Kreativt tänk belönas

Carlsberg Svenska AB blev den verkliga vinnaren när årets sponsorföretag utsågs. Företaget belönades i såväl kategorin idrottssponsring samt event mot konsument.
82 bidrag fanns ursprungligen med, 29 nominerade och sex blev vinnare när branschorganisationen Sponsrings & Eventföreningen manifestar branschens prestanda.
Juryn har haft som mål att premiera de projekt inom sponsring och event som har nått hög kreativitet och integrerat flera discipliner inom kommunikation.
– Många av årets bidrag höll mycket hög klass och juryarbetet var både spännande och svårt. Det som slutligen skilde agnarna från vetet var de resultat som projekten uppnådde i förhållande till de syften och målsättningar som de hade vid projektens start, tyckte Lars Axelsson, VD på Lowe Brindfors och tillika juryns ordförande.
Syftet med denna gala är att belöna och uppmärksamma marknadsföringsprojekt där företagen visar kreativitet i sponsring och event och därmed bryter ett ofta slentrianmässigt utförande.
Här är årets vinnare:

Sponsring:
Idrott
Uppdragsgivare: Carlsberg
Projekt: Scandinavian Masters by Carlsberg 2004
Byrå: EXP Creator Momentum
Motivering: ”Med en långsiktig strategi och med ett väl genomfört sponsorskap har man lyckats stärka relationen och lojaliteten med sina kunder och konsumenter, samtidigt som man vågat tänja lite på gränserna. Det handlade om att förhöja sponsorskapet och att göra det bättre för den definierade målgruppen. Med tydliga kopplingar till företagets kärnvärden har man definierat målsättningarna och uppmätt fantastiska siffror på synlighet, försäljning och attityd.”

Socialt/Humanitärt
Uppdragsgivare: Cancerfonden
Projekt: Rosa Bandet
Byrå: Cancerfonden
Motivering: ”Med en väl definierad målgrupp, tydliga kvantitativa målsättningar och med fantastisk måluppfyllnad har årets vinnare visat hur man kan uppnå ett landsomfattande engagemang genom att använda sig av många kanaler, inte bara köpta medier, öka kännedomen om sitt varumärke och dessutom få andra att arbeta hårt för sin verksamhet. Ingen kunde missa budskapet… Kampen mot bröstcancer fortsätter!”

Kultur
Uppdragsgivare: Loka/Spendrups
Projekt: Sponsring av Vänner
Byrå: Kanal 5
Motivering: ””If you can’t buy the battery, don’t buy the toy” har en vis person sagt om aktiveringen av sitt sponsorskap. Att sponsra ett TV-program är måhända dyrt, men lätt. Att aktivera sitt sponsorskap, dvs. köpa ett starkt batteri, med lyckade tävlingar, butiksaktiviteter, utomhuskampanjer, events, SMS-påminnelser, förhandsvisning kräver både strategier, kreativitet och tålamod.”

EVENT
Business to Business
Uppdragsgivare: Svensk Mjölk
Projekt: Barista Cup & Beige Award
Byrå: Svensk Mjölk
Motivering: ”Med ett årligt återkommande event som väl integrerar turné, PR, reklam och utbildningar har satsningen skapat en trend och tagit fram hjältar i en växande yrkeskår. Business to business-eventet har tydligt nått uppsatta mål, fått stor publicitet samt effekten att vi svenskar får starkare ben.”

Business to Consumer
Uppdragsgivare: Carlsberg
Projekt: Carlsberg Euro 2004
Byrå: Giraffe
Motivering: ”Ett skolboksexempel med ett strukturerat arbetssätt, väl definierad målgruppsbeskrivning, tydliga målsättningar, ett kreativt genomförande där 15 procent av budgeten gick till mätningar av

Riksidrottsförbundet, RF, avvisar, regeringens förslag om en skärpning av den svenska spelmarknaden. Det var i somras som socialförsäkringsminister Ardalan Sherkarabi överraskade spelmarknaden med krav på så kallad ”särskild måttfullhet  vid marknadsföring”.

Regeringen vill strama åt och begränsa spelreklam och jämställa reklam för spel med reklam för alkohol och tobak. Därav kravet på särskild måttfullhet..

Djurgårdens supporterförening JO-anmäler polisen efter derbyt, r apporterar Fotbollskanalen

Utlösande var att flera poliser använde pepparspray mot bland annat Djurgården-supportrar vid söndagens allsvenska derby mot AIK.

Det är vad vi har tjatat om här på sajten i flera år.  Medvetandet om betydelsen av evenemang – i klubben, i förbundet, i kommunen. Nu vaknar man lite varstans i Sverige. När RF för nionde gången arrangerar "Mötesplats Idrott och destination"för att skapa förutsättningar för flera idrottsevenemang är intresset större än någonsin. I klartext, alla borde vara där, alla är där. Ambitionen växer. Det påvisas av 125 anmälda personer.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

Mycket kreativitet krävs för att knyta upp sponsorer. Nu presenteras ett nytt och unikt upplägg med Sportbladet, Obos och Blocket som partners till Damallsvenskan.. Upplägget är att erbjuda fansen att för en dag flytta hem till två spelare!

Till skillnad från en stor del av övriga spelmarknaden representerar de allmännyttiga lotterierna ideella organisationer och gynnar bl a idrotten med miljoner årligen. Nu går Miljonlotteriet, Folkspel och Kombispel samman och bildar SVALO (Sveriges allmännyttiga lotterier). Skälet är att antalet aktörer på spelmarknaden ökar och SVALO ska värna om om de allmännyttiga lotteriernas intresse. 

Ett hockeykaos som saknar motstycke.

Örnsköldsviks HF vägrade i söndags att möta Bodens HF i Hockeyettan,  och inför onsdagens omgång signalerar Mörrum att de vägrar att spela mot Karlskrona.

 Bakgrunden är den uppslitande striden med ligaorganisationen och domen från Riksidrottsnämnden (RIN) där Ishockeyförbundet beordras att ändra i sina tävlingsbestämmelser, paragraf 6:1.

Ytterligare en svensk fotbollsforward stiger i anseende utomlands. Jesper Karlssons karriär fortsätter. Nu är det frågan om vilken internationell klubb som vinner köpslåendet. Jesper har bara att välja mellan etablerade klubbar efter åren i holländska Alkmaar.