Ishockeyn får en ny huvudsponsor

Med VM på hemmaplan två år i rad ökar Svenska Ishockeyförbundet exponeringsmöjligheterna avsevärt och det avspeglar sig nu också på sponsorsidan. Antalet huvudsponsorer utökas till fem när det kontorsutrustningsföretaget Kyocera Mita går ”all in”.

Det japanska företaget har sonderat möjligheterna på den svenska sponsormarknaden och valt ishockey som budbärare när företaget och dess produkter ska bli mer kända.

En bred satsning

- Det är inte bara en elitsatsning utan vi får även chansen att stötta ungdomsishockeyn, det är viktigt för oss, säger Bo Gustavsson, nordisk marknadschef för Kyocera Mita Nordic AB.

Kyocera kommer bland annat att synas tillsammans med Tre Kronors landskamper, TV-pucken, Damkronorna och Inlinelandslaget.

Kyocera Mita är ett av världens ledande företag inom dokumentlösningar för kontor. Det är ett helägt dotterbolag till Kyocera Corporation som rankas som nummer 604 på Forbes magasin’s 2010 ”Global 2000” lista över världens största börsnoterade bolag.

VIll göra något av sponsorskapet

Avtalet innebär att förbundets huvudsponsorer utökas till fem stycken. Utöver Kyocera är också Svenska Spel, Skoda, Falcon och Scandic partners.

- Det är naturligtvis väldigt roligt att få in en alldeles ny partner i vår nya sponsorstruktur. För oss är det viktigt att ha samarbetspartners som vill arbeta med sina rättigheter, säger Tomas Bjernudd, marknads- och kommunikationschef för Svenska Ishockeyförbundet.

Kyocera Mita har sedan två år funnits med i mera blygsam skala. Nämligen som huvudleverantör av print och kopiering till ishockey-VM 2012.

SHL-laget Örebros tidigare vice ordförande och sportchef, Mikael Lindqvist, tidigare Fahlander, 49 år, dömdes på tisdagen av Örebro tingsrätt till tre år och sex månades i fängelse, i tre fall av grova skattebrott, samt fem års näringsförbud. Han var under flera säsonger, 2010-2014, ishockeylagets största sponsor.

På lördag, 30 mars, inleds 100 års jubilerande allsvenskan i fotboll, i en tid när våld och allvarliga incidenter på läktaren har ökat kraftigt. Ansvariga inom polisen talar till och med om att supporters till  lag från Stockholm, Göteborg och Malmö har ”radikaliserats” och inte är främmande för omstörtande verksamhet.Enligt en kartläggning av SVT har 224 personer tillträdesförbud till den allsvenska premiären.

I SM-final för andra året i rad, och i final för nionde gången på 13 år. Skellefteå AIK är den nya stormakten i svensk ishockey. Det är också mitt tips i kommande duell med den ”gröna väggen” , den forna bandyklubben Rögle BK och i final för andra gången – den första, pandemisäsongen 2021,  slutade med tårar mot Växjö Lakers. 

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

- Egentligen har vi inget genuint idrottsintresse, trots att vi åkt både Vasaloppet och sprungit Lidingöloppet, säger Jan Blad,69, företagsledare och gudfader för Amo Handboll, nykomlingar i handbollsligan.

I Alstermo i Kronobergs län finns elit-handbollens mest anonyma lag, men med störst optimism via stor framtidstro. Och med stort stöd av Amokabel, en skandinavisk branschledande koncern med tre kabelbolag som tillverkar olika typer av ledningar och kablar. 

Sedan starten 1991 har den ideella organisationen Folkspel, via främst BingoLotto och Sverigelotten, betalat ut uppemot 18 miljarder till svenskt föreningsliv.  Men det är inte nog.nu startar Folkspel Joyna, ett nytt digital tlotteri.

Den 14 mars släpps podden Radiosporten Hockey och leds av journalisten Magnus Wahlman tillsammans med experten Per Svartvadet. Här ska mixen av intervjuer med stora hockeyprofiler, historierna bortom isen och aktuella händelser ge något den hockeyintresserade publiken inte får någon annanstans.
Radiosporten Hockey med Wahlman och Svartvadet är en podd där lyssnaren i varje avsnitt får höra några av de mest aktuella och tongivande rösterna inom svensk och internationell hockey. Här blandas intervjuer med aktuella och profiler med analyser från programledarna.
Köp – och säljfesten rasar med oförminskad intensitet i hockeyns högsta divisioner. Vad som tidigare dementerats med eftertryck blir den här årstiden till sanningar. Kontrakt rivs, och nya skrivs. 
Att SHL-lag har spelare i karantän, och vägrar  tillträde till omklädningsrum, har mindre betydelse – bara kontraktssumma och längd är tilltalande.