Woods otrohet kostar 12 miljarder
- Vår analys visar att även om det onekligen finns fördelar med att ha stöd från en kändis av Tiger Woods rang, så är risken för negativa konsekvenser stor, säger Victor Stango, professor i nationalekonomi vid University of California till The Age.
Jämförde avkastningen
Under 13 dagar granskade Stango och hans kollegor aktiemarknadens förändringar och det skedde under de 13 dagar som följde efter Woods bildkrasch vid hemmet i Florida den 27 november och därpå alla avslöjanden om älskarinnor.
Forskarna jämförde avkastningen för Woods sponsorer jämte deras respektive största konkurrent. Victor Stange och hans kollegor synade nio sponsorer, Accenture, American Express, AT&T, Tiger Woods PGA Tour Golf (Electronic Arts), Gillette, Nike, Gatorade, TLC Laser Eye Centers och Golf Digest.
Slutligen framkom att företagen tappade 12 miljarder dollar i aktievärde. Granskningen visade ett tapp på 2,3 procent. Forskarna var också noga med att betona att motsvarande förändringar inte kunde förklaras med normala variationer i aktiekurserna.
Sportföretagen största förlorarna
Dessutom var Tiger Woods PGA Tour Golf, Gatorade och Nike de största förlorarna. Aktieägare i de tre idrottsrelaterade företagen tappade alltså mest. Forskarna menade att där uppstod en värdeförlust på 4,3 procent, lika med sex miljarder dollar.
- Det är extra hårt för företag som EA och Nike . De är beroende av hans tävlingsresultat. Människor är inte intresserade av Tiger Woods om han inte spelar. Om han inte är synlig så köper inte folk hans tv-spel, säger Stangos forskarkollega, Christopher Knittel, till New York Post.
Tidigare har det det finansiella informationsföretaget, Bloomberg gjort gällande att TV-nätverken och sponsorerna förlorar 220 miljoner dollar, drygt 1,5 miljard kronor. Utlåtandet baseras på att Woods försvinner från tävlingsbanorna och siffrorna kommer från tidigare uppehåll som Woods har gjort.
Mest lästa just nu
Även 2025 är Cristiano Ronaldo världens bäst betalda idrottare. Numera samlar han på pengar och varken meriter eller titlar. Han har tagit beslutet att verka i Saudiarabien - där pengarna finns. Så han bygger förmögenhet och ett affärsimperium.. Precis som förra året toppar den portugisiske fotbollsstjärnan Forbes årliga lista som nu är presenterad.
Utredningen för tryggare idrottsevenemang” har överlämnats till regeringen. Ett av förslagen som utredaren presenterar är en ny lag för kamerabevakning som ger arrangörer möjlighet att dela och hantera kameramaterial kopplade till misstänkta brott.
Med 55 000 anmälda deltagare till Göteborgsvarvet och i dagsläget över 70 000 anmälda till Varvetveckan, väntar en närmast sanslös löparfest fylld av 100 000-tals åskådare och gemenskap , rörelseglädje och gemenskap i ett av väst-Sveriges största event som är årligen återkommande..
– Det här är inte bara ett lopp, det är en del av Göteborgs själ. I år firar vi 45 år av löparglädje och det kommer märkas – både på banan, i publiken och i hela upplevelsen runt omkring, säger Eva-Lena Frick, förbundschef på Göteborgs Friidrottsförbund.
Och inte minst - intäkterna ökar, vilket berikar Göteborgsidrotten.
Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.
Carlsberg Group är tillbaka i den europeiska landslagsfotbollens finrum. Här är man väl insatta i konsten att skapa avtal som gynnar varumärket. Via nya partnerskap med dels UEFA och dels Svenska Fotbollförbundet är bolaget nu fotbollsölet till och med år 2030.
Avtalet har en betoning på en jämn fördelning mellan herr- och dammästerskapen.
Folkspel är föreningslivet eget lotteriaktör. Sedan och erbjuder bland annat föreningslivet ett digitalt lotteri som heter JOYNA. I det ingår premiumvinsten win-win. En prenumerant vinner 100 000 kronor. Dessutom går samma summa till den förening eller organisation som sålt lotten.
I senaste dragningen gick vinsten till breddföreningen med fotboll och innebandy i sin verksamhet, Luleå SK.
De delar på grannlåten. Viaplay sänder UEFA fotbolls-EM i sommar tillsammans med SVT(2-27 juli i Schweiz). De är lika glada på båda håll.
- Det känns grymt kul, menar Viaplays sportchef Erik Westberg.
– Fotbollsmästerskap och svensk sommar hör ihop, och damlandslaget är ett av Sveriges mest populäraevenemang , säger SVT:s sportchef Max Bursell.
I raden av talanger som har fostrats i BP:s akademi i nordvästra Stockholm, är nu 16-årige Love Arrhov på väg ut i den stora fotbollsvärlden.
På sin hemsida berättar BP att överenskommelse har träffats med tyska Bundesligaklubben Eintracht Frankfurt om övergång efter här säsongen.
Enligt uppgift ligger övergångssumman på 50 miljoner kronor, som kan växa ytterligare med 30 miljoner i form av olika bonusar.
Lion (inte verifierad)
tis, 2010-01-05 01:28
1. .
Det där är verkligen ett långskott att skriva att aktieägare säljer sina aktier i sportföretag bara för att en sportstjärna är otrogen.Phil Knight (inte verifierad)
tis, 2010-01-05 14:04
2. Vaddå sälja?
vem har skrivit något om att sälja? Det handlar väl om att de aktier man har tappar i värde beroende på Mr Woods äventyr.