Deras långa äktenskap består

Ett etablerat äktenskap sedan många år. Och de håller fast vid varandra. Med 22 miljoner kronor i värde. Det är innebörden av Skandias och Svenska Golfförbundets fortsatta relation.

Skandia fortsätter som huvudsponsor för barn- och juniorgolfen i Sverige, men kommer även att stötta golfens olympiasatsning och nya tävlingen Annika Invitational Europe.

Ny tävling introduceras

- Golf är en idrott som i stort är fritt från våld, doping och droger. Den är generationsöverskridande och kan utövas av barn och gamla tillsammans. Golfen bygger dessutom på etik och moral och du är alltid din egen domare, säger Bosse Ågren, affärschef Skandia.

Den största nyheten i avtalet är att bank- och försäkringskoncernen Skandia blir huvudsponsor för Olympiagolfen, en helt ny tävling som Svenska Golfförbundet (SGF) tillsammans med Sveriges Olympiska Kommitté (SOK) lanserar under våren.

Tävlingen spelas varje år till och med 2016 då golfen i Rio de Janeiro återinträder som olympisk idrott. Olympiagolfen är en breddtävling för landets nära en halv miljon golfare som är medlemmar i en svensk golfklubb. I mitten av april lanseras sajten Olympiagolfen.se, och tävlingen spelas till och med augusti, med 2012 års Sverigefinal på Barsebäck i september.

78 tjejer möts

Dessutom blir Skandia huvudsponsor för Annika Invitational Europe som spelas på Linköpings GK den 30 augusti till 2 september. 78 av Europas bästa juniorer på flicksidan möts i denna inbjudningstävling som arrangeras av SGF, Annika Foundation och Annika Sörenstam, världens genom tiderna främsta golfare på damsidan.

- Att utvidga samarbetet kring golfen är rätt steg för oss. Golf är den mest populära idrotts- och fritidssysselsättningen bland våra kunder och dessutom en av landets största idrotter, säger Bosse Ågren.

Skandia och Svenska Golfförbundet har sedan många år tillbaka ett samarbete kring utvecklingen av svensk golfsport och framförallt golfens ungdomssatsning. Ungdomstävlingen Skandia Cup är i dag en av världens största golftävlingar för juniorer, där alla till och med 16 år kan delta.

AIK Fotboll AB:s delårsrapport, perioden januari-mars 2024, är ingen munter läsning för nyvalde ordföranden Mikael Jomer, 40 år, civilekonom och operativ chef för ett medicinteknikföretag. Han kommer närmast från förtroende uppdrag i Svarta Massan, en fristående ekonomisk förening som finns i AIK:s bakgrund.

Resultatet, drift, för perioden är minus 37,5 miljoner kronor och vd Fredrik Söderberg flaggar för att spelarförsäljningar blir nödvändiga under sommarens transfer fönster.

Reglerna för moms på uthyrning av fastigheter är ett hinder och gör det svårt för idrottsföreningar att hyra lokaler. Idag har regeringen beslutat att reglerna ska ses över. Johan Karlsson, skattejurist å Riksidrottsförbundet, har ansvar för ärendet och gläds över snabb hantering

Nej, några pengar tillbaka blir det inte för de motionslöparna som hade betalat in startavgift till Göteborgsvarvet 2021, men som sedan tvingades acceptera att Coronapandemin stoppade ett genomförande.

Göteborgs Friidrottsförbund stämdes då av Konsumentombudsmannen och Nu har två domstolar instämt i arrangörens linje – och de slipper betala tillbaka pengarna, enligt Göteborgs-Posten.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

”Gör golfen vildare”. Med den slogan lanserar Världsnaturfonden WWF och Svenska Golfförbundet (SGF) ett nytt  samarbete  En rad insatser ska gynna naturen – allt från blomsterängar för pollinerande insekter till att bygga bihotell.
Kampanjen Gör golfen vildare  riktas brett till både allmänheten, företag och organisationer.

Sedan starten 1991 har den ideella organisationen Folkspel, via främst BingoLotto och Sverigelotten, betalat ut uppemot 18 miljarder till svenskt föreningsliv.  Men det är inte nog.nu startar Folkspel Joyna, ett nytt digital tlotteri.

Lagom som många sportentusiaster hade fått ordning på valet av kanal och visste hur man tekniskt går tillväga – då lanseras en ny streamingtjänst och vänder upp och ned på allt som människor har lärt sig och vant sig vid. 

Köp – och säljfesten rasar med oförminskad intensitet i hockeyns högsta divisioner. Vad som tidigare dementerats med eftertryck blir den här årstiden till sanningar. Kontrakt rivs, och nya skrivs. 
Att SHL-lag har spelare i karantän, och vägrar  tillträde till omklädningsrum, har mindre betydelse – bara kontraktssumma och längd är tilltalande.