Han ska föra ”fel” fotboll i mål

Han har ett förflutet som marknadschef på Hammarby Fotboll och ett hjärta som glöder för Söder och Bajen. Men det är VM i amerikansk fotboll han ska göra till en succé. Söderkisen Markus Magnell har tillträtt som vd för VM-organisationen i amerikansk fotboll 2015.
Nu har förberedelserna inför VM 2015 i amerikansk fotboll i Stockholm inletts. Tanken är att det ska bli sportens genombrott i Sverige och uppgiften att tillvarata turneringen har Markus Magnell, vd i VM-organisationen. Foto: Alik Keplicz, AP Photo/Scanpix
Annons

 

Rubriken ljuger. Det är inte fel fotboll för Markus Magnell. Han har ett förlutet som spelare i Tyresö Royal Crowns, linebacker – försvarare med speciell uppgift att stoppa motståndarnas snabba spelare men även attackera quarterbacken - i den första upplagan 1990.

Collegefotboll i Michigan

Han har också spelat collegefotboll på Northwood University i Michigan, USA, i fyra år.

Och som pricken över i:et blev han bara för en vecka sedan utsedd till ordförande i Tyresö Royal Crowns, SM-silvermedaljörer tre år i rad efter ”omöjliga” Carlstad Crusaders.

Men ändå.

Drömjobb – i medvind…

Det är för Hammarby Fotboll hjärtat klappar lite extra. Därför måste väl jobbet som marknadschef för Söders Stolthet 2008-2010 varit en dröm?

- Ja, det var det, speciellt när det gick bra. Både fans och sponsorer visar en härlig passion. Det var inte lika roligt när vi ramlade ur Allsvenskan 2009…

Men nu är det full fart framåt som gäller. Målet är att skapa en 16 dagars fest i Stockholm i allmänhet och runt Stockholmsarenan, Tele2 Arena, i synnerhet - under lika många dagar i juli 2015. Då arrangerar Svenska Amerikansk Fotbollförbundet VM för första gången.

Mediapartner högt på listan

- Det gäller att inventera alla idéer, prioritera bland dem och hitta strategiska samarbeten med sponsorer och arenaägaren AEG – samt intressera alla de turister som besöker Stockholm under den här tiden. En stark mediapartner står också högt på listan. TV är en viktig kanal för att nå ut och det är glädjande att Viasat satsar så ambitiöst, men även Eurosport, säger Markus Magnell och fortsätter:

- Dessutom har förstås klubbarna i Superserien ett stort ansvar, och en stor möjlighet, att vässa sin organisation och sina evenemang inför VM för att öka intresset på lokal nivå.

41-åringen från Tyresö, som tillträdde som vd den 1 oktober, är väl medveten om de höga VM-målen: Att fylla Tele2 Arena – inte bara under Sveriges matcher - och skapa ett överskott för Svenska Amerikansk Fotbollförbundet att bygga vidare på och bredda sporten i Sverige, inte minst bland ungdomar. VM drivs som ett eget bolag, skilt från förbundet, som därmed inte tar någon risk, men får ta del av eventuell vinst.

Bra med tydliga mål

- Det är bra att ha tydliga mål. Vad vi än åstadkommer är jag säker på att vi kommer att överträffa förväntningarna bland alla fans av amerikansk fotboll i Sverige. Vi bygger det här tillsammans.

Vägen dit kommer att vara full av aktiviteter. Bland annat väntar två SM-finaler på Tele2 Arena, varav den första andra helgen i september nästa år.

- Det känns inspirerande att få jobba långsiktigt, även om det faktiskt bara är drygt två och ett halvt år kvar till första matchen den 4 juli 2015. Jag har massor av idéer, men först måste jag inventera dem som redan finns, säger Markus Magnell som emellanåt kopplar av med en ”jam-session” med morbror Ola, pop-ikon som fortfarande kan trollbinda en publik.

Nästan 130 miljoner kronor kommer nu i coronastöd till knappt 2000 föreningar och 31 specialidrottsförbund  

Det är gott nog och skänker tröst för januari och februari, men fortfarande saknas besked från regeringen om mars

Svensk Elitfotboll lanserar en öppningsplan för återgång till publik, "Så ska fotbollssäsongen räddas". 

På onsdagen presenterade Svensk Elitfotboll en öppningsplan som visar hur elitfotbollen ändå ska kunna genomföras. På fredag får Folkhälsomyndigheten se förslaget.

Trots att Sveriges kvinnliga idrottare gång på gång visar framgångsrika resultat så är forskningen på området kvinnors träning starkt eftersatt i förhållande till hur mycket forskning som bedrivs på mäns idrottande. Och just i dag,på Kvinnodagen, vill SOK förstärka resurserna.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

Prioritet Finans är en av idrotts-Sveriges största sponsorer. Nu har vd:n Nils Wiberg sagt ja till ytterligare en stor satsning. Han startar Team Prioritet som blir nästa steg i en strategi att finansiera idrotten via förebilder för att inspirera barn och unga till en aktiv livsstil. Ett antal individuella idrottare med potential är utvalda och först ut är medeldistanslöparna Simon Sundström och Andreas Kramer.

För ett år sedan avslöjades Unibets rekordsponsring när bolaget gick in som huvudpartner till svensk elitfotboll. Ett avtal som löper över sex år, med option på ytterligare sex år, med ett initialt värde på 900 miljoner kronor eller om optionen utlöses ett totalt värde på 1,8 miljarder.  Nu väljer Unibet att utöka satsningen genom att också bli presentationspartner.

Enbart en av tio som ser skidor på tv är under 40 år, påvisar en undersökning, utförd på uppdrag av DN och gjord  av mediemätningstjänsten MMS.

En klar majoritet av tv-tittarna gillar skidor , ja egentligen all TV.-idrott, men det är de äldre.

Bekräftelsen från IFK Göteborg dröjer, men på onsdagseftermiddagen gick Sportbladet ut med att IFK Göteborg har klart med stjärnspelarna Marcus Berg och Oscar Wendt.

IFK Göteborg ska ha säkrat ytterligare två hemvändare som innebär att laget förstärks avsevärt.