Entreprenör blir ny vd för STCC

Jonas Lundin, tidigare koncernchef för måleriföretaget Sandå, blir ny VD för STCC. Lundin går också in som ny delägare i bolaget vid sidan av Rickard Pålsson och bröderna Daniel och Filip Sporre.
STCC-organisationen genomgår ett flertal förändringar och får bl a en ny vd i Jonas Lundin.

 

STCC AB som bildades 1996 äger de kommersiella rättigheterna till racingserien STCC och driver också verksamheten. Nu genomgår ledningen stora förändringar.

Lundin med rätt bakgrund

Jonas Lundin kommer efter ett år som ansvarig för STCC-teamens organisation. Han har stor stor erfarenhet från näringslivet som koncernchef för Sandå Sverige, Sveriges största koncern inom golv och måleri med en omsättning på 1,4 miljarder kronor, och tidigare har han byggt upp Kumlins Måleri som 2007 slogs ihop med Sandå. 

Under sin tid i Sandå var han också engagerad som sponsor till STCC-teamet WestCoast Racing – dessutom har han ett förflutet som aktiv inom både rally och racing.

- Jag har varit delaktig i branschen från flera olika perspektiv vilket jag tror är viktigt för att utveckla STCC och RallyX, säger Jonas Lundin som tror att elitracing och rallycross har en enorm kommersiell potential.

STCC:s styrelseordförande Marika Skärvik är övertygad om att STCC nu stärker sin kraft:. 

- Jonas Lundin har med sin bakgrund inom motorsport och från ledande befattningar i svenskt näringsliv rätt bakgrund för att driva svensk elitracing.

Huzell får nya uppdrag

Det är den tidigare huvudägaren Rickard Pålsson som tillsammans med Bob Huzell har arbetat fram den lösning som nu mynnar ut i att Jonas Lundin tar över VD-rollen i STCC. 

Samtidigt innebär förändringen att Bob Huzell efter sju år som VD för STCC övertar Rickard Pålssons plats i styrelsen. Samtidigt kommer Huzell att fortsätta arbetet med att utveckla RallyX, det nya rallycrossmästerskap som sedan i år ingår i STCC:s produktportfölj.

- Jag har arbetat tillsammans med Bob under många år och nu när jag inte längre är största ägaren i STCC tar jag med mig honom för nya uppdrag och då som vice VD i Veidec Group samtidigt som han tillvaratar mina intressen i STCC, säger Rickard Pålsson.

Det är en världsmästare i innebandy, fyra gånger, som bollar med SOK:s miljoner.   Under 2024 kunde ekonomichef Mikael Gunnarzon, 54 år, bokföra 125 miljoner i sponsorintäkter, det bästa utfallet någonsin. Under året bestod SOK:s sponsorgrupp  av 19 företag, utöver de som är IOK:s internationella partners.

SOK, Sveriges Olympiska Kommitté, är ett företag i olympiska medaljer.

 I Paris-OS sommaren 2024, levererades 11 medaljer, fyra guld, fyra silver och tre brons. De medaljmässigt främsta sommarspelen sedan Sydney 2000. Plats 16 i medaljligan var den främsta sedan bojkottspelen i Los Angeles 1984 och Moskva 1980.

Publiksuccén fortsätter.  Fler människor följer elitfotbollen än någonsin.Klubbarna räknar glatt publikintäkterna. Över en kvarts miljon åskådare på premiärmatcherna i Allsvenskan och Superettan.

Över 260 000 åskådare såg klubbarnas hemmapremiärer på plats i Allsvenskan och Superettan. Totalt sågs de två första omgångarna av 261 385 åskådare, en stor ökning jämfört med förra årets 240 021 åskådare vid samma tidpunkt.

- Vi har haft två fantastiskt premiärhelger, säger Ola Rydén, ligaansvarig på Svensk Elitfotboll.

Det är dags att skärpa lagstiftningen och höja straffen för att motverka våldsamheter och ordningsstörningar vid idrottsarrangemang. Det skriver regeringens särskilde utredare för tryggare idrottsarrangemang, Anders Hübinette, på DN Debatt.

Regeringens  specielle utredare, Anders  Hübinette och utredningssekreteraren Anders Lundmark på måndagen skulle presentera åtgärder för att att åtgärda den negativa supporterkulturen valde de de nämligen ovanliga att gå ut vid DN Debatt och då betonades  att det gäller att identifiera, lagföra och stänga ute de individer som stör och begår brott vid arrangemangen.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

Carlsberg Group är tillbaka i den europeiska landslagsfotbollens finrum.  Här är man väl insatta i konsten att skapa avtal som gynnar varumärket. Via nya partnerskap med dels UEFA och dels Svenska Fotbollförbundet är bolaget nu fotbollsölet till och med år 2030. 

Avtalet har en betoning på en jämn fördelning mellan herr- och dammästerskapen.

Folkspel är föreningslivet eget lotteriaktör. Sedan och erbjuder bland annat föreningslivet ett digitalt lotteri som heter JOYNA. I det ingår premiumvinsten win-win. En prenumerant vinner 100 000 kronor. Dessutom går samma summa till den förening eller organisation som sålt lotten.

I senaste dragningen gick vinsten till breddföreningen med fotboll och innebandy i sin verksamhet, Luleå SK.

De delar på grannlåten. Viaplay sänder UEFA fotbolls-EM i sommar tillsammans med SVT(2-27 juli i Schweiz). De är lika glada på båda håll.

- Det känns grymt kul, menar  Viaplays sportchef Erik Westberg.

– Fotbollsmästerskap och svensk sommar hör ihop, och damlandslaget är ett av Sveriges mest populäraevenemang , säger SVT:s sportchef Max Bursell.

19-åriga  Lucas Bergvall fick chansen och tog den också via 45 framträdanden under första säsongen i Tottenham erbjuds han ett nytt kontrakt. Det nya avtalet innebär att han blir kvar i London till och med 2031 med  förbättrade villkor.

Hans karriär utgör en dröm för åtskilliga ungdomar med förhoppningar om ett likadant genombrott.