Livsmedelsjättarna i tuff sponsorkamp
Många intressegrupper kraftsamlar inför vintern och här gäller inte ”ur spår”... Skidåkning berör så många människor och är vägen till handel och den slutliga kunden i affären.
Satsar på varsitt håll
Det är därför Ica och Coop nu sponsrar skidåkningen med åtskilliga miljoner
Motionsåkaren är målet och vägen dit går via stora sponsorer, spektakulär TV-bevakning och dessutom kommuner som ser jättelika intäkter från besöksnäringen.
Först kom beskedet att Coop Norge investerar i det världsledande långloppsteamet inom längdskidor, Team Exspirit, som blir Team Coop.
Större än Vattenfall?
David Nilsson som är teamchef och ledande inom långloppscirkusen Ski Classic beskrev flerårsavtalet som det kanske största sponsoravtalet inom svensk skidåkning. Då bör det vara stort med tanke på hur Vattenfall öser in miljoner i svensk skidåkning.
Team Exspirit drivs och ägs av svenska TV-produktionsbolaget IEC in Sports i Stockholm. Affärsidén var raffinerad – vi skapar ett evenemang och säljer TV-sändningar från varje tävling.
Nu är Ski Classic etablerat och växer för varje år. Mer än 15 länder väntas sända från tävlingarna och TV-distributionen växer snabbare än FIS World Cup. Samtidigt slår tävlingarna deltagarrekord.
Coop presenterar eget stall
Inte bara åkarna lockas i allt större skaror. Sponsorerna upptäcker möjligheterna och avtalet med norska Coop omfattar både själva tävlingsserien och en omfattande kampanj på hemmaplan.
Coop vill inspirera medlemmar och kunder att äta och leva sundare. Team Coops åkare blir frontfigurer för utvalda produkter.
- Det är väldigt spännande för oss att ge namn och samarbeta nära vårt eget långloppslag. Idrottssponsring passar oss bra då vi satsar starkt på ”en aktiv livsstil” segmentet och tillhandahåller både sportprodukter och sund mat, säger Svein Fanebust, VD på CoopNorge Handel.
Vid avslöjandet om sponsoraffären framkom att målet också är att Coop Sverige ska involveras.
Ica i tre-årigt avtal
Nu kommer nyheten att ytterligare en livsmedelsjätte går in i skidsporten. Ica väljer att bli ny teamsponsor till längd- och alpina landslaget.
Precis som vid Coops engagemang anslår man en offensiv via ”En aktiv livsstil”. Därför gäller samarbetet även skidförbundets projekt ”Alla på snö” som syftar till att få fler barn att prova på skidåkning under lekfulla former.
Avtalet är treårigt och innebär att Ica tar en aktiv roll i arbetet med att sprida kunskap om mat, kost och hälsa.
- Icas engagemang med fokus på hälsa, barn och ungdomar blir en stor styrka för båda parter, säger Niklas Carlsson, förbundsdirektör Svenska Skidförbundet.
Sofia Olsson, sponsorchef ICA Sverige AB framhåller samma fördelar:
- Längdskidor och utförsåkning har en lång tradition i Sverige och främjar ett aktivt liv, hälsa och välbefinnande på ett sätt som vi värdesätter.
Åre vill ha även längdåkarna
Ett Mora utan Vasaloppet är svårt att tänka sig.
Nu om inte förr kanske uppskattningen växer lokalt för vad Vasaloppets organisation åstadkommer. De olika loppen ger turismintäkter på omkring 250 miljoner varje år.
En enorm ekonomisk motor, numera året om, och det är fakta som andra kommuner sneglar mot. I Åre vill jämtlänningarna åstadkomma något liknande.
Köper säsongsfinalen
Kommunen investerar 3 miljon kronor tre år framåt och köper säsongsfinalen av Ski Classic. Uförsåkningens Åre blir längdskidåkningens Åre.
- Förr var det här otänkbart, men nu har längdtrenden nått oss, medger Jan Andersson, näringslivschef i Åre Kommun.
Jämtlänningarna tror sig ha hittat ett vinnande koncept i det faktum att alla åkare som har tränat frenetiskt under hösten och vintern inför Vasaloppet nu får ett till lopp att se fram emot.
- Årefjällsloppet kommer bjuda på jämtländsk lågfjällsterräng, i påsktider då fjällvärlden är som vackrast. Det borde dra.
Två klasser gäller, 75 km respektive 35 km. 7.5-klass ingår i Ski Classics final.
"Huvudsaken vi blir synliga"
- Vi vill haka på den otroligt positiva längdtrenden, medger Jan Andersson.
Apropå striden om marknadsandelar mellan traditionella Världscupen och Ski Classic säger Andersson:
- Det har inte så stor betydelse. Vi kommer ändå ut på ett bra sätt och blir synlig inför en stor publik.
David Nilsson är synnerligen nöjd med överenskommelsen med Åre:
- Här finns en fantastiskt potential och en fantastisk miljö. Jag är överväldigad av allt stöd vi fått från markägare, vilket inte alltid är så givet. Den här tävlingen kommer absolut att lyfta cupen.
Spektakulär TV
I allt som sker är TV ett viktigt, ibland viktigast inslaget.
David Nilsson lovar:
- TV-sändningen från Åre kommer att likna den från Tour de France. Vi ska använda flygplan och helikoptrar. Det blir världens svåraste TV-produktion, med tanke på alla svåra faktorer, typ väder och vind, säger David Nilsson.
TV4-Gruppen har också köpt tv-rättigheterna till Ski Classics tv-rättigheterna till fem av de sex långloppen i Swix Ski Classics av IEC in Sports.
- Långloppen i Swix Ski Classics har utvecklats väldigt positivt de senaste åren med en kraftig ökning av antalet motionärer, säger Hans Pekkari sportchef TV4-Gruppen.
Thomas Ejderhov
Mest lästa just nu
Svensk fotbolls ledarduo, ordföranden Fredrik Reinfeldt och generalsekretaren Andrea Möllerberg har efter framgångsrikt lobbying arbete inom RF öppnat för ett förändrat ”tak” vad gäller RF:s ekonomiska stöd till specialidrottsförbunden, som SvFF, Svenska Fotbollförbundet..
Vid kommande Riksidrottsforum i Norrköping finns på dagordningen bland annat ett nytt förslag gällande det ekonomiska stödsystemet för perioden 2026-2035.
Svenska Skidskytteförbundet gör en historisk satsning på anläggningar – 10 miljoner kronor avsätts till en ny anläggningsfond. Det är det största enskilda projektet i förbundets historia,
Syftet är att ge föreningar runt om i landet möjlighet att nå utveckling med förbundets bygge som mall. Med den här investeringen finns förhoppningen att säkra sportens tillväxt.
Två anhängare till SHL-laget Linköpings HC stängs av i två år efter att ha visat upp bilder på den avlidne HV-målvakten Stefan Liv. De visade bilderna mot HV-klacken som ett hån.
Händelsen skedde den 28 september i Saab Arena i Linköping, hemmalaget 2-1-besegrade HV 71.
Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.
Idrottens sponsorintäkter fortsätter att öka, men endast för de större förbunden. De tio största redovisar intäkter från sponsorer på sammanlagt 594 miljoner, en ökning med 25 miljoner från 2023.
Idrottens Affärer har tagit del av en unik kartläggning som visar att klyftorna mellan de stora förbunden och de mindre har ökat. Anledningen är främst avregleringen av Svenska Spels spelmonopol.
Folkspel är föreningslivet eget lotteribolag. Sedan i våras erbjuder de föreningslivet ett digitalt lotteri som heter JOYNA. I det ingår premiumvinsten win-win. En prenumerant vinner 100 000 kronor. Dessutom går samma summa till den förening eller organisation som sålt lotten.
Senaste dragningen var det Kungälvs HK som hade en vinnare och som dessutom genererade lika mycket till den egna klubbkassan.
Ordförande Björn Norberg:
Tiden är inne… Svenska vinterhjältar på skidor gör entré igen i TV. Den alpina säsongen drar igång på Viaplay Vinter. Premiären sker i Sölden med storslalom för både damer och herrar. Men helgen bjudet ocks på ett antal fotbollsmatcher, eroende på vilken tv-kanal du har.
Du som gillar att se idrottsdramatik på TV får fullt upp i helgen.
IFK Norrköping blir starkt kritiserat, Klubben går nu ut med Information om att det bllir en större ekonomisk förlust än väntat i det kommande bokslutet. Lägre intäkter och färre spelarförsäljningar än förväntat är skälen. Samtidigt är landslagsspelaren, Linus Wahlqvis, mycket kritisk och menar att klubben slarvade bort en övergång när hans förra radarkamrat, Alexander Fransson ville återvända till klubben, men nobbades av IFK.