Kreativt tänk belönas

Carlsberg Svenska AB blev den verkliga vinnaren när årets sponsorföretag utsågs. Företaget belönades i såväl kategorin idrottssponsring samt event mot konsument.
82 bidrag fanns ursprungligen med, 29 nominerade och sex blev vinnare när branschorganisationen Sponsrings & Eventföreningen manifestar branschens prestanda.
Juryn har haft som mål att premiera de projekt inom sponsring och event som har nått hög kreativitet och integrerat flera discipliner inom kommunikation.
– Många av årets bidrag höll mycket hög klass och juryarbetet var både spännande och svårt. Det som slutligen skilde agnarna från vetet var de resultat som projekten uppnådde i förhållande till de syften och målsättningar som de hade vid projektens start, tyckte Lars Axelsson, VD på Lowe Brindfors och tillika juryns ordförande.
Syftet med denna gala är att belöna och uppmärksamma marknadsföringsprojekt där företagen visar kreativitet i sponsring och event och därmed bryter ett ofta slentrianmässigt utförande.
Här är årets vinnare:

Sponsring:
Idrott
Uppdragsgivare: Carlsberg
Projekt: Scandinavian Masters by Carlsberg 2004
Byrå: EXP Creator Momentum
Motivering: ”Med en långsiktig strategi och med ett väl genomfört sponsorskap har man lyckats stärka relationen och lojaliteten med sina kunder och konsumenter, samtidigt som man vågat tänja lite på gränserna. Det handlade om att förhöja sponsorskapet och att göra det bättre för den definierade målgruppen. Med tydliga kopplingar till företagets kärnvärden har man definierat målsättningarna och uppmätt fantastiska siffror på synlighet, försäljning och attityd.”

Socialt/Humanitärt
Uppdragsgivare: Cancerfonden
Projekt: Rosa Bandet
Byrå: Cancerfonden
Motivering: ”Med en väl definierad målgrupp, tydliga kvantitativa målsättningar och med fantastisk måluppfyllnad har årets vinnare visat hur man kan uppnå ett landsomfattande engagemang genom att använda sig av många kanaler, inte bara köpta medier, öka kännedomen om sitt varumärke och dessutom få andra att arbeta hårt för sin verksamhet. Ingen kunde missa budskapet… Kampen mot bröstcancer fortsätter!”

Kultur
Uppdragsgivare: Loka/Spendrups
Projekt: Sponsring av Vänner
Byrå: Kanal 5
Motivering: ””If you can’t buy the battery, don’t buy the toy” har en vis person sagt om aktiveringen av sitt sponsorskap. Att sponsra ett TV-program är måhända dyrt, men lätt. Att aktivera sitt sponsorskap, dvs. köpa ett starkt batteri, med lyckade tävlingar, butiksaktiviteter, utomhuskampanjer, events, SMS-påminnelser, förhandsvisning kräver både strategier, kreativitet och tålamod.”

EVENT
Business to Business
Uppdragsgivare: Svensk Mjölk
Projekt: Barista Cup & Beige Award
Byrå: Svensk Mjölk
Motivering: ”Med ett årligt återkommande event som väl integrerar turné, PR, reklam och utbildningar har satsningen skapat en trend och tagit fram hjältar i en växande yrkeskår. Business to business-eventet har tydligt nått uppsatta mål, fått stor publicitet samt effekten att vi svenskar får starkare ben.”

Business to Consumer
Uppdragsgivare: Carlsberg
Projekt: Carlsberg Euro 2004
Byrå: Giraffe
Motivering: ”Ett skolboksexempel med ett strukturerat arbetssätt, väl definierad målgruppsbeskrivning, tydliga målsättningar, ett kreativt genomförande där 15 procent av budgeten gick till mätningar av

Även 2025 är Cristiano Ronaldo världens bäst betalda idrottare. Numera samlar han på pengar och varken meriter eller titlar. Han har tagit beslutet att verka i Saudiarabien - där pengarna finns. Så han bygger förmögenhet och ett affärsimperium.. Precis som förra året toppar den portugisiske fotbollsstjärnan Forbes årliga lista som nu är presenterad.

Utredningen för tryggare idrottsevenemang” har överlämnats till regeringen. Ett av förslagen som utredaren presenterar är en ny lag för kamerabevakning som ger arrangörer möjlighet att dela och hantera kameramaterial kopplade till misstänkta brott.

Riksidrottsmötet genomför flera betydande förändringar för att främja en trygg idrottsmiljö, bl a via nytt bestraffningsreglemente, ändringar i stadgar, förstärkta insatser för uppföljning och utvärdering vid händelser.  Tid och kraft ska också ägnas utbildning. 

- Idrottsrörelsen ska vara en plats där alla känner sig välkomna och trygga, säger Marie Hedberg Här ska alla känner sig välkomna och trygga, säger Marie ledamot i Riksidrottsstyrelsen.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

Carlsberg Group är tillbaka i den europeiska landslagsfotbollens finrum.  Här är man väl insatta i konsten att skapa avtal som gynnar varumärket. Via nya partnerskap med dels UEFA och dels Svenska Fotbollförbundet är bolaget nu fotbollsölet till och med år 2030. 

Avtalet har en betoning på en jämn fördelning mellan herr- och dammästerskapen.

Folkspel är föreningslivet eget lotteriaktör. Sedan och erbjuder bland annat föreningslivet ett digitalt lotteri som heter JOYNA. I det ingår premiumvinsten win-win. En prenumerant vinner 100 000 kronor. Dessutom går samma summa till den förening eller organisation som sålt lotten.

I senaste dragningen gick vinsten till breddföreningen med fotboll och innebandy i sin verksamhet, Luleå SK.

De delar på grannlåten. Viaplay sänder UEFA fotbolls-EM i sommar tillsammans med SVT(2-27 juli i Schweiz). De är lika glada på båda håll.

- Det känns grymt kul, menar  Viaplays sportchef Erik Westberg.

– Fotbollsmästerskap och svensk sommar hör ihop, och damlandslaget är ett av Sveriges mest populäraevenemang , säger SVT:s sportchef Max Bursell.

I raden av talanger som har fostrats i BP:s akademi i nordvästra Stockholm, är nu 16-årige Love Arrhov på väg ut i den stora fotbollsvärlden.

På sin hemsida berättar BP att överenskommelse har träffats med tyska Bundesligaklubben Eintracht Frankfurt om övergång efter här säsongen. 

Enligt uppgift ligger övergångssumman på 50 miljoner kronor, som kan växa ytterligare med 30 miljoner i form av olika bonusar.