Kreativt tänk belönas
Juryn har haft som mål att premiera de projekt inom sponsring och event som har nått hög kreativitet och integrerat flera discipliner inom kommunikation.
– Många av årets bidrag höll mycket hög klass och juryarbetet var både spännande och svårt. Det som slutligen skilde agnarna från vetet var de resultat som projekten uppnådde i förhållande till de syften och målsättningar som de hade vid projektens start, tyckte Lars Axelsson, VD på Lowe Brindfors och tillika juryns ordförande.
Syftet med denna gala är att belöna och uppmärksamma marknadsföringsprojekt där företagen visar kreativitet i sponsring och event och därmed bryter ett ofta slentrianmässigt utförande.
Här är årets vinnare:
Idrott
Uppdragsgivare: Carlsberg
Projekt: Scandinavian Masters by Carlsberg 2004
Byrå: EXP Creator Momentum
Motivering: ”Med en långsiktig strategi och med ett väl genomfört sponsorskap har man lyckats stärka relationen och lojaliteten med sina kunder och konsumenter, samtidigt som man vågat tänja lite på gränserna. Det handlade om att förhöja sponsorskapet och att göra det bättre för den definierade målgruppen. Med tydliga kopplingar till företagets kärnvärden har man definierat målsättningarna och uppmätt fantastiska siffror på synlighet, försäljning och attityd.”
Uppdragsgivare: Cancerfonden
Projekt: Rosa Bandet
Byrå: Cancerfonden
Motivering: ”Med en väl definierad målgrupp, tydliga kvantitativa målsättningar och med fantastisk måluppfyllnad har årets vinnare visat hur man kan uppnå ett landsomfattande engagemang genom att använda sig av många kanaler, inte bara köpta medier, öka kännedomen om sitt varumärke och dessutom få andra att arbeta hårt för sin verksamhet. Ingen kunde missa budskapet… Kampen mot bröstcancer fortsätter!”
Uppdragsgivare: Loka/Spendrups
Projekt: Sponsring av Vänner
Byrå: Kanal 5
Motivering: ””If you can’t buy the battery, don’t buy the toy” har en vis person sagt om aktiveringen av sitt sponsorskap. Att sponsra ett TV-program är måhända dyrt, men lätt. Att aktivera sitt sponsorskap, dvs. köpa ett starkt batteri, med lyckade tävlingar, butiksaktiviteter, utomhuskampanjer, events, SMS-påminnelser, förhandsvisning kräver både strategier, kreativitet och tålamod.”
Business to Business
Uppdragsgivare: Svensk Mjölk
Projekt: Barista Cup & Beige Award
Byrå: Svensk Mjölk
Motivering: ”Med ett årligt återkommande event som väl integrerar turné, PR, reklam och utbildningar har satsningen skapat en trend och tagit fram hjältar i en växande yrkeskår. Business to business-eventet har tydligt nått uppsatta mål, fått stor publicitet samt effekten att vi svenskar får starkare ben.”
Uppdragsgivare: Carlsberg
Projekt: Carlsberg Euro 2004
Byrå: Giraffe
Motivering: ”Ett skolboksexempel med ett strukturerat arbetssätt, väl definierad målgruppsbeskrivning, tydliga målsättningar, ett kreativt genomförande där 15 procent av budgeten gick till mätningar av
Mest lästa just nu
SHL-laget Leksand IF:s ekonomiska kostym håller på att spricka, och över 30 miljoner saknas när lagets utländska spelare ska ha betalt.
I ett pressmeddelande läggs en stor del av det ekonomiska haveriet på tidigare vd:n Anders Hedbom som på egen begäran lämnade föreningen för 14 dagar sedan
Förvaltningsrätten, som avgör tvister mellan företag och myndigheter, blir nästa arena för fotbollens skandalderby den 20 oktober på Tele 2.
Svenska guldolympier trimmas vanligen på SOK:s träningsanläggning på kanarieön Fuerteventura, 100 km utanför Afrikas nordvästra kust i Atlanten. Här vajar palmer längs milslånga sandstränder, det var här den sista finslipningen skedde inför succén i Paris OS i somras med 11 svenska medaljer – det högsta antalet sedan Sydney-OS 2000.
Det guldvinnande paret i beachvolleyboll, David Åhman/Jonatan Hellvig har sin egen beach – 3 000 kvadratmeter sand på Novavägen 35 i Huddinge.
Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.
En prenumerant i handbollsklubben vann 100 000 på senaste dragningen i JOYNA, ett digitalt lotteri från ideella Folkspel. Samtidigt fick Rimbo HK, som sålde lotten, samma summa.
– Ett oerhört viktigt tillskott till vår verksamhet, säger styrelsemedlem Therese Hurtig.
Totalt har svenskt föreningsliv tjänat 319 miljoner på att sälja lotter från ideella Folkspel, föreningslivets eget lotteribolag, under det senaste verksamhetsåret.
– En fantastisk siffra och en ökning med 25 miljoner kronor jämfört med föregående år, säger vd Hans Sahlin.
Se hela listan över vilka föreningar som sålt mest och hur mycket som har betalats ut till respektive län, idrott, Riksorganisation och förbund.
Tiden är inne… Svenska vinterhjältar på skidor gör entré igen i TV. Den alpina säsongen drar igång på Viaplay Vinter. Premiären sker i Sölden med storslalom för både damer och herrar. Men helgen bjudet ocks på ett antal fotbollsmatcher, eroende på vilken tv-kanal du har.
Du som gillar att se idrottsdramatik på TV får fullt upp i helgen.
Mästartiteln är säkrad, men det betyder inte att arbetsro infinner sig i Malmö FF. Många spelarfrågor behöver slutföras.
På tisdagen tillkännagav MFF-ledningen att skyttekungen Isaac Kiese Thelin förlänger sitt kontrakt med MFF. Den 32-årige forwardens nya avtal gäller till och med 2026.