Innebandyns största sponsoruppgörelse
Samarbetet, som är skrivet på två och ett halv år och är värt 11 000 000 kronor, involverar elitverksamheten i form av Svenska superligan och de svenska landslagen men även breddverksamheten i form av ungdomsserier och turneringar.
Ett av de största avtalen
- Detta är ett av de största sponsoravtalen hittills i svensk innebandys historia. Försvarsmakten är en spännande och aktiv samarbetspartner som verkligen kan bidra till utvecklingen av Innebandyn, säger Innebandyförbundets generalsekreterare Göran Harnesk.
I förbundet och bland klubbarna finns en stolthet som kanske aldrig förr. Rekordavtalet visar att sporten är att räkna med i den tuffa konkurrensen från andra sporter.
11 miljoner skapar förutsättningar för att utveckla sporten i alla avseenden, inte minst samarbetet mellan lokala förband och klubbar eller distrikt
Första huvudsponsorn
Försvarsmakten blir nu även Svensk Innebandys första huvudpartner till VM i Göteborg 2014.
- Sponsring är ett viktigt sätt att synligöra vår verksamhet, säger Försvarsmaktens informationsdirektör Erik Lagersten.
Han ser samarbetet med innebandyn som ett spännande sätt att möta en idrottsintresserad och aktiv målgrupp.
- Försvarsmakten ska vara en attraktiv karriärväg och tänkbar arbetsgivare. Vi är mycket nöjda med samarbetet under förra säsongen och hoppas nu på att utveckla det ytterligare, menar Lagersten.
Tidigare i år har innebandyn nått avtal med Svenska Spel, Honda och italienska företaget Erreá som ska förse landslagen med utrustning.
Mest lästa just nu
Enkel majoritet, det vill säga 38 av 75 röster är vad som krävs för att Svenska Golfförbundet ska gå segrande ur den infekterade striden om att begränsa antalet golf-ID, ett ”tak”, ute i golf-Sverige.
Landets 21 distrikt, av vilka Skåne och Stockholm är de röststarkaste med 8 respektive 7 röster har att avge sina röster vid SGF:s årsmöte 5-6 april.
Aldrig tidigare har ett svenskt landslag värderats så högt som det Tre Kronor som natten till torsdagen, 02 00, inleder Four Nations Cup mot Kanada i Bell Centre i Montreal.
De 23 spelarnas värde uppgår till 162 710 000 dollar eller motsvarandesvenska kronor 1,8 miljarder svenska kronor.
Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.
I en intensiv nyhetsflora försvann förra veckan det här högst anmärkningsvärda budskapet: ”Via Gräsroten delar Svenska Spel varje år ut 35 miljoner kronor till ungdomsidrotten och föreningslivet i Sverige”.
Viaplays utbud just nu är av rekordformat.Skidor i mängd är vi vana vid. Nnyligen förlängdes alla rättigheter för all skidsport, med undantag för skidskytte, till och med säsongen 2030.
Närmast kan vi se fram emot hockeyns Nations Cup i Montreal, Kanada och Boston, USA med Sverige, Finland, USA och Kanada. samt senaste tillskottet, Fotbollsmagasinet Tiki-Taka.
Mästartiteln är säkrad, men det betyder inte att arbetsro infinner sig i Malmö FF. Många spelarfrågor behöver slutföras.
På tisdagen tillkännagav MFF-ledningen att skyttekungen Isaac Kiese Thelin förlänger sitt kontrakt med MFF. Den 32-årige forwardens nya avtal gäller till och med 2026.
Christer (inte verifierad)
ons, 2012-10-31 09:08
1. Skattepengar till sponsring
Det är väldigt enkelt för Försvaret att slösa bort våra skattepengar på verksamhet som ligger utanför deras kärnområde. Hoppas att försvarsministern tar ÖB i örat och sänker deras anslag med 11 MSEK eftersom dessa pengar inte behövs för verksamheten.Mats (inte verifierad)
ons, 2012-10-31 11:16
2. Christer, sponsoring kan
Christer, sponsoring kan mycket väl vara rätt aktivitdt för Försvarsmakten. Varken du eller jag vet svaret på detta idag. Det viktiga är att man har en bra aktiveringsplan och, framför allt, en tydlig och relevant utvärderingsmodell för vilka resultat sponsorinsatsen skapar.Kenneth (inte verifierad)
tors, 2012-11-01 10:42
3. Personalrekrytering
I.o.m. värnpliktens avskaffande måste Försvarsmakten rekrytera personal på den öppna marknaden. Självklart måste de då kunna marknadsföra sig. Om de här sättet är det rätta kan inte jag avgöra, men att utan analys fördöma det är inte seriöst.Magnus (inte verifierad)
tors, 2012-11-08 13:19
4. Värnplikten no more
Som Kenneth säger är den avskaffad och jag kan inte tro att detta är dyrare än att dra in alla landets ungdomar på tester. Sålänge pengarna går till välmående och idrott ser jag inget problem med det. Däremot har jag svårt att förstå de 100-tals miljoner de lägger på TV-, Bio, Radio och annan form av marknadsföring som går ner i privata fickor som tack för att de får synas... Nä fortsätt hellre sponsra idrott, gärna ungdomsidrott då. Men riktigt bra för innebandyn så detta gillas skarpt. Spelar själv och tycker det är en bra sport som passa alla åldrar!