H&M i stor sponsorsatsning

Malin Baryard har varit sponsrad av H&M i flera år. Nu tar företaget ytterligare ett steg som sponsor och det gäller fortfarande hästsporten där H&M gör en av sina största sponsorsatsningar någonsin vid kommande Stockholm International Horse Show.

H&M Lördag blir i år ett helt nytt inslag under Stockholm International Horse Show i Globen.

Annorlunda sponsorupplägg

- Vi vill bjuda den här fina tävlingens stora publik på något extra under vår dag, säger Petra Leijon af Burén, sponsoransvarig på H&M.

H&M går in som huvudsponsor till Stockholm International Horse Show.

- H&M har valt att göra ett annorlunda upplägg av sitt sponsorskap och det tycker vi känns mycket spännande, säger Ulf Rosengren, ordförande för Stockholm International Horse Show.

Klädföretagets event den speciella lördagen innefattar allt från personalens kläder till nya inslag inne på arenan. Bland annat kommer H&M-ryttarna Malin Baryard-Johnsson och Peder Fredricson att sända en webbshow live inne på arenan mellan två olika klasser.

Talkshow med Malin Baryard

- Vi brukar göra den här webbshowen live från större tävlingar, vi sänder den på facebook.com/welovehorses. Det är en talkshow där Malin och Peder intervjuar intressanta gäster och den här gången får vi flera tusen gäster i studion. Men vi ska också komma med många andra nyheter, säger Petra Leijon af Burén.

Team H&M:s Malin Baryard-Johnsson ser alltid fram mot att tävla i Ericsson Globe, i år alldeles extra mycket.

- Det känns jättekul att få jobba med H&M Lördag, vi i teamet har många idéer och jag hoppas och tror att vår dag ska bli mycket uppskattad av publiken, säger Malin som förstås gärna dessutom hoppar hem en bil i pris, precis som förra året.

Det är en världsmästare i innebandy, fyra gånger, som bollar med SOK:s miljoner.   Under 2024 kunde ekonomichef Mikael Gunnarzon, 54 år, bokföra 125 miljoner i sponsorintäkter, det bästa utfallet någonsin. Under året bestod SOK:s sponsorgrupp  av 19 företag, utöver de som är IOK:s internationella partners.

SOK, Sveriges Olympiska Kommitté, är ett företag i olympiska medaljer.

 I Paris-OS sommaren 2024, levererades 11 medaljer, fyra guld, fyra silver och tre brons. De medaljmässigt främsta sommarspelen sedan Sydney 2000. Plats 16 i medaljligan var den främsta sedan bojkottspelen i Los Angeles 1984 och Moskva 1980.

Publiksuccén fortsätter.  Fler människor följer elitfotbollen än någonsin.Klubbarna räknar glatt publikintäkterna. Över en kvarts miljon åskådare på premiärmatcherna i Allsvenskan och Superettan.

Över 260 000 åskådare såg klubbarnas hemmapremiärer på plats i Allsvenskan och Superettan. Totalt sågs de två första omgångarna av 261 385 åskådare, en stor ökning jämfört med förra årets 240 021 åskådare vid samma tidpunkt.

- Vi har haft två fantastiskt premiärhelger, säger Ola Rydén, ligaansvarig på Svensk Elitfotboll.

Det är dags att skärpa lagstiftningen och höja straffen för att motverka våldsamheter och ordningsstörningar vid idrottsarrangemang. Det skriver regeringens särskilde utredare för tryggare idrottsarrangemang, Anders Hübinette, på DN Debatt.

Regeringens  specielle utredare, Anders  Hübinette och utredningssekreteraren Anders Lundmark på måndagen skulle presentera åtgärder för att att åtgärda den negativa supporterkulturen valde de de nämligen ovanliga att gå ut vid DN Debatt och då betonades  att det gäller att identifiera, lagföra och stänga ute de individer som stör och begår brott vid arrangemangen.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

Carlsberg Group är tillbaka i den europeiska landslagsfotbollens finrum.  Här är man väl insatta i konsten att skapa avtal som gynnar varumärket. Via nya partnerskap med dels UEFA och dels Svenska Fotbollförbundet är bolaget nu fotbollsölet till och med år 2030. 

Avtalet har en betoning på en jämn fördelning mellan herr- och dammästerskapen.

Folkspel är föreningslivet eget lotteriaktör. Sedan och erbjuder bland annat föreningslivet ett digitalt lotteri som heter JOYNA. I det ingår premiumvinsten win-win. En prenumerant vinner 100 000 kronor. Dessutom går samma summa till den förening eller organisation som sålt lotten.

I senaste dragningen gick vinsten till breddföreningen med fotboll och innebandy i sin verksamhet, Luleå SK.

De delar på grannlåten. Viaplay sänder UEFA fotbolls-EM i sommar tillsammans med SVT(2-27 juli i Schweiz). De är lika glada på båda håll.

- Det känns grymt kul, menar  Viaplays sportchef Erik Westberg.

– Fotbollsmästerskap och svensk sommar hör ihop, och damlandslaget är ett av Sveriges mest populäraevenemang , säger SVT:s sportchef Max Bursell.

19-åriga  Lucas Bergvall fick chansen och tog den också via 45 framträdanden under första säsongen i Tottenham erbjuds han ett nytt kontrakt. Det nya avtalet innebär att han blir kvar i London till och med 2031 med  förbättrade villkor.

Hans karriär utgör en dröm för åtskilliga ungdomar med förhoppningar om ett likadant genombrott.