När Catella och Nordea samarbetar…

Ännu är det inte bekräftat att Swedish Open köper Nordic Light Open som nu har inletts på Stockholms Stadion. 2009 ska herr- och damturneringen spelas i Båstad och då ska huvudsponsorerna Catella och Nordea samarbeta, är tanken.

Ännu är det inte bekräftat att Swedish Open köper Nordic Light Open som nu har inletts på Stockholms Stadion. 2009 ska herr- och damturneringen spelas i Båstad och då ska huvudsponsorerna Catella och Nordea samarbeta, är tanken.

Två juliveckor med optimalt intresse kring tennis och sommarfester i Båstad – det är konceptet.

Franska mediejätten Lagardère köpte Swedish Open till i år. I köpet ingick Pr Event Båstad , Pr Event i Göteborg och Pr Event Sverige.

Från skrot till lyx

Ägarna Christer Hult och Thomas Wallén hade på fyra år förvandlat en rivningsfärdig turnering till ett skrytbygge. Spelarna kommer mer än gärna, publiken likaså, hela tennis- och hotellanläggningen är om- och tillbyggd, näringsidkarna och kommunen älskar herrarna.

Hults och Walléns ursprungliga idé om vad som gick att göra med tennisveckan övertygade dem när de för 6 miljoner kronor köpte Swedish Open. Nu sålde de rättigheterna för betydligt mera, njöt av en lyckad affär och behåller jobbet som ansvariga.

Trots nära 40 miljoner i omsättning önskar de göra mera. Enda vägen är expansion. Det är där damerna kommer in i bilden och därför är det tänkt att Nordea Nordic Light Open nu spelas på Stadion för sista gången. Nästa år gör tjejerna och killarna gemensam sak och spelar i Båstad.

Tre starka i Stockholm

Mikael Larsson är ytterst ansvarig för turneringen i Stockholm. Framträdande varumärken är Nordea, Mastercard, Sony Ericsson, Stockholms Stad, Cadillac, Wilson och Whirlpool.
I Båstad exponeras i synnerhet Catella, men där finns ytterligare sju företag som bidrar med runt 25 miljoner kronor. Mikael Larsson vill inte uppge hur stora sponsorintäkterna är i Stockholm, enligt Dagens Media där han säger:

- Vi har valt att liera oss med ett antal starka varumärken, med Nordea, Mastercard och Sony Ericsson i spetsen.
Enligt sajten Realtid.se köper Nordea exklusiva rättigheter för cirka 3,5-5 miljoner kronor per år.
- Vi har samarbetat med Nordea sedan starten för sju år sedan. Det har varit en stor bidragande faktor till att vi har kunnat göra den här resan för damtennisen.

Logisk utveckling

Han och sponsorerna tycker att responsen från media och publik har varit svag om än bättre de senaste åren. Ett samgående med Swedish Open framstår som logiskt.

- I vintras tog vi ett beslut internt att vi ville se över hur Nordea Nordic Light Open ska utvecklas vidare, främst för att vi ville titta på arenafrågan, säger Mikael Larsson och tillägger:

- Jag tror att det vore otroligt bra för svensk tennis att damer och herrar gör gemensam sak i Båstad.

Catella satsar maximalt

Catella är svensk tennis största sponsor. Finansgruppen har tagit beslutat att satsa hela medie- och reklambudget om nära 15 miljoner kronor per år på flera insatser, främst Swedish Open.
Tennisförbundets tacksamhet torde vara oändlig med tanke på de svaga finanserna. Allt har blivit möjligt tack vare en man, Gunnar Rylander som grundade Catella 1987. Han och hans intresse för sporten har varit vägledande

- Det här är inget företagsjippo och vi tycker att vi får en väldigt bra avkastning på pengarna, säger Catellas nye vd Christer Löfdahl i en intervju med Dagens Media.

Catella står bakom förbundet, Båstadsveckan, elitsatsningen Team Catella och Team Catella On Tour – och ansvarig för Magnus Norman, som om någon kan sin sporten.

På lördag, 30 mars, inleds 100 års jubilerande allsvenskan i fotboll, i en tid när våld och allvarliga incidenter på läktaren har ökat kraftigt. Ansvariga inom polisen talar till och med om att supporters till  lag från Stockholm, Göteborg och Malmö har ”radikaliserats” och inte är främmande för omstörtande verksamhet.Enligt en kartläggning av SVT har 224 personer tillträdesförbud till den allsvenska premiären.

Vimmerby, cirka 15 000 invånare, är inte längre bara Astrid Lindgrens värld,  kändisar som Pippi Långstrump och Madicken har nu konkurrens av tätortens hockeylag som sensationellt klivit in i Hockeyallsvenskan, HA, efter seger i Hockeyettans kvalserie.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

”Gör golfen vildare”. Med den slogan lanserar Världsnaturfonden WWF och Svenska Golfförbundet (SGF) ett nytt  samarbete  En rad insatser ska gynna naturen – allt från blomsterängar för pollinerande insekter till att bygga bihotell.
Kampanjen Gör golfen vildare  riktas brett till både allmänheten, företag och organisationer.

Sedan starten 1991 har den ideella organisationen Folkspel, via främst BingoLotto och Sverigelotten, betalat ut uppemot 18 miljarder till svenskt föreningsliv.  Men det är inte nog.nu startar Folkspel Joyna, ett nytt digital tlotteri.

Lagom som många sportentusiaster hade fått ordning på valet av kanal och visste hur man tekniskt går tillväga – då lanseras en ny streamingtjänst och vänder upp och ned på allt som människor har lärt sig och vant sig vid. 

Köp – och säljfesten rasar med oförminskad intensitet i hockeyns högsta divisioner. Vad som tidigare dementerats med eftertryck blir den här årstiden till sanningar. Kontrakt rivs, och nya skrivs. 
Att SHL-lag har spelare i karantän, och vägrar  tillträde till omklädningsrum, har mindre betydelse – bara kontraktssumma och längd är tilltalande.