Dubbelspår ger SJ Sponsring framgång
- Vi ser ett ökat resande och idrotten är idag vår tredje största affärskund, säger Ricky Strandberg, SJ:s sponsorchef.
Måste se värdet
Som ansvarig för sponsringen hos SJ blir han ofta kontaktad av föreningar som söker sponsring.
- Vi vill se värdet för oss, öka intäkterna och stärka varumärket. Och det sker via flera passagerare.
- Därför bjuder vi idrotten på låga priser och den vägen når vi flera målgrupper.
"Visst, men vi är ändå överlägsna"
Han är ödmjuk inför konkurrensen:
- Buss och delad bil är ofta billigare och enklare dörr till dörr, men vi har en produkt som är överlägsen i många fall med bekvämlighet, miljö, säkerhet, umgänge och med flexibilitet även med priset.
- Det är faktiskt så att ingen annan kund har så bra priser som idrotten. Alla klubbar kan resa med tåg och till de bästa priserna, framhåller Ricky Strandberg.
Upp till 80 procents rabatt
Det förutsätter en flexibilitet och innebär att om föreningen väljer en tidpunkt när det finns många tomma stolar sänks priset avsevärt och i synnerhet vid en kombination med grundrabatten. Det här blir möjligt via SJ:s avtal med riksidrottsförbundet.
Ricky Strandberg hoppas att flera föreningar och förbund upptäcker fördelarna:
- Idrotten har minst 20 procents rabatt även på de lägsta priserna. Fullt utnyttjat kan en klubb få 80 procent vid gruppresor på rätt tidpunkt.
Tar hjälp av arrangörsklubben
Invändningarna består av framför allt praktiska besvär vid framkomsten och färden fram till arenan.
- Men det här löser föreningarna på olika sätt. Vissa tar kontakt med arrangörsklubben som antingen fixar skjuts eller tipsar om lokalbuss medan andra tar taxi eller hyrbil.
Han ser hur idrottsresorna ökar i antal.
- Det är en tydlig trend och ökningstakten ligger idag på över 15 procent per år.
Formade en ny strategi
Ricky Strandberg blev ansvarig för SJ Sponsring för sju år sedan och skapade då en ny modern strategi för att öka intäkter och bygga varumärket mot viktiga målgrupper.
- Vi har ju varit med om skidskyttets fantastiska förvandling. Där kom vi in tidigt och i ett skede då sporten var tämligen anonym och saknade både pengar och uppmärksamhet. Sen tog det fart och det har varit otroligt roligt att uppleva allt på nära håll.
Flera av skidskyttarna har blivit SJ:s affischnamn. Annars har SJ minskat antalet sponsorkontrakt.
- I stället har vi blivit bättre på det vi gör.
Avtal med fyra förbund
- Dessutom har SJ tuffa tider och det har inte funnits läge för att expandera.
I dag finns avtal med fotbollförbundet, innebandyförbundet, Hockeyligan och skidskytteförbundet.
Ricky Strandberg ser klara vinster med sponsringen.
- Via idrotten når vi ut brett till många olika målgrupper och kan kommunicera kring deras genuina intressen. Det är oerhört starkt och effektivt.
Reklamfilm med AIK Hockey
- Vi kan även bidra till att fylla läktarna för idrotten. Det sker via paketlösningar med allt fixat och färdigt, som resa, biljett till ett evenemang och kanske taxi och även boende. I våra egna kanaler når vi 2,5 miljoner resenärer som också är potentiella evenemangsbesökare.
- Till några större återkommande evenemang kör dotterbolaget SJ Event specialtåg till Gothia Cup, Vasaloppet, Lidingöloppet, Stockholm Marathon och Piteå Summer Games liksom supportresor för de större lagen.
Nyligen introducerade SJ också en reklamfilm med AIK Hockey som tar X2000 till en match mot Frölunda i Göteborg.
Materialaren åkte före
Hockeylirarna berättar hur skönt det är att åka tåg och att det verkligen stämmer intygar AIK:s lagledare Janne ”Laffa” Samryd:
- Jo, grabbarna gillar det, det är smidigt och lätt att koppla av ombord.
Han berättar om hur A-laget, J20 och J18 väljer tåg i möjligaste mån.
- Som när vi mötte Växjö. Då tog vi X2000 till Alvesta och sedan buss sista biten. Materialet med 35 stora hockeytrunkar, klubbor och allt annat gick ju inte att få ombord. Men materialaren fixade det och tog en skåpbil ner dit.
Rullar in mitt i city
Norrlandsresorna sker med flyg, men Göteborg är en annan ort dit AIK tar tåget.
- Vi rullar in mitt i city och efter matchen blir det dusch och käk innan vi drar oss tillbaka på hotellet och på morgonen tar vi en promenad till stationen och tåget tillbaka till Stockholm, berättar Janne ”Laffa” Samryd.
I Djurgårdens fotboll är Carlos Banda både assisterande tränare och resebeställare. I klubben reser såväl representationslaget, junior- som ungdomslag med tåg.
- Det är populärt. Spelarna tycker att det är skönt att kunna röra sig ombord, fika, snacka och koppla av. Det ger en mycket större frihet, berättar Carlos Banda.
Måste vara ute i god tid
I snitt är det ett 30-tal Djurgårdare på de här resorna. Plus material av olika slag.
- Väl framme så samarbetar vi med ett bussbolag som ordnar med transfer till arenan eller hotell för dagrum alternativt övernattning. Men ofta tar tåget oss direkt till stadskärnan och vi har promenadavstånd dit vi ska.
Precis som Janne ”Laffa” Samryd i AIK får Carlos Banda spelschemat ungefär ett halvår innan premiären och kan förbereda resandet.
- Är man ute i god tid får man desto bättre priser.
Även gymnastiktrupper
Hos Brommagymnasterna jobbar Markus Thorn med stora trupper som ska resa lite varstans i Sverige.
- Antalet aktiva varierar och det kan ibland röra sig om 75 gymnaster. Vi har åkt tåg i flera år. Det funkar jättebra. Det är billigt och samtidigt agerar vi miljövänligt, det känns bra.
Markus Thorn ser en skillnad jämfört med lagsporterna och deras matcher.
- Vår tävling kan ta längre tid och vi är fler i truppen så det är alltid en större apparat. Därför är det kul att det i alla fall fungerar så bra.
Thomas Ejderhov
Mest lästa just nu
Tala om dominoeffekt. Först lämnar Malmös sportchef Björn Liljander för konkurrenten HV 71 – trots två och ett halvt år kvar på kontraktet. Liljander hade spelat under täcket med Malmö en längre tid, det visar mail i hans dator.
Malmö-duon Mats Larsson, ordförande och Patrik Sylvegård, klubbdirektör, har snabbt ett huvudspår som ersättare, nämligen allsvenska IK Oskarshamns sportchef Oscar Alsenfelt, tidigare just Malmö-målvakt, nu med kontrakt till och med 2027, underskrivet den 8 februari i år, med smålänningarna.
Stockholmarna och Göteborg-arna samarbetade. Allt var så bra och samarbetet hyllades flera gånger om och än mera – för samtidigt utnämndes Gamla Ullevi till damlandslagets nationalarena.
Nu är det ingen som skakar hand längre och överenskommelsen rivs
Svenska Fotbollförbundet deklarerar en ny strategi med en visionen ”Fotboll för alla överallt”.
Efter Luleå är det nu Brynäs som i bestraffas med böter på 5 000 kronor samt förbud mot supporterartiklar på läktarplats i kommande fem matcher på bortais, så kallat flaggförbud..
Det var efter Brynäs-seger i Leksand, 4-1 den 28 november, som pyrotekniskt material antändes av Brynäs-klacken i Tegera Arena.
Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.
En prenumerant i handbollsklubben vann 100 000 på senaste dragningen i JOYNA, ett digitalt lotteri från ideella Folkspel. Samtidigt fick Rimbo HK, som sålde lotten, samma summa.
– Ett oerhört viktigt tillskott till vår verksamhet, säger styrelsemedlem Therese Hurtig.
ATG:s ledning har ägnat mycket tid och ansträngningar till att bygga förtroende.
Nu kommer belöningen. Regeringen vill ge dagens ledning eget ansvar och det innebär att den statliga kontrollen upphör. Nyordningen ska gälla med start under 2025.
Tiden är inne… Svenska vinterhjältar på skidor gör entré igen i TV. Den alpina säsongen drar igång på Viaplay Vinter. Premiären sker i Sölden med storslalom för både damer och herrar. Men helgen bjudet ocks på ett antal fotbollsmatcher, eroende på vilken tv-kanal du har.
Du som gillar att se idrottsdramatik på TV får fullt upp i helgen.
Mästartiteln är säkrad, men det betyder inte att arbetsro infinner sig i Malmö FF. Många spelarfrågor behöver slutföras.
På tisdagen tillkännagav MFF-ledningen att skyttekungen Isaac Kiese Thelin förlänger sitt kontrakt med MFF. Den 32-årige forwardens nya avtal gäller till och med 2026.