först måste jag inventera dem som redan finns, säger Markus Magnell som emellanåt kopplar av med en ”jam-session” med morbror Ola, pop-ikon som fortfarande kan trollbinda en publik.

AIK Fotboll AB:s delårsrapport, perioden januari-mars 2024, är ingen munter läsning för nyvalde ordföranden Mikael Jomer, 40 år, civilekonom och operativ chef för ett medicinteknikföretag. Han kommer närmast från förtroende uppdrag i Svarta Massan, en fristående ekonomisk förening som finns i AIK:s bakgrund.

Resultatet, drift, för perioden är minus 37,5 miljoner kronor och vd Fredrik Söderberg flaggar för att spelarförsäljningar blir nödvändiga under sommarens transfer fönster.

Reglerna för moms på uthyrning av fastigheter är ett hinder och gör det svårt för idrottsföreningar att hyra lokaler. Idag har regeringen beslutat att reglerna ska ses över. Johan Karlsson, skattejurist å Riksidrottsförbundet, har ansvar för ärendet och gläds över snabb hantering

Nej, några pengar tillbaka blir det inte för de motionslöparna som hade betalat in startavgift till Göteborgsvarvet 2021, men som sedan tvingades acceptera att Coronapandemin stoppade ett genomförande.

Göteborgs Friidrottsförbund stämdes då av Konsumentombudsmannen och Nu har två domstolar instämt i arrangörens linje – och de slipper betala tillbaka pengarna, enligt Göteborgs-Posten.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

”Gör golfen vildare”. Med den slogan lanserar Världsnaturfonden WWF och Svenska Golfförbundet (SGF) ett nytt  samarbete  En rad insatser ska gynna naturen – allt från blomsterängar för pollinerande insekter till att bygga bihotell.
Kampanjen Gör golfen vildare  riktas brett till både allmänheten, företag och organisationer.

Sedan starten 1991 har den ideella organisationen Folkspel, via främst BingoLotto och Sverigelotten, betalat ut uppemot 18 miljarder till svenskt föreningsliv.  Men det är inte nog.nu startar Folkspel Joyna, ett nytt digital tlotteri.

Lagom som många sportentusiaster hade fått ordning på valet av kanal och visste hur man tekniskt går tillväga – då lanseras en ny streamingtjänst och vänder upp och ned på allt som människor har lärt sig och vant sig vid. 

Köp – och säljfesten rasar med oförminskad intensitet i hockeyns högsta divisioner. Vad som tidigare dementerats med eftertryck blir den här årstiden till sanningar. Kontrakt rivs, och nya skrivs. 
Att SHL-lag har spelare i karantän, och vägrar  tillträde till omklädningsrum, har mindre betydelse – bara kontraktssumma och längd är tilltalande.