Branson och Bolt i skön förening

Sir Richard Branson satsning på unga, jamaicanska entreprenörer. Det var viktigare än pengar när världens snabbaste man, Usain Bolt, valde att göra reklam för Storbritanniens snabbaste allmänt tillgängliga bredband som dubblade sin hastighet.
Jeff Dodds framträdde på Branschforum och berättade bl a om hur Sir Richard Branson och Usain Bolt gjorde en sponsorfilm tillsammans. Foto: Johan Strindberg

 

Jeff Dodds, marknadsdirektör på Virgin Media, tar emot Idrottens Affärer i sin loge på Annexet, Ericsson Globe.

En stund senare ska han tala på Branschforum 2012 om Storbritanniens, och en av världens, största reklamsnackisar 2012: Virgin Medias satsning på Usain Bolt som huvudperson i företagets reklam för erbjudande om dubbelt så snabbt bredband.

Strålande jobb framför kameran

- Världens snabbaste man gör reklam för Storbritanniens snabbaste bredband. Dessutom samma år som London arrangerar OS. Det känns rätt självklart när man tänker på det. Till vår stora förtjusning tackade Usain Bolt ”Ja”.

- Han har gjort ett strålande jobb framför kameran. Han är född till skådespelare! säger Jeff Dodds.

Bolt spelar Sir Richard Branson, med det karaktäristiska Branson-bockskägget, i filmerna som innehåller en stor portion ”glimten-i-ögat”. Virgin-grundaren Branson medverkar också (se Youtube-klippen nedan).

- Det var första gången vi använde Richard i filmerna. Det blev så bra att vi har fortsatt med det i några av våra nya kampanjer. Folk förväntar sig humor när Virgin är avsändare, och att Richard vågar släppa loss och bjuda på sig själv.

Bolt gillar Bransons satsning

Hur mycket pengar det handlar om för ett års sponsring av världens snabbaste man, från december 2011 till december 2012, vill Jeff Dodds inte gå in på, men han säger uppriktigt:

- Pengarna spelade nog in, men var inte huvudskälet till att Usain Bolt tackade ”Ja”. Han kände till Richards nystartade skola för unga entreprenörer på Jamaica, och gillar satsningen. Dessutom har han växt upp med varumärket Virgin, bland annat flygbolaget Virgin Atlantic som trafikerar Jamaica, så han ville helt enkelt arbeta med oss.

Vinsten av sponsringen är uppenbar. Men risken? Bolt vann inte de jamaicanska uttagningarna på varken 100 och 200 meter. Tänk om han inte kvalificerat sig? Och tänk om han skadat sig före OS? Eller tjuvstartat i OS, och diskvalificerats, som i VM 2011?

Lugn först efter guldet på 200 m

- Under uttagningarna var han inte helt i form. Jag satt uppe och tittade på TV och förstod att han skulle springa snabbare under OS. Vad gäller tjuvstarten vet jag att Bolt själv var lite orolig, men hans tränare sade det på ett bra sätt: ”Fokusera på hur du ska kunna springa snabbt i slutet av loppet, istället för att fundera på starten.” Då kände jag mig lugnare. Men helt lugn var jag inte förrän han tog sitt guld på 200 meter, berättar Jeff Dodds.

Virgin Media är nöjd med sin satsning. Antalet kunder som kan tänka sig att marknadsföra företaget till vänner och bekanta ökade markant mellan sista kvartalet 2011 och första kvartalet 2012, då de första reklamfilmerna visades på brittisk TV.

Varumärkeskännedomen ökade dramatiskt i samband med filmerna efter OS, där Bolt tog tre guldmedaljer: 100 meter, 200 meter och stafett 4 x 100 meter, där det även blev världsrekord med 20 hundradelar, till 36,84 sekunder.

Mo Farrow kompletterar Bolt

I annonserna för Virgins bredband har budskapet förstärkts genom att Bolts kompis, den populäre brittiske OS-guldmedaljören på 10 000 meter, Mo Farrow, medverkar.

- 2012 var det perfekta året att arbeta med Bolt. Det var OS i Storbritannien och vi dubblade hastigheten på vårt bredband. Kampanjen med Usain Bolt blev en sådan succé att vi just nu överväger om inte Bolt ska förbli ambassadör för vårt varumärke lång tid fram över.

SHL-laget Örebros tidigare vice ordförande och sportchef, Mikael Lindqvist, tidigare Fahlander, 49 år, dömdes på tisdagen av Örebro tingsrätt till tre år och sex månades i fängelse, i tre fall av grova skattebrott, samt fem års näringsförbud. Han var under flera säsonger, 2010-2014, ishockeylagets största sponsor.

På lördag, 30 mars, inleds 100 års jubilerande allsvenskan i fotboll, i en tid när våld och allvarliga incidenter på läktaren har ökat kraftigt. Ansvariga inom polisen talar till och med om att supporters till  lag från Stockholm, Göteborg och Malmö har ”radikaliserats” och inte är främmande för omstörtande verksamhet.Enligt en kartläggning av SVT har 224 personer tillträdesförbud till den allsvenska premiären.

Vimmerby, cirka 15 000 invånare, är inte längre bara Astrid Lindgrens värld,  kändisar som Pippi Långstrump och Madicken har nu konkurrens av tätortens hockeylag som sensationellt klivit in i Hockeyallsvenskan, HA, efter seger i Hockeyettans kvalserie.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

”Gör golfen vildare”. Med den slogan lanserar Världsnaturfonden WWF och Svenska Golfförbundet (SGF) ett nytt  samarbete  En rad insatser ska gynna naturen – allt från blomsterängar för pollinerande insekter till att bygga bihotell.
Kampanjen Gör golfen vildare  riktas brett till både allmänheten, företag och organisationer.

Sedan starten 1991 har den ideella organisationen Folkspel, via främst BingoLotto och Sverigelotten, betalat ut uppemot 18 miljarder till svenskt föreningsliv.  Men det är inte nog.nu startar Folkspel Joyna, ett nytt digital tlotteri.

Lagom som många sportentusiaster hade fått ordning på valet av kanal och visste hur man tekniskt går tillväga – då lanseras en ny streamingtjänst och vänder upp och ned på allt som människor har lärt sig och vant sig vid. 

Köp – och säljfesten rasar med oförminskad intensitet i hockeyns högsta divisioner. Vad som tidigare dementerats med eftertryck blir den här årstiden till sanningar. Kontrakt rivs, och nya skrivs. 
Att SHL-lag har spelare i karantän, och vägrar  tillträde till omklädningsrum, har mindre betydelse – bara kontraktssumma och längd är tilltalande.