När Catella och Nordea samarbetar…

Ännu är det inte bekräftat att Swedish Open köper Nordic Light Open som nu har inletts på Stockholms Stadion. 2009 ska herr- och damturneringen spelas i Båstad och då ska huvudsponsorerna Catella och Nordea samarbeta, är tanken.

Ännu är det inte bekräftat att Swedish Open köper Nordic Light Open som nu har inletts på Stockholms Stadion. 2009 ska herr- och damturneringen spelas i Båstad och då ska huvudsponsorerna Catella och Nordea samarbeta, är tanken.

Två juliveckor med optimalt intresse kring tennis och sommarfester i Båstad – det är konceptet.

Franska mediejätten Lagardère köpte Swedish Open till i år. I köpet ingick Pr Event Båstad , Pr Event i Göteborg och Pr Event Sverige.

Från skrot till lyx

Ägarna Christer Hult och Thomas Wallén hade på fyra år förvandlat en rivningsfärdig turnering till ett skrytbygge. Spelarna kommer mer än gärna, publiken likaså, hela tennis- och hotellanläggningen är om- och tillbyggd, näringsidkarna och kommunen älskar herrarna.

Hults och Walléns ursprungliga idé om vad som gick att göra med tennisveckan övertygade dem när de för 6 miljoner kronor köpte Swedish Open. Nu sålde de rättigheterna för betydligt mera, njöt av en lyckad affär och behåller jobbet som ansvariga.

Trots nära 40 miljoner i omsättning önskar de göra mera. Enda vägen är expansion. Det är där damerna kommer in i bilden och därför är det tänkt att Nordea Nordic Light Open nu spelas på Stadion för sista gången. Nästa år gör tjejerna och killarna gemensam sak och spelar i Båstad.

Tre starka i Stockholm

Mikael Larsson är ytterst ansvarig för turneringen i Stockholm. Framträdande varumärken är Nordea, Mastercard, Sony Ericsson, Stockholms Stad, Cadillac, Wilson och Whirlpool.
I Båstad exponeras i synnerhet Catella, men där finns ytterligare sju företag som bidrar med runt 25 miljoner kronor. Mikael Larsson vill inte uppge hur stora sponsorintäkterna är i Stockholm, enligt Dagens Media där han säger:

- Vi har valt att liera oss med ett antal starka varumärken, med Nordea, Mastercard och Sony Ericsson i spetsen.
Enligt sajten Realtid.se köper Nordea exklusiva rättigheter för cirka 3,5-5 miljoner kronor per år.
- Vi har samarbetat med Nordea sedan starten för sju år sedan. Det har varit en stor bidragande faktor till att vi har kunnat göra den här resan för damtennisen.

Logisk utveckling

Han och sponsorerna tycker att responsen från media och publik har varit svag om än bättre de senaste åren. Ett samgående med Swedish Open framstår som logiskt.

- I vintras tog vi ett beslut internt att vi ville se över hur Nordea Nordic Light Open ska utvecklas vidare, främst för att vi ville titta på arenafrågan, säger Mikael Larsson och tillägger:

- Jag tror att det vore otroligt bra för svensk tennis att damer och herrar gör gemensam sak i Båstad.

Catella satsar maximalt

Catella är svensk tennis största sponsor. Finansgruppen har tagit beslutat att satsa hela medie- och reklambudget om nära 15 miljoner kronor per år på flera insatser, främst Swedish Open.
Tennisförbundets tacksamhet torde vara oändlig med tanke på de svaga finanserna. Allt har blivit möjligt tack vare en man, Gunnar Rylander som grundade Catella 1987. Han och hans intresse för sporten har varit vägledande

- Det här är inget företagsjippo och vi tycker att vi får en väldigt bra avkastning på pengarna, säger Catellas nye vd Christer Löfdahl i en intervju med Dagens Media.

Catella står bakom förbundet, Båstadsveckan, elitsatsningen Team Catella och Team Catella On Tour – och ansvarig för Magnus Norman, som om någon kan sin sporten.

Plötsligt kallade regeringskansliet till presskonferens. Och fram klev idrottsminister Amanda Lind och sa:

- Vi ska inte gå ur pandemin med en hälsoskuld.

Varpå hon meddelade att idrotten får 400 miljoner kronor i extra stöd för återstart under 2022.

Du får gå var du vill och sitta där du önskar. Så kom det efterlängtade beskedet. Grindarna öppnas till alla arenor och hallar där idrott utövas.

Deltagartak vid allmänna sammankomster och offentliga tillställningar tas bort från 29 september och dessutom försvinner krav på avstånd mellan sittplatser och mellan sällskap. 

Här kommer ett glädjebesked till idrotten..Antalet elitidrottare som studerar på Mittuniversitetet har aldrig tidigare varit så högt. Sedan 2018 är ökningen närmare åttio procent och numera studerar inte mindre än 130 elitidrottare samtidigt som de satsar på sin idrottskarriär

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

Nils van der Poel är annorlunda. Inte bara för att han blev en världsstjärna på skridsko.  Det kunde ske tack vare annan träning – och han fortsätter i de  spåren.

Just nu laddar han mot Peking hos jägarbataljon i Arvidsjaur. Detta som en konsekvens av ett samarbete mellan Sveriges Olympiska Kommitté och Försvarsmakten . De har enats om ett samarbeten för att lära av varandra.

För ett år sedan avslöjades Unibets rekordsponsring när bolaget gick in som huvudpartner till svensk elitfotboll. Ett avtal som löper över sex år, med option på ytterligare sex år, med ett initialt värde på 900 miljoner kronor eller om optionen utlöses ett totalt värde på 1,8 miljarder.  Nu väljer Unibet att utöka satsningen genom att också bli presentationspartner.

Sportbladet fortsätter satsningen på bandy och sänder i höst och vinter alla matcher i elitserien samt Svenska cupen på Sportbladet Play. Samtidigt värvas bandyprofilerna Christoffer Million, från Bandypuls och trefaldige VM- och SM-guldmedaljören Jonas Claesson som experter till redaktionen.

I veckan exporterade fotbolls-Sverige ytterligare tvåt jejer till utlandet Hanna Bennison (Everton)och Filippa Angeldahl (Manchester City) valde England och därmed har inte mindre än 48 tjejer  lämnat Sverige för tjänstgöring på annat håll.