Flygande start för längdlandslaget
Förra säsongen revolutionerade längdlandslaget skidvärlden genom att presentera en unik vallningslastbil. Lastbilen väckte stor uppmärksamhet och gav landslaget många fördelar när den rullade runt på världscupcirkusen, och VM i Liberec, som en mobil arbetsplats, lastad med 600 par skidor, stavar och vallor.
Nu är uppföljaren här - ett flygplan, Swedish Ski Force No 1. Planet är specialdesignat med längdlandslagets gul-blå skidprofil, precis som vallningslastbilen.
Nyligen fick landslagsåkarna reda på att de fått ett nytt vapen i kampen mot norrmän, finländare och övrig världselit. Det blev tummen upp!
- Ett tufft, läckert och komfortabelt plan. Vi känner oss redan som kungar när vi får den här möjligheten att ta oss till och från flera världscuptävlingar, säger sprintfantomerna Emil Jönsson och Robin Bryntesson.
Båda OS-hoppen fanns ombord på premiärturen när den nya landslagskärran körde inrikesflighten Bromma-Östersund/Åre Airport.
Det är flygbolaget NextJet som gått in som sponsor för längdlandslaget och erbjudit sina tjänster att köra specialchartrade turer med landets vassaste skidåkare ombord.
- Avtalet med NextJet betyder att vi på kort varsel kan transportera åkare till och från tävlingar i Norden och Europa. Tidsvinsterna blir stora. Vi slipper sega väntetider på flygplatser och omständliga biljettbokningar. Dessutom minimerar vi riskerna att få med oss baciller från andra resenärer, säger Johan Sares, marknadschef för längdlandslaget.
- Vi är glada om vi kan bidra till skidlandslagets framgångar och segrar. Särskilt roligt är att 13 av de 15 landslagsåkarna kommer från Jämtland och att de andra två också kommer från platser i NextJets linjenät, säger NextsJets vd, jämtlänningen Magnus Ivarsson.
Mest lästa just nu
På lördag, 30 mars, inleds 100 års jubilerande allsvenskan i fotboll, i en tid när våld och allvarliga incidenter på läktaren har ökat kraftigt. Ansvariga inom polisen talar till och med om att supporters till lag från Stockholm, Göteborg och Malmö har ”radikaliserats” och inte är främmande för omstörtande verksamhet.Enligt en kartläggning av SVT har 224 personer tillträdesförbud till den allsvenska premiären.
Om ett år kommer Lidköping, bandyorten nummer ett, både publikt och sportsligt, att stå som värd för världsmästerskapen i bandy.
I Vänerland har det vid flera tillfällen varit Vänersborg som välkomnat bandyvärlden. När det spelades enstaka VM-matcher i ”Lidköping” under -60- och ,70-tal har det aldrig varit någon publikrusning. Då uppstod talesättet ”folket älskar Villa, inte bandy”.
Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.
- Egentligen har vi inget genuint idrottsintresse, trots att vi åkt både Vasaloppet och sprungit Lidingöloppet, säger Jan Blad,69, företagsledare och gudfader för Amo Handboll, nykomlingar i handbollsligan.
I Alstermo i Kronobergs län finns elit-handbollens mest anonyma lag, men med störst optimism via stor framtidstro. Och med stort stöd av Amokabel, en skandinavisk branschledande koncern med tre kabelbolag som tillverkar olika typer av ledningar och kablar.
Striden mellan ATG och Svenska Spel fortsätter., Men i en första instans, – Patent- och marknadsdomstolen (PMD), vann ATG. Och nu har även Patent- och marknadsöverdomstolen (PMÖD) dömt till ATG:s förde.
ATG har sedan 1973 registrerat företagsnamnet Aktiebolaget Trav och Galopp hos Bolagsverket. När Svenska Spel 2020 lanserade spel på hästar använde man trots det ordkombinationen ”Trav & Galopp” i sin kommunikation. ATG valde därför att stämma Svenska Spel för intrång i ATG:s företagsnamn.