Dubbelspår ger SJ Sponsring framgång

Allt flera idrottsklubbar tar tåget. AIK hockey gör det ofta, Djurgårdens fotboll likaså och Brommas gymnastiktrupper ser klara fördelar vid tävlingar ute i Sverige. Det här är i linje med SJ:s sponsring. Med rabatterade priser ska idrotten komma på räls.

- Vi ser ett ökat resande och idrotten är idag vår tredje   största affärskund, säger Ricky Strandberg, SJ:s sponsorchef.

Måste se värdet

Som ansvarig för sponsringen hos SJ blir han ofta kontaktad av föreningar som söker sponsring.

- Vi vill se värdet för oss, öka intäkterna och stärka varumärket. Och det sker via flera passagerare.

- Därför bjuder vi idrotten på låga priser och den vägen når vi flera målgrupper.

"Visst, men vi är ändå överlägsna"

Han är ödmjuk inför konkurrensen:

- Buss och delad bil är ofta billigare och enklare dörr till dörr, men vi har en produkt som är överlägsen i många fall med bekvämlighet, miljö, säkerhet, umgänge och med flexibilitet även med priset.

- Det är faktiskt så att ingen annan kund har så bra priser som idrotten. Alla klubbar kan resa med tåg och till de bästa priserna, framhåller Ricky Strandberg.

Upp till 80 procents rabatt

Det förutsätter en flexibilitet och innebär att om föreningen väljer en tidpunkt när det finns många tomma stolar sänks priset avsevärt och i synnerhet vid en kombination med grundrabatten. Det här blir möjligt via SJ:s avtal med riksidrottsförbundet.

Ricky Strandberg hoppas att flera föreningar och förbund upptäcker fördelarna:

- Idrotten har minst 20 procents rabatt även på de lägsta priserna. Fullt utnyttjat kan en klubb få 80 procent vid gruppresor på rätt tidpunkt.

Tar hjälp av arrangörsklubben

Invändningarna består av framför allt praktiska besvär vid framkomsten och färden fram till arenan.

- Men det här löser föreningarna på olika sätt. Vissa tar kontakt med arrangörsklubben som antingen fixar skjuts eller tipsar om lokalbuss medan andra tar taxi eller hyrbil.

Han ser hur idrottsresorna ökar i antal.

- Det är en tydlig trend och ökningstakten ligger idag på över 15 procent per år.

Formade en ny strategi

Ricky Strandberg blev ansvarig för SJ Sponsring för sju år sedan och skapade då en ny modern strategi för att öka intäkter och bygga varumärket mot viktiga målgrupper.

- Vi har ju varit med om skidskyttets fantastiska förvandling. Där kom vi in tidigt och i ett skede då sporten var tämligen anonym och saknade både pengar och uppmärksamhet. Sen tog det fart och det har varit otroligt roligt att uppleva allt på nära håll.

Flera av skidskyttarna har blivit SJ:s affischnamn. Annars har SJ minskat antalet sponsorkontrakt.

- I stället har vi blivit bättre på det vi gör.

Avtal med fyra förbund

- Dessutom har SJ tuffa tider och det har inte funnits läge för att expandera.

I dag finns avtal med fotbollförbundet, innebandyförbundet, Hockeyligan och skidskytteförbundet.

Ricky Strandberg ser klara vinster med sponsringen.

- Via idrotten når vi ut brett till många olika målgrupper och kan kommunicera kring deras genuina intressen. Det är oerhört starkt och effektivt.

Reklamfilm med AIK Hockey

- Vi kan även bidra till att fylla läktarna för idrotten. Det sker via paketlösningar med allt fixat och färdigt, som resa, biljett till ett evenemang och kanske taxi och även boende. I våra egna kanaler når vi 2,5 miljoner resenärer som också är potentiella evenemangsbesökare.

- Till några större återkommande evenemang kör dotterbolaget SJ Event specialtåg till Gothia Cup, Vasaloppet, Lidingöloppet, Stockholm Marathon och Piteå Summer Games liksom supportresor för de större lagen.

Nyligen introducerade SJ också en reklamfilm med AIK Hockey som tar X2000 till en match mot Frölunda i Göteborg.

Materialaren åkte före

Hockeylirarna berättar hur skönt det är att åka tåg och att det verkligen stämmer intygar AIK:s lagledare Janne ”Laffa” Samryd:

- Jo, grabbarna gillar det, det  är smidigt och lätt att koppla av ombord.

Han berättar om hur A-laget, J20 och J18 väljer tåg i möjligaste mån.

- Som när vi mötte Växjö. Då tog vi X2000 till Alvesta och sedan buss sista biten. Materialet med 35 stora hockeytrunkar, klubbor och allt annat gick ju inte att få ombord. Men materialaren fixade det och tog en skåpbil ner dit.

Rullar in mitt i city

Norrlandsresorna sker med flyg, men Göteborg är en annan ort dit AIK tar tåget.

- Vi rullar in mitt i city och efter matchen blir det dusch och käk innan vi drar oss tillbaka på hotellet och på morgonen tar vi en promenad till stationen och tåget tillbaka till Stockholm, berättar Janne ”Laffa” Samryd.

I Djurgårdens fotboll är Carlos Banda både assisterande tränare och resebeställare. I klubben reser såväl representationslaget, junior- som ungdomslag med tåg.

- Det är populärt. Spelarna tycker att det är skönt att kunna röra sig ombord, fika, snacka och koppla av. Det ger en mycket större frihet, berättar Carlos Banda.

Måste vara ute i god tid

I snitt är det ett 30-tal Djurgårdare på de här resorna. Plus material av olika slag.

- Väl framme så samarbetar vi med ett bussbolag som ordnar med transfer till arenan eller hotell för dagrum alternativt övernattning. Men ofta tar tåget oss direkt till stadskärnan och vi har promenadavstånd dit vi ska.

Precis som Janne ”Laffa” Samryd i AIK får Carlos Banda spelschemat ungefär ett halvår innan premiären och kan förbereda resandet.

- Är man ute i god tid får man desto bättre priser.

Även gymnastiktrupper

Hos Brommagymnasterna jobbar Markus Thorn med stora trupper som ska resa lite varstans i Sverige.

- Antalet aktiva varierar och det kan ibland röra sig om 75 gymnaster. Vi har åkt tåg i flera år. Det funkar jättebra. Det är billigt och samtidigt agerar vi miljövänligt, det känns bra.

Markus Thorn ser en skillnad jämfört med lagsporterna och deras matcher.

- Vår tävling kan ta längre tid och vi är fler i truppen så det är alltid en större apparat. Därför är det kul att det i alla fall fungerar så bra.

Thomas Ejderhov

Det är en världsmästare i innebandy, fyra gånger, som bollar med SOK:s miljoner.   Under 2024 kunde ekonomichef Mikael Gunnarzon, 54 år, bokföra 125 miljoner i sponsorintäkter, det bästa utfallet någonsin. Under året bestod SOK:s sponsorgrupp  av 19 företag, utöver de som är IOK:s internationella partners.

SOK, Sveriges Olympiska Kommitté, är ett företag i olympiska medaljer.

 I Paris-OS sommaren 2024, levererades 11 medaljer, fyra guld, fyra silver och tre brons. De medaljmässigt främsta sommarspelen sedan Sydney 2000. Plats 16 i medaljligan var den främsta sedan bojkottspelen i Los Angeles 1984 och Moskva 1980.

Publiksuccén fortsätter.  Fler människor följer elitfotbollen än någonsin.Klubbarna räknar glatt publikintäkterna. Över en kvarts miljon åskådare på premiärmatcherna i Allsvenskan och Superettan.

Över 260 000 åskådare såg klubbarnas hemmapremiärer på plats i Allsvenskan och Superettan. Totalt sågs de två första omgångarna av 261 385 åskådare, en stor ökning jämfört med förra årets 240 021 åskådare vid samma tidpunkt.

- Vi har haft två fantastiskt premiärhelger, säger Ola Rydén, ligaansvarig på Svensk Elitfotboll.

Det är dags att skärpa lagstiftningen och höja straffen för att motverka våldsamheter och ordningsstörningar vid idrottsarrangemang. Det skriver regeringens särskilde utredare för tryggare idrottsarrangemang, Anders Hübinette, på DN Debatt.

Regeringens  specielle utredare, Anders  Hübinette och utredningssekreteraren Anders Lundmark på måndagen skulle presentera åtgärder för att att åtgärda den negativa supporterkulturen valde de de nämligen ovanliga att gå ut vid DN Debatt och då betonades  att det gäller att identifiera, lagföra och stänga ute de individer som stör och begår brott vid arrangemangen.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

Carlsberg Group är tillbaka i den europeiska landslagsfotbollens finrum.  Här är man väl insatta i konsten att skapa avtal som gynnar varumärket. Via nya partnerskap med dels UEFA och dels Svenska Fotbollförbundet är bolaget nu fotbollsölet till och med år 2030. 

Avtalet har en betoning på en jämn fördelning mellan herr- och dammästerskapen.

Folkspel är föreningslivet eget lotteriaktör. Sedan och erbjuder bland annat föreningslivet ett digitalt lotteri som heter JOYNA. I det ingår premiumvinsten win-win. En prenumerant vinner 100 000 kronor. Dessutom går samma summa till den förening eller organisation som sålt lotten.

I senaste dragningen gick vinsten till breddföreningen med fotboll och innebandy i sin verksamhet, Luleå SK.

De delar på grannlåten. Viaplay sänder UEFA fotbolls-EM i sommar tillsammans med SVT(2-27 juli i Schweiz). De är lika glada på båda håll.

- Det känns grymt kul, menar  Viaplays sportchef Erik Westberg.

– Fotbollsmästerskap och svensk sommar hör ihop, och damlandslaget är ett av Sveriges mest populäraevenemang , säger SVT:s sportchef Max Bursell.

19-åriga  Lucas Bergvall fick chansen och tog den också via 45 framträdanden under första säsongen i Tottenham erbjuds han ett nytt kontrakt. Det nya avtalet innebär att han blir kvar i London till och med 2031 med  förbättrade villkor.

Hans karriär utgör en dröm för åtskilliga ungdomar med förhoppningar om ett likadant genombrott.