Rallyproffsens nya sponsor – Barbie

Ibland presenteras udda sponsorer. Dit hör väl ändå Barbie, dockan ni vet. Företaget Mattel vill nu öka kännedomen och det sker via en kraft uppbackning av det värmländska rallyteamet Ramona Karlsson och hennes co-driver Miriam Walfridsson.
Annons

Världens största leksakstillverkare, Mattel, står för en unik satsning och dessutom i en sådan mansdominerad sport som rally. Valet föll på två värmländska tjejer som nu bildar Team Barbie.

- De kontaktade oss och tyckte att vi var ett bra exempel på tjejer som lyckats, berättar Ramona Karlsson i tidningen NWT.

I satsningen ingår att den senaste Barbiedockan är en rallyförare utöver bl a en veterinär, en ballerina och en rockstjärna. Under 2010 lanserar Mattel en ny kollektion Barbiedockor under ledorden ”I can be”. Kampanjen ska visa att tjejer kan bli vad de själva önskar. Ambitionen är att öka intresset för dockan – och rallysporten.

Miriam Walfridsson erkänner att hon har några Barbiedockor hemma och hon själv är ett exempel på att både dockor och rally kan vara intressant.

I en ny knappt testkörd rosa bil deltog paret i Svenska Rallyt och nu fortsätter satsningen över hela säsongen. 

- Det betyder otroligt mycket att Mattel valt att satsa på oss. Det är de som har gjort det här möjligt, förklarar Ramona.

- Ramona och Miriam är ett lysande exempel på att drömmar kan bli verklighet och därför är de utmärkta ambassadörer för Barbie, säger Anders Tropp , Sales Manager för Mattel Sverige.
 

Ansvariga inom Malmö Redhawks är på hugget. I takt med att nyförvärv ökar - nu har sju nyförvärv presenteras, varav Carl Söderberg är det absoluta klippet - växer  skaran av av sponsorer. Senaste nytt -  Bravida hartagit beslutet  att öka engagemanget som huvudpartner igen. 

En av Sveriges mest kända och besökta evenemangsarenor, Ericsson Globe, byter namn till Avicii Arena. Genom ett unikt samarbete mellan Stockholm Live, stiftelsen Tim Bergling Foundation samt Trygg-Hansa och Bauhaus, blir en av landets mest ikoniska byggnader nu en symbol och mötesplats för arbetet med att förebygga psykisk ohälsa bland unga.

En svensk seger som öppnar perspektivet. Polen härnäst, men nu kan man se konturerna av ett avancemang. Då handlar det inte enbart om sportsliga värden utan i lika hög grad om pengar i belöning. Faktum är att Sverige redan har tjänat 100 miljoner kronor!

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

Första avtalet gjordes upp för 50 år sedan. Det består än i dag. Svenska Fotbollförbundet och Folksam har inte tröttnat på varandra utan fortsätter satsningen  och förlänger partneravtalet. 

 Folksam förstärker en position och roll som man vill betona – att vara ”idrottens försäkringsbolag”.

För ett år sedan avslöjades Unibets rekordsponsring när bolaget gick in som huvudpartner till svensk elitfotboll. Ett avtal som löper över sex år, med option på ytterligare sex år, med ett initialt värde på 900 miljoner kronor eller om optionen utlöses ett totalt värde på 1,8 miljarder.  Nu väljer Unibet att utöka satsningen genom att också bli presentationspartner.

Det är ingen måtta på stjärnglansen och antalet personer när Disovery presenterar medarbetarna vid OS i Tokyo. Men du känner igen de flesta som antingen f d aktiva och framträdande inom idrott eller tidigare synbara i olika TV-kanaler. Det de nu har gemensamt är att de ska guida oss i Discovery+, Kanal 5 och Kanal under några sommarveckor genom Olympiska  spelen iJapan. Lönebudgeten för närmare 50 medarbetare vore rätt intressant ...

60 välkomna miljoner. Glädjen i IFK Norrköping var stor när jätteaffären med ryska klubben Rubin Kazanprese presenterades på torsdagen.  Sead Haksabanovic flyttar dit och fotbolls-Sveriges tredje största affär är ett faktum. Bara Zlatan Ibrahimovic och Alexander Isak har varit dyrare.